Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 4011 ggr
skrollan
0

Skabbmedel

Nu kommer jag med ännu en fråga :)

Pälsarna har förmodligen fått öronskabb igen, så jag ringde min veterinär och ville att han skulle skriva ut stronhold till mig, men då ville han att jag skulle kolla med er här istället om jag kunde gå till apoteket och köpa frontline (?) för det skulle vara receptfritt och det använde han minnsan på sina katter.

Hur fungerar det på illrarna? Man ska väl inte droppa i öronen på dem? Eller var det något med alkohol?

Jennsan
0

Ja alltså jag använder frontline varje sommar på mina katter för att dem och jag ska slippa fästingar. Aldrig hört talas om att medlet, som man för övrigt sprutar på deras hud i nacken, funkar mot skabb! Har mina illrar och då oftast oxå katterna skabb så kräver jag att få stronghold och det funkar alltid.

elinn
0

Vet att det var många som använde Frontline för några år sedan och att man då droppade vätskan i öronen på illern. Sedan kom det fram (vet inte om det är bevisat) att vätskan innehöll alkohol som kunde ge skador på öronen och då slutade de flesta att använda det.

Jag vet inte vad som är sant och inte sant gällande Frontline men jag har kört på Stronghold i flera år och tycker det fungerar alldeles utmärkt. Jag skulle aldrig köra på något annat än det så länge inget annat är bevisat bättre.

[Sephrenia]
0

Några bekanta fick det tilldelat när deras illrar hade skabb, jag var väldans skeptisk och ringde en annan veterinär jag pratat mycket med och hon var lika skeptisk som jag.

Propsa på stronghold, det är ju ändå dina pengar som rycker inte hans.

Loveferrets
0

Då ringer du tillbaks till vett och kräver stronghold, en kunnig vett hade vetat detta. sen ger det bättre effekt då man droppar det i nacken.

Har oxå hört att det skulle finnas alkohol i frontline så jag hade inte köpt det om jag vore du.

skrollan
0

jag påpekade även detta om alkohol för honom. Men han påstod att han försökte läsa efter detta och inte sett någonstans att det skulle innehålla alkohol.

[Sephrenia]
0

Fanskap då, va inne på en sida idag som beskrev detta med frontline och vad som kunde hända med illrars öron och där stod benämningen, det står inte ordagrant alkohol utan något annat men är i grund samma sak. Minns bara inte vad det var för sida.

Anyway
0

Oj! Jag fick frontline utskrivet av min vet till mina illrar efter att de hade tillbringat sommaren 09 utomhus. Borde jag kolla mina illrars öron ? :S

elinn
0

#7 Nej har det gått så här lång tid utan att något hänt med öronen så borde det inte vara någon fara. Men hör med veterinären nästa gång du är dit?

För övrigt så är Frontline receptfritt så att du fick det utskrivet låter lite skumt.