Vårat ansvar
Har man egentligen något ansvar när det gäller att vara illerägare och ge nya intreserade rätt information?
Surfade runt och hittade inlägg på ett annat djurforum där både det ena och det andra lades fram som ren fakta men som det inte finns några bevisade grunder för.
Det var i första hand sjukdomar som diskuterades och det påstods att vissa sjukdomar var ärftliga som forskare fortfarande inte vet om de är virus eller inte, och hur oansvariga många uppfödare var som avlade vidare på dessa sjukdomar. Utan att vara speciellt insatt i allas linjer var det ganska lätt att räkna ut vilka uppfödare som pekats ut som dåliga med väldigt märkliga anledningar… Speciellt då man vet att inte allt som skrevs ens var riktigt sant. Speciellt då vissa uppfödare pekades ut som oseriösa på grunder som andra uppfödare som antogs vara seriösa utför i samma grad.
Är det okej att förfina sanningen lite eller påstå att saker är fakta när det inte är det inför en nybörjare som vill få hjälp?
Är det okaj att skriva vad som helst för att själv sälja valpar om man är uppfödare?
Jag anser ju att man har ett ansvar. Jag tycker inte att man ska lägga fram teorier som att de vore fakta. Jag tycker att köparen har ett val. Jag tycker att man måste vara noga med att tydligt skriva att det gäller egna teorier och personliga åsikter. I slutändan har ju ändå köparen ett eget val att fatta. Tror köparen att det som skrivs är fakta ligger valet mellan de som klassas som seriösa (vänner och bekanta som får sälja valpar kanske?) medans det i annat fall hade funnits ett flertal andra uppfödare att välja bland också.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag är ju inte uppfödare, men jag är av den åsikten att ärlighet varar längst även om det inte alltid verkar så ibland.
Man ger ju den information man tror på själv. Sen är det upp till lyssnaren att vara källkritisk.
Man kan/får inte vara så naiv att man tror att allt som sägs i ett forum är absoluta sanningar.
Sen är det naturligtvis inte ok att ljuga eller förfina sanningen för att missleda någon samt sälja sina valpar.
Sara

Det är lätt att kasta sten i glashus :)
Jag tycker att man har ansvar för sina djur och ge rätt info till folk. Tycker oxå ärlighet varar längst.

Sina djur ja, men andras då? Visst, jag skulle inte heller rekomendera alla andra uppfödningar, till och med väldigt få och flera har jag mindre bra tankar om. Men jag håller med dig Jossan.
# 3 Menade du mig?
Sara

Nej absolut inte. En kommentar om det som sagts i det andra forumet bara.
Jag tycker det är vårt ansvar att berätta om det man tycker, spec mot folk som liksom aldrig träffat ett just sådant djur. Ex. När folk möter min hund brukade jag säga att hon bits eftersom jag inte orkar förklara att hon är rädd för människor och behöver träna och komma fram själv för att hälsa, för då kan jag snabbt springa förbi med hunden utan att någon vill hälsa på henne. Men jag vet ju att det är fel att säga så om hunden för då kanske folk tror att just Nakenhundar är "elaka". Nu säger jag att hon är rädd för människor.
När folk hälsar på illern säger jag också att hon bits fast att hon inte gör det, men då förklarar jag att dem bits när dem är busiga eller jättearga men kan bita bara för att smaka/testa. Det tycker jag låter bra att förklara snabbt för någon man möter ute, för det är sant i mina öron och jag tror de låter rätt i era öron med.

Skillnad på att berätta om illern som djur och att säga saker om andra uppfödare som inte stämmer…
#9 Då ska man säga det man tror på såklart, ej "rykten". Det som man kan ta ansvar över att man har sagt och kan erkänna det.
# 7 Misstänkte det. 
Sara
#10 Jag tycker absolut att man ska få framföra sin åsikt och vad man själv tycker. Är det rykten ska man säga att det är ett rykte och handlar det om att berätta om sjukdomar ska man säga att det är en personlig åsikt eller egen teori och inte framföra det som att det vore ren fakta.
Jag anser också att det är ganska dålig stil om man som uppfödare går ut med att andra uppfödare är oseriösa för att deras avelsdjur är si eller så för att framställa sig själv som bästa alternativet, antagligen för att få så många intressenter som möjligt. Men det känns trist när uppfödare baktalas på falska grunder eller baktalas för saker som andra inte gör bättre.
Som Sarah skrev här över- kasta sten i glashus.
#2 Jag håller absolut med dig. Tycker bara att man ska vara tydlig med vad som är fakta och vad som är egna teorier.
Sajtvärd på Iller.ifokus
putt
Sajtvärd på Iller.ifokus