Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 472 ggr
sussji
0

ett omplaceringshem?

Mitt namn är sussi och jag bor i centrala göteborg i en lägenhet, jag är 16 år gammal. har aldrig haft en iller innan, men kan lova att jag läst på en hel del om dom, så vet nästan det mesta. både jag och min mamma är väldigt intresserade utav att köpa en iller. hör gärna av er ifall någon stackare behöver ett hem.

Bogey
0

I och runt Göteborg finns en del illrar/illerägare har jag för mig, och många illerägare är måna om att nybörjare ska får rätt bild av iller så det tar gärna emot besök. Ganska säker på att det i.a.f. finns en illerägare i Alingsås.

Har ni inte redan träffat illrar "in action" så tycker jag att ni ska passa på om ni får chansen, innan ni skaffar en egen.

Får ni inte napp i den här tråden så kanske ni kan göra en tråd där ni efterfrågar möjlighet att få besöka iller i Göteborgstrakten.

Kolla även "Samlingstråden för omplaceringar" här uppe till vänster i inläggsmenyn/listan så kanske ni hittar er blivande pälskling där.

elinn
0

Hej och välkommen hit =)

Jättebra att ni redan har samlat en massa information och läst på ordntligt, men som Bogey säger så är det bra att börja med att hälsa på någon som har iller. För mig var det en stor skillnad att läsa om illerns om husdjur och att verkligen få träffa dem på riktigt. Så jag rekomenderar att ni åker och hälsar på någon med iller och som dessutom kan svara på alla era frågor (för frågor kommer ni att ha när ni väl är där).

Sedan måste ni fundera på om ni vill ha en valp eller en omplacering. Jag tolkar din rubrik som att ni vill ha en omplacering och då finns Sara här inne som är omplaceringskordinator för Skills och även Svenska illervänner driver omplaceringsverksamhet. Sara är även hon som Bogey pratar om i inlägg #1 som bor i Alingsås och hon tar nog garanterat emot besök av illerintresserade.

Lycka till =)

Bogey
0

Svenska tamillerföreningen finns ju också. Dock har de inga omplaceringar just nu.

elinn
0

Ah de glömde jag. Bra att du fyllde i Bogey =)

evelinahornqvist
0

Kul att du vill skaffa iller, det är ju världens charmigaste djur! :)

Sålänge du är påläst, och vet om vad de ska äta och inte, och att det kommer bli så att man får torka lite "olyckor" då och då och att du försäkrar de och tar de till veterinär och sköter allt sånt.
Så man inte kastar sig in i nåt för att man känner för det just vid ett tillfälle och sen ledsnar.

En omplaceringskoordinator kan säker hjälpa dig att hitta en bra iller för er.
:)

Lycka till!

sussji
0

oj tack för alla svar :) jo jag är mer intresserad av en iller som är lite äldre och redan är tränad å handtam osv. vet inte om ja vågar ge mig in på mer ansvar för en valp. är det jobbigt?

ska genast höra av mig dit å kanske kika lite å ställa frågor :)

Loveferrets
0

#6, Även om man får en äldre iller så kan det ändå vara mycket jobb första tiden, kanske man får lådträna på nytt t.e.x. det beror en hel del på hur illern varit hanterad tidigare. Även om det sägs att illern är bitfri och 100% i lådan så får man ofta visa vad som gäller i det nya hemmet.

Lycka till

sussji
0

#7 jo det kanske är sant.. men jag skulle tro på något sätt att en lite äldre iller skulle vara lättare för mig att klara av :p tror jag? ^