skulle behöva lite tips!
hejsan!
våran Berit har en kal fläck över precis över svansen. vi vet att det inte är cancer och inte vitaminbrist. den finns när hon har sommarpäls och försvinner varje vinter. vi har pratat med allt från uppfödare, veterinärer och andra djurkunnig men ingen vet vad det kan vara. borde ju inte vara farligt eftersom det har varit så under än så lång tid men vi undrar än då!
så jag tänkte om någon här kanske har samma problem? lr om någon har nån aning om varför det är så?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Det är en vanlig företeelse. Många illrar får glest med hår på svansen på sommaren. Orsaken är inte klar, men många tror att det är ett tidigt symptom på binjuresjukdom. Kallas "sommarsvans" av en del..

Skunksvans eller råttsvans brukar jag kalla det.
Båda mina illrar har alltid haft det på somrarna och en bit in på höst och vintern (tills vinterpälsen), tror även de hade det som ynglingar. Vad gäller binjuresjukdom vet jag inget om det, men vad jag vet så var det inte det som min ena dog av, och min andra verkar inte heller ha problem med binjurarna, säger iaf min veterinär.
Binjureproblem börjar ofta med symptomen att illerns blir kal/tunnpälsig på rumpan och/eller ryggen. Men jag har aldrig varit med om att det försvunnit på vintern.
Dock behöver det inte synas på ultraljud osv om det finns tumörer på/i binjurarna. Trazan har någon form av hormonproblem och veterinärerna kallar det Cushings syndrom. Alltså att det bildas för mycket av hormonet östrogen (eller östrogennågonting) på illrar och på ex hundar är det kortison som produceras mer. Detta resulterar i dålig pälskvalitet med kala fläckar och "torr/mjällig hy".
Nu är det kanske inte det Berit har idag, men håll koll så det inte sprider sig eller andra symptom kommer till.
Sara
sommarsvans är något som ofta dyker upp i samband med "black-heads" som är små svarta prickar i hårsäckarna.. det är inget farligt och kan inte behandlas.
Håll extra koll på så att inte fler symptom på binjure sjukdomar uppkommer för då borde det absolut kollas upp!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#4 black heads, det har jag aldrig hört förr. Alba har massor av såna på sin rätt hårlösa skunksvans.

Tack för alla svaren:D hade tänkt att gå till veterinären när fläcken kommer tillbaka.. jag är lite av en hönsmamma så jag går hellre för ofta än sällan!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Är Berit försäkrad? Om inte kan det vara dags nu för även om hon är frisk och pigg idag så är hon kanske inte det on några månader. Det lönar sig mega att ha en försäkring när de blir sjuka.
Sara
ja och att försäkra när man väl upptäckt att illern är sjuk funkar inte så bra ;) Du har ju en karens tid på 21 dagar efter försäkringstilfället och försäkringen täcker inga sjukdomar som illern hade den dagen han/hon försäkrades