Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 154 ggr
Thyne
0

Melwins kastrering.

Kom ganska nyss hem… Har varit en jobbig dag.

12:30 kom vi till veterinären, även fast vi hade tid först 13:15. Lite tidigt, men ändå. 13:25 kom vi äntligen in och började prata litegranna om själva ingreppet. Det här går bra tänkte jag, jag kommer ju inte att fälla en tår!
Pff, när veterinären sa att jag skulle vara beredd på att Melwin kanske inte skulle vakna upp (någon säkerhetsgrej som de förmodligen måste informera om?) brast det. Jag grät floder som jag inte gjort på mycket länge. Mamma fick ta Melwin när han skulle få sin första spruta och jag tog en promenix.

Tjutandes som jag var ringde jag till pojkvännen för att få lite tröst, men inte hjälpte det mycket. Jag gick efter en stund in till väntrummet igen och väntade och väntade. Tiden gick och veterinären kom ut flera gånger och sa "Han har inte vaknat än". Kan ni tänka er hur jag var vid det laget? Herregud. Som att min jord höll på att rasa sönder. Jag såg stjärnor framför ögonen och var nära att svimma.

Tillslut fick de ge honom en uppvakningsspruta och jag fick komma in och klappa min älskling. Efter en stund åkte vi hemåt och nu är Melwin nere i vardagsrummet i transportburen med filtar och varmvattenflaska och jag har täckt buren med en tjock filt så att han ska kunna sova ordentligt.

Phu…. Kände att jag behövde skriva av mej detta. Nu undrar jag hur jag vet att han har vaknat helt och hållet från sövningen? Hur många timmar ska jag behöva vänta med att ge mat?

Blev långt det här.. Uh. Jag är nog segast i Sverige just nu. Känns som att JAG har varit nedsövd. Och fastat. :P

sarae
0

Usch vilken jobbig dag! Hemsk känsla att höra veterinären säga så! Men jag tror inte att du behöver oroa dig…han borde börja pigga på sig framemot kvällen…du kan faktiskt redan nu ställa fram lite mat och vatten om han är intresserad.. men ge honom hellre små portioner med mat än mycket på en gång..eftersom han har varit med tom mage så pass länge så är det inte bra om han kastar i sig för mycket mat.Snart kommer han vara sig själv igen…tja föruom lite som saknas ;)

pyronella
0

veterinären har alltid sagt  "vänta si och så många timmar innan du ger honom mat"  de ggr jag varit in med frithz med diverse saker,  men det är faktiskt  fel. illrar har så hög ämnesomsättning att  man typ kan halvera tiden av fasta som veterinären rekommenderar, speciellt vad gäller vätska. de är vana vid hundrar och katter som klarar fasta mkt bättre än illrar.

som sara säger; kan han äta är han redo, men inte för mkt i början.

Robinsnel
0

som minimum fastetid kan man väl nämna 3h.. tänkte bara så ingen misstolkar pyronella, om de fått rek 3-6h redan o halverar det…

Faxlin
0

#3: Smart Robinsnel, ofta tnker vi här inne inte på de nykomlingar som faktiskt finns här och som aldrig skriver men kikar in och kanske läser någon tråd ibland.
Lätt att saker kan misstolkas då.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

pyronella
0

# 4 oj, tänkte inte så långt… sorry.

jag har alltid blivit rekommenderad "över natten" till nästa dag, vilket är på tok för lång tid. speciellt om man har en iller hängandes i hälsenan väsandes "jag är tööörstig mamma!"

Robinsnel
0

jo, vi är många som haft illrar fastandes alldeles för länge tror jag.

Thyne
0

Hej på er.

Ställde fram maten för ett par timmar sedan, och gav honom även lite vetegroddsolja som plåster på såren (inte bokstavligen ;D ). Han åt inte särskilt mycket, och vill mest bara sova. Det gör fortfarande lite ont i hjärtat att se att han nog har ont, men det blir bättre.

Hur länge tror ni att jag kan vänta med att låta Wilma och Melwin umgås? Just nu har jag dem separata så att Melwin ska få ta igen sej och för att Wilma itne ska kunna komma åt något känsligt ställe. Tänkte ha dem isär över natten kanske, eller vad tror ni?`

Tack för alla svar, det hjälper så mycket!

Sara
0

Det kan ta ett dygn tills de är helt pigga igen. Sen så har man ont vill man ju helt sova och hålla sig lugn så ge honom ett par dagar.

Det här med narkos och att inte vakna upp har veterinärerna sagt varje gång som en säkerhetsgrej.

Vad är det egentligen som är farligt med narkosen? Att de reagerar på gasen? Att de blir sövda för hårt? För länge?

Kan de dö av narkosen när de väl har vaknat upp lite men sover för att de är sega och trötta?

Sara

Sara
0

Förresten, skönt att det gick bra! Nu sover du gott i natt iaf! Skrattande

Sara

pyronella
0

#8 efter vad jag förstått så är det lätt att veterinärer "överdoserar" narkosen på illrar om de inte är vana vid dessa djur. illrar är tydligen känsligare (återigen) än tex katter och hundar och somnar fortare och hårdare. dessutom är det tydligen stort spann över vad de enskilda individerna klarar av, vilket gör det svårt att göra upp en "mall" över hur man ska söva dem. så fick jag det förklarat på sva iallafall.

fast jag tror det är en säkerhetsgrej de säger också, har säkert med försäkringar att göra. "vi informerade iaf ägaren om riskerna…" eller nåt i den stilen.

Thyne
0

#9 Det kommer jag verkligen göra :D

[tiiia]
0

men fy nu blir ju jag också jätte nervös här. Dior ska kastreras på onsdag  GråterGråter

sarae
0

#12 det kommer gå jätte bra Tiia! Dior kommer bara att vara lite fundersam i ett par dagar över vad som hände…å var sjutton nötterna tog vägen

JerryLee
0

Det låter jobbigt det här….. Pucco ska in och plocka "nötterna" på måndag i nästa vecka.

Har bara erfarenhet av katter, men jag hoppas att veterinären vet vad han/hon gör…

Förvånad

holtz
0

jadå! det kommer gå fint för brorsan ;)

[tiiia]
0

Ja min stackars lille pojke, han har ju precis vant sig vid att ha de där nötterna hängandes mellan benen, o nu ska de helt plöstligt försvinna :S

sarae
0

Hur är det med Melwin nu? Har han återhämtat sig?

Thyne
0

Hej! Har inte haft tillgång till dator på ett litet tag.

Nu känns det som om att jag gjort folk oroliga! Det ska ni inte vara, Melwin mår precis som han ska! :) Den där varningen om att de inte kan vakna upp är en säkerhetsgrej som de alltid ska informera om, men som inte så ofta händer. Så ni ska inte vara oroliga! :)

#17 Han har återhämtat sej helt, tror jag. Han busar inte fullt så mycket, men det kommer nog. "Såret" ser fint ut, och jag ska ta och ge honom ett bad när han är helt läkt. Hur länge tar det måntro?

[tiiia]
0

#18 hur lång tid tog det innan svullnaden gick ned?

Thyne
0

#19 Han hade knappt någon svullnad alls, faktiskt. Förvänandsvärt nog. Dagen efter var han som vanligt igen på det sättet, och han var redan piggare! Hur går det för Dior nu? :)

Missy
0

#0 ush ja det känns när dom säger så. Minns första gången missy skulle opereras, Vetrinären sa inget så jag klämde fram, det kommer väl att gå bra? Vi gör vårt bästa men något löfte kan jag inte ge det kan alltid tillstöta komplikationer. Nej! tänkte jag och räkte fram missys snuttekudde. Han tittade skumt på den och efter mångt om mycket så tog han slutligen den och höll den i ena kanten som om det var en väldigt smutsig damtrasa eller något. Vid nästa operation efter att han hade meddelat mig risker osv så tittade han frågande på mig som om han väntade på något och då förstod jag att han kom ihåg kudden så jag tog fram den från bakom ryggen och sträckte fram den mot honom och denna gången tog han den ganska normalt.. Missy brukar alltid ha den kudde med sig inför sina operationer och jag brukar sova med den natten innan bara för hon ska somna tryggt när hon sövs..

gwen
0

#10 Narkosen kan precis som du säger vara jättefarlig. Om de tex har dåligt hjärta kanske de inte klarar av en narkos. Och precis som du säger är vissa känsligare än ändra.

Bland hundar vet jag tex att vissa raser är MYCKET känsligare för narkoser, även fast det är stora hundraser. Vet tex att vissa spetshundraser är känsligare… Kanske är det lika bland olika illrar åxå…

Sara
0

# 21 Så sött! Med kudden alltså! Vilken omtänksam matte du är! Glad

Sara

Thyne
0

#21 Ja, det var sött gjort :) Och vad snällt att han tog emot den, roligt att han kom ihåg den!

Men ja, den där känslan man får när de säger att de inte kan lova att de vaknar igen. Ooooh, det är så hemskt :(

Faxlin
0

#21: Ohh, vad gulligt gjort. Och vad bra att han faktiskt kom ihåg det. Sött tycker jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars