Skit till operation
På måndag bär det iväg mot Sthlm för operation av lille Skiten.. Äntligen ska jag säga för sista veckan har han börjat visa beteendeförändringar. Visserligen inte helt ovanliga sådanna för att vara Skit men varje liten detalj räknas i dagsläget. Hans lukt har inte minskat det minsta med implantatet utan det stinker mer än någonsin och något måste vara fel!
Vad vet jag inte…
Operationen blir på Mälaren Smådjursklinik av Marianne. Där ska han öppnas upp och hon ska ta bort den tumördrabbade binjuren och gå igenom alla organen. Det var även förändringar på mjälte och en "massa" vid levern som vi inte vet exakt vad det rör sig om.
För att komma någon vart med lukten så ska det tas odlingar på både urin och området runt penisen.
Någon som vet vad Marianne brukar ta för en operation av denna storlek? Har ju använt lite av Skits försäkring så vore skönt att veta på ett ungefär. Förresten- kan dom direktreglera?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ville bara säga lycka till. Hoppas lillen mår bättre snart :/
Vi håller tummar och tassar här hemme.
I think more things before breakfast than people think all day 

Jag betalade runt 8000 för för att bli av med mjälte och kolla runt och ta en binjure som visade sig inte vara en binjure och prover på det.

Hoppas det går bra med operationen!
Honey opererade bort sin binjure i höstas. Det kostade runt 8500 kronor inkl ett prov som skickades för ananys.
Gunnar opererade bort sin mjälte några månader tidigare också där skickades ett prov för analys. Det kostade runt 8000 kronor.
För bägge var det gasnarkos som gick på mest, 2500 - 3000 kronor.
Operationerna gjordes av Marianne och de har direktreglering för 100 kronor. Både Honey och Gunnar mår nu utmärkt och jag håller tummarna för att Skit också kommer att göra det.
Håller tummarna för att allt går bra!
Sara
Tack för prisinformationen!!!
Ja, nu letar jag vänner och bekanta som kan tänkas följa med då jag hatar att åka själv på sånt här… Men det verkar lösa sig :)
Hoppas nu bara allt ska gå bra!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Lycka till hoppas det går bra!
Så nu är vi hemma igen! Tycker att jag fått en hel del bra besked under dagen :)
Båda binjurarna såg dessvärre inte bra ut utan var förstorade. Den högra sitter ju vanligtvis väldigt nära en stor artär men inte på Skit- där satt den PÅ artären, utmed den och var helt omöjlig att ta bort, ens en liten bit ifrån. Marianne hade aldrig sett en binjure som satt så illa till på iller.
Så den vänstra binjuren togs bort och ska analyseras. Den högra får han leva med.
Det hittades även en liten utväxt precis vid tarmkröset och det var troligen denna veterinären sett på ultraljudet jag gjort tidigare. Marianne hade ingen anledning att tro att den skulle vara elakartad men den är ändå skickad på analys.
Resten av insidan såg mycket bra ut :) Hon sa att hon vanligtvis brukar hitta mer saker än vad hon gjorde på Skit. Mjälte och urinblåsa såg jättefint ut och inga spår av insulinom.
Ang hans äckliga lukt så hade han en liten blåsa på penistoppen. Men den var inget att göra åt och det var inte ens säkert att den hade något alls med hans lukt att göra.
Veterinären kände själv ingen lukt och tyckte att förhuden såg fin ut!… ingen veterinär har än så länge känt lukten som verkligen är betydligt värre vissa dagar än andra. Ibland tror jag att jag inbillar mig men det luktar fruktansvärt ibland! Vänner har också känt det. Urinprov togs.
En analsäck tömdes också då den var jättestor. Men detta har inget med lukten att göra då dom tömdes första gången jag var hos veterinären ang detta och det hjälpte inte det minsta då.
Men iaf, en glad matte med en relativt pigg iller som hjälp till att hålla takten hela vägen hem genom gräv på galler :)
Åkte kl 4 i morse och kom hem igen vid kl 21 nu ikväll. Hela kalaset kostade lite drygt 9000 och med försäkring blev det dryga 3000 för mig att betala plus 1000:- i resekostnader. Billigt att ha iller :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Så skönt att höra att det inte var värre. 
Håller tummarna för snabb läkning!
Sara

Vilken dag! Men att ni båda kom hem igen är ju positivt!
Skit var ju tvungen att krafsa på hemvägen så att du inte skulle somna ju. Han hjälpte ju bara till!
#9 Vilket var tur ;) Hade med mig en kompis (snälla vänner som frivilligt går upp kl 4 på morgonen för mina illrars skull!!) och innan visste ordet av hade Skitens taktkänsla grabbat tag i oss så vi sjöng julsånger för fulla halsar. Helt hes nu… Men jag somnade inte! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
Åh, skönt att fått relativt goda besked :) Undrar verkligen vad hans doft kan bero på, den faschinerar mig lite måste jag medge :P
Paulina
Oj, tråkigt att det satt så tokigt. Men skönt att det gick bra!
Jag hoppas att svaren på analysen blir bra :)
Bernard här hemma luktar också väldigt speciellt, alltså hela han, urin och avföring. hehe..
#11 & #12
Jag förstår inget av den där lukten. Den har aldrig funnits innan utan kom i våras! Jag förstår ingenting… I början var det så lite att man inte kände något alls när man luktade på Skit utan bara när man fick en liten droppe på handen eller så för då var man tvungen att tvätta händerna då det luktar så fruktansvärt illa! Nu luktar hela han annorlunda/illa men det är mycket värre vissa dagar än andra. Jag blir heeelt galen. Man kan inte vara helt avslappnad med honom på grund av lukten. man vill inte få den på kläderna eller på huden då det luktar så fruktansvärt illa.
Jag vill inte ha en iller som stinker! Jag vill ha en iller som luktar gott- som luktar iller och inte kaninbajs… En iler som jag inte behöver oroa mig hela tiden för om han är sjuk pga lukten.. 7 veterinärbesöket där jag försökt utreda hans lukt. Hoppas det löser sig…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Så konstigt men det kanske inte är nått fel utan det e bara han naturliga doft ? Har han alltid luktat så ?
#14 som jag skrev i inlägget ovan så kom lukten i våras… Då var han alltså 3 år gammal och har aldrig luktat så tidigare. Lukten borde inte heller komma som vätska tycker man…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#15, Förlåt då missa jag de, hoppas ni finner en lösning.
Vad skönt att det va hyffsat bra besked. Systrarna hälsar att han får krya på sig nu efter operationen och så får han sluta lukta illa ;)

Vilket bra besked :) Hoppas att resultaten kommer tillbaka bra ocksa!
// Amanda
#17 ja syskonen Ixid behöver få några bra besked någon gång!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#13 Ja, jag förstår dig! Det är ju en sak om man har en iller som luktar väldigt mycket iller, det kan man ju ta, men detta är så.. underligt! Speciellt när det inte visat sig vara något av det man kan tänka sig att det kan bero på..
Paulina
Funny började lukta lite surare för ett par år sedan. Iof så gjordes inga tester på urinet men veterinären tyckte att det var helt normalt och hon hade inga infektioner/inflammationer.
Sara
#20 Men eller hur! Hade med illrarna till Hanna i helgen och då hade Skit en riktig stinkdag. Stack under honom under Hannas näsa och hon tyckte också att han luktade jätteäckligt. Inte som skunk eller något utan bara en väldigt frän lukt.
#21 Dexter kunde också lukta lite surt på äldre dagar, men det kändes mer som att det kom från rumpan än vid snoppen. Det luktade lite småäckligt ibland, men absolut inget störande och inget man var rädd för att få på kläder eller kände när han bara gick förbi.
Det här är något helt annat… Skit gick på toa förut och jag lyfte upp honom direkt efter- kände genast den bekanta äckel-lukten som en härlig odör! Visst kan man ju leva med att han luktar illa men jag är ändå så orolig för vad det är som har gjort att han stinker- han kan ju knappast vara helt frisk när han luktar som han gör.
I början kände vi ju bara lukten när vi fick det på oss. Kanske ett par gånger i veckan när man var ute med honom och tog upp honom i famnen. Ville helst bara gå hem och tvätta mig då så äckligt är det att få på handen.
Trodde ju det var en engångshändelse i början sedan kom det oftare och oftare och då besökte vi veterinären första gången så om ett par-3 månader har luktat såhär ett helt år!
Sajtvärd på Iller.ifokus
kan bara instämma med Jossan, när hon var hos mig i helgen så luktade skit riktigt äckligt, under alla år som illerägare har jag inte känt en sådant lukt. Hoppas verkligen att proverna som togs nu ska ge någon slags förklaring..
Ja då måste de ju vara nått underligt, som Emoflickan säger så hoppas jag proverna kan ge nått svar.
Proverna som togs i förhud och urinprov visade inget alls, utan allt var fint.
Kan säga att Skit har repat sig jättebra under den här veckan. Efter bara 3 dagar fick han vara lös i huset men sov i stort sett hela tiden. Varje dag har han fått en ordentlig kelstund i famnen som han verkar ha uppskattat genom att ge tillbaka med en ordentlig djuprengöring av mitt ansikte ;)
I söndags var första kvällen han verkligen var tillbaka i gamla spår igen. Då skulle han absolut ut och ha ett tok-busryck i snön på verandan. Han var på superbra humör och jagade katten som vanligt.
I början stank han förfärligt- nästan värre än någonsin men nu tycker jag nästan lukten har minskat!! *peppar peppar*
Jag hoppas att det faktiskt rörde sig om något hormonellt som stört honom men som nu har blivit bättre efter operationen. Så jag fortsätter att sniffa och sniffa och önskar att jag en vacker dag inte känner någon annan lukt än vanlig, god illerlukt! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tänkte bara säga att alla tester som tagits har varit bra! utväxten vid tarmkröset var bara en liten ansamlinger med fettceller. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#26 woho! grattis!
Grattis! :)
Tyvärr blir det nog operation för Bernard snart. Men vi får se vad som händer längre fram.
Gud vad skönt att höra :)
#28 Vad ska bernard göra för en operation?
Ja, det finns ju en del syskon här inne, kan vara kul att komma med något glädjande budskap nån gång :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Gött!
Sara
Härligt!!
Paulina

Underbart att höra.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
JAG BLIR TOKIG!!!!
Vad kan jag göra för att han ska sluta lukta. Tycker stanken har ökat igen. Han gnisslar lite tänder när han äter, inte alls som innan, men det händer. Just nu har han ätit en lång stund och inte gnisslat alls än så länge…
Men han stinker! Av 4 olika veterinärer så har ingen känt stanken eller reagerat på den. Men jag har 2 illervänner som känt den när den varit ordentligt äcklig, mina föräldrar har reagerat på den och jag o sambon har reagerat mycket. Det kan variera. Vissa dagar luktar han nästan inget alls. Andra dagar stinker han när han bara går förbi…
Jag fick en droppe på t-shirten alldeles nyss och måste byta den. Det luktar så illa.
Visst skulle man ju själv kunna leva med en stinkande iller men för mig är stanken ett tecken på att något är fel! Men vad????
Det har tagits urinprov, det har tagits odling i förhuden och hela penispartiet har granskats ett antal gånger. Första gången var det urinvägsinfektion- men nu är allt rent och fint!…. Ja förutom någon liten blåsa längst ut på tippen på penis men Marianne trodde inte det kunde ha med lukten att göra…
Men vad ska man tro?
Jag sliter mitt hår! Jag vill att Skit ska må bra och vara som vanligt. Jag vill inte ha något som pekar på att allt inte står rätt till!
Några förslag? Något jag kan ha missat?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hm, tänkte på obalans i pH, men det lär ju ha upptäckts vid tidigare granskningar, och dessutom så tror jag inte man kör lactal på illrar :P
Skämt åsido, detta är ju hur märkligt som hellst! Är det verkligen könsregionen som doften kommer från? Iofs vette tusan vad det ska vara annars.. Problem med analkörtlar/tarmen?
Paulina
JA, det är definitivt från penis och det området lukten kommer ifrån. Märks nästan ännu tydligare nu när han är rakad på magen. Och det kommer ju ut vätska som luktar. Den är helt genomskinlig vad jag har märkt och får man det på sig stinker det apa. Skit tex komma gåendes i soffan o promenera över min arm och råkalämna ett litet spår på mig. Måste genast tvätta mig. Kanske inte ens märker att det blir blött så att säga men man känner att lukten har hamnat på en själv… Det är lite som att få en skunkning på sig men nästan ännu äckligare..
Luktar verkligen som löst kaninbajs (ni som haft kanin kan intyga att det inte är en trevlig lukt)…
Det känns som att vad det än skulle kunna vara så borde någon ha upptäckt det. Har ju tom gjort ultraljud över blåsan 2 ggr plus haft honom öppnad och undersökt av Marianne utan att hon kunde se något fel eller att proverna visat något… Gaaaah… blir galen!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hm, låter ju som flytningar, men med alla de provtagningar han haft så måste ju något bakomliggande ha hittats kan man ju tycka :S Antar att ni redan kollat efter skavande saker, ex hårstrå, grus, vadsomhellst som kan irritera och därav ge dessa flytningar som försök att få bort det? Blåsan, ,men iofs trodde ju inte Marianne att den skulle ha med det att göra… Så jag ska knappast tro mig vara förmer och säga att blåsor kan skava och att det kan vara ett irritationsmoment :P
Kost? Brister på något? Hormonerna borde ju vara någorlunda iom att han är chippad.. Lagen om alltings jävlighet?
Paulina

Låter väldigt konstigt. Har verkligen inga ideer.
#37 Ja, gud jag vet inte. Hon ville inte pilla bort blåsan då den bara var på tippen och hon trodde det skulle göra mer skada än nytta… Hela området såg fint ut och själva flytningarna ser inte ut som att det skulle vara något som irriterar då Pegasus hade det vid ett par tillfällen som ungdjur. Dessa var mycket mer varliknande och kladdiga. De såg liksom infekterade ut. Det här är bara så lite som en halv droppe och har ingen färg alls. Det kanske tom är urin, men jag tror inte det, men skulle kunna vara…
Sen får man tänka på att det hållit i sig sen runt april 2009 och han har ätit en hel del antibiotika under flera perioder..
Jag har ju inte ändrat något i kosten och han går på RCkitten och vitalin när vi har det tillgängligt. Vet att det är långt ifrån optimalt men hade sådanna problem med både Skit och Pegasus magar när jag försökte gå över på Orijen.. Kämpade i flera veckor och hade inget annat att byta till (Var ju i Norge då, sensommar 2008) än RC och deras magar blev bra på ett par dagar.. De får ju även kyckling lite då och då men Skit är feg och vågar bara smaka lite grann.. Vet inte om han skulle kunna fått någon brist.. Jag vet verkligen inte..
Pälsen är fin men när jag chippade honom så måste det ha blivit någon form av hormonrubbning för han började få lite pormaskar och tappade päls längst ut på svanstippen- mitt i vintern!
Jag vill ju fortfarande tro att det är något hormonellt men det låter så otroligt då han både opererat bort ena binjuren och blivit chippad.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jo, bakterier borde ju ha dött av vid det här laget ^^ Ingen annan missformning av penis eller så som kan liga och skava eftersom han hade detta även som yngre? Justa, ni hade ju undersökt den :S
Att han tappade lite päls efter chippet är kanske inte helkonstigt ändå. Det tar ju ett tag innan kroppen anpassar sig, och med okastrater så går de ju gärna in i brunst direkt efter för att sedan gå ur, så det kan ju helt enkelt vara därför.
RC och Vitalin som kost borde ju inte ge några uppenbara brister kan man tycka. Antar att blodvärden är tagna? Då borde man ju kunnat se sådant menar jag. Tänkte om han som individ hade en annorlunda metabolism eller så. Hormonpanel? (latheten själv (lä: paulina) orkar inte läsa längre upp än det sista du skrev för att hålla ett "free mind" :P Om det sedan hjälper är ju en anan femma)
Paulina
#40 Skit hade inte detta som yngre utan det var Pegasus som hade.. Och det var för att han var överkåt och förgrep sig på sina gosedjur så att han hade en halv peruk innanför förhuden som irriterade… :)
Vi tog blodprov och kollade i Bergen, under första vet besöket och det såg väl bra ut förutom urinvägsinfektionen då. Har inte tagit vidare blodprov och liknande. Försökte vid ett tillfälle man gav upp då han inte gav något blod och han var stressad. Var på en liten klinik så hade ingen tillgång till en lätt gas.
Marianne tyckte att vi skulle strunta i det och acceptera hans lukt men jag tror inte att någon som inte känt lukten på "riktigt" vet vad vi får leva med och hur orolig jag blir över att något ska irritera eller göra ont på honom…
Men det är bra Paulina- tack för alla tankar och tips!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Har inte läst igenom allt så det kanske står något om det innan men min idé är att han har fått någon typ av svampinfektion till följd av all antibiotika.
Be a rainbow in someones cloud
#42 Dom har tagit prover i förhud och runt penis, samt urinprov och kollat hela penisområdet både med blotta ögat och med ultraljud. Skulle en svampinfektion kunna vara så pass osynlig att vi inte märkt det efter alla dessa prover tro??
Intressant!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag tror att svampinfektion hos människa enbart konstateras efter personens symtom, tror inte det går att konstatera med prover men är inte säker. En kur mot svamp kanske inte skulle skada, hoppas den lille blir frisk snart.
Be a rainbow in someones cloud
#44 Antar att man på något vis måstre ha ett receptbelagt medel mot svamp? Tänk om lilla blåsan egentligen var svamp!!?
Är det det det rör sig om (världens konstigaste mening) så vet jag inte hur jag ska kunna tacka dig för att du skrev det här!!!! :D Nu ska här forskas lite.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#45, All lycka.

:) Låter rimligt
#41 Ah, sinnesförvirade jag blandade ihop herrarna. Måste bara inflika att jag satte mjölken i halsen av skratt över det där med sexuella trackasserier på mjukisdjur och behåring. Alla killar vill väl ha hår på huvudet? 

Paulina
Man gör ju odling på svamp för att ta reda på vad det är för svamp? Det gör man iallfall i öronen på illrar för att kunna utesluta skabb om det hela tiden är återkommande problem.
Jag ska iaf ringa och prata med Marianne om detta i morgon för att se om vi kan vara något på spåren här! :) Känns iaf superbra att det finns möjliga anledningar som man inte tänkt på för även om inte detta är orsaken så kan man få mycket hjälp bara genom att få en synvinkel från någon annan.
#48 hahaha, sant där! :P Pez var förjävlig där ett tag. Kunde höra hur han stånkade under soffan och då låg han där med den stackars apan med spretande ben eller en av tvillingarna krabba (hade 2 likadana krabbgosedjur) och förlustade sig… Men det straffade sig till sist. Hade en hel hårboll innanför förhuden och ett hårstrå som blivit som en snara runt lille Pez-junior som såg ut att tappa huvudet vilken sekund som helst då snaran hade skavt upp ett ordentligt jack. Men slutet gott allting gott. hittade apan o krabborna för några veckor sedan och trots att de legat nedpackade i flera år så bokstavligen stank de av brunstig illerhane :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu har jag pratat med Marianne. Hon trodde inte det skulle bero på svamp då hela området såg väldigt fint ut förutom den lilla blåsan. Men för att veta säkert tyckte hon jag skulle behandla honom med ett svampdödande medel för människors underliv (så du hade inte helt fel gällande lactal där Aviendha;)) i ungefär 3 veckor för att se om det ger någon effekt. Så nu kör jag med canesten salva. Ska försöka smörja ett par gånger om dagen. Försöker få lille Skit-junior att kika fram liiiite iaf så jag bara kan dutta på så han får med sig medlet in där det ska.
Hoppas, hoppas, hoppas på en liten förbättring!!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hahaha! Varför ser jag en inre bild där skit står och är generad i ett hörn och kastar ängsliga blickar på gynekologknäet aka. mattes knä? ;)
Lill-Skit är ganska enkel, fördelen med rovdjur är ju att de har penisben, det underlättar sådana manövrar :P
Paulina
#52 Jag har byggt en mini-gynekologstol åt honom så han har små stöd för bakbenen :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
#53 Jaaaaa!!! *tjuter av skratt*
Paulina