brunst
nu har jag ett par frågor
hur illa luktar brunstiga hanar? nu vill jag inte se "jätteilla". utan mera beskrivande tack. vincent luktar lite mer bara men inte illa.
hur länge brukar en hane vara brunstig?
hur länge ska man vänta med kastrering efter brunst?
Hur gammal är vincent tänkte jag börja med och fråga. =))
Jag har själv en från förra årets kull som nu är 8 1/2 månad och han börjar lukta brunstig. (men bara LITE)
Det där med och beskriva lukten är riktigt svårt tycker jag, kan inte mer än säga att du/ni kommer känna en stor skillnad mellan när han är i högbrunst och när han inte är det.
Men det är fortfarande inte illa utan jag överlever, dock så tycker jag att man bör vänta tills illern är 6 månader innan man låter kastrera den.
Hoppas att de är lite hjälp på traven med mina svar. Hoppas att någon annan kanske kan svara lite mer utförligt än vad jag gjorde.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ja det har väl hjälpt lite.
Han är född 2006-06-06. (läckert datum, jag vet
)
När elin_n var här med elvis så var vincent mer aggresiv än sist, och han drar snigelspår, men han luktar inte, så vi tror att han blivit halvbrunstig.. 
Mmm han är säkert i halvbrunst. =))
Vad trodde elin om vincent?? Att han var i brunst???

hon trodde att han verkar ha mycket brunst-beteende. han drar ju dom andra stackarna i nackskinnet 
Visst drar Xac våra andra illrar i nackskinnet, men det är inte överdrivet.
Han drog mer på honorna på träffen i helgen än vad han drar på våra herrar här hemma =)

vi ska ju få hem en 2årig hona. och jag vill inte att han ska vara aggresiv mot henne då hon kommer till ett nytt hem och känne sig osäker.
jag vill bara veta hur länge man måste vänta och hur länge man borde vänta.
Vi tog hem en omplacering förra året och precis när criss kommit hem till oss så började xander och benjamin komma in i brunst så då fick de bli kastrerade då vi inte ville att criss skulle må dåligt av det. Då var de 7 & 8 månader gamla.
Vi kommer antingen vänta en månad till om vi står ut, annars blir det kastrering inom kort på xac. =)
Men om vincent är född i juni så är han ju över 6 månader nu. Så ni kan ju kastrera honom. Det är som sagt upp till er hur ni känner.

Jätteilla :-)
Nej skämt och sido. det kanskifta, men de flesta brunstiga herrar luktar verkligen så otroligt mycket att det kan vända sig i magen av lukten. Inte direkt hallon med andra ord :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#8 men det är ju individuellt hos den som luktar med, för alla är ju olika känsliga för lukt

#9: Ja självklart är det så. men ytterst få tycker brunstiga hanar luktar gott. Har nog hört större delen konstatera att de luktar som fan. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vad skulle kunna hända om han blev kastrerad nu? innan han "blommat fullt ut" i brunsten? ändrat beteende?
#11 jag kommer kastrera rickie imorgon…han är knappt 6 månader. Men han är såpass brunstig och verkar må dåligt av det själv…han skulle te.x sätta på sig själv om det gick just nu…så jag vill inte låta honom vara så stressad längre än nödvändigt, Även om jag personligen är för sena kastreringar. har båda kulorna trillat ner på honom så går det att kastrera utan problem…sen är det upp till er hur länge ni orkar vänta
Vill du har mer utförligt svar på hur en brunstig iller luktar kan du läsa min blogg på http://palsklingarnas.blogg.se/ "Jag gör vad jag vill"…
Sara, du måste hitta på?! Är du så tokig som du verkar?!
#13 värre…hurså?
läste din blogg. den där författartävlingen är ju meningslös, ingen kan ju jämföras med dina iller-historier. Du lyckas alltid med alla tänkbara illerbekymmer/olyckor. Du får göra typ "samlade illernoveller"
#15 haha tack…bara att konstatera att jag e otroligt klantig helt enkelt ;)

Jo jag skulle nog säga att Vincent är på väg att gå i brunst, så som han var på Elvis. Det var stor skillnad på Vincent första och andra gången vi var hos er. Men jag kan inte säga att jag tyckte han luktade något mer än vad han gjorde första gången.
Jag tycker inte att en illerhane lukar illa under brunsten, vist dom luktar förvisso mer än när dom är kastrerade. Men lukten i sig stör inte mig, jag kan mycket väl sticka ner näsan i pälsen och nosa på dom själv, och det vet jag att det är fler som gör.

Tycker inte heller de luktar så farligt. Däremot luktar kisset väldigt starkt, och det tenderar till att hamna lite överallt när de är riktigt brunstiga.

vi bestämde oss att vi inte ska utsätta våran nya tjej för en kåt hane när hon är nyinflyttad, så vi har bokat tid för kastering på vincent den 6e på norra djurkliniken här i gävle. tjejen tar vi hem i helgen så det blir nog några dagar som dom får leva i olika rum 
#20 det tar några veckor efter kasteringen innan hormonerna lagt sig.. räkna med det, ni kanske behöver hålla dem isär upp till en månad innan hanen lugnat sig o är snäll mot henne.