Att underhålla en Celadon...
Är inte lätt :) Nu utan utegård måste jag verkligen fundera hur jag ska aktivera honom. Koppel är nästan uteslutet. Iaf å länge det är vinter då han nästan skiter på sig av ljudet då man går i snön. Då det är ljust går det inte heller då vill han bara hem. När det är mörkt är det för mörkt nu och då ser jag ingenting. Kan ju bli lättare i vår och sommar då det är längre skymning.
Leka med de andra illrarna är inte heller aktuellt. Bara Mary vill leka med honom men hon är lite liten och vill inte lika länge som honom. Jag leker med honom totalt ca 30 min till 1h per dag men det räcker inte då utegården är förstörd.
Jag tror att jag måste behålla en hanne från årets kull bara som lekkamrat till Celadon.
Suck. Tips?
Leksaker, grävlåda. Låt han tänka för att få sin mat, ex om du barfar kan du lägga kött i en toarulle och vika ihop den :)
Eller testa göra spår, fast de blir lite äckligt inomhus.
En stor fotboll att hoppa på, en petflaska med grus/sand inuti (Om han inte biter sönder den)
Klickerträning…. fungerar super här hemma, för samtliga jag använder det på! Korta pass (3 minuter i taget), gör dem ungefär lika stimulerade som 20 minuters bollkastning tex. Dessutom har det hjälpt att skapa ett starkare band mellan mig och mina illrar, alla är mycket mera frammåt, och vill ha min uppmärksamhet. Förutom att de även är mer väluppfostrade hehehe
Sen daglig berikning i form av nya saker.. en kartong, en kasse, dagens kläder jag haft på mig, lite löv, päls osv osv. Håller dem inte sysselsatta så länge, men många bäckar små ;) Göra serveringen av maten lite mera intressant. servera den intejpad i en låda tex. gömma bytesdjur eller knyt fast dem på en pinne med ett snöre eller hänga upp dem med ett snöre.

Alla leksaker finns redan inne ;) grävlåda finns, nya saker kommer jämt. Klickerträning, får kolla upp det.
#3 gör det.. kan verkligen rekomendera det.. avantis senaste konst är att rulla runt ;) Man lär sig dessutom sjukt mykcet av djurs beteende. Kan rekomendera karen pryors böcker om ämnet. fantastiska!

Ok, tack, ska kolla upp. Det kommer att bli ohållbart om jag inte kommer på ngt bra för honom.

Måste säga att det har gått över förväntan här hemma. När han inte kan gå ut väljer han att komma upp i huset och umgås mer med mig istället. Nu har han ofta hela huset för sig själv dock eftersom han är superbrunstig och de andra inte är glada på honom då. Skiftar med resten i köket. Men överlag har det inte alls blivit som jag befarade.