Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1127 ggr
HerrDevlin
0

En vegetarisk iller!

Min kille äter vitalin och en äggula på söndagar och det är gott tycker han. Men kött är verkligen äckelpäckel.

Jag har försökt ge honom lite köttbitar när jag lagar mat till honom men det luktar han bara lite på, inte ens en slick får den.

Så idag tänkte jag att nu ska jag försöka få han att äta kött på allvar, så ett packe kycklinghjärta inhandlades.

Jag började med att ge honom den hel, då luktade han lite på den men inte mer. Sedan droppade jag lite vetegroddsolja på och då slickade han bort det men lämnade hjärtat.

Sedan delade jag det i pyttebitar och droppade en droppe på varje, och då slank det mesta ner. Men han såg för rolig ut; efter några bitar slutade han tugga och stirrade ner i backen och såg väldigt misstänksam ut. Sedan gick han iväg till ett mer privat ställe och spottade ut biten och kom tillbaka med tindrande ögon. "Matte jag åt upp maten jag lovar! Kan jag få efterrätten nu?"

Så hur ska jag få min "vegetariska" iller att äta kött? Det funkar ju inte i längden att droppa olja på varje bit för det är inte så bra för hans lilla mage. Och inte ens då gick alla bitar ner.

Jag undrar om det är konsistenen han inte gillar. Han äter det mesta han kommer över annars. Han är en riktig brödtjuv, om jag är oförsiktig och har lämnat min frukost inom räckhåll snor han med sig ett stort stycke bröd och mumsar i sig den.

Kan tillägga att han tigger som en galen omkring mig nu för att han fick smaka en liten bit blodpudding. Och köttbullar och korv smakar också bra. Men inte rått kött, och det är därför jag undrar om det är känslan av slipprigt kött i munnen som han tycker är äckligt.

lolla87
0

min iller vill heller inte äta kött, han rynkar på näsan när han nuddar det och oljan på köttet gick bra men så fort den var borta var det blä. så han får äta torrfoder….

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hahaha, låter precis som min Triton det där :P Han är fortfarande dödligt rädd för att tugga rått kött.

Mina andra fick jag att äta kött genom att klippa till små bitar kyckling och blanda med äggula. Efter bara ett par gånger vågade dom äta kycklingen utan äggula men har alltid varit väldigt försiktiga när det gäller större bitar kyckling. Men hjärta, lever och tillklippta mindre bitar har gått ner bra :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Tycker inte du ska tvinga din iller om han inte gillar de.

Sarah
0

Djur är av naturen skeptiska mot ny mat. Men allt som introduceras ofta brukar tillslut uppskattas. Det är bra för honom så fortsätt att försöka ;)

JossanH
0

#3 Jag ser det inte som att någon försöker tvinga illern att äta. Jag ser det mer som att man försöker lära den äta för sitt eget bästa. Lite som när barn inte vill äta grönsaker. Man trugar lite för att det är nyttigt för dem.
Mina illrar gillade som sagt inte kyckling från början men när dom fick smaken för det var det fest varje gång de kände lukten av det! :) Jag kunde ge dom glädje i vardagen genom att servera kyckling emellanåt. Nyttigt och de blev glada!

Sajtvärd på Iller.ifokus

HerrDevlin
0

#1 Japp, precis så är det :)

#2 Då kanske jag ska prova att blanda ihop det i söndagsägget då.. men hur ofta kan de äta hjärtan? Jag hade inte tänkt att helbarfa, utan bara ge som ett nyttigt kosttillskott.

#3 Det är ju inte så att jag trycker ner köttbitarna i halsen på honom. :) Det är som sagt bara ett nyttigt kosttillskott för honom, han har ju fortfarande torrfoder.

#4 Bra så, då vet jag att hoppet inte är helt ute!

HerrDevlin
0

#1 Japp, precis så är det :)

#2 Då kanske jag ska prova att blanda ihop det i söndagsägget då.. men hur ofta kan de äta hjärtan? Jag hade inte tänkt att helbarfa, utan bara ge som ett nyttigt kosttillskott.

#3 Det är ju inte så att jag trycker ner köttbitarna i halsen på honom. :) Det är som sagt bara ett nyttigt kosttillskott för honom, han har ju fortfarande torrfoder.

#4 Bra så, då vet jag att hoppet inte är helt ute!

HerrDevlin
0

dubbelpost..

JossanH
0

#6 Hjärta och lever ska dom väl bara äta någon gång i veckan. Jag köpte alltid lår till dom i början och klippte bort köttet från det. Då fick man iaf med lite senor, skinn och annat mysigt. Det uppskattades. Klippte till minibitar och la i en äggula som 2 illrar fick dela på. Gjorde så ett par dagar på raken och sedan gav jag ren kyckling och dom älskade det :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

Elliott tvärvägrade i flera månader, jag provade att blanda med lite olika saker och erbjöd det varje dag och till slut en dag så åt han det. Numera är han helbarfad oc htigger kött värst av alla=)

Sniffit
0

Hmm, håller påoch försker få lillskiten här hemma att äta kött & ben men ben biten är helt omöjlig. Hon springer och gömmer dem och sedan springer tjockisen och äter upp dem.. *suck*

Ang. vegetariska illrar så är Capt. Morgan tokig i citrus frukt och stjäl till och med skalen om han kommer åt och både hon och Lilly har observerats äta Gerbilernas "Pretty Pets".. Så mycket för köttätande mördar djur..:S

Aviendha
0

En iller lär sig tidigt i livet av mamman vad som är "mat" och inte. Detta för att de inte ska gå och äta vad som hellst och riskera att bli dåliga. En suverän överlevnadsmekanism som de delar med de flesta djur som Sarah sade. Det fungerar i det vilda, men sen när vi föder upp dem på torrfoder eller vad det nu kan vara så kommer detta att betyda att de är skeptiska mot andra saker i matväg som presenteras för dem.

Men bara för att en iller är uppfödd på kattmat och kokt broccoli så betyder det ju inte att det är bra för den även om de vägrar äta annat.

Banankaka320
0

Testa att ta bort torrfodret och låt han bli lite hungrig så blir han nog mer intresserad :)

HerrDevlin
0

Tack för tipsen!

#10 Härligt! Jag hoppas på att det ska ske något liknande mirakel här. Som många säger verkar det bara vara att truga så jag hoppas på det bästa!

#11 Haha roligt! :) Min sadistiska pojkvän erbjöd Devlin en liten bit citron att slicka på en gång, och jag kan meddela att det INTE var uppskattat. Han ruskade på huvudet som en tok :)

#12 Denna iller har nog tappat en stor del av den förmågan nånstans :P Skulle jag inte hejda honom skulle han äta det mesta han kom över. Allt förutom nyttigt kött och citrusfrukter som jag nämnde ovan. Tok.

sandraxea
0

jag har också två här hemma som inte alls är intresserade.
zingo gillar äggula, men petzy viker undan så fort hon ser "äggskålen" (ja jag har en speciell liten skål för det)
visar jag en pyttebit kyckling eller något annat gott går hon och leker eller sover i stället. annars brukar hon vara nyfiken när jag lagar mat.

jag vill inte tjata, de äter ju vitalin och de äter bra, så ingen nöd. men det vore ju roligt med variation

HerrDevlin
0

#15 Precis likadant känner jag. Det är inte tänkt att jag ska helbarfa, bara att han ska få lite variation i form av "kosttillskott". Men jag har mina förhoppningar om att det ska funka till slut :)

HerrDevlin
0

Hahaha herre!

Nu fick jag ännu mer vatten på kvarnen om att han egentligen är vegetarian innerst inne!

Jag har precis väckt honom för att det är dags för promenad, så jag släpade på honom och tänkte göra iordning en mellanmålsmacka till mig. När jag tar fram brödpåsen - så tjoff huggar han tag i den och vägrar släppa. Jag släpper ner honom på golvet för att kolla vad han ska göra med den, och han tänker ta med sig hela limpan in i sitt kartongrör för att förbereda den för en resa till Vegas och ett giftemål.

Snabbt hugger jag tag i honom, sliter lite, vägrar släppa påsen. Jag tar till vattenknepet jag hört talas om (hålla illern under vatten så att den ska släppa), och min iller tycker inte alls om att bada så jag hade inga tvivel på att det inte skulle funka.

Men! Nog håller han fast allt han kan fast jag spolar med kallvatten på huvudet på honom. Han fnyser och fnyser men vägrar släppa. Det rycker i baktassen på honom men han vägrar släppa.

Det tog nog närmare en minut innan han släppte och var tvungen att ruska på huvudet.

Offrar man sig själv på det viset måste jag nog påstå att kärleken är äkta!!

Loveferrets
0

#17 HAHAHAHA, hur man kan undgå att älska dom .

HerrDevlin
0

#18 Man kan ju tro att jag svälter honom…

Det roliga var att han var helt sitt normala jag så fort han släppte påsen och jag satte ner honom på golvet. Kollade lite försiktigt om man var på hugghumör, men nej, snarare på bushumör.

Kan ju säga att han blev i alla fall ordentligt väckt inför vinterpromenaden :)

Loveferrets
0

#19 hahaha han ville bara jäklas lite med dig , kan se hans min framför mig hahaha

HerrDevlin
0

#20 Minen var.. uppriktigt sagt förvånad, och sedan med en smula sattyg i blicken. Jag tror inte det var hans ursprungliga uppsåt men han måste väl hämnas på ngt vis nu. Jag får passa mig när jag går och sover ikväll för något hemskt har han säkert planerat för mig ;)

Loveferrets
0

#21, ja nu tänker han nog ut en riktigt bra plan, fasen, jag dör av garv hahahhaa

HerrDevlin
0

#22 Om jag inte överlever får någon på forumet ta väl hand om honom! :<

JossanH
0

Sådär reagerar Pegasus på endel saker som han älskar. Ette xempel är några hundgodisar jag köpte en gång. Han, som är väldens snällaste iller, blev svart i ögonen, väser och vägrar släppa. Hela kroppen blir stel på honom och det bokstavligen vätskas i munnen på honom. Scaaaary! 
Så fick slänga allt sånt hundgodis och köper det aldrig igen.
Skit blir bara sån med sina gummileksaker… :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

HerrDevlin
0

#24 Hahah men jag kan ju inte sluta äta bröd!.. :P Det blir bara att hålla den utom räckhåll för honom.. men med den motivationen skulle det inte förvåna mig om han han snart kommer snickra ihop en liten jetpack som han kommer flyga upp till brödskåpet med och bända upp det med en liten kofot så han kommer åt brödskatten. :)

Loveferrets
0

hahaha jag smäller av,,,, jo HerrDevlin, du får sluta äta bröd Flört

JossanH
0

#25 ja, men eller hur :P
Pez blir u även sån av skinka man har på mackan så de gånger mitt ex brukade äta det blev Pez som galen. Han som bara nådde upp med tassarna och nosen på soffbordet fick helt plötsligt kraft att häva sig upp ett par dm för att komma åt en macka med skinka!
MEN, ibland lugnar dom sig med tiden :) Pez är inte lika manisk på skinka längre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

älskar att läsa sånt här, de e så himla kul o höra vilka bus de kan få för sig. Kyss

HerrDevlin
0

#27 Ja och han är ju trots allt inte året än. Så nog förväntar (och hoppas faktiskt) jag mig lite mer hyss, han har varit så himla snäll och tillmötesgående hittills.

Blir ju misstänksam annars, vad är det för någon 2-kiloshamster jag har fått!

Ceciliaolucifer
0

Jag tycker att det är lite väl drastiskt att ta honom under vattenkranen för att han inte ville släppa en brödpåse Obestämd

HerrDevlin
0

#30 Okej. Vad skulle jag ha gjort istället då? (en ärlig fråga bara, inget snorkigt i det alls ifall man skulle uppfatta det så)

Jag kan ju inte slita sönder påsen, med risk för att han dessutom tuggar i sig små plastbitar som blir. Vänta ut var inte ett alternativ. Du skulle sett elden i blicken, han skulle inte släppt den för allt guld i världen. Och jag tänker inte låta honom få den.

Men personligen tycker jag inte det ligger någon fara i att hälla lite vatten på honom. Som jag skrev var han sitt normala jag så fort jag satte ner honom på golvet igen (utan påse), och han verkar inte ha traumatiserats av vattenhändelsen på något vis.

JossanH
0

#31 Jag tycker att en liten dusch inte skadar någon :)

#30 Man ska inte skda sina djur eller slå dom. Det är många som inte ens använder sig av att någonsin ta dem i nackskinnet längre, vilket jag tycker är bra, men hur långt ska det gå? Snart är det väl bara accepterat att viska och knappt nudda sina djur.
Det är inga porslinsdjur vi har och dom tål lite vatten. Hade det varit en iller som blev hysterisk över vatten, visst. Då hade man kanske undvikit det men Herr Devlin släppte inte ens under kranen så han kan ju knappast ha tagit skada av det…

Jag tycker man ska akta sig för att bryta ned allt till molekyler. Alla personer, hem och illrar fungerar inte på samma sätt. Det bör inte läggas fokus på alla smådetaljer. Endel blir nästan lika upprörda över att någon har illrarna i bur hela natten som att någon stänger in sin iller i en bur varannan vecka i en timme när den är hundvakt… Vem har det perfekta hemmet? Vem säger att en iller mår sämre av att bli blöt under en vattenkran än att tvingas bo ihop med andra illrar som den inte riktigt kommer överrens med? Man måste förstå att allt inte alltid är svart eller vitt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HerrDevlin
0

#32 En delad mening med andra ord! Som jag sa tycker jag själv inte det är någon fara, han är inte jätteförtjust i att bada men när han fick följa med mig in i duschen en gång fann han sig i det.

Men #30 får jättegärna komma med tips om du har något bättre förslag, jag är idel öra för ny kunskap som kan göra mig till en bättre illerägare!

För faktum kvarstår att jag är illernybörjare; jag hade aldrig sett honom såhär förut, och jag blev lite chockad själv och visste inte vad jag skulle göra. Kranen var nära och jag hade ju räknat att han skulle släppa så fort han fick vatten på sig men när så inte var fallet spädde det bara på chocken, och jag blev istället smått förundrad och undrade om han nånsin tänkte släppa.

(Hint hint, han heter bara Devlin, det är bara jag som ville lägga till ngt för mitt användarnamn ;))

JossanH
0

#33 Men Herr är ju gulligt ju :P Okej, ska bli bara en Devlin nu då :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

HerrDevlin
0

#34 Han känner sig lite vuxnare när han får ett prefix sa han till mig precis!

Men jag skulle säga att skriv som du vill ;)