Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 510 ggr
JossanH
2010-03-04 00:36
0

Pegasus hälsa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker att Pegasus har börjat bli lite småvinglig på bakbenen. Då menar jag verkligen småvinglig. Vet inte om det kan bero på att vi bara har trägolv här och förut hade plastmatta eller om det beror på sjukdom.

Ska tillägga att Pegasus för övrigt är en pigg och busigare än han varit sedan han var valp. Vet inte om det beror på Dexters bortgång eller Pez sjukdom som gjort att han blivit mycket mer knäig och gärna sover i sängen eller i knät om man plockar upp honom.
Han är även med oss väldigt mycket. Inte så mycket på promenader nu över vintern, då han hatar kylan, men vill se och göra allt och vara i centrum av alla händelser.
I skrivandets stund busar han o Skit i soffan ;)

Pez har ju alltid druckit en hel del vatten men nu tror jag han dricker mer än han brukar. Så nu är frågan- kan det röra sig om insulinom måntro eller är det bara lymfomen som spökar? Skulle gärna tagit ett eget glukosvärde med ett litet stick i trampdynan när han sover, men hittar inte mätaren… Han får panik över blodprov hos veterinären och med tanke på att han har en "massa" mellan lungorna vågar jag inte söva…

Vad tycker ni jag ska göra? Vill inte ta en massa onödiga prover på honom då han trots allt är 6 år och när jag vet att han troligen lider av lymfom (som även satt sig i ögat på honom). Ska man börja med prednisolon och riskera hans syn eller måste jag iväg för ett blodprov? Min veterinär kommer nog, utan tvekan, skriva ut prednisolon om jag ber om det för vi har diskuterat att sätta in det på honom tidigare men har hittills inte velat riskera hans syn pga mediciner.

Vad tycker ni?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
2010-03-04 01:51
0

Jag vet inte om lymfom kan orsaka hans symtom men det påminner om insulinom, jag hade nog velat kolla upp det först innan man börjar ge honom prednisolon. Kan det dessutom ge dålig syn och ev andra biverkningar så är det onödigt att ge honom det om det ej är fastställt.

Lycka till med honom.

JossanH
2010-03-05 13:42
0

#1 Men med tanke på att han har alla tecken på lymfom så kan man behandla även det med prednosolon då det verkar tumörshämmande. Anledningen till att jag inte gjort det är att han har detta i ögonen (det ena ögat är mycket värre än det andra) och att prednisolon tydligen kan bidra till sämre syn. Jag har börjat ge Pegasus en fjärdedels tablett varje dag och kommer nog fortsätta med det. Jag hoppas på att det ska hålla tillbaka lymfomen och att OM han även skulle ha insulinom så hjälper detta även mot det. Vi får se om den lilla dosen bidrar med några tydliga förändringar i hans beteende och ballans.

Jag vill inte hålla på att ta en massa prover nu då han hatar att ta blodprov och för att han redan är sjuk… 2 veterinärer och kunnigt illerfolk har alla sagt att de symptom han har tydligen visar på lymfom. Har tagit blodprov, ultraljud och röntgen. Plus att min veterinär i Mjölby även trodde att ögat kunde bero på lymfom som satt sig där, vilket är ovanligt, men det händer (vet inte om hon menade just på iller här).

Jag kommer snart beställa tid i Mjölby igen för en ny undersökning och ska då diskutera huruvida vi ska ta blodprov eller inte och OM det är värt att göra ett nytt ultraljud eller om man bara ska sikta in sig på att göra hans liv så bra som möjligt den tid han har kvar.
Första veterinären i Bergen tyckte att jag skulle ta med honom in för avlivning om han blev försämrad. Som tur är har han mått bra hela tiden och det är bara ögat som ändrat färg.
Pegasus blir 6 år nu i maj.

Fler åsikter om vad ni hade gjort i denna sits???

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
2010-03-05 14:51
0

Blodprov någonstans där dom har möjlighet att ge gas? Visserligen kommer risken med narkosen men det är en såpass snabb gas att dom knappt somnar alls. Då behöver han åtminstone inte bråka och genomlida blodprovet vid medvetande.

Angående ultraljud så hade jag övervägt (förutom om det ger något man kan göra något av) lite beroende på hur mycket du har honom ute och hur mycket han gillar det. Tycker han om att vara ute och är ute mycket hade jag inte gjort ett ultraljud just nu. Att bli rakad på magen och frysa utomhus så han måste vara inne när det inte ens är säkert att ett ul ger något egentligen mer än att man vet var ev. tumörer sitter känns onödigt. Då drar man ner på livskvaliten han har just nu.

Annars gör du väl redan det du kan? Förutom operation finns ju bara prednisolonet för lymfom och det lindrar ju även eventuellt insulinom.

JossanH
2010-03-05 21:46
0

#3 Jo, sant. Han har inte varit ute nu mycket över vintern men nu har han ju börjat intressera sig för promenad igen så ul känns lite onödigt som du säger. Han som redan är rädd för kylan ;)
Ska se om det finns några bra "gas-veterinärer" i närheten..

Sajtvärd på Iller.ifokus