Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 413 ggr
Ceciliaolucifer
0

Blaj är skraj

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en kort tid tillbaka så var jag iväg och hälsade på en bekant som hade en brunstighane hemma. Jag klappade och gosade med illern och det var inte mer än så.

När jag kom hem så kom alla killarna fram och nosade på mig och Blight blev väldigt upprörd och burrade upp svansen och sedan dess så har han mer eller mindre gömt sig under soffan, i garderoben eller på andra ställen där han är gömd.

Jag tar fram honom och pussar och myser med honom men han vill bara iväg ur famnen. Han är otroligt stressad över småsaker och han har övergivit sitt favorit sovställe, i hängmattan i vardagsrummet.

Blight har alltid varit lite försiktig av sig, men aldrig rädd på det här sättet. Tidigare vid nya situationer så har han alltid varit avvaktande och väntat ett tag innan han utforskat nya saker och ställen. Han fyllde 2 år för några dagar sedan.

Hur vanligt är det att andra kastrerade hanar reagerar så här mkt på en brunstig hane, som dom inte ens har träffat?

Gottfridsson
0

Stackars Blight :-(

Att kastrerade illrar reagerat på doften av okastrerade och/eller dominantare illrar är ju inte helt ovanligt, men en så kraftig reaktion tror jag inte är så vanlig.

Doften är ju ett signalsystem och jag skulle gissa att hanen du hälsade på, skickade med mycket dominanta signaler och troligen lite andra "meddelanden" samtidigt. Det låter ju som om Blight uppfattade doften som farlig, ungefär som ett bytesdjur skulle göra.

Du får nog ta med ombyte när du hälsar på din bekant och förvara reskläderna så att dom inte tar åt sig doft, iaf. så länge deras hane är brunstig.

Hoppas Blight lugnar sig och blir sitt normala jag snart.

//Ammi