Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1236 ggr
sarae
0

Fysen full - hur länge räcker det?

Så, nu har jag officiellt fyllt både frysbox och min vanliga frys (helskåp) med mat till illrarna. Tvivlar på att jag så mycket som får in en broccolikvist just nu.

Tänkte jag skulle se hur länge detta räcker åt mina 11 monster.

överslagsräkning vikt + pris:

30 kg kalkon ( 150 kr)

ca 30 kg kyckling (skrov, vingar hals,mage blandat) (309 kr)

ca 20 kg kanin (ca 400 kr)

ca 200 dagsgamla kycklingar (ca 70 kr)

ca 8 kg inälvsmat (ca 200 kr)

Sen finns där lite smått och gott i mindre mängder av viltkött, några gnagare, fläskkött etc.

Totalt: 1129 kr

Mina monster äter ca 1 kg kött om dagen. Och med tanke på att jag beräknat ca  vikt på det mesta, så borde det här åtminstonne räcka i 2 månader, möjligtvis längre.

Det enda jag räknar med att behöva köpa in är lite inälvsmat då och då, eftersom jag inte vill  ha det liggand ei frysen för länge.

Ska bli riktigt intressant att få en ordentlig uppfattning om hur länge de egentligen står sig på det här!

Jobin
0

Absurdt billigt har du kommit undan helt klart :)

sarae
0

#1 yes :) Bara kanin jag skulle vilja ha lite billigare, annars e det kalas :P

Aviendha
0

#2 Tycker inte du ska gnälla över kaninerna heller med tanke på vilka bekymmer du haft för att få tag på dem tidigare ;) Och om inte annat tjänar du in det med tanke på vad du fått ge för resten!

Jobin
0

#2 Om jag inte är helt vimsig ger du 20kr/kg för kaninen. Det är i min värld väldigt billigt iaf…

sarae
0

#4 visserligen :) men det är faktiskt hela kaniner med päls och allt, så det blir en del svinn ;)

Mikaela_B
0

#5 har du vant dig vid lukten av kanin? Det kan jag ju säga på en gång att jag inte har, FY SJUTTON va de luktar… dags kyklingar,kyckling, skrovmål va sjutton som helst, men den där kaninen tar sin tid att vänja sig vid lukten alltså… uuuh

Tror jag får börja gå genom dig nu då för att få lite fin mat till min :P och inte tvärtom med nöd för kyckling haha :)

www.blueberryhedgehogs.com

sarae
0

#6 hihihi tyckte inte det var så illa med dessa kaniner just… däremot dem jag hade senast… gaaaaaaaaaaaaahg det var ruggigt vidrigt.

hehehehe yup… we deliver on call… eller not :P

Sofieen
0

OT

Hur är det att ha 11 illrar?
Jag satt just och tänkte på vad kul det måste vara att skaffa en kompis åt Lilly. Men med tanke på vilken koll man måste ha på vart hon är känns det som att två blir dubbelt så jobbigt =P Två som springar åt varsitt håll.

Ursäktar Ot, men jag blev lite nyfiken. Har inte sett att du har 11 illrar tidigare Glad

UlrikaD
0

#8 Snäppet värre än att ha 9!Flört

HannaM
0

#8 När dom blir fler än två slutar man kolla vart dom tar vägen=p Man ger upp, lägger sigplatt och inser att man är besegrad.

UlrikaD
0

#10 Lägger sig platt? Då äter de ju upp en!Förvånad

Sitta på toa-stolen med benen under sig, ropa på mamma och vifta med vit flagg!

Norrskenets
0

#0 Intressant att se hur länge så mycket mat räcker =)

HannaM
0

#11… tss…. dom äter inte upp.. man får bara akta sin livmoder för ev. busryck som kan ägra rum där

Sofieen
0

# 10

Haha! Jag tror jag ska nöja mig med 2 i så fall. Det känns som lillan behöver en kompis om ett tag.

En till fråga; Vart har man illrarna om man har 9 eller 11 st?
Har ni dom springades runt i huset eller i något rum? Blir det mycket bajsplock? =P

HannaM
0

Äh efter två tycker jag inte att det blev jobbigare när dom blev fler, lite mer mat bara=)

Sofieen
0

# 15

Okej =) I see. Det låter ändå ganska mysigt.

sarae
0

#14 fullt ös , sällan medvetslöst är det vä'l om man har 11 stycken :)

jag har mina i 2 läger. ett på 5 illrar och ett på 6. De turas om att vara ute respektive inne. har en utegård, där varje gäng får vara i 24 timmar, sen byter jag, och de får komma in på ca 50 kvm i 24 timmar osv. Hade inte fixat att ha alla 11 inne på en gång tror jag.. särskilt inte om man har mina monster ;)  Bajstork blir det.. MYCKET. Daglig städning, och tork där i mellan. Dels är inte mina illrar de allra mest rumsrena,. men framförallt har det med lägerbytet att göra. När ett gäng får komma in är där nya dofter från de andra gänget (som de aldrig träffar), så det blir mest revirmarkeringar, både kiss och bajs då. Men just nu har de blivit mkt bättre på lådan, men det kan även bero på att hormonerna lagt sig

#15 hanna!!! ditt fel! Aylen har annamat det här med livmodersbusryck… gaaaaaaaaah inte ens jag akn sova då

UlrikaD
0

Har mina lösa i lägenheten, busandes överallt.

Och på bajsplock: Svar JA!Obestämd

Men två stycken är nog ett bra antal faktiskt.

HannaM
0

#17 Skyll på mig du=p Det är väl inte mitt fel att din iller är förtjust i livmödrar=)

sarae
0

#19 jooooo hon gjorde inte det innan hon gav sig på dig :P Förövrigt håller damen på att få mask!! hon ser hel kul ut :)

HannaM
0

#20 bara för att min livmoder är inspirerande så behöver du ju inte skylla på mig=p Det måste vara något med ungrare

sarae
0
sarae
0

Snart gått en vecka, och ja, man ser inte ens att jag tagit något ur frysen sen den fylldes :s

Gilla
0

skulle vara lycklig ;o)

JossanH
0

trodde du skulle ha skrivit att det var slut nu ;P

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

hahaha nope inte en chans _:) men jag har handlat ca 1,4 kg grishjärta, 1 kg grisnjure och et paket kycklinglever just in case, idag ;)

går åt ca 1,3 kg inälvsmat i veckan

sarae
0

Nu har det nästan gått 1 månad och 2 veckor, och jag jobbar fortfarande på frysen i köket, har knappt rört frysboxen som fortfarande är full. Har helelr inte köpt något nytt i matväg sen den 13 november. Inälvsmat kommer jag nog behöva fylla på med om nån vecka eller 2.

sokka
0

Hur gör du med kaninerna? Styckar du dom själv?!?! :/ usch, jag ger mest dagsgamla möss, tycker dom större är lite läskiga så det blir inte så värst mycket, killen är mer rå med det då vi haft både bandvaran och orm, jag är väl som vanligt för snäll… :/

vi ger mest därför vingar, lår, mage och hjärta samt lever av kyckling, bitar av det vi själva äter dvs fisk olika sorter, grytbitar och lamm ibland. Har även provat struts men kom sen och tänka på att jag undrar om det på något sätt skulle vara sämre än kyckling?

Något bra i mataffärsväg jag glömt som jag kan variera med? Han verkar glad och pigg så det är nog över lag bra kost med rått! Får även Bravo när vi ändå handlar rått till hundarna.

sarae
0

yes.. kaninerna får jag flå och stycka själv. Struts ska vara helt ok att ge till iller… ju mer variation desstår bättre :)

skivspill av fläsk kan man hitta i vissa mataffärer, och det är ok att ge. sen finns det ju hjärta, njure och lever från tex gris och nöt.

FerretCrow
0

Jag ska inhandla lite kycklingvingar i byn till mina som en av deras julklappar. hoppas bara dom vill äta det. Thyra äter med ben men jag vet inte om miilo vill göra det

sarae
0

uppdaterar igen: Frysen i köket börjar bli tom, frysboxen har jag tagit lite ur för variation, men den är fortfarande att betrakta som full.

Köpte lite mera inälvsmat över nyår samt igår för ca 200 kr.

Cawolina
0

Det låter mycket billigare än jag trodde det var!! Vart köpte du det?

enbartmalin
0

#32 Kycklinghjärtan, lever osv finns på ica ;)

Hälsningar Malin

Cawolina
0

33, jag har aldrig tittat så noga förut… Snacka om att det blir främmande nya rutiner när jag ska skaffa iller :P

enbartmalin
0

#34 Kyckling hjärtan är förvånansvärt billigt :)

Hälsningar Malin

Ceciliaolucifer
0

Skönt att höra att det känns i din frys Sara ;)
Jag tänker nog inte skriva ut hur mkt som har gått här hemma.

sarae
0

#32 jag köper på lite olika ställen. Har min älskade slaktare i göteborg som jag får allt i kycklingväg ifrån, kanin får jag tag på härinärheten, samma sak med kalkon. Bytesdjur varierar samt att jag själv föder upp möss. Inälvsmat köper jag färskt på willys, där jag även köper fläskkött.

I slutet på Januari fyllde jag på lite mer. Blandad kompott från slaktaren för ca 450 kr.

Sen har jag även börjat fylla upp förådet inför (förhoppningsvis) kommande valpkullar. Så det blev ca 400 dagsgamla kycklingar och ett hundratal möss samt rått fuzzies samt färs till valparna.  Pris ca 1000 kr so far.

JossanH
0

#34 Jag som inte ätit kött på 8 år står plötsligt och river i frysdiskarna efter både hjärtan och vingar ;) Så ja, endel ändringar blir det :)

Sajtvärd på Iller.ifokus