brunstig illerhona!
Jag kom hem från en skidresa idag, för drygt två timamr sedan och hämtade upp min illerhona hos min kompis som satt illervakt under dessa 4 dagar. Nu är det så att min flicka är precis 6 månader och 2 veckor och har kommit i brunst någon gång under dessa 4 dagar jag avrt borta.
Jag vill verkligen inte att hon ska få anemi ( tror jag det heter, när honan får blodbrist) Jag räknade med att hon skulle få det lite mer fram mot våren men du blev det såhär!
Och jag har itne så jättebra koll kring detta, men visst är det så att man kan kastrera henne även fast hon är i brunst nu ?
Jätte tacksam för svar!
/ Lizzi
Ja, veterinären som kastrerade min Maya ville vänta tills hon kom i brunst, har också hört att många andra också gärna vill göra det när dom är i brunst, för vissa spelar det ingen roll och andra vill göra det innan.
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Precis som MiniSku skriver så är det lite beroende på vilken veterinär du anlitar. Så om din veterinär hade velat kastrera innan brunst så får du söka dig till någon annan.
De flesta jag har varit i kontakt med har dock föredragit att kastrera i brunst, men som sagt det är olika.
Våran hane kom i brund nyss när vi tog hem våran illerhona.
Vi gav honom hormonchipet ca 2 dagar efter vi upptäkte att han va i brunst. Så det är nog inga problem för en hona heller
I think more things before breakfast than people think all day 
jag får väll ringa våran veterinär och höra nu efter lunch idag då, tack så jättemcyket :)

Hon kommer inte falla knall fall död efter bara några dagar i brunst så du kan andas, ringa och boka en tid och så kommer det lösa sig=)
Man brukar väl säga att det inte ska gå längre än 3 veckor i brunst för en hona så än så länge är det lugnt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hej!
Jag har en hona på 7 månader som kom i brunst för ca 4 dagar sedan. Jag ringde veterinären och frågade om dem kunde kastrera henne, men dem sa att jag skulle vänta tills hon är "klar". Hur lång tid kan det ta?
Sen undrar jag även om det är normalt att en iller blir extremt trött av att gå i brunst? Hon leker inte, äter knappt och bara sover. När man lyfter henne är hon bara helt slö.
Zandra

#7 Hur menade de med klar? I höglöp? Beror lite på hur snabb hon är. Kan bara jämföra med mina här hemma, Nolita gick i höglöp på en vecka, Molly seeeegar sig framåt, har gått över två veckor nu.
För mig betyder klar, ur löp och det går hon ju inte av sig själv.
Vissa honor blir trötta om det är mycket hormoner som flyger runt. Jag har dock inte märkt någonting sådant under åren utan mer mest att de blir mer klängiga, gosiga och allmänt uppe i ansiktet.
Däremot kan ju honor som får vara i brunst för länge bli trötta, slöa och apatiska.
Hon menade nog ur löp då. Men jag blev lite fundersam för jag har läst att dem kan dö av att vara i brunst? :S
Men går illrar aldrig ur löp? För i så fall får jag ju hitta en veterinär som kastrerar under brunst.
Hon är uppe och springer mycket nu i alla fall och "kliar" sig mot det mesta. Hon springer och jagar min sambos fötter, hehe.

Oftast går de inte ur brunst avsig själva, även om det kan se ut så. Vill de inte operera under brunst så är ju suprelorinchip ett väldigt bra alternativ. Kanske till och med bättre än operation. Flera duktiga illerveterinärer rekomenderar nu att man chipar istället för opererar.

Säger veterinären att han vill vänta tills hon är ur löp så tycker jag du ska kontakta någon annan.
Som Sarah säger, de brukar inte gå ur löp av sig själva. De behöver någon som "hjälper till" isåfall.
Men antingen en veterinär som kastrerar i löp eller Suprelorinchip istället.
Japp, nu är min tös iallafall kastrerad :)
Eller nja, hon fick ett suprelorinchip istället, det lät mycket mer lovande :)
Okej. Men det där chippet, hur funkar det? Jag har sett både positiva och negativa trådar om det :S
Sen undrar jag även om illrar utsöndrar något sekret under brunst? Hon blöder inget men hela huset var fullt av något vitt idag, och det kommer från henne och hennes tassar.

Det enda negativa jag personligen VET har hänt är en av mina valpar för 2 år sedan. Hon fortsatte vara skenmamma i evigheter. Till slut fick de kastrera henne. Annars är det mest folk som är skeptiska då det inte funnits i Sverige så länge.
#13 en hona i full brunst utsöndrar ett genomskinligt sekret. Är det vitt så skulle jag faktiskt oroa mig lite. Luktar det någonting?
Vet du med säkerhet att hon inte visade minsta brunsttecken för 5 dagar sedan+ Och först började visa lite lite svullnad för 4 dagar sedan, eller är det i 4 dagar hon varit väldigt svullen?
Med hänsyn till att du beskrev henne som slö i början, och sedan med vitt sekret, så skulle jag faktiskt ta in henne till en vettig veterinär, då det finns en risk att hon drabbats av tex livmodersinflammation, och det kan snabbt bli allvarligt.
Jag vet ju inte riktigt hur det funkar med brunst och sånt, eftersom det är första gången för henne nu :/
Men hon är väldigt svullen och har varit det i 4-5 dagar ungefär, innan det var hon pytte svullen i någon dag bara.
Igår kväll var hon lite piggare och ville inte ens sova (hon lägger sig annars när vi lägger oss) och på morgonen var det vitt överallt men det luktar ingenting. Men ska hon inte blöda någonting?

Vart bor du dahifa? Jag skulle nog ta henne till vetrinar och kolla upp henne, och kastrera henne pa en gang ocksa. Din vetrinar verkar inte sa iller-kunnig, sa om vi vet var du bor sa kan folk tipsa om bra vetrinarer i narheten :)
Chippet tar illrarna ur brunst. Hormonellt sett sa tror de att det ar vinter aret runt :)
// Amanda

Dahifa: Det låter faktiskt som om din tjej varit brunstig längre. Hon kanske smög igång det i början så du inte märkte.
Är hon väldigt svullen så låter hon högbrunstig, och vitt sekret kan ju tyda på infektion. Och är hon slö ovanpå det så kan det vara ett dåligt tecken.
Jag hade tagit henne till en illerkunnig vet. ganska snarast. Blir de dåliga så kan det ju gå jättesnabbt så bättre att kolla upp det direkt.
:O Jag bor i Halmstad… Men jag har i alla fall bokat tid för kastrering på tisdag, jag fick prata med en annan veterinär denna gången som verkade mer kunnig :) Tydligen har dem bara EN veterinär där som jobbar med illrar. Det finns dessutom bara det djursjukhuset som tar emot illrar här, vad jag kunnat hitta i alla fall :S
Men jag tänkte på att om dem utsöndrar genomskinligt sekret, och hon varit vaken under natten och dragit sig mot skinnsoffan så borde det bli vitt när det torkar?
Hon är liiiite piggare idag men lägger sig mkt platt på mage och vill inte leka. Har inte gått att leka med henne på 3 dagar i alla fall, hon ska bara sova och komma fram och gosa och kika.
Precis som musiken säger så tar chippet illern ur brunst.
Suprelorin behandling kallas det.
Man sätter in chippet under huden och ja precis som musiken nämnt så lurar hormonerna kroppen och berättar att det är vinter året om.
Det håller upp till två år och då får man gå och fylla på det igen, om man vill såklart. Min vet berättade också att vid kastrering så kan det senare uppstå binjureinfektioner och liknande, det var tydligen ganska vanligt ? Med detta chipp så minskar alltså också chansera för binjureinektion.
Min vet sa faktiskt också att hon kunde bli skendräktig ett tag efter, men att det sedan skulle försvinna. Nu hände inte detta min sötis dårå, men ja..

Later bra att du fatt tid for kastrering nu och att det var en illerkunnig vetrinar du pratade med :) Hoppas pa allt gar bra for tjejen din!
// Amanda
Är det redan den tiden på året nu? Tur är min iller steraliserad, så jag slipper det mesta av besvären.