Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 471 ggr
sofie
0

Tara spyr

Nyss spydde Tara för andra gången idag. Hon spydde tidigare ikväll. Då va det en hel del mat som kom upp. Innan hon spydde hade hon legat och sovit. Samma sak nu. Sov gick på toa spydde. Lite mat kom upp annars va det mest vätska. Hon är inte så jätte pigg, för hon ligger hos mig nu och Betty gjorde nyss sitt skrämsel hopp på mig från fotöljen igen. Ska ge henne parafinolja och hålla koll på henne och se om hon äter och om hon får behålla det. Vad tror ni, är det förstoppning?

Faxlin
0

Det låter som att det kan vara en främmande kropp. Hur har det varit när hon gått på lådan? Ser du om parafinet kommer ut den vägen är det inte helt stopp. Om inte är det allvarligt.
det kan vara allvarligt ändå. Och speciellt om du märker att hon inte mår bra. Illrar visar oftast inte sjukdomstecken förns de är riktigt sjuka.
Jag skulle råda dig till att ringa veterinären och ta er dit snarast.
Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Håller tummarna här hemma för att hon kommer må bättre.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sofie
0

Jag gav henne parafinoljan för 15 minuter sen. Hon är i köket nu så jag kan hålla koll på henne. Jag är själv hemma och om det blir veterinären är det sthlm som gäller. Och jag har varken bil eller körkort

Faxlin
0

Håll stenhård koll på henne. Nu kan det ju ta nnågra timmar innan parafinoljan gått hela vägen. Men det är viktigt att du ser att hon bajsar ur sig det så hon inte spyr upp oljan.
ja om du förstår hur jag menar.

Hoppas hon kryar på sig och att det som hon kanske fått i sig följer med ut och inte har fastnat helt.
Vet hur du känner det med bil och körkortsfrågan. Sitter lika själv.

Audiatur et altera pars

sofie
0

Japp ska hålla koll på henne. Har försökt få tag på Manne, men han verkar inte fatta vad jag säger. Man blir ju inte lugnare när man vet vilken restid vi har att åka. Och Manne inte går att prata med. Men Tara krafsar på dörren för fullt. Så helt slut är hon inte.

Läste om vinterkräksjukan för hundar. Kan illrar få sånt?

sofie
0
sofie
0

Åhh hon börjar bli blöt i rumpan av parafinet och hon hade kissat och nått försök till en korv. Men hon har ju inte ätit nått efter att hon spytt. Hoppas hon blir bättre

Uppdatering: Klockan är nu 05:00. Hon kraffsar för fullt på dörren och försöker smita ut när man öppnar och ska kolla till henne. Hon verkar piggare. Ska ge henne lite mer paraffin. Hon fick 5 ml sist. Det är snigelspår så det kommer ut genom rumpan. Hon har inte spytt nått än. Hoppas verkligen inte det är nått allvarligt.

sofie
0

Uppdatering igen. Hon sprang runt i köket och kraffsa på dörren och va inte stil i 20 minuter. Sen kröp hon upp på min axel begravde huvudet i håret mitt och somna. Sov i 15 min, sen gick hon runt lite sen va det toa dax. En liten liten korv kom ut och så lukta hon prutt. Hon drack lite vatten. Sen kröp hon upp på axeln igen. Nu när jag sitter här kraffsar hon på dörren för fullt.

Kan ingen komma in och svara, verkar det vara nått som sitter fast? Hon darar rumpan i golvet så det är fullt av snigelspår i hela köket. Hon fick 3 ml parafinolja till. Och det verkar som det kommer ut. Manne kan inte komma hem än på några timmar och jag ska på möte om några timmar. Och jag har inte sovit på hela natten. Och jag vågar inte lämna henne förren jag ser att hon äter och dricker och hon får behålla det.

Sara
0

Usch! Vet inte vad jag ska säga.. Du känner ingen som kan köra dig?

Sara

sofie
0

Nej det gör jag inte :(

Hon har ätit lite nu och druckit. Det är inte många matbitar men hon har fått behålla allt än så länge. Hon har sovit i famnen på mig. Hon är genast på benen när man går ut från köket och börjar kraffasa. Men ändå tycker jag hon somnar för snabbt.

sofie
0

Ja en uppdatering till då. Nu har hon gjort en hel korv. Hon är pigg. Hon har ätit lite och druckit och det har hon fått behålla. Parafinoljan har kommit ut genom rumpan. Och nu är hon ute hos dom andra. Nu ska jag försöka sova två timmar och jag hoppas verkligen inte hon blir dålig. Men från klockan 4 inatt har jag suttit med henne i köket och jag tycker inte hon blivit sämre.

Ska fortsätta hålla koll på henne så gott jag kan. Och jag hoppas verkligen inte att det är nått som sitter fast.

domiino
0

men lilla tara gumman! hur mår hon nu??? har hon ätit? när kommer manne hem? snälla sofie, håll mig uppdaterad, stackars tösen. hoppas på att det bara var ett litet virus. Pussa henne ifrån mig

gwen
0

Låter som en jobbig natt…

Kan ju ha varit en vanlig släng av magsjuka eller något mindre hälsosamt hon ätit, kanske nån gammal gömma hon hittat under soffan eller så? Då kan iaf mina kräkas, utan att det någon gång varit förstoppning… Se till att hon dricker ordentligt bara.

Skönt att hon verkar bättre nu iaf. :-) Vad mysigt att hon sitter på din axel och umgås, gör aldrig mina…  *avis*

Faxlin
0

Skönt att hon verkar bli bättre. Vill inte vara en glädjedödare. Men jag skulle uppsöka veterinär i alla fall. Och om de inte ser något med vanlig rönken kräv en kontraströntgen.
Vi har en iller här inne som gick med ett stopp i sig i två månader innan hon dukade under.
Men visst kan det ha varit något tillfälligt också. Men jag skulle inte ha chansat.

Hoppas att allt går bra med tösen.
Skickar ett gäng kramar till dig.

Audiatur et altera pars

sofie
0

#11 Manne har kommit hem nu. Vi har tagit tempen på henne, den va 37,5. Hon har vart på toa och hon har inte spytt upp nått mer. Hon drack vatten nyss och hon är uppe och springer. Manne måste snart tillbaka till jobbet men jag kommer fortsätta hålla koll på henne så att hon äter och dricker och får behålla det. Även toalett besök ska jag hålla ett öga på. Självklart pussar jag henne från dig :)

#12 Ja det har det verkligen vart. Jag hoppas verkligen att det inte är nått allvarligt.

#13 Vi avaktar lite till, och jag ska vara hemma resten av dagen och hålla koll på henne. Tack för kramarna

sarae
0

nämen stackare! Lilla Tara…hur är det med henne nu? Inga tecken på uttorkning? Hur är de med de andra illrarna? Inga problem med dem? Kram på er!

sofie
0

Hon verkar må bra. Hon sover just nu och dom andra är som vanligt. Betty och Bianca är det absolut inge fel på. Dom ska vara med överallt :)

Kollar hennes nackskin emellanåt, och hon har druckit.

sarae
0

#16 det låter ju som en klar förbättring i alla fall….håller tummarna att hon bara  fått i sig något olämpligt i stil med gammalt foder!

sofie
0

Ja jag hoppas det är nått sånt. Hon spydde första gången vid 20 tiden och andra vid 3 tiden. Och båda gångerna har hon legat och sovit innan. Så om ett par timmar är det 12 timmar sen senaste spyan.

Smeagol
0

16# ush vad hemskt, men det verkar som att det är på bättringsvägen ilaf. En liten fråga. När man nyper dem i nackskinne och känner så att de inte är uttorkade. 8för de är väl de man gör??). Hur vet man om de är bra eller dåligt?? Hur ska de kännas??

sarae
0

skinnet skall, när du släpper det, snabbt lägga sig tillbaka som det var…gör det inte det så finns risk för uttorkning

Smeagol
0

ja ha. vad bra, nu vet jag det!!=) Ibland så är man så puckad man bara sitter och funderar utan att fråga. Men då har jag lärt mig något nytt idag oxså. Tackar sare!!=)

sarae
0

hihihi bättre att fråga istället för att klia sig i huvudet ;)

Smeagol
0

Precis. det var så jag tänkte.

sofie
0

Nu är det full fart på Tara igen. Hon har ätit och druckit och bajsar som hon ska. Hon har verkligen piggat på sig under dagen :)

sarae
0

Va skönt att höra! nu får vi hoppas att det är över då! Pussa tösen!

sofie
0

Ja men jag är ändå orolig att det är nått som sitter fast. Men hon bajsar och får behålla allt och är mycke piggare. Precis som sitt vanliga jag.

Madde
0

åh vad skönt att hon mår bättre.

Det kan ju vara så att hon har drabbats av något magvirus som gjorde henne dålig. Skönt att hon äter och bajsar som vanligt. =)

Sofie du kan ringa mig om det skulle vara något mitt i natten.

För hade det varit jag så hade jag oxå suttit här utan och veta vad jag skulle göra.

Är alltid skönt och veta att man kan ringa någon ifall något händer.

I somras ringde jag åsa och var helt till mig då criss var dålig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

#26: Glädje dödande Åsa igen då. Jag håller med om att det är jätteskönt att hon mår bättre.
Men som sagt var det kan vara stopp ändå. Ledsen att vara en glädjedödare. Men det känns så trist om ännu en iller går förlorad i onödan liksom.
Säger som Madde, du kan alltid ringa mig med. ;-)

Audiatur et altera pars

sofie
0

Imorgon ska vi ringa till veterinären och boka tid för kontraströntgen. Jag kommer inte bli lugn fören jag vet helt säkert att det inte är nått som sitter fast.

Madde
0

Ja det är bättre och ta det säkra före det osäkra.

En del illrar har fått sätta livet till då man inte tagit illern till vetrinären.

Så det är toppen det ni gör sofie. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

#29: Låter bra. Hoppas du berättar sedan hur det gick. Hoppas verkligen att det inte är något. Men hellre en gång för mycket än en gång för sent.

Audiatur et altera pars

sofie
0

Sådär då har vi bokat tid ikväll. Dom gör tydligen en vanlig röntgen först för man skulle tydligen se bra på den. Och va läkaren osäker eller om det såg ut som nått sitter fast då gör dom en kontraströntgen. Så vi får hoppas att allt ser bra ut ikväll :)

sofie
0

Nyss hemkomna från veterinären. Veterinären klämde och kände först på henne och konstatera att det inte verkade vara nått. Men vi röntgade henne iallafall och hon är frisk. Inge som sitter fast :)

Faxlin
0

#33: det låter således som om ni inte gjorde någon kontraströntgen?
Skönt att det inte verkade vara något. Men den vanliga röntgen visade inget då den andra illerna hade stopp heller. Stoppet behöver inte vara stort för att sedan bli dödligt.

Men jag hoppas att denna veterinär har rätt. Att hon är frisk och kry.
Kram Åsa

Audiatur et altera pars

sofie
0

Nej för att om dom ska göra en kontrast röntgen måste dom ha illern under hela dagen. Men hon sa att allt såg bra ut och Tara är som vanligt igen och äter och dricker. Så vi får hoppas att veterinären har rätt.

elinn
0

Åh vad skönt Sofie att hon mår bra igen och att röntgen inte visade på stop. Det kan ju som sagt bara varit en dålig matbit/gammal mat som gjorde henne dålig i magen. Så glad för er och Taras skull =)

Ses på lördag *längtar*