Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1664 ggr
Sarah
2010-01-26 13:28
0

VIDRIGT!!

Snart blir det fan torfoder igen. Det kan vara lite tid mellan gångerna jag storstädar i källaren där illrarna har de mesta av sina saker. Men nu var det såååååå vidrigt. Jag hittade en hög längt in under källartrappen. Endast kycklingvingar, i olika förutnelsestadier. Jag ger inte vingar speciellt ofta och senast var för 2 veckor sedan. :S. Även om jag städat där nere så har jag inte hittat källan till stanken. Men där dolt under filtar längst in under trappen… ca 2 kg kycklingvingar, inget annat. De får mest skrov och fläsk, men inget sånt. Åååååh sååååå vidrigt. Illrar är så äckliga, allt eftersom jag plockade bort så var det ngn jävel där och tog tillbaka dem. Hur kan man vilja ha tillbaka tutten kycling. Ursäkta, den är min!!!!

Aviendha
2010-01-26 13:40
0

Urk!!!

Påminn mig om att jag ska bygga mitt eget hus, så jag själv kan kontrollera att det inte finns små skrymslen där de kan gömma köttet Skrikandes

sarae
2010-01-26 13:41
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ååh sånt är bara så underbart :S Mina barn ägnade sig åt sådant tidigare, innan jag insåg att de fick på tok för mkt mat. Men sedan jag började beräkna hur mkt de faktiskt äter samt väga maten, har jag inte haft några köttgömmor, mer än någon enstaka vilsen bortglömd bit, max nån gång i månaden *peppar peppar*, men så har de hållt sig sedan jag började med mindre portioner i somras nån gång.

bildbevis från förra hösten :s

Aviendha
2010-01-26 13:45
0

#2 Klaga inte, de hade ju vart snälla nog att lägga dit ett verktyg (bajsspaden) för att du skulle kunna skotta bort dem ;)

poppopan
2010-01-26 13:46
0

Förlåt en fråga, men fläsk?? Det är väl inget en iller ska äta. Var bara tvungen att höra med Christel, och hon sa att hon aldrig ger sina illrar fläskkött. Det enda var när Tilly levde, för hon fick ibland kokt skinka men aldrig rått kött.

Ingegärd//

sarae
2010-01-26 13:49
0

#4 jodå, fläskkött är hlet ok att ge. Det där är en löjlig gammal myt. Det enda man kan tänka på är att inte ge de större benen, då det kan knäcka tänderna på dem, samt om man köper fläckkött utomlands så kan det innehålla trikiner, men det gör det inte i sverige. Kokt kött skall en iller absolut inte ha. Rått skall det vara, och i alla dess former.

HannaM
2010-01-26 13:49
0

Fläsk går alldeles utmärkt att ge iller. Rått.

Sarah
2010-01-26 14:13
0

Christel är den sista människan på jorden jag skulle be om illertips från. Hon ger inte sina illrar mat som hon själv inte tycker ser god ut, hon kokar kött innan hon ger det. Hon kan absolut ingenting om hur illrar ska utfodras. Ta inte hennes tips, din iller kommer att bli sjuk.

Sarah
2010-01-26 14:14
0

Ja de får för mycket mat om jag inte är hemma under hela dagen. Har ingen våg, men det kanske är dags, det sjuka är ju att de ätr allt annat och staplar vingarna på hög :(

Sarah
2010-01-26 14:16
0

En annan observation jag hade var att alla vingar hade pennorna avklippta. Antingen har de ätit upp pennorna eller så är alla vingar från kronfågeln. I vanliga fall köper jag vingar från min barftjej, men jag köpte några från ica då hon inte hade inne. Det är stora skillnader på köttet, de från barfen är rött och blodigt medan det från ica är ljust ljust rosa. Isf gillar de inte de från kronfågeln. Kräsna djur.

JossanH
2010-01-26 14:27
0

#9 mina gillar inte all kyckling som bjuds. vissa sorter äter dom inte alls. bara katte som inte är kräsen. Själv blir man inte speciellt sur när man hittar en torrfodergömma ;)

#4 Som sarah säger så har Christel själv sagt att hon kokar kött med salt till illrarna för att det ska se aptitiligt ut, för att hon inte vill servera illrarna något hon inte själv skulle kunna äta.. Så skulle inte lita på hennes kunskaper i illerköket. Det strider mot det mesta som är bra och nyttigt för iller. Tom valparna ger hon dålig mat med tanke på att hon i flera fall börjar stödmata dom med dålig ersättning och helt i onödan, så att modern producerar mindre mjölk och valparna blir undernärda..
Detta är ju bara vad hon själv har berättat om här inne och vill du se trådarna kan vi säkert rota fram dom till dig…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
2010-01-26 14:58
0

Fy va hemskt, dom e väl rädda för att bli utan mat helt en vacker dag hahaha

Sarah
2010-01-26 15:29
0

#10 eller hur, bara att säga att man inte ger illrarna rått kött… herregud. Vad säger man? Det sorgliga är att det finns folk som tror att hon kan någonting.

Sarah
2010-01-26 17:51
0

Och, Christel/ Ingegärd. Är det inte lite pinsamt att starta en ny användare med sitt mellannamn och låtsas vara någon annan? Stå för vad du gjort (vanvård) istället för att försöka gömma dig bakom en påhittad person. Det är bara pinsamt och patetiskt. Du skulle lämna forumet eftersom du inte vågade ta en diskussion om den vanvård du utsatt djur för, skäm inte ut dig ännu mer.

Loveferrets
2010-01-26 18:04
0

#12, Jag gav inte mina illrar rått kött och kommer inte göra det i framtiden heller, men man är inte en sämre matte för det Flört ville bara inflika de.

JossanH
2010-01-26 18:06
0

#14 Men jag antar att du inte gjorde för att du inte ville äta det?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2010-01-26 18:06
0

#14 Nej det är ingen som sagt, men ger du kokt och saltat kött så är du inte speciellt bra. Torrfoder funkar ofta fint.

Loveferrets
2010-01-26 18:13
0

#15, Nej det är för att jag spyr av att se dom äta det och mår väldigt illa. Men nä jag äter ju inte rått själv men hade jag inte mått som jag gör hade jag säkert provat.

#16, De blev enbart torrfoder o så fick dom nån lycklingvinge då o då men dock ej ofta, fast jag sorterade så det inte fanns små ben i den innan hehe (vet jag e hönsig), Egentligen förstod jag inte vitsen med o ge dom vingen för det är ju pågrund av tänderna dom ska ha de men, haha.

Sarah
2010-01-26 18:30
0

Benen är inte endast för tänderna utan för näringsämnen som finns i dem ;)

JossanH
2010-01-26 18:31
0

#13 Ja denna Ingegärd har varit fruktansvärt insatt i Christels illervanor och haft ett extremt bra minne gällande procentsatser i torrfoder för illrar etc.. ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
2010-01-26 18:35
0

#18, okej…men de finns väl i torrfodret oxå eller ?

Sarah
2010-01-26 18:35
0

:) Eller hur, men hon ringer ju bara Christel och frågar. Tänk om jag hade sånna goda vänner som skulle ringa mig och fråga om allt som har med mina illrar att göra för att sedan posta det på ett forum.

Sarah
2010-01-26 18:36
0

#20 ja det gör det, den enda är att i torrfoder finns det andra onaturliga tillsatser oxå. Nu försvinner det mer och mer ur torrfoder så det kanske kommer ett perfekt foder, vem vet.

Loveferrets
2010-01-26 18:39
0

#22, okej, Tack.

JossanH
2010-01-26 18:42
0

#21 Nejdå, innehållsförteckningen hade hon fått berättat för sig för länge sedan men kom ihåg procentsatserna.. vilket jag tyckte var lite skumt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2010-01-27 20:55
0

Kanske man skulle kunna jämföra lukten du kände under trappan med ett dött, ruttnande husdjur…?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2010-01-27 22:11
0

#25 Det skulle man kanske kunna göra… lukten är nog snarlik ett dött rutnande husdjur. Ingegärd, har du känt den lukten någon gång?

bond-bina
2010-01-27 22:48
0

Jag trodde jag hade koll på att mina illrar åt upp sitt kött innan de fick göra nåt annan. Men si där fick jag tji! Vi har ett rör från illerrummet i huset till uteburen och sen vidare till verandan. Under vårsommaren kom det en FRUKTANSVÄRD stank från illerrummet. Jag skurade och städade men det blev inte bättre. Sen satte jag näsan till röret och höll på att storkna. Även illrarna verkade fundersamma när de skulle gå in i röret. Dom tittade bort med avsmak och sen på mig som "hur städar du egentligen?"

Vi (min man) bytte ut röret. Det ligger nergrävt vid sidan av huset under grus så det är ganska mycket jobb.

I alla fall i det gamla röret fanns MÄNGDER av ruttnande kycklingkött så jag förstår precis din reaktion SarahRynkar på näsan

Loveferrets
2010-01-27 23:32
0

Tänkte på de Sarah, om du nu egentligen vill fortsätta och ge kött, kan man inte låta dem äta det i t.e.x. köket bara ? Stänger man dörren in så lär dom ju inte kunna gömma de någonstans, förutom i köket då alltså men de e ju lätt att finna, förhoppningsvis hehe. Har du ingen dörr kan du kanske skaffa en sån där träbit o ha för (minns inte vad de heter). Bara ett tips.

JossanH
2010-01-27 23:35
0

#28 Många som bara ger kött ger dom ju det en eller 2 ggr per dag. Endel illrar äter inte på bestämda tider och då måste dom ju få chansen att äta under hela dagen. Men ibland går det lätt att lära dom att snällt äta när det erbjuds annars får dom gå hungriga. Då serveras maten vid kanske 2 tillfällen och det som inte äts upp på stört tas bort till nästa omgång mat.
Därför det kan vara lite svårt att bara servera på en plats… :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2010-01-27 23:43
0

#28 :) Som jossan sa, de får mat 1 eller 2 ggr dag och jag har en gammal hona som jag inte vill ska gå hungrig. Hellre att de får för mycket än att hon går hungrig. De kan inte vara i köket längre för att Celadon hoppar upp på köksbordet. De får mat i källaren där det är kallt och maten håller sig liiiiite längre. Men jag har funderat på det och har redan en grind till köket. Den är öppen då jag är hemma och har koll på C, då får de redan en del där inne.

Loveferrets
2010-01-27 23:51
0

#29, jaha okej, förstår.

#30, Nej för tusan man vill inte dom ska gå hungriga. de var bara nått jag kom o tänka på, hoppas du ej tog illa vid dig..

Sarah
2010-01-27 23:56
0
Loveferrets
2010-01-27 23:59
0

Skrattande

Punkten
2010-01-28 00:57
0

Det är rätt skönt att bo i en lägenhet där det inte finns så många ställen att gömma maten på. Vi har lyckats lokalisera de flesta gömmorna, de hänger inte ens med när man matar dem.. De gömmer maten, vi hämtar den och lägger tillbaka den på fatet. Då går det och gömmer samma bit igen :) Ofta väntar vi att ge dem mat förrän det andra är helt eller delvis uppätet. Dock står det vanliga fodret alltid framme. Så efter ett tag är allt borta :)

Anyway
2010-03-05 18:23
0

Hahah! Så vidrigt :)