Tumör?
Pyr har en knöl på halsen/käken som jag misstänker är en tumör… När hon skulle vaccineras förra sommaren passade jag på att fråga veterinären om denna knöl hon har. Det känndes på knölen och konstaterades av vet att detta inte skulle vara något att oroa sig över… Känns dock inte så trovärdigt att det är så. Jag vill ju verkligen kolla upp detta men försöker bara skrapa ihop pengarna…vad nu detta kan kosta om man dessutom räknar med att det kan vara något som bör opereras + alla andra saker som ska göras hos vet nu (2x ta bort tandsten, kolla skabb, vacc). :/
Knölen känns helt rund och sitter under huden, den går att flytta på lite grann även fast den sitter fast om man säger så. Den är hård och dess yta slät. Ca 10mm diameter. Den har nog inte växt något nämnvärt sedan förra sommaren.
Jag vill väldigt gärna veta om någon här har haft en iller med samma symptom?
Vad kan det vara om inte en tumör?
Ska jag be om att det tas några särskilda prov när jag väl kommer till vet? Vill ju veta säkert vad detta är och om det kanske beror på att hon är sjuk på något annat sätt.
Jag har ingen bild att sätta in just nu, eftersom jag ska iväg strax, men kommer in med en senare.
Har knölen vuxit sedan veterinären kollade den?? Har den gjort det så kan det var en cancerknöl som Pyr har. Jag hade Lina som jag fick avliva förra sommaren då hennes knöl hon hade på käken blev större och hade dessutom messtatiserat sig i både bagen och lungorna. Hon fick svårt för att andas i mitten av augusti förra året, så jag tog in henne till veterinären, men då var där inte mycket att göra då det hade spridit sig i hela hennes kropp. Hennes knöl på käken var också väldigt liten när jag först upptäckte den i mars 08, och på bara 5 månader var den i hela hennes kropp. Den första veterinären jag var hos sa också att det inte var något att oroa sig för, då dom inte trodde att det var någon cancer hon hade. Detta nöjde jag mig med, men så här i efterhand hade jag inte gjort det om jag hade vetat vad jag vet idag. Lina blev nästan 7 år (hennes äldsta förfäder har blivit 9 och 10 år), så det var ioch för sig gammalt, men hon kunde ha haft minst ett år eller 2 till kanske om jag hade varit mer på allerten med henne.
Det skulle kunna röra sig om en mastcellstumör, och de är ofta godartade. Jag skulle rekommendera att ni ändå tar bort den, och skickar den på analys. Är det en mastcellstumör, finns risken att den kommer tillbaka, irriterar den inte henne kan man i princip då låta den vara. Men det är viktigt att veta om den är elakartad eller ej. elakartade tumörer tenderar att sprida sig genom kroppen.
När det kommer till kostnader så blir det inte dyrt när man har försäkring. Har ni det? då får ni betala 700kr i självrisk, och sen 25 % av det resterande vårdbeloppet upp till 10 000kr.
Men är man utan försäkring så ja, hm, då blir det väldigt dyrt.
Men, om det rör sig om en mastecellstumör så kan man i regel vara lugn. Det är sällan dom är elakartade. Men man bör ändå ta bort dom eftersom den växer och börjar tillsut nästan alltid klia, som senare kan ge problem.
Jag tycker att du ska prioritera knölen, och vänta med tandsten och vaccination tills du vet hur prognosen ser ut. Om dom opererar henne kan dom samtidigt kolla öronskabben för en billig peng.
Lycka till!
Läs tråden om Tjabo som emoflickan skrivit här nyligen. Han har nämligen precis undersökts för en liknande knöl.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack för alla svar.. har varit ganska frånvarande från iller iFokus och internet överhuvudtaget senaste tiden.
Jag har i alla fall varit hos veterinären och det togs cellprov på en av hennes knölar (ja, knölAR… hon har en till som jag upptäckte i december tror jag det var), den sitter lite längre ner på halsen, typ ovanför axeln. . Oavsett om dom kommer se något på provet eller ej så kommer jag nog låta operera bort knölarna och skicka iväg dom på analys för att få veta vad det rör sig om..
Och japp, vi har henne försäkrad. Så jag hoppas att det inte blir allt för dyrt. Men veterinären trodde att det skulle kunna gå på omkring 3500.. Men vi får väl se när det väl är dags…
#5 Hoppas det inte är något allvarligt, men tyvärr är risken ganska storför att det gäller cancer… :(
Men vi håller tummarna!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om du har "tur" så kan det vara svullna lymfkörtlar, dom kan även få hårda fettknölar där vilket drutten hade.
Hoppas det går bra för er.

Jo, vi hoppas också att det inte är något allvarligt och att det är lymfkörtlarna som är svullna.
Veterinären ringde idag om provsvaren och sa att dom inte riktigt kunde fastställa om det rörde sig om nå cancer eftersom dom fick ut så pass lite när dom tog cellprovet. Det såg mest bara ut som lymfceller och hittade ingenting särskilt.
Men det utesluter ju inte att det faktiskt kan vara något, eftersom dom kan råkat ta ur ett ställe i knölen som är frisk..
Togs bara prov från den ena knölen eftersom att den andra sitter så långt upp på halsen så går det inte att ta något prov då hon är vaken.
Så det vi kommer göra nu är att söva ner henne så dom kan öppna upp och ta ut lite mer och skicka in för analys så att vi får bekräftat vad det är det rör sig om.
Veterinären vill inte ta bort allt direkt eftersom att det skulle vara onödigt om det inte rör sig om något allvarligt.