Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 673 ggr
alda
0

Mims ultraljud...

.. på Jönköpings Djursjukhus visade inte att det var någon vätska i magen. Däremot har hon en något förstorad mjälte och några mindre cystor på njurarna.
Men så länge hon har bra aptit och inte kissar blod så tyckte de inte att det var aktuellt med operation.

Jag tänker hålla koll på henne ( bl a brukar jag väga henne varje månad) och så länge hon inte visar några symptom tänker jag inte operera henne. Hon blir ju 7 år och jag tror att riskerna är större med operation än att låta bli. Den dag hon visar symptom så får jag väl se till att jag tar det svåra beslutet när hon inte längre har en bra livskvalitet.

Ni som har stor erfarenhet av illar - vad är era tankat/idéer kring detta? Några mer undersökningar/prover jag borde göra?

JossanH
0

Jag tycker du gör helt rätt. Mim är en dam med mycket krut och kan säkert ha en bra tid framför sig utan att göra något åt de problem hon har. Jag tycker bara man ska hålla lite extra koll och palperar magen lite då och då. Känner du mjälten på henne? Den sitter på vänster sida och brukar kännas som en liten klump när den är förstorad. Känner du den kan du hålla koll på att inte den drar iväg och blir enorm. Man märker ofta på hur de beter sig, vad de klarar av osv. Dexter förlorade inte i vikt men i muskler när han blev sjuk. På honom märkte jag att han hade lite jobbigare att släpa runt med ett flexokoppel så bytte till ett tunnare snöre.
Dexter var pigg och glad in till slutet, det som gjorde att jag tog beslutet var att han började slarva något enormt med toalådorna. Detta var för mig ett tydligt tecken att något trots det inte var helt bra.
Det är dessa små saker som gör att man märker att de blir sämre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

alda
0

#1 Tack Jossan för dina synpunkter.

Jag har med hjälp av "Veterinärens illervademecum" lokaliserat hennes mjälte och jag ska hålla koll på den framöver.

Just nu väntar Mim och jag på att pälsen på magen ska växa ut igen och att det ska bli barmark ute så vi kan gå riktiga skogspromenader Glad

JossanH
0

#2 Samma här med mig och Skit. Men han räds inte kylan trots att magen fortfarande är ganska naken. Han bara ska ut! :)
Hälsa lilla sötmim!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Jag tycker att du gör helt rätt med lilla Mim. Hon är äldre och verkar må bra så varför ändra på det? Cystor på njurarna kan vara något medfött och behöver inte orsaka några problem. Mjälten på illrarna är relativit stora från början och när dessa blir större så kan man tro att dom är gigantiska bara för att dom ökat lite i omfång.

Om en iller har en infektion så kan mjälten bli förstorad av det. För att sedan gå ner till naturlig storlek när infektionen är över.

Jag har en illerkille som jag opererade nu och han var påtagligt trött och hängig och i hans fall så var det enbart förstorad mjälte som gjorde att vi opererade honom. Bara några timmar efter operationen så var han piggare än någonsinn.

Skäm bort henne istället :)

Lycka till!