Illersäkert rum .
Efter mycket grubblande och tänkande fram och tillbaka har jag tagit till mig av allt ni har skrivit, även om en del kommentarer har varit väldigt oschyssta och onödiga.
Jag har kommit fram till att de får ett helt rum. Rummet är på 13 kvm och behöver säkras på ett ställe. Ni ser på bilden. Det är ett hål bredvid kakelugnen som plastmattekanten går ner i. Hur fixa detta ?
onödiga eller rent av taskiga kommentarer undanbedes!
Ner med stenar? spika fast en bräda/list framför.
Det du inte bör göra är att trycka ner en handduk iallfall :)
Stenar ? Är du säker ? Och det kan inte illrarna få upp ? Kan man kräva av värden att han ska fixa det ? Han vet ju att jag har illrar.
Lite svårt att se, men går det möjligen att vika upp mattan lite och få ner en lämplig träbit/planka i lämpligt format under för att täppa till glipan/hålet?

En ful lösning är att häfta fast fyrkantnät över. Sen ställa någonting framför som döljer det så man slippr se det.
Jag har nämligen själv ett sådant hål i ett hörn. Har säkrat det ordentligt med nät och sen ställt en byrå framför så det syns inte.
Jag tippar oxå på stenar av nått slag, men försök o få upp mattan så du lägger dem under.
många här inne rekommenderar att jag ska lägga stenar under mattan, men tänk om illrarna skadar sig på dem ? eller om det händer något annat ? eller är jag nojjig ? 
#8, Du kanske kan fästa mattan så dom inte kan få upp den, då kommer dom inte åt stenarna heller.
Hellre att man e nojjig än tvärtom Anyway.
Jag håller med cacao, i längden är ju det bästa att ta fogskum, att peta ner en massa stenar funkar men i längden(nästa hyresgäst osv) kanske det inte är så lämpligt.
Jag hade först och främst pratat med hyresvärden, om h*n kan göra det eller hur h*n vill det ska göras om du ska göra det själv.
Lycka till:)
Hälsningar Malin

Lite svårt att se exakt hur hålet sitter på, är det i väggen eller i golvet eller in bakom kakelugnen hålet är?
Vad är det för matrial på golvet/väggen runt hålet?
Är det en linoleummatta som ligger på golvet?
det är i golvet hålet sitter och det är en linoleummatta ja.

Ok, om hålet varit där sedan du flyttat in skulle jag föreslå att du kontaktar hyresvärden och ser om inte dem kan hjälpa dig att laga hålet. Är det du som orsakat hålet är jag rädd för att du kommer att behöva betala för det själv.
Nackdelen med att begära att hyresvärden skall laga det är att det kommer att ta tid och du kommer troligen behöva passa en tid då hantverkare skall komma och åtgärda felet.
Det du kan göra istället är att köpa spackel som fäster på det underlag som golvet är i (i hålet d.v.s. under mattan). Vik undan mattan som hänger ned i hålet, lägg sedan på spackel enligt instruktionen på hinken. Troligt är att du kommer att få lägga på spackel i flera omgångar och låta det härda mellan varje gång för att komma upp i samma nivå som övriga golvet. Efter att sista lagret härdat, ta ett sandpapper och slipa ytan jämn så att du inte får bulor i golvet. Lägg därefter på golv/vägg lim, kan även kallas bygglim. Detta säljs ofta i hinkar då det används när man lägger hela golv, men det finns även tuber anpassade för limpistoler.
Be om hjälp på närmaste byggvaruhus/järnhandel så bör de se till så att du får rätt grejer.
Och se till så att illrarna inte kommer in i rummet förren limmet satt sig annars är det nästan garanterat att de river upp mattan p.g.a. den annorlunda lukten.
Det är inte jag som orsakat hålet. Men jag frågar värden. Tack för alla tips iaf :)