Upprörande
Hej allihop
Jag har nu ägnt en stund åt att läsa diverse trådar här,och jag måste säga att detta forum absolut inte gör någon vidare bra reklam för iller som husdjur eller för illerägare.Här verkar det mesta vara tillåtet,allt från att totalt dömma ut människor till att ägna sig åt rena trakaserier,och förtal.En del tycks också använda sig av lagen när det passar dem,för att sedan vända på steken och totalt strunta i den när det inte längre passar deras syften.
Jag trodde att jag skulle mötas av människor vars gemensamma intresse var iller som husdjur,men istället möter jag ett gäng rovlystna individer som gör allt för att framhäva sig själva som de enda som kan något och som är kapabla att äga en iller.
Ni vet alla så otroligt BÄST och om man inte vet,eller helt enkelt inte håller med ja då blir man automatiskt klassad som djurplågare.
Alla har väl varit nybörjare?Alla har väl misslyckats?Alla behöver väl hjälp iblnd?
Är det här totala fördömmandet verkligen ett bra ansikte utåt för dem som har ett nyfött intresse för illrar?
Vore det inte bättre om de möttes av ett varmt mottagande?Ett välkommen,hur kan vi hjälpa dig på bästa sätt för att du och din blivande iller ska få ett så roligt liv tillsammans som bara är möjligt.Alla borde vara lika välkomna.
Iller i focus heter sajten…men här är det snarare folks ego som är i fokus.
Jag håller med dig! Jag vet inte om du läst tråden där jag sökt hjälp med en iller kille, men där är det väldigt mycket att man ska följa lagen sammtidigt som man ABSOLUT inte ska göra det åt andra hållet. Helt knas är det och väldigt synd, för sidan finns av ett bra syfte.
Men bra skrivet!
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

jag har läst lite här och var…och den här menatliteten tycks vara genomgående.Här är man inte beredd att ge NÅGON en chans.Här vet alla bäst och är självrättfärdiga till tusen.Mycket tråkigt att se sådant här,för som sagt…sidan har ett bra syfte.Men här har den förvandlats till en sida för människor som sätter sitt ego före djuret och endast ägnar sig åt inbördes beundran.

Jag tror det mer handlar om att detta är ett forum och alla vill säga sin åskit och sitt vad man tycker och tänker, det som är själva vitsen med ett forum.
Självklart behöver alla hjälp osv i bland, därför alla skriver svar på frågor osv.
Jag är själv nybörjare (endast haft iller i en månad) och jag har fått OTROLIGT mycket hjälp här på forumet.
Jag tycker inte det är folks ego som är iFokus, snarare folks skilda åsikter om vad som är rätt och fel.

Dom gånger jag har behövt hjälp med mina illrar pga olika anledningar så har jag fått den hjälpen jag har behövt. så jag tycker verkligen att detta forum är bra. och månag som skriver här inne kan väldigt mycket om illrar och allt som rör dessa underbara djur.
sen att det kan vara ett hetsigt temperament här inne ibland, det kan jag hålla med om. och inte ens jag själv är oskyldig till det vet jag.
tror det har lite med att göra att "alla" illerägare fungerar på ett liknande sätt ( vi har ju ändå valt samma husdjur… ), sen kan vi vi alla ha olika åsikter. och då blir det som det blir här inne…..

du har delvis en poäng i det….men så är det bara så länge man stryker dem medhårs.Man får inte tycka annorlunda.Och man får inte vara nybörjare med en egen åsikt för då vet man inte vad man ger sig in på.Och kan absolut inte lära sig eller ens bättre sig.
Roligt att du inte upplever det så,men jag ser som utomstående en väldigt tydlig tendens att behandla nybörjare som omöjliga illerägare.
Dessutom är det så att om man inte tillhör den här "veta-bäst"klicken så blir man totalt nonchalerad.Och då får man ingen hjälp heller.
här inne finns folk som avgudar dessa underbara djur! Kan det vara så att även iller-folk är som illern, lite småbitska?;) haha
Nej, men jag tycker också du har rätt… Ibland vågar man nästan inte skriva någonting för man är rädd att bli påhoppad:( Men under den tid jag verkligen varit aktiv här inne på forumet, har jag lärt mig otroooligt mkt!
Och det hoppas jag att jag och många andra kan fortsätta göra:D
Jag håller också med till 100%
Blev överlycklig när jag hittade sidan. 'Äntligen kan jag skaffa mig all den info jag kan inför vårt valpköp', nybörjare som jag var.
Men efter min allra första presentation och all den sjuka och ogenomtänkta kritik jag fick blev jag så sjukt less och tycker fortfarande så synd om nya som kommer in på sidan, ber om mer erfarnas hjälp och de hånar dem, förolämpar och kränker dem..När de ber om RÅD..från ER!
Hur i h*****e ska folk lära sig att bli bättre mer medvetna illerägare om de bara hånas?!
Har jag lärt mig mycket här..JA!
Drar jag mig från att be om hjälp/råd..JA!
Anser jag mig veta allt om pälsarna..NEJ!!
Vet ni andra allt om illrar..NEJ!
Kan vi alla lära oss mer ifall vi delar med oss av kunskapen..JA
"De som anser sig veta allt, vet egentligen ingenting" - mycket gammalt ordspråk.
Ja, det finns folk som skaffar djur utan att verkligen veta vad de tar sig an, men många andra vill bara veta mer, det är ingen synd att inte veta, synden ligger i att inte vilja lära sig!

absolut så kan vissa gå väldigt hårt på när det gäller nybörjare, det hålle rjag med dej totalt om!
men jag tror "felet" är att vi som har funnits här på sajten ett tag, jag är ändå relativt ny, har hunnit se alldeles för många omplaceringar pga nyblivna illerägare inser snabbt att det var "fel" djur, dom bits för hårt, bajsar på golvet m.m.
och tyvärr så går ju då detta ut över dom ännu nyare illerägarna, som kanske är bra, men dom får ingen chans att visa det.
det är inte så vanligt med illrar i sverige än, och det finns inte så mycket info om dom. därför är vi illerägare ganska trötta på att "vem som helst" skaffar detta djur, då många tror t.ex. att dom kan bo i bur och liknande.
och sen kommer dessa illerägare in på detta forum och börjar ställa sina frågor, som i våra ögon är helt idiotiska, för det är sånt som man borde ta reda på INNAN man skaffar sej ett djur.
Jag förstår faktiskt inte att man kan missa det goda som detta forum även för med sig? Hur många trådar om samma gammla ämne startas inte med jämna mellanrum, och besvaras alltid? Hur många har inte fått massor av hjälp? Jag har, och jag vet att jag hjälpt många andra med de frågor de haft i min tur.
Sen är jag uppriktigt sagt glad att vissa saker bemöts hårt. För mig är det verkligen inte okej att riskera sin honas liv genom att avla på henne utan att veta vad de ska äta, hur länge hon är dräktig eller ens om hon är i brunst. När folk struntar helt i de tips de får och så går det åt pipsvängen - just som de blivit varnade för och så ar de mage att skälla för att de inte fick nog med hjälp. När omplaceringar kastas omkring som materiella saker, och ibland får det ödesdigra konsekvenser för deras mående. När folk ger fel kost och inte ändrar den trots att den kommer leda till allvarliga hälsofel. När folk uppenbarligen vanvårdar sina djur till döds. Ja, då vill jag att folk ska säga ifrån, för illrarnas skull. Ego.ifokus hade väl snarae sopat det under mattan helt för att rädda ansiktet på nöten som gör felet ^^
Sen en undran: vad ger en sådanhär tråd?
Varför inte vara lite konstruktiv i sin kritik? Dvs. "jag uppfattar att det är si och så, vilket jag tycker är trist för att ***. Hur kan vi ändra på det tycker ni?"
Det ger en öppning till en lugn, sansad och saklig diskussion där man kan få ut något vettigt i slutändan.
Jämför det med ett generellt påhopp på alla medlemmar som inte direkt skriker medhåll i denna tråd…
Paulina

Jag har aldrig kännt mig dum faktiskt (fast jag säkert blivigt uppfattad som det)
Jag har frågat om bla bur och känner mig inte det minsta dum. DETTA ÄR ETT FORUM MAN FÅR FRÅGA PRECIS VAD MAN VILL :)
Och för att få veta måste man fråga det är väl bättre att man frågar en gång för mycket än att göra nått helt tokigt?.
Eftersom vi inte har SUUUPEER bra böcker i sverige eller filmer att kolla på så lär man helt enkelt fråga. Att däremot säga att folk ställer idiotiska frågor tycker jag faktiskt är fel. Tänk då om det sitter nån och läser den här tråden och tänker fråga massa saker som den inte törs?
Jag är evigt tacksam för all hjälp jag fått trots mina idiotiska frågor, och jag är evigt tacksam mot Akuthemmet hos Nettan, henne kan jag alltid vända mig till om man undrar något.
Ingen ska vara rädd för att fråga och visst man ska läsa på innan. Jag läste i 2 år innan, men småsaker har dykt upp vartefter som jag antagligen läst nån stans men glömt, + att jag är kass på engelska så en del saker har vart svåra att förstå.
Om inte det här forumet funnits vet jag inte vart jag skulle fråga om allt ;)

mandarin…HUR menar du att de nya ska ta redan på det innan de skaffar iller om de inte kan fråga dem som redan har en?
Det finns faktiskt ingen ursäkt för sådant här beteende…annat än att egot tar över.Och DET går ut över djuren lika mycket som ett "klavertramp" gör.

"och sen kommer dessa illerägare in på detta forum och börjar ställa sina frågor, som i våra ögon är helt idiotiska, för det är sånt som man borde ta reda på INNAN man skaffar sej ett djur."
så skrev jag, och la till "som i våra ögon är helt idiotiska" för att dom igentligen inte är dumma om man är nybörjare. men vi har fått svara på dom frågorna om & om igen.
och det som är idiotiskt på riktigt är att man borde söka på sajten innan man skapar en egen tråd, så kan man hitta svar på sina frågor, och antagligen mycket mer!
jag har själv setat där en dag utan iller, och börjat läsa fakta om dom. detta var snart 4 år sen, och då fanns det ännu mindre info än vad som finsn idag. ändå hittade jag info om att illrar ej får bo i bur mindre än 5kvm, honor måste kastreras om de ej ska paras, det är sällan som en iller blir 100% rumsren m.m.
all basinfo hittade jag. och det var inte genom detta forum, då jag hamnade här första gången för drygt ett år sen.
men detta är inte felet på bara denna sajt. finns flera ställen där folk startar en ny tråd med en fråga som är så enkel att söka upp själv på google, eller helt enkelt läsa äldre trådar.
sen precis som Paulina skrivit, varför skapa en tråd som denna?
det påpekas om den dåliga stämningen, i en helt egen tråd. då drar man ju upp stämningen ännu mer, på ett dåligt sätt. och det är inte första gången det komemr upp en tråd som denna…. (sökfunktionen???)
Ja du. Att stanna på detta forum är inte så frestande med tanke på hur mycket skit man får ta. Och om någon har misstörstått något så är det det som gäller, hur mycket man än kan bevisa motsattsen.
Jag är tydligen en dålig illerägare av orsaker jag inte orkar radda upp. Men alla som känner mig och har träffat mig vet så väl att mina illrar är mina barn, jag är en bra iller ägare och jag vet om det själv. Så hur bra vet ni innan ni dömmer? Pust och suck. Jag håller med TS, stenhårt. Alla djurmänniskor (nästan) är likadana, innom dom flesta kategorier.
# 5 Nu drar du faktiskt alla över en kam. Jag som är gammal i gården (och fler med mig) har mig veterligen aldrig hackat på någon nybörjare eller nonchalera någon som behöver hjälp.
Visst finns det en del som gör det men långt ifrån alla!
Sara
Då ska jag väl börja med att hälsa dig välkommen till detta forum :)
Iller iFokus har funnits i en hel massa år nu. Det är så här hela tiden. Det går upp ned. Ibland är sajten en massa bilder och gulliga kommentarer och ibland är sajten som den är nu. Ett tag var det många som ursäktade sina åsikter hundra gånger om och påpekade alltid att det bara var personliga åsikter och var inte menat åt/om någon, just för rädslan över att det skulle uppfattas fel. Jätte drygt och tråkigt att läsa om jag får säga mitt. Man måste få ha en egen åsikt utan att ständigt vara rädd för att någon ska ta det fel.
Och hänger du lite inne på de andra djursajterna kommer du se en liknande tendens där också. Råttor, mus och kanin är inte så dåliga dom heller ;)
Hängde på ett pit bull-forum för ett par år sedan och ska man jämföra stämning så är iller.ifokus rena rama barnleken jämfört med det forumet.
Det blir tyvärr nästan alltid så när det är inbitna djurägare som ska diskutera över internet.
Och just pga att det är över internet så är det lätt att missförstå, tolka tonfall och se ironi eller goda avsikter. Jag har själv varit inblandad i några ordentliga "oenigheter" den senaste tiden och jag vill påstå att i stort sett alla har berott på missförstånd.
Att nya blir behandlade olika finns det väl en hel del olika anledningar till. Jag tycker att många ibland är lite tidiga att döma andra och deras livssituationer. Vad en ser som optimalt är inte vad nästa ser som optimalt.
Men mycket "hårda kommentarer" kan ligga i det faktum att illrar skaffas utan vidare eftertanke och sedan är det vi här som får försöka finna ett hem åt en kanske "förstörd" individ…
Sen är det ofta så att de som nyligen skaffat iller tar hand om de som bara ställer allmänna frågor. Vi som haft iller i några år nu är lite trötta på att svara på samma frågor som man gjort säkert tusen gånger nu. Men nybörjarna brukar älska det så jag brukar överlåta svarandet till dom :)
Jag har också varit nybörjare och tro det eller ej men för 7 år sedan var det exakt likadant som nu fast med en del utbyte av personer under årens lopp. Det finns de som gör på det ena sättet och de som gör på det andra. Så enkelt är det i illervärlden.
Visst skulle det kanske vara skönt många gånger om alla tyckte lika, men ack så tråkigt och vad skulle man lära sig? Jag gillar skillnaderna och åsikterna här inne. Och det är det man lär sig på. Jag kanske har fördömt ett sätt att göra något på men får en helt ny insikt tack vare den här sidan.
Så nu fick du min syn på det hela. Hoppas du stannar kvar så pass länge att du får uppleva tider när forumet är lite mer åt det lugna hållet om det är det du vill ha!
Tjingeling!
Sajtvärd på Iller.ifokus

anledningen till att jag gjorde tråden är för att jag som utomstående faktiskt blev ganska chockad över hur människor behandlas här inne.Jag har inget behov av att söka efter gamla liknande trådar,även om det skulle stärka min sak.
Konstruktiv kritik var det någon som frågade efter.Jag gav en del sådan redan från början.Försök bemöt nykomlingar med värme…inte med hånfullhet.
Som nybörjare vet man inte allt.Svarar ni inte hellre på deras frågor och hjälper deras djur?Även om ni gjort det hundra gånger förut så vet ju inte den som ställer frågan det.Iller är än så länge inget särskilt vanligt husdjur,och det är verkligen inte konstigt om det är såhär de med ett nyväckt intresse blir bemötta.Men det kanske är häftigt att ha ett annorlunda husdjur som bara NI vet något om?
Jag strtade den här tråden för att påpeka för er att det inte är ok att bete sig såhär och samtidigt påstå sig bara värna om djuret.Ni gör så att folk inte vågar ställa viktiga frågor,som de kanske inte kan få svar på på annat sätt.Är det verkligen vad ni vill?

#16 Anlednigen till en del hårda ord kan vara att folk faktiskt i en hel del lägen är rent ut sagt dumma. Jag kan inte sitta och titta på och säga "åååå så kul" när någon ska ta en kull på en hona dom inte vet något om med en hane dom inte vet något om och dessutom utan att ha kunskapen som krävs eller den ekonmiska bufferten som behövs. Inte heller kan jag hålla käften om djur blir felaktigt behandlade och far illa.

Skulle inte gå in och skriva här men måste göra det ändå.
Ni som drar alla över en kam nu. Ni missar alla dessa hundratals trådar som samma människor sitter och svarar på hela tiden, om samma saker, snällt och vänligt och absolut inte elakt på något sätt.
Det är så lätt att hoppa över alla de bra sakerna och inrikta sig på de dåliga, inte sant.
Det är som att spotta i ansiktet på folk som faktiskt försöker hjälpa. När folk går in och säger att de ska hålla sin hona i brunst i tre månader (till exempel) för att sen para den så är det kanske inte konstigt att vissa då inte uttrycker sig diplomatiskt. Då hänger faktiskt honans liv på en skör tråd.
Vem ska man skydda då? Ägarens ego eller illerns liv?
Det finns sjutusen frågor här hela tiden som många kan tycka är jättekorkade och man har svarat på dem hur många gånger som helst tidigare. Men man tar sig tiden att svara på dem….en gång till.
Och allt detta trams, folk tycker att jag minsann är en dålig illerägare, buhu, buhu. VEM är det som säger det? Det är sällan jag har sett någon skriva något sådant rent ut på forumet till någon.
Det händer när någon låter en iller ligga utomhus och ruttna innan den upptäcks. Men det var ju jättehemskt att "hoppa på" någon som gjort detta också för det var ju en tragisk händelse. Vad ska man säga mer än SUCK!!
Det är bara att acceptera att man aldrig kan göra saker så att det passar precis ALLA människor.
De som klagar högst är oftast de som sen skriker på hjälp och kräver att folk ska ställa upp. Och sen kan man kasta skit igen när allting har lugnat ner sig.
Det är dubbelmoral så det skvätter om det.
Diskussionskunskap 0:01 - Konstruktiv kritik går inte fram när det serveras tillsammans med en förolämpning. Förolämpningar sätter folk i en försvarsposition, och bestämmer samtalets nivå från start, vilket gör att eventuell konstruktivitet går helt förlorad eftersom man inte kan mötas på jämnlika villkor i diskussionen.
Paulina

om de hade fått svar på sina frågor hade de kanske inte gjort så,har du tänkt på det?Och om du menar att folk gör så TROTS att du säger att det är fel…har du tänkt på HUR du säger det?
Jag har själv hästar och hundar och kan absolut hålla med om att den här tendensen finns även där…men inte ALLS lika utpräglat.
När det gäller både hästar och hundar vet folk i allmänhet allt tycker dom…men de är glada och VISAR det gärna genom att hjälpa människor.Här blir man ju hånad och påhoppad och klassad som olämplig för minsta lilla.

se #19… väldigt klokt

#20 Är det något vi gör här så är det svarar på samma frågor om och om och om igen. Vet inte hur många gånger jag svarat på frågor om vad illrar äter, vad dom kostar, hur man får dom att sluta bitas, hur man får dom att äta kött och dessutom bjudit hem ett antal nyfikna människor till mitt eget hem och mian egna illrar för att få se dom live, klämma känna och STÄLLA FRÅGOR som jag dessutom svarar på. Sen vad folk väljer att lyssna på är en annan femma, och det är oftast där det blir konflikter. Det handlar inte om att information om att honor behöver kastreras saknas utan om att folk väljer att stänga öronen och tro att man kan ha sin hona i brunst jättelänge utan risk.

#20 Det är svårt att veta vem "du" är i dina inlägg när du inte skriver vem du svara.
Sen det här du skriver: Här blir man ju hånad och påhoppad och klassad som olämplig för minsta lilla.
Jag är väldigt nyfiken på vad t.ex du har blivit hånad och påhoppad om. Kan du ge exempel?

hehe….titta bara hur ni behandlar mig…jag blir påhoppad till höger och vänster av några jätte duktiga illerägare….de stackarna som höll med mig fick ni snabbt tyst på.
# 20 Haha, jag blev skitsnackad om i stallet för att jag inte mockade som de andra. Mitt blev lika rent om inte renare men fel gjorde jag ju..
Fortfarande, dra inte alla över en kam!
Många kommer inte in här förren de köpt iller. För den var ju såååå söt… Sen finns det dem som kommer in här, frågar frågor, får bra och trevliga svar, köper sin illervalp ändå och inser att svaren de fått stämde, vilket de inte trodde innan de köpte valp. Och ja, då förstår jag folk som blir irriterade.
Att hota med att ta livet av en iller (ett LIV) bara för att man inte klarar av illern och sen till råga på allt ska ha tillbaka djuret.. Nä, då fattar jag att folk flyger i taket. Har man så lite respekt för ett levande väsen att man kan tänka sig ta död på det för att det är jobbigt, ja då ska man f*n inte ha varken djur eller barn.
Nä, respekt är ordet! Har man ingen respekt för illrars väl och hälsa så ska man nog inte sticka hit näsan.
Sara
För mig har denna sida gett både ris och ros, även om jag haft iller i 16 år så fanns det enormt mycket som jag inte visste när jag blev medlem här. Jag är i alla fall glad att iller iFokus finns, visst finns det rötägg men det finns tyvärr överallt., helt klart beror mycket på olika åsikter men alla som finns här inne älskar förhoppningsvis illrar och vill enbart deras bästa.
#20 Jag skulle vilja påstå att alla får svar här inne. Och på många olika vis. Det finns även många som öppnar sina hem för att de som funderar på Att skaffa iller ska få träffa dom i verkligheten innan de beslutar sig. Det finns de som sitter med nybörjare i telefon i timmar för att ge dom råd och hjälp och det finns de som skickar långa mail och pm för att hjälpa privat. Jag förstår ju att du inte märker av detta. Det ligger ju utanför forumet. Men illerfolk är inte alltid så hemska som dom verkar vid första anblick ;)
Sen kan man även söka på gamla trådar som folk skapat enbart för att de varit så nöjda med sajten och det vänliga bemötandet! Det är sant. Finns en hel del såna trådar också.
Och som jag sagt i mitt föregående inlägg- det finns upp och nedgångar. Häng kvar så får du själv se det. Det är inte alltid så utpräglat som här och nu.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#24 Ja vad gör du då? Tycker du du varit trevlig och gått in och sagt varma rosenröda saker? Jag vill försvara mig när jag blir påhoppad av orättvisa anledningar, märkligt va?

flera stycken har nu påpekat att ni blir såhär otrevliga för att ni får samma frågor upprepade gånger,och att folk ändå aldrig lyssnar utan ändå behandlar djuren fel.Ger det er alltså rätt att ta förgivet att ALLA som frågar är likadana?

#24 Nu läser jag inläggen igen och jag förstår inte var du blir hånad och påhoppad? Eller så har jag helt annan toleransnivå än du, jag vet faktiskt inte.
#29 Som sagt, du drar alla lite över en kant här och jag kan inte riktigt se vart någon har försökt sig på ett personligt påhopp på dig… Kanske du kan ge ett exempel på ett personligt påhopp du fått?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#29, men det är ingen som tvingar dig att vara här om det ej passar, jag tycker mer du provocerar nu.

Kallas det påhopp om man inte håller med? Ja då är forumet fyllt av påhopp, jämt. Eftersom många har olika åsikter. Håller med många i den här tråden om att det kanske inte är så snyggt att komma in som helt ny och börja sin bana på ett forum genom att döma ut alla direkt. Det kan ju finnas många anledningar bakom de trådar du sett. Att folk som svarat hårt nu kanske berättade väldigt trevligt för 3 månader sedan. Men ja det blir hårda ord då djur blir dåligt behandlade. Speciellt då det är folk som är gamla i gemet eller vill avla utan att veta någonting. Nu läser jag bara de trådar som har en rubrik som verkar intressant, men jag känner inte alls igen mig i beskrivningen att nybörjare får mycket skit.
Jag hoppas innerligt att alla lyssnar på detta och tar till sig så att illerägare runtom hela sverige kan sitta och se sina parketter gå åt helvete för all bajs utanför lådan. Att tvingas lägga om hugsår varje dag. Att se sina honor löpa ihjäl sig. Att se sina illrar bli slaktade vid introduktioner. Att se sin älskade iller tyna bort i någon sjukdom utan att veta att de ska till veterinär. Att ge sin iller fel foder så den dör för tidigt.
För det är vad som kommer ske när man allt som oftast får skit för det man gör. Då tappar man lusten och slutar. Då kan okunskapen härja fritt, och folk kan sitta och råda varandra till att ge broccoli som godis och att avla sönder illerstammen totalt.
Fantastiskt!
*oja, jag är bitter*
Paulina
Men hon kanske inte menar sig själv. Det står ju att hon läst på forumet.
#35, läs #24
Sajtvärd på Iller.ifokus

Här är många både goda och ruttna äpplen här inne, ska inte nämna namn vare sig från den ena eller andra sorten. Och alla här inne har en gång i tiden varit nybörjare på iller även om vissa inte har den inställningen. Dom tror alltid att dom vet och kan mest vad gäller iller, även om dom bara har haft iller i ett eller ett par år medan andra kan ha haft iller i 10 år och mer, men dom kan ändå mer tror dom. Jag läser i sorts sett alla inlägg, men svarar kanske bara på någon % av dom för jag vill inte lägga mig andras grejer. Därför håller jag med czas i det hon skriver, många är otrevliga varelser och hugger gärna på allt och alla bara för att dom måste.

#29 Nej nej, det blir vi inte, eller ja visst, det tar tid och det känns tjatigt men jag besvarar dom likförbannat för jag vill vara vänlig, snäll och hjälpa till. När jag blir grinig är när folk väljer att bara lyssna på det som passar eller inte lyssnar alls och sen tar beslut som påverkar eller riskerar att påverka illrar mycket negativt. Varför ska man inte få bli upprörd då? När man först svarar på frågorna och sen kommer samma människa och gör tvärtemot alla råd som man sagt och väljer att tillexempel ta en kull på en hona och en hane där man inte ens med säkerhet vet att dom inte är nära släkt.
Det är alltså efter att jag svarat (eller någon annan) och folk inte lyssnar eller bryr sig ett dugg som jag kan få väldigt starka åsikter. Inte när dom ställer frågorna i första läget, då sitter jag INTE och suckar och stönar och beklagar mig till mig själv om att ingen ändå lyssnar. Nej jag svarar, varje gång med förhoppningen och tron om att människan som ställt frågan är intresserad av den kunskap som folk här inne besitter.

#37 Jag anser väl inte att det är antalet år som säger om man vet något om iller eller inte. Det är intresset för att lära sig som är viktigt. Jag kan lova att jag som bara haft iller i knappt tre år kan betydligt mer om barf än en som haft iller i tio år men inte intresserat sig i ämnet.

#39# Du får väl ändå i rimlighetensnamn hålla med att en person som har 10 eller mer års erfarenhet av att ha iller kan lite mer än en som har haft iller i 1 år. Och jag snackar inte om BARF-mat eller annan mat för den sakens skull, utan vad personen som har haft iller i 1 år varför han/hon inte skulle ha mer erfarnhet av iller. Jag vänder mig heller till person/er som har haft iller länge som vet vad som gäller för dom. Så hade jag fått välja på t.ex dig som har haft iller i knappa 3 år, eller en/dom person/erna som har haft iller i 10-15 års tid. Så hade jag alltid vänt mig till den personen/erna som har haft iller i 10-15 års tid, bara av den anledningen dom vet mer än dig.

#40 Nej jag tycker inte att tiden man haft iller är synonymt med kunskap eller förmåga att svara på frågor. Jag anser att barf och annan mat är en av dom sakerna som hör till kunskap om iller. Man måste veta vad djuret mnan får hem ska äta för att överleva. Det blir inte så lång tid med det djuret annars. Har man iller i tio år och ägnar dom tio åren åt att att sitta och titta på illern när den leker och gå ut med den då och då så kan man inte automatiskt mer bara för att man haft iller länge. Någon som haft iller i två år kan ha ägnat all sin fritid dom senaste två åren (och flera år innan, vad vet vi) åt att läsa på, besöka illrar, hantera illrar och disskutera allt från genetik till öronrensning.
Erfarenhet av att just ha ÄGT iller blir större ju fler år som går men det är inte heller synonymt med kunskap, det är en del av den kunskap man kan ha rörande djuret.
#40, Det behöver ju inte alls vara så, i alla fall inte om jag säger min åsikt, jag har haft iller i många fler år än många här inne men ändå kunde/kan många av dom mycket mer än mig även om de bara haft iller i ett antal år.
#40 Det där är hårda ord ^^
Visst, tid ger erfarenhet, men för en person med intresse så kan även den samlade kunskapen under en kortare period överstiga den hos en längre period utan intresse.
Paulina

Bara för att man har haft iller längre betyder det tyvärr inte att man kan mer.
Många "gamla" illerägare är så fast i gamla vanor att de vägrar att ta till sig något nytt. Om det är något nytt som är bra.
Många "gamla" illerägare kör på i sina gamla invanda hjulspår hur illa det än är. De vägrar lyssna på någon annan för "de kan bäst!"
Medans många nya illerägare är otroligt intresserade av att lära sig vad som är bäst för sin iller. De är villiga att lära helt enkelt.
Finns ju ett ordspråk: svårt att lära gamla hundar sitta och i många fall stämmer det väldigt väl.

För övrigt finns det ibland en tendens hos människor som ägt ett djurslag länge att "göra som dom alltid gjort" och inte vara intresserade av att ta in ny kunskap. Det är inte direkt något positivt. Tidigare serverades illrar gärna bröd och mjölk, att lyssna på någon som alltid gjort så kan bli minst sagt förödande för djuret. Detta gäller naturligtvis inte alla, många vill lära sig nya saker men det är något man måste ta med i beräkningarna också. Bara för att någon haft iller länge och alltid gjort på ett vis betyder det faktiskt inte att det är det bästa sättet.
#42 Ett levande bevis :D
Sajtvärd på Iller.ifokus

#44 Såg inte ditt innan mitt postades=)
¤46, hahaha inte sant ?? Klockrent ! 
Dock gav jag dem inte bröd o mjölk 

Sen måste jag bara beklaga också christel, det är tråkigt att du ska missa den enorma kunskap många härinne som haft iller i fem sex år eller mindre besitter bara för att du inte tycker att dom varit med länge nog. Jag har lärt mig mycket av dom.

I viss mån så hållet jag med OP, tålamodet tryter rätt ofta här inne. Dock så vill jag försvara forumets "veteraner" i den frågan, det följande handlar inte om att lägga skulden på någon utan mer om att förklara en alternativ verklighet.
Det finns ett svensk väldigt specialiserat forum på nätet, forumet har funnits under ca. 10 år. Under denna tid så har folk hunnit ställa samma frågor ett flertal gånger i tron att de varit orginella i sin frågeställning eller helt enkelt av okunskap eller lathet. För att undvika att forumet blir repetativt eller tjatigt så låser moderatorer/admins genast dessa trådar och hänvisar till sökfunktionen. Man kan hävda att detta får en negativ effekt så som att ny användare inte vågar fråga eller att ny information inte tillförs. Detta vill jag påstå inte stämmer, ny användare lär sig snabbt att nyttja sökfunktionen och om ny fakta/information framkommit i ett viss ämne så är det lätt att updatera gamla trådar.
Perfekt beskrivning! Guldstjärna till dig. *Besparar mig kommentarer*

nej men titta…nu har ni ju alldeles själva kommit fram till det jag försökt säga.BARA FÖR ATT MAN HÅLLIT PÅ MED ILLRAR LÄNGE VET MAN INTE ALLT.
Då kanske man inte ska vara otrevlig och överlägsen mot andra heller utan mer ödmjuk,eftersom :MAN KAN VETA MER ÄN ER ÄVEN OM MAN HAFT SIN ILLER FÄRRE ANTAL
Alltså hörna allihop.Bland oss djurmänniskor finns det väldigt många som tror sig v eta allt.Men så är det inte.Ingen vet allt.Det gäller att inse det och vara ödmjuk och respektfull både mot sitt djur och mot sina medmänniskor.
Jag tycker kanske inte att ni är så väldigt duktiga på det här inne och påpekade det på ett väldigt hårt sätt.Man måste det för att göra sig hörd här inne.
Istället för att beundra varandra borde nu beundra de fantastiska djur ni har omkring er,och hjälpa varnadra.Ingen vet allt men alla vet något,ta till vara p det istället för att ta förgivet att folk i allmänhet är puckon som kommer plåga sitt djur.
Man kan komma mycket längre och göra sig hörd genom att vara sansad, logisk och ödmjuk på detta forum. Det är min upplevelse. Och att kräva ödmjukhet genom att vara hård? Det är ett konstigt tillvägagångssätt.
Paulina

precis vad jag försöker säga till er ju.
Så som jag gjort mot er nu upplever sig många bli behandlade här på forumet.Låt det bli en väckarklocka för er.
Så, genom att hoppa på oss ska du lära oss att inte hoppa på andra, inklusive dig själv?
Paulina

nejdå…inte alls.Jag vill bara visa hur det KÄNNS,sen är det upp till var och en vad man gör med den upplevelsen.

nejdå…inte alls.Jag vill bara visa hur det KÄNNS,sen är det upp till var och en vad man gör med den upplevelsen.
Tja, det jag har upplevt med denna tråd ser du ju i #34. Envis som jag är kommer jag säkerligen att fortsätta som förr, eller iaf försöka. Men sådanthär får mig bara att tappa lusten helt.
Paulina

grattis…då är vi två.Vi kanske ska starta uppgivna-i-focus
Jag tror du missförstår mig. Jag blir uppgiven över denna tråd, den du skapade. Inte så mycket över att den skapades, men hur den formulerades. Det har hänt förr, och jag är less på att folk ska dras över en kam. Jag är less på att de som faktiskt delar med sig av sin kunskap om och om igen, samma gamla tråkiga ämnen, dag ut och dag in, alltid trevligt, ska få skit för det.
Lyckas man jaga bort dessa, vad är då kvar? Vem tjänar på det? Inte tusan är det illrarna iaf.
Paulina

det har du rätt i.
Jag vill heller inte åt dem som är trevliga och vänliga.Utan dem som INTE är det.Och de är så fantastiskt många och vanliga här efter vad jag kan se.Dem borde ni som inte är sådana försöka påverka,för dom förstör väldigt mycket.För er vänliga själar,för illrarna och för den här sidan.Ingen tjänar på den otrevliga attityd som finns i vissa av trådarna här.Inte ens illrarna och det är väl dem det i första hand gäller.
Nej jag missförstog dig inte.Jag fattade mycket väl vad du syftade på med din uppgivenhet.Jag menade bara att jag är precis lika uppgiven som du,även om orsaken är en annan.

Åhh, det här var en upplyftande tråd. Som Sajtvärd borde jag säga något klokt nu känner jag. Men det mesta kloka har kommit fram redan.
Dock måste jag tillägga att om jag fick en 10 öring för varje gång någon var nöjd med forumet och fick betala en 50 öring varje gång någon var missnöjd vore jag miljonär nu.
Oavsett vad ni tycker om forumet så försöker jag hålla den till det som den var menat för. Att hjälpa illrar. Inte människor, även om man självklart ofta måste hjälpa människor för att hjälpa illrarna. :-)
Att vi skulle vara nedlåtande här inne håller jag inte med om. Att det finns medlemmar som skriver på speciella sätt det håller jag med om. Att de sätten skulle vara sämre eller bättre är helt och hållet individuellt vad man tycker om. Det är alltså inte fel bara olika skrivet många gånger. Och det skrivna språket är otroligt svårt att tolka då vi inte kan höra tonfall eller se kroppspråket. Kanske är det många gamla i gården som ibland uppfattas elaka i sina texter för många, men det behöver inte vara så. Det kan vara att personen är väldigt rättfram och skriver på sitt personliga sätt.
Vi som är gammal i gården vet oftast vilka som har elaka rent utav och vilka som är snälla men kan skiva lite elakt. Eller så det låter elakt. :-)
Tanken är i alla fall att detta är en sida som riktar in sig på illerns bästa. Och absolut inte människornas i första hand. Jag är den som garanterat varit här längst. Och jag är inte alltid nöjd med hur det är här inne på forumet. Ibland tar känslorna dock över för illerns bästa, och jag försöker ha överseende med detta då det faktistk är illern som är i fokus. De som faktiskt är ute efter ett forum med människan i fokus kan finna massor med sådana här inne på iFokus också. Här inne på iller, bryr vi oss om illrarnas bästa. Och de nya ägare som också gör det eller de gamla de inser att då komemr det ibland att vara så att folk inte har samma åsikter. Det är ett forum. Folk har rätt att inte tycka lika.
Att vi tystar de som inte tycker lika stämmer inte. Då hade jag blivit tystad för länge sedan. Så länge sedan att foruemt aldrig hade startats.
Nu ska jag vara borta hela dagen så jag ber alla medlemmar att hålla samma fina nivå som ni redan gör. Utan påhopp. För än så länge ser det riktigt bra ut. Annars har jag garanterat någon av mina fina Medarbetare som kan gå in och säga ifrån.
Mvh Åsa Faxlin Sajtvärd.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

problemet med text och skrivna ord riktade till någon man egentligen inte ens känner riskerar att tolkas fel.Då känns det som att det är lika fel att dömma.
Man vet inte alltid hela bakgrunden eller hur verkligeheten ser ut för den man "pratar"med.Att då dömma och överlägset konstatera att en viss person inte borde ha något djur alls som skett i vissa trådar här känns väldigt tveksamt etiskt sett.
Det vore mycket bättre för sidan med ett vänligt respektfullt bemötande.Eftersom djuren tjänar på det.INGEN vinner på hårda ord.Det är naturligtvis behjärtansvärt att vilja hjälpa illrar,men man kan BARA göra det genom illerns människa.
Jag vill bara återigen göra ett litet påpekande- Under senaste tiden har samma människor skapat olika konton här inne. De har från början gjort något riktigt otäckt mot sin/sina illrar eller bestämt sig för att tex avla på sina illrar utan att ens veta hur en iller ser ut när den går i brunst. Flera här inne har försökt hjälpa, försökt förstå och kommit med bra förslag som att vänta med parningen ett år för att iaf lära sig det mest grundläggande hos detta djur innan man slänger sig in i avel. Det är både för illerstammen (som är ganska dålig idag) och för personen i fråga och dennes iller/illrar. Många har försökt att hjälpa men så fort någon har sagt något som inte passat in i den berörda personens "mall" så har personen begett sig härifrån.
Efter några veckor är personerna åter igen tillbaka under ett nytt nickname. Denna gången kanske de inte bemöts med samma tålamod när de åter igen visar brist på helt vanlig grundläggande kunskap och slänga sig in i något som kan riskera illerns välfärd.
Eller alla de som omplacerar och det är extremt akut annars avlivas djuret. Folk ställer upp och kämpar huvudet av sig för att hjälpa för att bara få skit tillbaka…
Sedan finns det många här inne som känner varandra, mer eller mindre, privat. De har redan en bakgrund som går flera år tillbaka och endel personer har kanske svårare för att dölja sina känslor över internet.
Så ja, jag kan förstå att om du läser dessa trådar så får du en uppfattning som enligt mig är lite skev. Det är inga nybörjare som frågat vanliga frågor om illrar som blivit "felbehandlade". Det är de som misskött sina djur (under andra nickname) och de som kanppt vet vad som är fram eller bak på en iller men ändå ska avla som många här går lite hårt åt på. Och det efter att ha försökt hjälpa dessa människor och försökt förstå hur de resonerar.
Jag håller med om att tonen kan vara lite hård här inne ibland men hur ser egentligen livet ut!? Är det alltid rakt fram, man är alltid glad och trevlig och alla älskar varandra i den verkliga världen? Nej, det är ju inte så. Ibland kanske 4 personer har en dålig dag samtidigt, kanske har PMSbesvär, vad vet jag. Vissa perioder klaffar det inte, andra dagar klaffar allt.
Men jag som person anser ju att man inte ska använda dödsstraff för att visa andra att det är fel att döda… Man ska vara en större människa!
Sajtvärd på Iller.ifokus

det här kommer inte leda någon stans så kan inte alla bara sluta så vi kan få en bra stämmning här?
Så tråkigt, vad har det här med iller att göra överhuvudtaget? Nu har jag sagt mitt, den här tråden lär jag mig inte ett skit på.
Eller jo, alla ska ha rätt och folk blir sårade detta är inget nöje. Fattar inte ens varför, onödigt att den ens startade när de gått så här långt. Alla här avgudar nog sina pälsbollar, annars skulle man nog inte ens sitta på ett forum om just illrar.
#65 Helt rätt där :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

ja du Jossan…naturligtvis är det ju så att det finns oserösa människor bland illermänniskor precis som överallt annars.Människor som bara är ute efter pengar och i första hand tänker i sådana banor.Tro mig när jag säger att jag är väl förtrogen med den sorten eftersom jag rör mig i hästkretsar där nästan alla är sådana.
Vad jag menar är att man inte kan utgå från att människor är sådana bara för att de inte håller med.Det kan finnas en annan sida av saken som man inte vet något om.Men ofta i trådarna här tas det förgivet att människor är dåliga utan att man har en aning om bakgrunden till deras beslut.Jag säger inte att just du är en av dem,utan jag talar i allmänna ordalag här.
Det kan ju finnas förklaringar till folks beteende som de inte får en chans att förklara.Istället blir de ställda vid skampålen eller helt enkelt ivägjagade.

#67 Nu dömmer du ut hästägare och tidigare var det illerägare. Kanske är det så att du är väldigt snabb att döma?

nejdå…jag dömmer inte ut hästägare…jag är själv hästagare.Men mycket handlar om pengar i hästvärlden.Så är det.Ligger väl lite i sakens natur kan jag tro eftersom hästar är dyra djur.Både själva hästen hästhållandet och utrustning.
Och jag dömmer inte illerägare heller.
Jag dömmer dem som dömmer andra för det anser inte jag är rättvist.

"Tro mig när jag säger att jag är väl förtrogen med den sorten eftersom jag rör mig i hästkretsar där nästan alla är sådana."
Då uttrycker du dig väldigt märkligt… Jag har själv två hästar och tycker att precis som i illervärlden är det fullt av människor som älskar sina djur.

Och… vad är skilnaden att döma på olika grunder? Hur dömer hästägare andra så att de förtjänar en dom att bara bry sig om pengar?
jag vill dela min åsikt.
stundtals överraskas jag av hur otrevliga och insnöade människor kan vara just här inne..
men om / när man lägger upp sina frågor rätt, och väljer rätt "ton" så kan man få rikitgit bra hjälp och råd.
jag tycker även att det var en bra sak att starta denna tråd, för att vi behöver alla tänka en gång extra innan vi skriver/ trycker på "skicka".
hur låter detta i andras ögon? (jag vet att den där meningen är bakochfram, men så länge ni förstår vad jag menar.. ;) )
Och om vi alla ser vad vi gör och vänder rätt sida fram, så kommer detta forum bli riktigt bra, och man slipper förhoppningsvis en dag känna vemod innan man loggar in här. :)
ni som håller ordning och ni som tänker er för när ni skriver ska ha en klapp på axeln, absolut.
ni andra bör nog sätta igång och tänka en gång till.
man kan vara uppriktig utan att vara otrevlig.

hmmm….få se nu,jag är inte säker på att jag förstår din frågeställning riktigt.
Hästvärlden är full av människor som älskar sina hästar,men mycket kretsar kring pengar eftersom det är dyra djur.Jag ville göra en jämförelse eftersom det syftades på att det även bland illermänniskor finns folk som tänker på pengar.
Det är inte bra att sätta pengar före djur vare sig det rör sig om hästar eller illrar,och jag ville göra klart att jag insåg att det finns sådana i båda världarna så att säga.
Jag vill inte dömma de djurägare som älskar sina djur,jag vill dömma dem som dömmer andra människor och själva vill framhäva sig som allvetande.

Kära trådskapare, när folk är dumma i huvudet och vägrar lyssna och ta åt sig sådant om är basic kunskap och vett och gärna upprepat, såsom att riskera sin illers hälsa (och ja, där anser jag mig i i en del fall veta mer än dom som gör det) så kan det bli hårda ord. Därför, att vi här inne är intresserade av illrarnas hälsa och välmående. Det kan tillexempel handla om att man vill hålla en hona i brunst i flera månader. Det är inte ok, du kan ha ihjäl din hona på det viset. Det är något man måste påpeka. Väljer perosnen då att inte lyssna så blir man lätt frustrerad och då ser det ut som övergrepp. Sen vet du inte heller allt bakom alla elaka trådar och perosnangrepp du tycker dig hitta här. En person har fått utstå en hel del härinne men nämda person har också slarvat så till den milda grad med sin djurhållning att ett djur legat dött och börjat ruttna innan det upptäcktes. Förstår du att det är svårt att vara go och glad mot en sån människa? Klappa på huvudet och säga nejmen stackars dig?

Det är behovet av att framhäva sig själv som allvetande… det ser ju lätt ut så om någon ställer en fråga och man svarar på den=) Ska vi sluta svara på frågor så ingen tror att någon annan kan mer än nybörjaren som ställer sin första fråga om iller.

Jag själv personligen tycker att en person som har haft iller i många år har mer erfarenhet än en som bara har haft iller ett eller par års tid. Men sen å andra sida så blir man aldrig fullärd vad gäller iller, för det dyker hela tiden upp nya fenomen och saker med iller som man inte hade en susning om trots att man som jag har haft iller i snart 10 år. Så jag är inte på långa vägar fullärd när det gäller iller och vill fortfarande lära mig mer än jag kan. Så än idag så slukar jag allt som har med iller att göra inte bara vad som är bäst för dom att äta, utan det gäller allt jag kan ta till mig.

#76 Då delar vi inte åsikt=) Jag kan nog hålla med om att erfarenheten av att äga iller ökar ju längre man har haft iller men i övrigt tycker jag inte det är rakt av proportioneligt mellan kunskap och antalet år man ägt iller. Jag skulle alla dagar i veckan hellre fråga Aviendha eller CeciliaoLucifer tillexempel om hjälp än dig.

#76 håller med #77. Trots alla år du har haft iller så är du nog den sista jag skulle be om råd.
Om du nu slukar allt… hur kommer det sig att du
1. ger dina djur kokt och saltad mat?
2. stödmatar dina valpar för tidigt?
3. som iofs inte har med kunskap att göra utan common sence, men lät en iller ligga och ruttna?'
Med tanke på senaste tidens utveckling var nog detta det konstigaste inlägget någonsin.
#76 Det är som sagt ganska stor skillnad på att ha erfarenhet i att äga ett djur och att ha kunskap om djuret. Loveferret har ju massor erfarenhet av att äga en iller för hon har haft iller länge och i många år. Många fler år än mig iaf. Vet inte riktigt hur tydliga bevis du kräver men hon har själv sagt att det är många här som inte haft iller alls lika länge som hon själv som hjälpt henne och haft större kunskap än vad hon besitter.
Jag litar på många som haft iller kortare tid än jag själv framför flera som haft iller längre tid än mig.
För mig beror det inte på antalet år personen i fråga haft iller utan vad personen tagit åt sig för information och på personens synsätt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#76, Men jag har lärt mig jättemycket av många här inne sen jag blev medlem, och vad jag förstod så fanns det inte många eller knappt nån som hade haft iller så länge som jag, det var mycket jag inte visste/kunde ändå. Men jag är kanske udda då för i normala fall skulle jag kanske vetat/kunnat/haft mer erfarenhet än de flesta här inne ?
Sen är det ju skillnad i att äga ett djur, punkt. Och att äga ett djur och ha ett genuint intresse för dem.
Jag äger ex möss. Jag tycker jättemycket om dessa små varelser, men jag vet det jag behöver veta och lite till om dem. Och jag vet hur jag ska skaffa mer information om jag behöver.
Iller å andra sidan är ett genuint intresse. Jag försöker så gott jag kan att ta del av diskussioner för att lära mig mer om dem. Jag vågar påstå att jag vet bra mycket mer än vad jag hade behövt veta för att hålla dem som husdjur och ge dem allt de behövde. Men jag är även intresserad av allt som rör dem. Jag läser vetenskapliga artiklar när jag kan, jag pratar med andra illerägare, jag deltar i diskussioner här, jag åker gärna på träffar och utställningar. Just för att det är ett genuint intresse jag har för dem.
Jag är inte en kass musägare, tvärtom skulle jag vilja påstå. Men jag är inte bara illerägare. Jag har ett illerintresse utöver det.
Så. En musägare som haft möss i 4 månader kan veta 10 gånger så mycket som jag trots att jag haft möss längre. För den personen kanske engagerat sig mer i att söka kunskap om just möss.
Jag vill dock poängtera: jag lägger ingen som hellst värdering i vilken typ man är. Bara man har kunskapen som krävs för att hålla djuret (och bara dte är en hel del) och tycker om sina djur och gör vad som krävs för att de ska ha det bra så är man en lika god illerägare som den person som utöver detta spenderar varje vaken sekund med att diskutera, läsa om och täffa andra illrar. Illern bryr sig ju inte ett skvatt om matte vet om alla dess morfologiska anpassningars evolution eller inte ;)
Paulina
#79, Jag tror det är det som var felet, att man inte engagera sig i allt som man egentligen borde ? Det var bara om nått blev galet med illrarna, t.e.x. blev sjuka, då ringde jag alltid till jocke om råd men jag hade mycket sällan kontakt med nån som hade iller då.

En person kan ha haft iller i 50 år men ändå kunna mindre än den som haft iller 1 månad. mycket beror på hur mycket man vill lära helt enkelt =)
#82 Allt beror ju på vilket intresse man har eller har haft. Så länge djuren mår bra så spelar det ju egentligen inte någon roll om man vet allt om genetik, sjukdomar etc.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#84, Sant. Dom mådde bra o det var det viktigaste för mig, mådde dom inte bra ringde jag till vett 
#82 Precis som Jossan skriver så är det inget fel i det. Som med mig och mössen, behöver jag veta något så ringer jag någon som jag vet kan möss. Eller fåglarna. Inte tusan visste jag att de kunde få förstoppning i krävan, för det hade jag inte hittat någonstans men det kunde de tydligen. Jag visste bara att något var enormt fel och ringde veterinär och på det sättet räddades den fågelns liv. Precis så ska man väl egentligen göra som djurägare. Veta vad som krävs och kunna konsultera när man behöver.
Även om man har ett intresse så kan man fortfarande komma att stå inför problem som man inte kan lösa.
Paulina

ja…och det gäller att man har någon att fråga.Att våga fråga utan att vara rädd för att bli elakt bemött.Det är ju det jag försöker säga.Jag talar inte om dem som får råd och sen struntar i dem i första hand…utan nybörjare som ser den här sidan och tänker ÄNTLIGEN kan jag lära mig.Och så är folk så elaka mot varandra att de inte vågar fråga.Hur ska DE göra?
#87 Nybörjare blir extremt sällan dåligt bemötta här, som tidigare sagt, flera gånger.
Paulina
#86, Jo men allt man hört och läst sen jag blev medlem gör ju att man ångrar en del saker, man kunde gett dom bättre foder t.e.x. (även om dom mådde bra o levde i många år). Att man kunde gömma undan en del leksaker o sen plocka fram dom igen istället för att köpa nytt hela tiden.
#87, Men jag tycker inte vi är elaka, dom får svar på sina frågor och vi ber dom kolla i respiktive trådar ju. Visst finns det oskiljaktigheter men så är det överallt.

och som jag tidigare sagt….det spelar ingen roll för eftersom tonen är så rå här inne så avstår de när de får syn på den.Utan att ha ställt sin fråga.

Hur vet du det? Drar du alla nybörjare över en kam? Du var iaf inte rädd för att komma in som helt ny och börja med anklagelser…

nej jag drar inte alla över en kam…jag säger inte att alla backar…men säkert en del.För är man osäker så vågar man inte hävda sig i sin okunskap om man är vek.Ska man inte FÅ nån hjälp då eller?
#92, Men dom får ju hjälp.
#92 Många som kanske inte vågar hävda sig verkar ta kontakt privat istället med någon. Det är iaf erfarenheten jag har.
Sajtvärd på Iller.ifokus

och ska det behöva vara så tycker du jossan?
#95 Jag vet flera som har problem att uttala sig på öppet forum eller tala i telefon för den delen också. Att man inte vågar hävda sig kan bero på många olika saker. Men uppfattningen jag har är att de som vill få hjälp finner sin väg att få hjälp. En väg som passar dessa personer bäst.
Jag ser ju tyvärr inte problemet riktigt så som du upplever det.. Och det ställs frågor nästan dagligen av nya användare som blivit illerintresserade. Nu tex ligger 2 trådar högt upp som är startade av nya användera som inte ens har iller än. De frågar på. De får bra svar. Så jag ser inte riktigt det stora problemet….
Sajtvärd på Iller.ifokus
#96 någon kanske är min..? (A)
Jag är SÅ nöjd med de svar jag får på de trådar jag lägger in:D Ibland känner man sig kanske lite pantad, men för min del har det iaf inget med svaren att göra!
Utan denna sida tror jag att många fler gjort mera fel!
Det är alltid bra att lära av varandra! :)
#97 Japp, tänkte på dig där bla :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det är mycket jag låtit bli att fråga just för att man fort blir dumförklarad. Ts blir ju dum förklarad gång på gång av vissa även nu. Bara av den simpla frågan om det ska behöva vara så. Lite pinsamt och dålig reklam.
"99 ts?
Ts blir ju dum förklarad gång på gång av vissa även nu

#100 Ts = TrådSkaparen
"101 ahaaa (I) Nuu förstår jag :P
Härmed dumförklarar jag mig själv:P

#72: Du skriver att folk ska tänka innan de postar något här inne, innan de skriver alltså. Så att man är säker på att ingen annan tar illa upp. Det är visserligen rätt. Men det är lika viktigt att den som läser en kommentar läser den rätt. Om alla som läser en kommentar tar för givet att den är skriven snällt, och med mening att hjälpa och inte anklaga. Då skulle många missförstånd försvinna där.
Så jag ser det som att det är åt två håll.
Men det är också så att så länge du inte skriver: Åhh vad söt, eller fin bild eller sådant till ett foto så kan allt misstolkas. Det som en tycker är ett trevligt svar kan en annan läsa som otrevligt. Sanningen ligger i betraktarens ögon. Således kan man säga så här.
Om vi tar några gammla rävar här inne som exempel ( för jag vet att de klarar av att jag använder dem, och har jag fel så säger de det)
JossanH startar en tråd om en sjuk iller. Hon förklara att hennes djur är sjuk och att hon ärledsen över det.
Då kommer det in några som skriver och beklagar och sedan kommer sarae i och frågar vad som hänt, Vad som var fel, om den varit till veterinären, vad prover visade och sådant.
Om dessa frågor ställts till fel person hade den kunnat ta saraes kommentarer som påhopp, medans Jossan kanske tagit det som intresse att sarae vill lära sig mer. Eller kanske rent utav har varit med om samma sak och med mer information kanske rent utav kan ge tips om vad mer som kan göras för iller.
Summa sumarum, i slutändan så skulle Jossan varit glad över mer tips som kan hjälpa hennes iller att må bättre. Om detta inte skrivits av hänsyn till att någon kan ta illa upp, då hade kanske Jossan förlorat sin iller. Vem hade vunnit på det? Inte illern i alla fall.
Nuber jag Jossan och sarae om ursäkt att jag använde era namn och era illrar som exempel. Men det är lättare när man skriver ett exempel tycker jag.
Och om vi går vidare, många säger att sådana här trådar är bra, de får folk att tänka. Och att trivseln ska öka. Jag får inte det att gå ihop. Hur tror ni nya medlemmar uppfattar en sådan tråd som den här? Inte ökar den trivseln i alla fall.
Och jag kan garantera att den inte ökar min vilja att driva sajten heller. Om ni som klagar visste hur mycket privat tid man lägger på sin sajt som Sajtvärd. Och hur mycket tid medarbetarna lägger på sajten för att rensa bort påhopp och felskrivningar. Att pma folk som itne sköter sig, att diskutera om hur vi bäst driver sajten och sådant. Och hur mycket tid lägger inte alla medlemmar som hängt här ett tag på att dagligen svara på frågor. Oavsett vilken tid på dygnet någon kommer in och akut behöver hjälp så har de fått svar och uppbackning. Och tacken för allt detta som medlemmarna gör, det är den här tråden! Snacka om att spotta på de som hjälper folk.
Det ni som klagar ser, är kanske inte hela bilden. Ni kanske inte vet att den nya som kommer in inte är ny utan bara har skaffat sig ett nytt användarnamn här inne. Ni vet inte hur många snälla svar den personen fått innan de andra medlemmarna har fått nog.
Jag skulle säga heder till de illerfolk som orkar att svara på samma samma frågor, dagut och dag in. Heder åt dem som hänger här inne trotts att de vet att de får en massa skit för det i elaka trådar som denna. Heder åt dem som ändå trotts polisanmälningshot och dyligt ändå öppnar sina hem för illrar i nöd. Heder åt dem alla medlemmar som så glatt öppnar sina dörrar för fok som är nyfiken på illrar och vill hälsa på. Heder åt er alla. Ni är det som gör det värt att driva denna sida vidare. Ni är det som gör att det känns som om iller,ifokus faktiskt gör någon nytta.
Tack för att det faktiskt finns de som gör att jag känner att det finns en mening med det hela. Som gör så att jag inte ger upp.
Audiatur et altera pars

ojoj Faxelin…ber verkligen om ursäkt om jag råkade trampa på en öm tå.
Men faktiskt kan inte jag göras ansvarig för hur nykomlingar uppfattar sidan.Jag är nämligen ny här själv,och detta är det intryck man som nykomling får.Det är inte mitt fel hördu.
Jag kan hålla med dig så tillvida att de som fktiskt tar sig tid att svara och gör det på ett vänligt sätt är guld värda…mitt problem som nykomling,och jag är inte ensam,är att för det mesta tycks man inte få trevlig svar om man inte råkar vara en av de gamla rävarna.
Nej jag har inte varit här förut.Ni vet inte vem jag är.Jag har inget nytt nickname.Utan jag uppfattar helt enkelt sidan på det vis som jag beskrivit.Och jag är inte ensam om det heller.
Tråden är inte elak.Den är ärlig.Min ärliga uppfattning.Men visst ja…en sådan fick man ju inte ha här inne,om den inte stämmer överens med eran.
czas!
Jag har lagt in "många" trådar nu. Och jad har inte ens fått hem min iller än!
Men om du kollar de svar jag varit, har minsann de GAMLA RÄVARNA ställt upp hjärligt! Och jag blir så glad över att de finns där, som en extra lina att hålla i:D
TACK! :D
#104, Så du tycker att folk har varit otrevliga mot dig ? Har du inte fått de svar du förväntat dig ? Vad behöver du hjälp med ? Man får visst ha en egen uppfattning och är din åsikt som du skrev så kan jag bara beklaga.

105
och det är precis så det ska fungera…men inte alltid gör.Det är det som gör mig så ledsen.Alla som tittar in här borde få samma chans som du fått till hjälp och stöd i sitt djurägande,tycker du inte det?

#104 För tredje gången i denna tråd ställer jag nu frågan till dig:
Var tidigare har du blivit hånad, idiotförklarad m.m? Vad har du frågat som fått så elaka svar?
Om det är någonting du har tagit så otroligt illa vid dig så kan du väl säga vad det var istället för att svinga vilt omkring dig på allt och alla.
Du kan heller inte prata för ALLA nykomlingar som du gör. Du vet inte hur ALLA nykomlingar känner det. Likeabug är väl ett levande exempel på det antar jag…
Och om du tagit dig tid att läsa gamla trådar så är det nog helt ärligt "de gamla rävarna" som du uttrycker det som går mest hårt åt varandra.
Nykomlingarnas frågor svarar vi ju på. Hela tiden. Om och om igen. Och igen. Och sen en gång till.
Glada, positiva nykomlingar får glada, positiva svar. Negativa människor som startar negativa trådar….kanske inte lika positiv respons. Men är det så konstigt?

#107 Alla här inne får exakt samma chans. Jag, och många med mig tydligen, har fortfarande svårt att förstå vad du syftar på.
Vilket gör det svårt att föra en diskussion.
Citerar mig själv:
"Diskussionskunskap 0:01 - Konstruktiv kritik går inte fram när det serveras tillsammans med en förolämpning. Förolämpningar sätter folk i en försvarsposition, och bestämmer samtalets nivå från start, vilket gör att eventuell konstruktivitet går helt förlorad eftersom man inte kan mötas på jämnlika villkor i diskussionen."
Om du hade haft ett annat sätt att framföra din åsikt, utan att för varje inlägg som gick förolämpa än värre skulle du fått ett helt annat bemötande. Tro mig.
Vi som vart här längre vet nog vad vi pratar om när vi beskriver helheten. Man kan aldrig som ny komma in och tro att man greppar alla förhållanden på en gång. Det finns ofta saker jag inte ens förstår fast jag hängt här sedan 2006. Alla har inte samma åsikter. Detta är ett diskussionsforum, och på ett sådant diskuteras det. Blir inte mycket till diskussion om alla tänker likadant ^^
Paulina
#107 Klart att det borde vara så! Men jag håller med UlrikaD. Är man positiv, blir man bemött på ett helt annat sätt än om man har en taskig attityd. Men så är det väll i verkliga livet också:S
Och jag kan förstå att de gamla rävarna tycker att det blir lite långtradigt med samma frågor, om o om o om igen, men dom svarar! Och jag tror inte att det är många här inne som vill någon annan illa,
"111 forts..
Och om dom svarar gör dom väll endast det för att dom bryr sig? Att dom vill det bästa för pälsarna!
Så uppfattar jag det iaf:D

#104: Det är ingen öm tå. Det är mitt bemötande på dina påhopp som är så allmänna att de drabbar alla. Att nåon kommer in och anklagar mina medlemmar, nya som gamla för att vara direkt otrevliga ser jag inte som trevligt för fem öre. Och att ta det allmänt och itne ta det med de personer som beter sig illa drabbar alla. Och jag tycker inte att det är snällt mot dem. Eller mot mig heller för den delen som startat sajten. Jag vet att många får hjälp här inne både i trådar och privat per pm. Men jag vet av erfarenhet att sådana här trådar gör folk less på att orka svara i trådar under lång tid framöver. De tar åt sig fast de inte gjort fel. Vilket är lätt hänt när det svingas anklagelser på så lösa grunder och på så löst sätt som du gör.
Om du kan stå upp för att du tycker så här så stå då också upp för vart vi har betett oss illa. Ge oss alla en chans att förklara oss. Men ingenstans kan jag läsa vart du blivit illa bemött. Visa oss fakta.
#108: Exakt så som jag ser det också. Att när det hettar till är det oftast mellan de gamla rävarna det sker.
Audiatur et altera pars

många förstår också precis vad jag syftar på.
Du gör det säkert också om du är helt ärlig mot dig själv,annars är det bara att beklaga att jag inte kan uttrycka mig tydligt nog.
Jag har inte ställt en enda fråga här inne,och skulle heller aldrig komma på tanken att göra det om jag var i behov av det.Det är liksom ingen ide.Alla får inte samma chans nämligen,till ett trevligt bemötande.Detta är vad jag konstaterat efter att ha läst igenom några trådar här.
En del lite äldre medlemmar tycks ju ha samma problem kan jag se i den här tråden.
En del nybörjare har fått den hjälp dom behöver och det är jätte bra.
Min poäng är…VARFÖR i herrans namn får inte alla samma chans?
Har aldrig ni varit nybörjare?Har ni aldrig gjort misstag med era djur?Har ni aldrig litat på fel person och följt ett kasst råd?Jag FATTAR inte varför ni har den här attityden.Det är så himla dumt och tråkigt.
Bäst att tillägga nu ytterligare en gång att INTE ALLA här uppför sig tokigt,men en hel del.Och ni borde skämmas.Att frysa ut och/eller ägna sig åt mobbing hör väl ändå inte hemma på en plats där djurens bästa borde gå i första rummet?

#114 Nu säger du emot dig själv. Du skrev tidigare att du blivit hånad härinne och nu säger du att du aldrig ställt en endaste fråga härinne. Hur ska du ha det?
Och återigen…alla får samma chans….i början!!
Och ännu en gång, utfrysning, mobbing? VEM??
Vill du att folk ska gissa sig fram eller är du bara ute efter att skapa osämja i störste allmänhet. Och vad är ditt syfte isåfall?
Har du något förslag? Jag tror att många sitter och funderar på vem det är som har blivit så illa bemött?
Jag tycker att jag har kollat de flesta trådar här, o kan inte se att någon skulle blivit illa bemött:S
Vi är många som i flera år har kämpat för att upplysa illerägare (nya som gamla) om vad som är bäst för illern när det gäller kost, kastrering, hantering, sjukdomar och beteendeproblem. En stor fråga i alla år har även varit aveln på våra tamillrar.
Vi hjälper till så gott det går och vi har svarat på de allra konstigaste frågorna utan att håna eller jaga iväg någon. Men visa människor som kommer in på forumet med inställningen att dom vet bäst är svåra att förmedla kunskap till. Tyvärr på illrarnas bekostnad.
Men om en person frågar om råd och vi försöker att upplysa och dela med oss av våra erfarenheter och denna totalt struntar i det man säger så är det inte konstigt att denna stöter på patrull. Vi får tyvärr lägga ner mest tid och engagemang på dom som kommer in och inte är villiga att ta del av det vi säger. Som egentligen handlar om det bästa för illern.
Känsliga saker på forumet har varit avel, ofta oplanerad avel av illrar som är så söta utan stamtavla. Vi har sett illrar med defekter som det avlats på men även massavel på helt okända illrar. Vi har sett konsekvenserna av det, för det är ofta vi som får ta hand om dom sen. Har man hängt med i många år så vet vi hur omplaceringsmarknaden ser ut år efter år och ofta är det vi som får ta hand om den. Sen att valparna säljs utan chip, vaccination och besiktning sänker standarden för våra illrar och det tenderar till att många illrar som rymmer inte hittar sina ägare just för att det saknas chip. Och att man som uppfödare skickar iväg illervalpar som inte är vaccinerade eller besiktade är inte seriöst och det blir ofta att den nya ägaren inte vaccinerar sin iller eftersom det inte kan vara så "farligt". Är det så konstigt att vi reagerar?
Se bara på de senaste trådarna. Två ägare valde att avla på två illrar utan känd härstammning med tanken om att det skulle gå bra. Vad hände? En av valparna gick bort i troligtvis hjärtfel och var inte ens ett år gammal. Vi avrådde att avla på dessa. Men det gjordes ändå och vad hände? det är bara ett exempel.
När en nybörjare är så illerkåt att dom tar vilken iller som helst och vi avråder just för att det kan bli riktigt problematiskt. Och personen ändå tar första bästa iller och det sen blir problem så känner vi oss maktlösa. Vi struntar väl i personen som snabbt säljer djuret, vi tycker synd om den här stackars illern som återigen har fått bytt hem otaliga gånger. Det är inte ovanligt att folk som förköpt sig omplacerar den problematiska illern och snabbt köper en ny ihopp om att den är "lättare".
Senast för någon vecka sedan så blev en "problem" iller avlivningshotad och det engagerade hela forumet. Ägaren valde att köpa en iller ifrån en farm. Den hadde suttit i bur i hela sitt liv och var ohanterad. Vi talar väldigt mkt om att man inte ska stödja den industrin eftersom det här är ganska vanligt. Men vad gjorde ägaren? köpte den illern för att de var den enda som hade en ledig. Är det konstigt att vi reagerar?
När det sen kommer in illerintresserade som helt plöstligt ska ha en iller idag, nu, genast, absolut innan morgondagen så blir vi oroliga. Dessutom när denna person svarar i alla omplaceringstrådar och även pmar diverse uppfödare. Då ser vi ett beteende som ofta leder till att fel iller hamnar hos fel person. Dvs dom tar första bästa iller som kanske är för svår för dom att börja med. Vem får ställa upp som aktuhem? inte är det en annan nybörjare. Det är samma personer som om och om igen hjälper till. Med hopp om att nästa som kommer in på forumet tar till sig våra råd.
Jag vill påstå att alla får samma chans. Men du ska även veta att många här inne som "gör bort sig" registrerar ny nicknames hela tiden och vi kommer på dom. För deras sätt har inte förändrats. Och då orkar man helt enkelt inte gulla eller dalta med dom eftersom vi vet att dom totalt skiter i alla råd dom har fått, på illern bekostnad.
Vår råd är inte konstiga alls. Vi tvingar ingen att barfa sina illrar trots att det är det bästa. Vi spottar inte på dom som ändå väljer torrfoder. Men när vi försöker att förmedla att dom ska välja ett bra foder istället för friskies och dom inte lyssna så blir vi ledsna i själen. Sen när den personen kommer in och frågar varför illern är så dålig i magen och är så smal och dom fortfarande inte tar till sig det vi säger så ja? ska vi jubla?
Många trådar på sista tiden har tyvärr varit lite jobbiga pga olika åsikter. Det har dels handlat om att samma personer registrerat många nicknames och skapat dålig stämmning genom att enbart provocera.
Det har även varit ett fall där en illeruppfödare har blivit påkommen med vanvård av sina illrar. Det är något vi många avskyr och inte tolererar. Sen när denna skapar många frågor och retar upp en hel del medlemmar och sen byter nick hela tiden, ja då fortsätter disskusion i de nya trådarna.
Sen nu senaste tiden, en iller skulle omplaceras akut annars skulle den avlivas, i slutändan behövde ägare enbart ett semesterhem och det framkom efter att akuthemmet ställt upp. Det här engaderade hela forumet från början till slut.
Mycket skrivs på det öppna forumet men många har diskussioner via pm där många nya användare får goda råd. Även vi som räknas som gamla rävar har haft våra klinscher med varandra och alla älskar inte varandra och delar inte samma åsikter. Men det påverkar inte våra nya relationer eller svar till nya illermänniskor här inne. Så även om vi inte bråkar offentligt i varje tråd så håller vi inte varandra om ryggen.
Om du istället hade kommit in här och haft dina frågor eller bara velat dela med dig om dina illertankar eller illerplaner så lovar jag dig att du hade fått ett bra bemötande. Men ofta när man går in och provocerar och bortser ifrån alla dom hundra trådarna där vi enbart stöttat och gett hjälp, ja, då stöter man på patrull.
Jag bryr mig inte om du stannar kvar här eller inte. Men jag är riktigt säker på om du vill ha bra information om iller så husdjur så kommer du enbart att finna det här inne. Om du väljer att dömma bort det, ja då har du missat en stor kunskapsbank. Men det är upp till dig.
Mvh/Cecilia

jag syftar på att jag blir dumförklarad i DEN HÄR tråden…Jodå,det blir jag visst.Egentligen gör det mig detsamma,men det ger mig ju mera vatten på min kvarn så att säga.
Dessutom får jag skylla mig själv som sticker ut hakan på en sajt där det uppenbarligen inte är populärt med avvikande åsikter.Men jag gör det ändå,och jag gör det för de andra drabbades skull.
Men jag talar för döva öron märker jag.
Mycket bra skrivet :D

Ja sannerligen mycket bra skrivet :-) men stämmer inte riktigt på alla punkter.
Några av er påpekar att det då och då dyker upp såsana här "elaka trådar".
????????????????????????????????????????????????????????????????
om det nu gör det,borde man då inte rannsaka sig själv och fundera på vad som är fel,istället för att bara stampa med foten och säga Nähä det är det inte alls?
Ni återkommer också till att en del människor kommer tillbaka med nya nickname.Jag är inte en av dem som sagt,men har ni inte funderat på VARFÖR de väljer att göra så?
Ni drar väldigt många förhastde slutsatser.
#117 Word
Paulina
#120 Nya nicknames kommer ofta när frågor hopar sig. De vill inte svar, orkar inte svara. Och ofta är det helt relevanta frågor, vänliga frågor med aviskt att hjälpa. Men detta ignoreras totalt. Och ett nytt nick kommer in. Igen, och igen, och igen. Det finns vissa som aldrig lär sig.
Paulina

Vilka får inte samma chans. Kan du visa mig trådarna där nybörjare med nybörjarfrågor blir bemötta med personangrepp?

#120 Så länge du inte kan komma med några konkreta exempel så är det ju väldigt svårt för folk att svara på vad som gått fel. Eller hur?
Du svingar ju fortfarande till höger och vänster medan merparten ställer sig totalt frågande. Vad ger det?
Du är just nu den som ställer till med bråk, ingen annan.

Ja det var väldigt vilket liv det blev när jag vågade ifrågasätta er.
Märkligt ändå.
Jag råkar veta att den av er som är mest upprörd och förolämpad SJÄLV säger att illerfolket är värst av alla djurmänniskor.

#125 haha ja det är nog sant men vi är som vi är för att vi är måna om att förbättra illerns chanser. MEN… vi är inte elaka privata mot varandra utan vi säger våra åsikter och respekterar andras ;)

#125 Hela tiden sedan du startade tråden har jag faktiskt trott att du hade en poäng, att det var någonting du ville säga och få fram.
Jag hade nog fel, du är ute efter att ställa till bråk helt enkelt. Tråkigt att man inser det 125 inlägg senare men bättre sent än aldrig.
Hade du varit allvarlig med ditt inlägg så hade du ju svarat på vad det är det gäller, men det gör du inte.
Du hade kunnat ge några exempel i och med att det händer hela tiden enligt dig, men det gör du inte. Osv, osv.
Så lätt det hade varit för dig att få ett svar på din frågeställning om du hade kunnat visa på vad du syftat på.
Men när du inte kan, vill, har lust, eller om det ens finns så finns det ju bara en slutsats.
Du är inte intresserad av något svar, du är intresserad av bråk helt enkelt.
Dum jag känner mig som kom på det så sent och tog dig på allvar så här länge.
ts vilka personer menar du då?
är det inte bättre och skicka ett pm till dom människorna?

ja eller så kan ju ts skriva det här om hon vågar stå för vad hon nu påstår =)

ber faktiskt om ursäkt för övertramp i mitt senaste inlägg.Inte alls min mening att gå till personangrepp på det viset.Oficiell ursäkt till vedrbörande härmed avklarad.
Ni får alla tro vad ni vill.Min avsikt med tråden är inte att ställa till bråk,därför undviker jag konkreta exempel för att inte hänga ut någon enskild person.Tråden kan säkert upplevas väldigt provocernde(har jag förstått)den uppkom också för att JAG kände mig väldigt provocerad av er jargong här inne,vilket jag tydligt förklarat flera gånger nu.Meningen är dock inte att provocera…utan att visa hur man känner sig när man kommer ny här.OM jag skulle ge konkreta exempel så skulle det VERKLIGEN bli bråk,inte sant?
Bråket är det faktiskt helt ni själva som står för.Det är ert ansvar.Jag svarar bara.

Märkligt, jag svarar bara också=)

#130 ger du konkretaexempel kan du få en förklaring kanske =)

men det är ni som klagar på att det är en bråkig tråd,inte jag.Jag svarar bara och säger min mening.
Nu har jag suttit och små läst tråden, jag brukar inte ge min in i sånt här, men nu vill jag också få in min mening.
Visst kan här finnas dålig attityd, det håller jag med om. Dock har oftast den dåliga attityden en anledning.
Jag tar ett exempel. Jag håller på med exotiska djur, föder upp och säljer. Om jag har en annons ute för Sebramöss bruka jag få 2 olika sorters intressanter den ena sorten får jag dessa frågor av: " Hur ska dom bo, vad äter dom, blir dom tama? kan jag hämta en imogron?"
Den andra sorten får jag vanligen dessa frågor av: "Hur ofta behöver dom nytt hö till boet? Hur pass hanterade är dina möss? Jag såg på en sida att man kan ge dom endast kattmat, stämmer verkligen det?"
Säg mig vilken av dessa köpare är seriös? Vilken av dom har sett djuret på bild och direkt skickat mig ett mejl?
Det jag vill ha ut av detta är att man ganska lätt kan se om folk innerligt är intresserade av ett djur, fakta är inte svår hittad idag, vi har google. Kan man inte leta upp basic fakta som vad en iller äter är man inte heller genuint intresserad av Att skaffa iller och det är ALLTID dessa människor och ganska snart omplacerar sin iller för att dom inte läst på till räckligt och upptäcker små saker sominte passar efter hand, saker som finns på varenda iller sida, saker dom hade vetat om dom bara hade goglat ordet iller! Detta gäller inom alla djur arter.
Vet du hur många gånger jag haft rottweiler eller amstaff eller annan "tuff hundras" på mina kurser där ägaren bara införskaffat sig rasen för att den är fin och inte ens läst på om rasen, vad rasen är tillför? Vet du hur många av dessa hundarna omplaceras med aggressivitet?
Människor är lata när det gäller djur för dom är en slit och släng vara. Det är okej att skaffat ett djur och tröttna, vuxna lär till och med sina barn det, kolla alla kaniner på blocket: "barnen har tröttnat".
Jag är fruktansvärt glad över att folk inte tycker det är okej här! Och det gör ingen på någon av dom olika djur iFokus sidorna. Skillnaden är att dom flesta som skaffar en kanin eller hamster på impuls kan hantera sitt djur och det är djur man lärt sig om redan som liten det finns helt enkelt inga överaskningar om du skaffar en kanin på impuls, iller är inte lika lätt, iller är väldigt speciellt djur som inte vem som hälst kan ha.
Ja attityden kan vara låg och nej det är inte okej, men det är fullt förståeligt.
Hälsningar Malin

Folk klagar på #0 och dina inlägg… inte övriga svar…

för det första är det inte detta jag pratar om…och för det andra så OM de här människorna får för sig att googla trots allt,då hamnar man lätt här.Här anses man oseriös och får otrevliga svar.Alltså skaffar man sin iller ändå utan nödvändig kunnskap.Är det alltså en smart strategi eller inte att attityden är dålig?

#136 Jag har kommit på lösningen på ditt problem.
Hela tiden från start hävdar du att nykomlingar får otrevliga svar på sina frågor.
Lösningen: Alla som dagligen sitter här och svarar på frågor tar semester i en sisådär två veckor och du tar över. Du tar och svarar på alla frågor som kommer så blir det garanterat inga otrevliga svar.
Kan det vara lösningen?
Vilken fråga vill du ta hand om först?
Min iller ligger under soffan och krampar och börjar bli blå, kan jag vänta med att ringa veterinären tills imorgon för de har stängt nu och det snöar ute.
Eller tar du: Jag ska para min iller nästa år, fungerar det om jag sätter in ett suprelorinimplantat i år då?
Eller kanske: Min iller bits otroligt mycket och jag vet inte vad jag ska ta mig till, vad kan jag göra för att den ska sluta?
Vart vill du börja….

Vem får otrevliga svar på enkla kunskapsfrågor?
#136 Varför skaffar man sig en iller utan nödvänlig kunskap!? Det säger ju ALLT om en person!
Bara för att en sida inte passar slutar man INTE leta faktan man behöver!
Jag googlade Iller fakta och får direkt upp massor! Det är inte svårt!
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2171
http://sv.wikipedia.org/wiki/Iller
http://hem.passagen.se/busigaillerforeningen/fakta.htm
http://ferretmagic.tripod.com/info1.html
http://iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=885e0d5c-feaf-41cf-8c15-1191cc303dcc
Detta är dom första länkarna som dyker upp på googel och det finns många fler! Man kan inte skylla sin okunskap på endast en sida när det finns flerttal fakta sidor om just iller i fångenskap!
Den som går in här, anser det vara fel på allas attityd, skaffar en iller utan kunskap bara för att vi inte är till mötes gående på just denna sidan är en REN idiot.
Hälsningar Malin

det är inte smart det håller jag med om.men garanterat har det hänt.Det är heller inte smart att inte ta tillfället iakt att informera på ett vettigt sätt,med risk att skrämma bort dessa idioter som ni kallar dem.
Eller tänk om idioten redan skaffat en iller.Problem uppstår och idioten behöver hjälp.Idioten går in här och alla skriker i kör men IDIOOOOOOT….jaha,tänker idioten,ingen hjälp,nä jag får väl släppa ut fanskapet i skogen då.Är det inte bättre då att ni för er själva tänker idiot,men sen bemöter idioten trevligt för att på så sätt fånga upp idiotens stacklars iller?
Jamen det är ju det vi göööööööööööööör kommer ni skrika i kör nu.
Medan jag hävdar att ni går miste om att dels hjälpa många illrar,dels rädda folk från att bli idioter från första början.ENBART med hjälp av ett trevligt bemötande.
Suck.Jag vet inte på hur många fler olika sätt jag kan säga detta.

#140 Syns inte mitt inlägg eller ignorerar du det?
Måste ärligt erkänna att du får mig att tappa sugen att svara vänligt på någon som helst fråga om det så är en vägbeskrivning till ICA.

Du har bestämt dig och vägrar ens fundera på om du har fel. Du har inte läst här inne tillräckligt mycket.
Nu ler jag ett stort leénde, tänker tyst idiot men kommer bemöta dig vänligt.
Du skriver: "Jag vet inte på hur många fler olikasätt jag kan säga detta"
Vännen, har du läst din egen tråd? :)Har du missat alla dessa männsikor? Hur ska ALLA VI förklara för dig på fler och olika sätt? :)
Hur många ska behöva bli irriterade över det du skriver innan du inser?
Kram på dig!
Hälsningar Malin
Vrf låser inte nån denna tråden och blockar denna personen? Än att alla vi iller folk ska slösa en massa tid på en sån person..

ja förlåt ulrikad jag missade faktiskt ditt inlägg.Ber om ursäkt för det.
Det verkar onekligen som att ni kunde behöva en smula semester.Men frågan är ju om jag NÅGONSIN i något enda inlägg gett mig ut för att veta otroligt mycket om illrar?Du vet inte om jag kan svara på frågorna du anger eller inte,ellerhur.
Du säger att detta får dig att ledsna på att svara på frågor,men hördu det är inte mitt ansvar.Varken att se till att du inte ledsnar eller att besvara frågor som ställs härinne.
Ni alla försvarar saker som jag inte ens "angripit"(eller hur ni nu ser på det)och blir väldigt upprörda och förolämpade.Ni lyssnar inte på vad jag försöker säga här utan har helt enkelt bestämt er för vad det är jag ska klaga över.Det är väldigt tråkigt att ni gör så.
Nu är klockan ganska mycket och jag orkar inte sitta här mer idag.Jag smiter alltså INTE undan,utan kommer säkert tillbaka imorgon igen och förklarar lika tålmodigt som nu att det är BEMÖTANDET jag pratar om.Precis den attityd som till exempel ullrika just visade prov på.
Godnatt allihop.

Nej, du har inte sagt att du kan otroligt mycket om illrar, det var lite det som var min poäng. Du tänker inte svara på frågor för du kan inte svaren, men de som kan svaren på frågorna får inte svara för de är elaka. Hur går det ihop för dig tycker du?
Alltid lätt att sitta och skrika högt men inte göra någonting själv, det är ju ingenting nytt.
Det är ingens ansvar att svara på frågor här inne, men folk som värnar om illern har valt att göra det. Men du verkar tycka att det är bättre att ignorera någon som går in och skriver att deras iller inte kan andas, vad ska vi göra av rädsla för att svara fel. Himla bra idé tycker jag verkligen. Gynnar nog illern i längden, eller hur var det nu?
Vad är ditt ansvar då? Att klaga, gnälla och bråka? Eller är ditt ansvarsområde något annat jag missat?
Och attityd? Det är du som läser in saker i inlägg som inte finns. Jag är fullt allvarlig med mitt inlägg. Hade det skrivits det minsta sarkastiskt så lovar jag dig att du hade märkt det…ordentligt.
Är du inte villig att göra någonting åt allt det du gnäller på själv så har du ingenting att gnälla över. Allvarligt talat!
Och som någon tidigare skrivit, om forumet är så jäkla dåligt, och alla får så hemskt bemötande, varför är du här? Gå in och gnäll på råttforumet ett tag, där brukar det gå hett till.

Ja jag kan säga att jag hör till en av dem som brukar säga att iller folk är värsta djurfolket jag vet. Men samtidigt är det de människor jag älskar mest också illerfolk. Men det förtar inte att det ibland är väldigt jobbigt att jobba aktivt med illerforum föreningar mm. Då lackar man ur efter ett tag. Men det brukar snabbt gå över. ;-)
Och jag tänker inte ta åt mig av din tråd. Faktiskt. Jag vet att i det stora hela så fungerar forumet riktigt bra nu för tiden. Det har varit illa förrut i omgångar. Men nu är det bra. Det blir inga hårda toner annat än när det funnits behov av det. Och ibland hjälper inget annat än att man visar sin ståndpunkt att man tycker något är illa. Det är svårt att tillrättavisa någon genom att säga, men åhh, dog din iller? Din stackare, det var ju inte ditt fel att den dog. Hur skulle du kunna rå för att du inte förstod alla de femtioelva svar du fick i förra tråden där vi sa åt dig att åka till veterinären snällt. Beklagar sorgen.
Hmm, vem vinner på det? Inte iller stackaren som dog i alla fall.
Audiatur et altera pars
Nu har jag följt den här tråden sen den startade och hur jag än försöker känner jag inte igen mig i czas beskrivning, och då är jag ändå rätt ny här och har ställt min beskärda del av nybörjarfrågor.
Den senaste tiden har det varit ett antal nybörjartrådar från personer som funderat på Att skaffa iller och jag har ännu inte hittat nån som bemötts otrevligt även om nån har kanske fått lite korta svar. Dock inte otrevliga.
Visst finns det trådar här som spårat ur och visst händer det oftare än i de MC-forum som jag även deltar i men det sker inte om någon kommer in och ställer nyfikna frågor om iller.
De som kommer hit och är trevliga och ödmjuka bemöts trevligt medan de som kommer hit och är stöddiga och kaxiga bemöts så. Behandla andra som man själv vill bli behandlad heter det ju.
Senaste avarten har väl varit den AKUTA omplaceringen som hotades med avlivning men som nu har urartat till rena parodin.
Sen har vi väl en tråd där någon funderar på att avla på individer utan att veta deras bakgrund, där det blev starka reaktioner som sen urartade till pajkastning. Över huvud taget när det diskuteras avel brukar diskussionerna gå höga.
Sen har vi väl ett fall med död iller som väckte starka känslor och en rätt urartad tråd.
Den enda gången det var en ren nybörjare som fick på skallen som jag kan minnas är personen som avråddes å det starkaste från att köpa en ohanterad farmad iller men ändå genomförde köpet, och dessutom köpte två (2) ! Det tog bara nån timme innan dessa två illrar var ute på akut omplacering och personen ifråga hade dessutom mage att anklaga forumet för att inte varnat ordentligt. Då brakade det verkligen loss men kan inte annat än säga att det var all rätt.
Så visst har du, czas, lite rätt i att stämningen kan vara lite het här inne om man läser en del trådar, men att nybörjare som ställer nyfikna frågor och tar till sig råd och tips och visar att de verkligen är intresserade av att lära sig om iller skulle behandlas illa här känner jag INTE igen mig i.

Men visst är det då lite märkligt att ts säger att nybörjare blir illa bemötta, men nybörjare går in och skriver i den här tråden och hävdar motsatsen.
Ts säger också att hon själv minsann aldrig ställt några frågor här, så henne kan det ju då inte gälla. Men man får inga exempel eller konkreta svar på vad det är det gäller heller.

#149: Ja visst är det märkligt. Så hemska kan vi alltså inte vara här inne :-)
Men nu tänker jag faktistk inte mata den här tråden mer heller. Den tar bara onödig ork från mig. Den lägger jag hellre på de andra trådarna i forumet. :-)
Audiatur et altera pars
Men jag tror inte att hon menar just specifikt en grej. Inte heller ett område. Det är nog stämningen och vissa kan kanske skriva saker som lätt missuppfattas, alla människor skriver ju på olika sätt och vissa har ju faktist en nedlåtande "ton" i alla inlägg, även om människan kanske skriver något snällt. Folk borde tänka på hur man skriver det man skriver då det som känt är lätt att missuppfatta saker och ting.
Och om jag förstått ts rätt så har ni missuppfattat henne och bara antagit att hon menar en sak-och sen stått fast vid det och det är väl antagligen det hon menar.
Om Bogey är ny på forumet så är ju jag definitivt det, och jag känner igen rätt mycket av det hon skriver. Det är väl olika från preson till person antar jag.

Alltså allvarligt ts.
Till och börja med så tycker jag inte du ska tala för oss nybörjare som du vore nån kung. Det är vad DU har upplevt inte hur det är, som man behandlar andra blir man själv behandlad.
Är det bara jag som tycker det är lite konstigt att ts är "nykomling" och aldrig har frågat något, men samtidigt värkar ts veta väääldigt mycket om hur folk blir bemötta här? + Att ts går in och startar den här tråden från "ingenstans" .
Jag är själv nykomling och kan inte svara för detta, men det värkar bara som att nått är skumt med det hela? Inte skulle jag som nykomling komma in här, föra en talan för halva forumet, uttala mig om hur folk är, prata om dom "gamla rävarna" (vilket jag inte vet eftersom jag är nykomlin)? Man kan helt enkelt inte komma från "ingenstans" och bara ens starta en sån här tråd? Man kan inte vara så insatt från ingenstans man kan omöjligt veta så mycket om vad som händer, hur folk blir bemötta.
Känns bara lite konstigt hela allt, först tråden om stackars illern som skulle tas tillbaka (med tjaffs osv) sen den här?
Kanske bara jag som är lite fundersam…
En spännande detalj är även att du czas påstår att man måste tycka som dom gamla rävarna för att bli accepterad- Det är för mig ganska komiskt då vi har så otroligt delade åsikter om det mesta som rör iller :)
Så ska man ha annan åsikt än de gamla rävarna här inne så antar jag att man slår sin iller, håller den instängd i bur och utfodrar den med mjölk och choklad för det är typ det enda som jag tror att alla vi håller med om är totalt idiotiskt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Håller med #152.
ts måste ju ha PM:at med måååånga sk. nybörjare om hur illa bemötta dom blir. För det är en ganska stor grej att ta på sig, att svara för ALLA nybörjare.
När jag sedan skrivit att jag inte har blivit illa bemött, då säger du något i stil med: Men vad bra, borde det inte vara lika för alla? :S
Men det är faktiskt INGEN (inte som jag sett iaf) Som skrivit i denna tråd om hur illa bemötta dom faktiskt blivit!
Vart är ALLA dom som blivit så illa bemötta?

Som nybörjare här på forumet måste jag säga att jag tar rätt illa upp av att du drar alla nybörjare över en kam. Jag har aldrig blivit illa bemött i forumet och har heller aldrig sett en enda tråd där folk har blivit upprörda och i vissa fall otrevliga där det inte har funnits en ordentlig anledning.
Du kan inte komma med anklagelser och sen inte kunna bevisa bakgrunden till dem. Jag kan lova att ingen här skulle ta illa upp om du FAKTISKT länkade till en tråd som du anser som stötande. Då har folk möjlighet att förklara sig då det faktiskt har skett en hel del som du som ny här inte känner till. Exempelvis om de gamla fallen gällande varnvård och även de diskussioner som pågår nu.

#154 Ja ingen verkat ju tycka att den har blivigt illa bemött, bara ts, som jag tror är någon annan med ett nytt alias om jag ska vara ärlig. Man kommer inte från ingenstans och tar upp en sån här konflikt ens :S
Undrar också vart alla som är så illa bemött är? Är mitt alis med får du jätte järna använda det att skriva ut. Helt ärligt tror jag inte ens du har ett exempel.
#155 Jag håller med dig helt å hållet

Helt ärligt…hela den här tråden bevisar ju för mig att jag har rätt.
Ni hoppar ju på mig hela tiden med alla möjliga otrevliga anklagelser.Som till exempel att jag skulle vara någon annan än jag utger mig för.Ni skäller på mig för att försvara saker jag inte ens ifrågasatt och ni vill ha mig att lämna ut namn och hänga ut enskilda personer så att ni får ännu mer att skrika om.
Ni tycker att jag kom in här med en dålig attityd och får skylla mig själv,men riktigt så är det inte ellerhur.Jag läste först och sen tyckte jag att stämningen var hätsk och otrevlig och sa det.Då blev jag genast påhoppad.
Det är heller inte alls säkert att jag är nybörjare som vissa antar.Kanske vet jag mer om illrar än ni,kanske inte.Det är heller inte det som är det viktiga utan det är intrycket nykomlingar på sajten får som jag hakat upp mig på.
Någon säger att ingen annan än jag klagar,men ta en titt bara i den här tråden…flera har faktiskt hållit med mig här.
Ni vägrar förstå vad jag säger och försvarar stenhårt era positioner sedan säger ni att jag bråkar.
Jag vet att det finns flera än de som skrivit öppet i tråden som hller med mig,men de vågar inte yttra sig.Hur kan detta komma sig?

Om du inte är nybörjare, varför talar du då som om du är "en av oss". Är du inte en av oss ska du inte framstå som sådan. Jag tycker att det är fel av dig att anta att många inte vågar fråga på sidan och att du kan säga det med "sökerhet". Hur kan du veta vilka som inte har vågat skriva sina frågor här? Sluta tala för oss som är nya, vi tar illa upp och det var det jag trodde att du var emot!!! Bättre att ta upp enskilda personer i så fall, du kan ine dra alla över en kam. Just nu trampar du bara i samma spår och ibland går du till och med tillbaka eller i helt andra riktningar. Just nu är det den här tråden som har gett lite dålig stämning på forumet…
Jag har absolut ingenting emot dig som person och förstår att du vill framföra din åsikt. Kan även förstå om du har uppfattat vissa trådar som otrevliga.. men då måste man veta bakgrunden..
Du har varit medlem i snart 1 år, och har bara loggat in 48 ggr (taget direkt från din sida) så du kan omöjligt ha hunnit följa med alla trådar som ha kommit upp.. den senaste tiden har det varit en el upprörda trådar, med all rätt!!! Lär mer innan du kommer med anklagelser, du har missat mycket av alla trådar som finns här och de upprörda är endast en bråkdel. Har heller inte uppfattat att en nybörjare inte får hjälp, och jag loggar in flera ggr dagligen och läser ALLA trådar. Ibland kan det låta upprört om man inte läser inlägget ordentligt. Som med en användare som frågade om Friskies var anledningen till att illern var så smal och svaret blev "ehh,… ja det skulle jag nog våga påstå… friskies är inte bra för något djur, och kan ge bestående problem." Jag skulle inte ta illa upp av det svaret, för här är det en uppfödare som VET vad hon pratar om! Men ändå har detta getts som exempel. Det är knappast att någon skriver "Din j*vla idiot! Friskies är inte bra för något djur!!" Hittar du en sådan tråd får du vänligen länka den här.. Då kan vi prata om en nybörjare som blir påhoppad!

men jag talar inte för alla nybörjare…jag talar för dem som inte vågar själv.Vill du att jag ska svika dessa stackare och hänga ut dem?
Jag talar om ATTITYDEN…som gör att de här människorna inte vågar ställa sina frågor eller delta i trådarna.
Men som sagt,jag talar för döva öron här.
Jag har heller ingen lust att fortsätta diskutionen
En del av er uppför er som ett gäng småflickor som fått syn på en ensam stackars flicka med udda kläder.Usch.
Nej ni får fortsätta simma runt i er lilla ankdamm och klappa varandra på ryggen.Det verkar vara det so är huvudsyftet här.
Ego i focus som sagt var.
Gah! herregud!
Czas? Det är super tråkigt att du är så enormt negativ. Du riskerar ju bara att VEKLIGEN få folk att tröttna och må dåligt! Och jag vill inte riskera att de som verkligen vet vad de håller på med, ja, att de försvinner. usch o tvi på allt detta negativa
Nej, nu tycker jag att vi struntar i detta och fortsätter som det varit innan :)
Och är det då någon som tar illa upp så får dom ju sticka ut o säga det! Detta är internet. Inte gärna så att man får en snyting om man är elak? :S Då borde man ju inte vara livrädd för att yttra sig^^
Tack alla ni som ÄNDÅ ställer upp med era kloka svar :D
Kan förstå att man blir less av sånt här.. Men TACK :D
#157 Men nu är det ju så att det är "nybörjarna" som tycker att DU behandlar dom orättvist, inte att vi gör det :)
Och en anklagelse svaras inte sällan med en annan anklagelse…
Och fortfarande kan du väl citera de människor som har gett sig i kast med personliga påhopp på dig? Du skriver att du blivit hånad och påhoppad i denna tråd men att ha en annan åsikt är inget påhopp, för det är allt jag kan se- olika åsikter.
Ja, det finns ett par som klagar. Och det gör det alltid. Står man i en lugn kö på ICA är det också alltid någon som suckar. Man kan inte vara till lags för alla.
Sedan får du nog bestämma dig- är det INTRYCKET nykomlingarna får som du skrev i inlägg #157 som du oroar dig för eller är det BEMÖTANDET nykomlingarna få som är problemet (som du skrivit i tidigare inlägg)?
Jag tycker också den här tråden kunde ha haft ett bra syfte som hade lett till det du påstår dig vilja ha- god hand om nybörjare (som du nu lyckats göra dig oenig med då dom känner att du dragit alla över en kam och dom håller inte med) och en trevligare stämning.
Jag tycker att Aviendha har haft en poäng genom hela den här tråden ang ditt sätt att framföra dina åsikter.
Sedan tänkte jag ge ett förslag som jag hoppas att du inte tar illa upp över- och det är att du gör ett mellanslag efter varje punkt, komma etc. Det blir lite svårt att läsa annars och eftersom det finns en del dyslektiker här inne så skulle det nog underlätta för dem.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#103 absolut är det så.
övrigt, när jag hittade iller.ifokus första gången tog det sin lilla tid (över ett år) innan jag ens "vågade" bli medlem. för att jag uppfattade sidan negativt… (det behöver inte ha berott på er, jag kan ha läst "fel" trådar)
sen När jag blev medlem, tog det också lång tid innan jag ville öppna munnen och säga något. jag har inte svårt att stå för mina åsikter, eller ta en diskussion, men senaste åren har jag inte haft någon lust, och det är onödigt av mig att säga något som folk sedan eventuellt ifrågasätter.. och så tänker inte jag svara..
lika bra att vara tyst ;)
Överlag tycker jag att man få väldigt mycket bra tips och råd här inne, jag ser att det finns en bra grund och att de som jobbar med att upprätthålla detta gör sitt jobb.
men faktiskt, jag har ALLTID varit illerintresserad. och sitter ständigt och "uppdaterar" mig, även om jag i många år inte hade iller själv.
men jag skulle nog inte våga fråga vad som helst här inne, av rädslan för att bli missuppfattad.
(men jag kommer aldrig sluta besöka iller.ifokus ;) )

Citerar #0 "Vore det inte bättre om de möttes av ett varmt mottagande?Ett välkommen,hur kan vi hjälpa dig på bästa sätt för att du och din blivande iller ska få ett så roligt liv tillsammans som bara är möjligt.Alla borde vara lika välkomna." Sen när har någon som skrivit att de är nya här INTE fått ett välkomnande? Jag tycker att alla här är väldigt öppna för nya personer. De som inte vågar ställa egna frågor kan i stort sett alltid hitta de svaren genom sökfunktionen då de flesta frågor redan har besvarats ett antal ggr. Folk här bli upprörda framför allt när det är något som är farligt eller på andra sätt stressande för illern (exempelvis för många flyttar genom omplaceringar). Det är något jag inte tycker är konstigt, utan är glad över att folk visar engagemang att de verkligen bryr sig om ILLERNS bästa. Det är väl därför vi är här? Och för att illern ska må så bra som möjligt måste vi härpå forumet ge råd och tips till nybörjare, något jag tycler att alla gör. Kommer det till vanvård och omplaceringar är det självklart att folk engagerar sig och iband är situationen så illa att det kan bli otrevligt.. men just nu är det ingen annan tråd här jag uppfattar otrevlig, bortsettfrån den här, då de flesta andra diskussioner har fått sina lösningar. Du borde själv ha märkt det om du har läst så aktivt i forumet.. Bland de senaste inläggen, några sidor, finns det inga upprörande trådar förutom en.. gissa vilken jag syftar på!

#0 Känner igen det du säger och jag har tänkt på det många gånger. Innan man postar något här så tänker man efter både en och två gånger, just eftersom man inte vill bli påhoppad. Och det behöver inte handla om personangrepp utan mer nedlåtande attityder.
Vissa tar ju varje tillfälle som erbjuds att få döma och insinuera att andra behandlar sina djur dåligt.
Att sen ursäkta påhoppen med att man är bekymmrad för illern låter bara som en dålig ursäkt. Om man misstänker att någon behandlar en iller dåligt så kan man fortfarande säga det på ett trevligt sätt.
Sen kan jag inte påstå att jag alltid är bättre själv, man brusar lätt upp sig i en hetsig diskussion och om folk inte förstår vad man skriver (misstolkar och vrider saker man säger) blir det lätt irriterat. Men som sagt, det du skriver låter inte helt främmande.
#164 Då måste jag fråga dig hur man på ett trevligare sätt (än det som sagts här som du menar) säger att man tror att någon missköter sin iller?
Det spelar ingen roll hur man skriver det, det kan fortfarande tolkas enormt negativt och som ett påhopp. Exempelvis: en ny person/gammal person kommer in och undrar varför dess iller är så mager och dålig i magen. Folk undrar vilken mat den får och jo, den får mat. Lite friskies en gång om dagen och kokt broccoli. Detta är direkt hälsofarligt för illern i fråga. Ocvh folk rekomenderar ett foderbyte eftersom nuvarande inte alls är bra. En del kommer ta det positivt, bli glada över att kunna förbättra för sin iller. Andra kommer ta det som ett påhopp.
Det ligger i vår natur att tolka saker olika beroende på våra tidigare erfarenheter, vår egen personlighet, kunskap, ev. osäkerhet, och humöret man har vid tidpunkten.
Observera att den första frasen inte är ett påhopp. Det är en vanlig fråga. Men den kan tolkas som ett "påhopp" eller fråga med kass attityd om man nu vill göra det med ^^
Paulina

det är precis det här jag talar om. Det ska inte behöva vara så. Tack.Modigt av dig att våga. Så en eloge till dig och de andra här ovan som vågar säga vad ni känner trots klimatet här inne.
Alla vågar ju inte det tyvär. Antagligen ännu mindre nu när det kommer hot om att sluta svara på frågor alls.
Angånde mina punkter, ska försöka bättra mig vad gäller det.

Behandla andra som du sjalv vill bli behandlad.
Anledningen till att folk "hoppar pa dig" och ar "otrevliga" i din trad ar for att du hoppar pa och ar otrevlig mot oss alla har pa forumet.
Nyborjare som staller fragor for att de vill lara sig far bra svar.
Nyborjare som har kopt en iller pa impuls utan att veta vad de ater, hur de ska hanteras och sen dessutom planerar pa att avla pa illern utan att ens veta hur en hona i brunst ser ut, eller att hon kan do om hon inte paras inom 2-3 veckor - de kommer fa hardare svar. Det har inte att gora med att vi ar elaka mot dem, det har att gora med att det ar viktigt att illeragaren sa fort som mojligt att fa ratt information for illerns skull. Tar nyborjaren till sig raden sa ar allt frid och frojd sen.
Tar agaren daremot INTE till sig raden, utan ger illern Friskies, uppfostrar den genom att sla och sen vantar 3 manader med att para illern, och da med en annan iller utan nagon som helst bakgrund - och sen skyller pa forumet da honan dor och valparna inte blir salda. Da ser vi rott, och da blir vi otrevliga.
Nyborjare som svarar pa alla omplaceringsannonser, skickar pm till alla uppfodare osv gor ocksa att varan varningsklocka ringer, men jag skulle inte pasta att nagon av dem far svar i trakig ton annat an nar folk har forskokt hjalpa flertalet ganger, men personen andrar sig hela tiden om vilken iller de vill ha egentligen. Att boka eller saga att man ska en och sen andra sig i sista minuten gor bara omplaceringsprocessen for den illern onodigt lang och komplicerad och agaren blir forvirrad. Da tycker jag att det passar sig att nagon satter ner foten och sager "lugna ner dig lite nu snalla och tank igenom beslutet noga innan du sager att du ska ha illern".
Nyborjare som ocksa gar in har och startar otrevliga tradar det forsta de gor om hur dalig stamning det ar och hur man inte far hjalp - utan att ens ha bett om den i forsta hand kommer fa daligt bemotande, for de utvarderar en service som de inte ens provat! Det ar som att ga in i pa ett nojesfalt utan att ha kopt biljett och sedan ga till platschefen och klaga pa du inte akt nagra karuseller.
Jag lovar dig att om du hade gatt in och skrivit med en trevlig attityd sa hade du ocksa fatt trevliga svar, men du har en riktigt taskig attityd fran start - och da far du rakna med att folk besvarar dig med samma attityd.
Paminner igen; behandla andra som du vill bli behandlad sjalv.
// Amanda
Jag måste bara säga en sak.. Jag tycker att till viss del har czas rätt faktiskt. Inte att man får ett otrevligt bemötande, men jag har själv skrivit ett inlägg under annat namn där jag blev starkt påhoppad och fler skrev flera taskiga saker som absolut inte stämde! (och NEJ, jag tänker inte säga vilken tråd detta var, för då känner folk att de måste "försvara sig dåliga beteende" och så får jag säkerligen ännu mer skit)
De flesta här är ganska schyssta människor, tycker väl inte att de vet mer om illrar än andra, men alla är vi väl bra på olika områden i gruppen iller, eller hur ?
Nu är jag inte alls aktiv på detta forumet och har ignen aning om vad som sagt i vilka diskutioner, men det var en liknande tråd på råttor iFokus för ett tag sedan, om att folk var otrevliga mm.
Så jag säger här precis som jag sa där: 9 av 10 gånger så blir stämningen otrevlig, därför att folk inte får de svar de vill ha helt enkelt!!
Som sagt har jag inte läst så många trådar här, men tar vi på råttor tex, så blir det lätt "dålig stämning" när det snackas om avel. Just därför att någon kan gå in och fråga "Hej! Tycker ni jag ska avla på dessa två råttor?" och så svarar någon på frågan, genom att säga vad den personen personligen tycker "Nej jag tycker absolut inte du ska avla på dem pga den anlednignen att blabla..",
Givetvis är det sårande att få motstånd till en kull som hos trådskaparen nog är väldigt efterlängtad, men att skriva tillbaka "Du är dum i huvudet! Du tror att du vet allt! Jag är lika bra som dig och ska visst ta kull på dessa två, din idiot!" gör knappast något bättre.
Så som jag skrev i råttor: Kan du inte ta svaret så ställ inte frågan!!

#169 Haller med till fullo!
// Amanda

Jag citerar " #159 "men jag talar inte för alla nybörjare…jag talar för dem som inte vågar själv.Vill du att jag ska svika dessa stackare och hänga ut dem?"
#16 Konstruktiv kritik var det någon som frågade efter.Jag gav en del sådan redan från början.Försök bemöt nykomlingar med värme…inte med hånfullhet.
#5"Roligt att du inte upplever det så,men jag ser som utomstående en väldigt tydlig tendens att behandla nybörjare som omöjliga illerägare.
#87 "utan nybörjare som ser den här sidan och tänker ÄNTLIGEN kan jag lära mig.Och så är folk så elaka mot varandra att de inte vågar fråga.Hur ska DE göra?"
DU sitter och talar emot dig själv hela tiden! Du pratar för människor du inte ens känner. OCH MED TANKE PÅ ATT DU KOMMER OCH STARTAR EN SÅN HÄR TRÅD SÅ ÄR DET SNARARE DITT EGO SOM ÄR iFokus! ALLT HANDLAR BARA OM DIG! Du tänker ju inte ett skit på illrar, du sitter ju bara och bråkar, gör folk irriterade, tar tid från oss nykomlingar (som du för en tydlig talan för) att få svar på våra frågor från de som kan/har vana. DITT EGO OCH DITT SYFTE med den här tråden från början, vad var det? Vad var meningen med det? HANDLAR DET ENS OM ILLRAR? NÅGON FRÅGA ÖVERHUVUDTAGET?
Du kom "från ingenstans" och skapade den stämmningen du säkert hade som mål att skapa i början! Och grattis du har lyckats.
Nu får du uppleva mig hur otrevlig du vill! det struntar jag i! ALLA här (SOM ÄR RELATIVT AKTIVA) är intresserade av just ämnet ILLER.
Ett förslag är ju att du kan starta en egen sajt, typ "jag älskar att kasta skit på folk, är en kung och talar för halva forumet"
URSÄKTA. MEN jag bli bara så trött på dig! Anledningen till att man ens skriver till dig är att du retar GALLFEBER PÅ EN!

Du kan inte bortförklara den dåliga stämningen som råder här och i vissa andra trådar med att det är en tolkningsfråga. Om man verkligen vill uppfattas som allt annat än otrevlig så är det busenkelt. Lägg in en smiley, eller skriv helt enkelt "jag menar inget illa, men..".
Min uppfattning är att vissa medlemmar hugger så fort de får chansen.
#168, Det kanske fanns en rimlig orsak till det i så fall, man får inte "skit" utan anledning.
#172, mycket börjar med en tolkningsfråga ^^
Men min fråga kvarstår; hur frågar man någon på ett vänligt sätt om denne sköter sin iller dåligt?
Paulina

#172: Det fanns en tid när alla skrev just så.
Det innebar att varenda kommentar tog en timme att skriva och varje tråd tre timmar att läsa för att hitta det väsentliga. Det var överröst med:
Detta är bara min persoliga åsikt ( vilket borde vara självklart, för ingen kan tala för någon annan)
Hoppas du inte tar illa upp ( vilket många gjorde ändå)
Menar inget illa alls med detta ( samma som ovan)
Smilisar misstogs som överlägsna och nedvärderande.
I ett forum kan man inte vinna helt enkelt. Man måste bara finna sig i alla de som skriver skriver sina åsikter. Sedan är det upp till den som läser att ta det negativt eller positivt. Om man läser in saker som itne står eller inte är varje individs val. Hur man tolkar en smilis är varje individs val.
Dessa saker kan man inte hålla ett helt forum ansvarig för.
Audiatur et altera pars
#174, "varför gör du så" Det kan ju säkert tolkas på fel sätt men svarar man då så här istället "kan du inte göra si eller så istället" så låter det nog bättre.
Troll?
Hälsningar Malin

Vill man så kan man. Ta dessa två exempel:
_Inte konstigt att din iller mår dåligt, en iller ska inte äta broccoli utan ska ha kött..!! Detta borde du ha vetat innan du skaffade iller!
_
En bättre variant vore: "Hej, en iller mår inte bra av att äta broccoli utan behöver kött. Det bästa vore att byta kost med en gång
"
Många skulle svara som nr 1 tyvärr.

Det handlar om att visa ödmjukhet, inte att man vill förtydliga att ens åsikt bara är ens egna åsikt. Ödmjukhet förenklar diskussionen.
Okej, smileys kanske är ett dåligt exempel i så fall. Min poäng kvarstår; Vill man vara trevlig så går det.
Här finns fortfarande en del som hugger så fort de kan. Är det så svårt att erkänna?

#178 Kan du plocak fram sådana trådar? Jag tycker det är många som gång på gång svarar vänligt på liknande frågor.
#178, jag tycker det oftast är variant 2 och dom brukar även tillägga speciella illerfoder oxå. Hade varit kul att se exempel på att det skulle vara nummer 1
#178 Nej, de flesta svarar faktiskt inte som 1.
Finns många ex på att illerägare kommer in hit, undrar vad som är fel på deras iller. Vi ställer följdfrågor (vilket behövs för att vi ska kunna ge något svar överhuvudtaget) och detta brukar inte uppskattas. Även om frågorna ser ut såhär:
Vad äter din iller? Hur gammal är den? Är den kastrerad etc etc. Du får gärna svara på dessa frågor för att vi ska kunna hjälpa dig
När man inte får svar på ens hälften av frågorna och man upprepar dem i hopp om att de bara missats så är man påstridig, går till angrepp och är jävlig.
Jag tror jag vet vad jag pratar om, jag har ändå spenderat hundratals timmar här inne :)
Paulina

Jag tycker att den här tråden i sig visar på att det finns tendenser till otrevlig attityd.
Och låt mig förtrydliga; Jag struntar i "vem som började". Somliga inlägg talar för sig själva, oavsett om de är svar på andra otrevligheter.
Det har jag inte sagt heller. Det är skillnad på "de flesta" och "många".
#182, det där känner man igen. inte bara här inne. ;)
"hela världen" verkar ha missat att man ibland måste veta mer än en sak för att kunna svara på en fråga.
Det är bara människor som sitter här. Många människor reagerar med en hårdare attityd när de sätts i en försvarsställning, vilket sker när man upplever ett påhopp. Och #0 Kan mycket väl upplevas som så. Detta är inget man kan komma ifrån, du kan strunta hur mycket du vill i det men det är ett vanligt förekommande beteende, accepterat av de flesta psykologer ;)
Paulina

#183 Jag var mer ute efter det som du nämner i ditt exempel i #178, dvs en nybörjare med problem. Huruvida folk är otrevliga när någon kommer inte och hackar på stämningen och bemötande tycker jag är en helt annan sak men det är väl bara jag då. Så kan du plocka fram lite verkliga broccolihistorier?

Att skylla ifrån sig är också ett av psykologer allmänt erkänt beteende. För att inte tala om gruppdynamik. Den egna gruppen är underbar och gud nåde den som hävdar något annat…
Att skylla på provocation är en dålig ursäkt.
Nu syftar jag inte på just dig, utan själva attityden som du beskriver och som många verkar ha i den här tråden.

#186 Nu var det inte en nybörjare med problem som vi diskuterade, utan någon som missköter sin iller såpass mycket att den blivit sjuk.
Varför är det en helt annan sak? Om detta forum var så fruktansvärt genuint trevligt så skulle den här tråden inte ha sådan dålig stämning. Folk skulle inte bli provocerade så lätt.
Och nej, jag har inte sparat alla trådar där folk har varit otrevliga. Men jag har varit medlem här i över ett år, och min uppfattning är som den är. Den är inte gripen ur tomma intet.
Ja, att skylla ifrån sig är vanligt, gruppdynamik fungerar inte riiktigt så skulle jag vilja påstå. Jag skyller inte på provokation, jag ger en förklaring till varför klimatet är som det är här i denna tråd. För det är inte så ute i de övriga. Läs de tio senaste inläggen så ska du få se :)
Paulina
Nu har jag äntligen kommit igenom tråden och det är många kloka och genomtänkta svar.
Visst, det kan gå hårt åt vissa nick men ibland får dom faktiskt skylla sig själva när dom inte LYSSNAR på vad som skrivs. Vissa frågor som kommer upp och blir heta diskussionsämne har med jämna mellanrum dykt upp under mina år som illerägare. Det går inte att alltid hålla med. Det är ett diskussionsforum. Ibland går det hett till och man kanske bör välja sina strider.
Mitt val av avlesdjur har varit uppe för en het diskussion så jag vet vad det innebär att bli påhoppad och sågad. Men samtidigt så har jag lyssnat, tagit till mig, dissat vissa saker och jag har överlevt så här långt. Jag är inte ense med alla som skriver. Vill jag göra min röst hörd och kanske själv bli trampad på så skriver jag, annars låter jag det vara. "Den som leken ger får leken tåla."
Det jag upplever som negativt med forumet är att många inte riktigt vill lyssna på vad som står skrivet. Det läses in saker som inte står och det läggs till saker. Ibland upplever jag det ungefär "som f*n läser bibeln".
Själv anser jag mig vara en "gammal räv" (1992) men jag har som ledstjärna "att den dagen jag tror mig veta allt om illrar, då ska jag lägga av". Jag hopppas att den dagen aldrig kommer för jag lär mig ständigt något både via detta forum och på andra ställen.
För min egen del hoppas jag att Åsa och hennes Medarbetare kommer att fortsätta jobba vidare.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

#188 Genomtrevligt är det väl INGEN härinne som sagt? Inte jag åtminstone för jag vet att det smäller ibland.
Jag tycker att det är skillnad för att i den här tråden är det någon som kommer in och gör ett angrepp på tja.. alla som finns härinne… och är inte speciellt fin i kanten när åsikterna framförs. Vi som finns härinne (tja en del i alla fall) vill försvara oss och då kan det bli så. Man blir deffensiv och känner sig anklagad för något som inte är sant.
Kommer någon in och har gett sin iller broccoli så är det ingen som sagt till mig att jag gör något fel, jag känner inget behov av att försvara mig utan upplyser bara om att det är fel. Sen tycker jag det är fruktansvärt oansvarigt av någon som har haft iller åtmisntone tillräckligt länge för att ha hunnit utfodra den med broccoli att inte tagit reda på mer och jag ser inget fel i att påpeka att det är en sån sak som man lätt hade kunnat lära sig innan man skaffade illern. Att göra ett sånt påpekande tycker jag INTE är detsamma som att vara otrevlig eller göra personangrepp men den som läser det kan ju tolka det så.
Tycker det är mer än en i den här tråden som säger att nybörjare eller människor som gör misstag blir dåligt bemötta men ingen kan hänvisa till en enda tråd än så länge.
Skulle man hänvisa till en tråd skulle det ju visas tydligt precis vilka användare som det syftas på och det är väl att gå till personangrepp?

#192: Nejdå det är inte personliga påhopp så länge man tar upp saker som personen själv har sagt. Det kan aldrig bli ett påhopp av att du citerar det som någon säger.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars

jag ser att det finns fler än jag som delar min åsikt trots att ni hävdar motsatsen.Tänk vilken överaskning.
Det hela handlar mycket riktigt om att man kan vara trevlig om man vill det.Punkt slut.Finns inga ursäkter.
Det är en sak om man VÄLJER att gå ut hårt,men då ska man också erkänna det.Jag gjorde det i mitt första inlägg.Kan ni gissa varför.Jo…för att nu blev det iallafall en debatt.Hade jag varit vänlig och mjuk hade ingen lyssnat.Här finns inte plats för någon ödmjukhet,
Detta har med illrar och göra,eftersom det är ett illerforum.Jag tänker på djuren som ägs av de stackare som aldrig vågar fråga eller måste byta nick för att göra det.

föresten kan jag tillägga att jag fått flera pm från medlemmar både äldre och nyare, som håller med mig och tycker att det är bra att jag tar upp problemet. Så alla medlemmar kanske inte är så nöjda som ni tror ni som skriker högst ich argast.

#195 Den som skriker högst och argast är ju faktiskt du själv.

låt gå för det då eftersom ni tycks läsa annat än jag skriver och höra annat än jag säger. Men bortsett från mig då.
Ni som hävdar att alla trivs blir vänligt bemötta och att ni är en stor mysig familj som BARA värnar om djuren…ni är inte så många, ni är bara otroligt högljudda.

#197 Å andra sidan så läser du annat än det vi skriver=)

Det är bättre att några har det bra än att alla har det dåligt.
Don't feed the troll, she's hungry tonight.
#197, Tycker det börjar bli lite väl mycket nu, du matar bara på hela tiden oavsett vad någon annan säger så jag rekommenderar dig att lägga ner nu.
Någon säger som det är och är ärlig och VIPS vilket troll det är.
Definera troll förresten, har bara förstått att det är något dåligt?

nej jag är inget troll. En väldigt dålig bortförklaring för att slippa ta åt sig av kritiken. Jag är heller ingen gammal användare med nytt nick, detta kan ni lätt kolla med hjälp av ip.
Varför har ni så förfärligt svårt att ta emot kritik?Kan ni inte bara acceptera att det är så här en hel del människor uppfattar sajten och försöka ändra på det?

jamen sådär ja…nu blev jag hotad också

Jag tror inte att folk har svårt att ta åt sig kritik, dock så börjar det bli fruktansvärt tjatigt. Jag håller i mångt och mycket med dig men att ständigt spy ur sig samma tandlösa argument (tandlösa då du inte underbygger dem med faktiska exempel) gör att man gärna klassar dig som ett troll.
#201: i brist på en lämplig förklaring saxar jag detta från wikipedia:
"Ett internettroll, eller bara troll, är en användare som skriver artiklar eller debattinlägg på Internet (framför allt över Usenet och på internetforum) med huvudsyfte att reta upp övriga användare. De är mestadels ointresserade av fakta eller att föra en egentlig dialog, och ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt, där de föder ilska, vanmakt och rent allmänt skadar sinnesstämningen hos övriga användare."
Att uttrycka sin åsikt är fritt fram. Dock så måste man vara beredd på att om den ståndpunkt man försvarar går mot vad som anses vara det normativa beteendet enligt de som av omgivningen klassas som legitima auktoriteter så kommer man få det hett om öronen.

#203 Seriöst, om du läser det som ett hot så är det inte konstigt att du inte förstår vad någon annan här på forumet säger heller. Allt fick plötsligt sin förklaring. Du läser saker som inte existerar helt enkelt.
Om du anser att det inlägget är ett hot så ta det till polisen och se ifall du kan få beskydd…
#203 Hot?? Vardå??
Jag ser bara en rekommendation. Den följs inte av "eller annars…" eller nått annat som antyder att man råkar illa ut om man inte följer rekommendationen, så det hotet finns bara i fantasin.

Och nu kan ni få bli riktigt upprörda ni som vill. För jag anser att det enda som sprider dålig stämning här inne är den här tråden. Och jag tänker nu utnyttja min makt som Sajtvärd och låsa den. För inget nytt kommer fram och det som sagts har sagts massor med gånger.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars

nej jag blir inte särskilt rädd eller känner mig särskilt hotad.Utan jag konstaterar bara att jag blev rekomenderad att INTE uttrycka min åsikt….Personlige känner jag mig följdaktiligen inte hotad.Men min yttrandefrihet fick sig en knäck.
Oväntat.