Hur länge vänta på provsvar?
Jag var och gjorde en hormonpanel på min Manilla den 12e nov o jag har ännu inte fått några resultat, har ringt dem två gånger men de har itne fått dem än. Hur länge kan det ta? De skyllde på att det varit jul o så men snart 3 månader är väl ändå i längsta laget, eller? Sån tur var ser hon bättre ut i pälsen och pigg som en lärka annars skulle jag gjort om proven nånannanstans. Får jag inte dem snart gör jag det ändå. Men jag funtar på att göra insulin koll och vanligt blodprov för o se hur det ligger till, men strömsholm tyckte jag skulle vänta på resultaten fårn hormonpanelen först men de kommer ju aldrig känns det som! Vad skulle ni gjort?
Jag vill ju inte ta massa onödiga prov på min lilla älskling och stressa henne i onödan men vill ha på papper att hon är frisk så man kan andas ut
oj! det låter ju faktsikt som om något hamnat helt fel där. 6 veckor brukar det ta för att få svar på en hormonpanel, oftast går det fortare :s
Hej,
Du borde ha fått besked redan, vanligt är 6-8 veckor men beroende på helgdagar och högtider så kan det dröja längre.
Jag skulle vänta på svaret, och verkligen trycka på. En hormonpanel är en väldigt bred provtagning som även där kommer att visa om Manilla har onormala insulinnivåer.
Ett vanligt glukostest säger egentligen inget annat än om blodsockret är högt eller lågt. Men i hormonpanelen så kan man få reda på mer exakta värden som tillsammans kan ge en bild över "hälsostatusen".
Men om hon känns väldigt fräsch nu, och inte visar några nämnvärda symtom på sjukdom så skulle jag ha lite is i magen. Men ring Strömsholm och begär att få prata med någon ansvarig och få ett vettigt svar om varför det dröjjer.
Jag skulle nog försöka spara lite på försäkringspengarna beroende på hur ni ligger i försäkringsperioden. Man vet aldrig om det blir aktuellt med en ev operation? Bara en tanke :)
Sara ja precis det var min tanke också jag tänkte att det säkert har kommit bort. Men hon jag prata med sa att ibland tar det extremt lång tid men hmm snart 3 månader är väl mer än extremt kanske.
Cecilia: Jo vänta låter bra men blir samtidigt orolig tänk om hon har nån tumör som bara växer sig större as we speak och jag inte vet om det. Blir så frustrerad på att vänta :) men inte mycke jag kan göra, hon jag ringde lät enormt oangagerad hon sa att hon skulle säga till labbet att kolla upp vad som hänt. O då sa jag att jag ville att de hörde av sig när de visste vad som hänt, då fick jag till svar "jomen det skulle vi väl kunna göra.." precis som om det inte var en självklarhet, gjorde mig enormt irreterad. Verkade iallafall som om hon tyckte jag var sjukt jobbig iallafall.
Njae inte bara glukos test hade jag tänkt isåfall utan insulin test och glukos är tydligen 2 olika ena mer exakt, o även blodpanel. Men jag väntar ett tag.
Har inte riktigt koll på det där med försäkringsperiod men vet att vi betalar in i april varje år så där är säkert min nya period.
Jo hon känns super pigg o glad som vanligt o hon har fått päls på svansen igen men samtidigt kan jag tycka att hon ser "skabbigare" ut också i pälsen men kan bero på att jag jämför henne med mina andra o de är verkligen fluff, Manilla har alltid haft kortare päls o får ingen riktigt fin vinter päls
hur länge ska jag vänta på att de hör av sig om de nu hör av sig om att de pratat me labbet? Jag vet jag är enormt otålig :)
#5 Jag skulle ringa och tjata lite så dom inte glömmer bort dig!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har du väntat i 12 veckor så tycker jag att dom borde prioritera dig. Ring varje dag, får du dålig service så begär att få prata med någon som är ansvarig. Be att få en kopia på provresultaten (alltså det som kommer till kliniken) för där står det nämligen datum när dom fick in provet, och datum när provsvaren framställdes.
Gå på din magkänsla Hanna, om du inte vill vänta, så gör det inte! Frågan är väl om du bör byta veterinär?
Jossan: Jo jag får göra det vara lite pain in the ass
Cecilia: Jo man kan ju tycka det, det var på djursjukhuset Strömsholm så vet ju att de har en del o göra men endå. Jag prata bara med en receptionist som hade lika lite koll som jag. Hon mena att problemet ligger hos dem i usa o det är inte mycke de kan göra typ eler jag vet itne jag fatta det så eftersom hon var så avig. Ja jag ska verkligen be om en kopia förutsatt att jag nånsin får nåt prov resultat that is.
Jag har inte så mycket val på vetrinär de var de enda i närheten som gjorde hormon panel, i vanliga fall brukar jag gå till en vetrinär i Örebro men de är inte heller nåt bra, de är ganska dåliga t.om. de har kort o gott knappt nåt intresse för illrar men de var de enda som tagit emot oss i Örebro. När jag sist gjorde blodprov på mina små fick jag bara hem skickat ett brev där det stod att allt såg normalt ut inget mer, tycker jag var grymt dåligt att det itne var nån personlig kontakt. Så tänkte att när jag gör vanliga blodprover hedanefter ska jag alltid åka till strömsholm för de verkar ha intresset, men nu när det tagit sån tid vette fan längre. Kliniken i Örebro får man ialalfall svar hyfsat fort även om de inte direkt är utförliga.
Mit problem är väl att jag är för snäll, även om jag är sjukt irriterad o sur är jag ändå ganska trevlig mot främlingar, så be om att få prata med en ansvarig vet jag inte om jag har the cojones till att göra, jag får växa fram ett par :)
#8 Jag förstår att det är jobbigt :(
Ja det får nog kanske bli att åka till den vetrinären du brukar tala så gott om kommer inte ihåg vad hon heter Marianne?
Marianne Tornwall, http://www.malarensmadjur.se/
Jag tror att hon är ledig onsdagar, men jobbar sent torsdagar.
Kommer du hit kan vi träffas!
Tack så mycket för infon Cecilia, har inte bestämt mig än om det blir Marianne ska vänta, ska tracka dem på strömsholm först o se om jag får svar. Men kommer jag till dina trakter tycker jag absolut att vi får träffas!
Nu efter några till samtal till strömsholm har jag äntligen fått reda på Manillas provresultat hon hade förhöjda värden av östradiol 301 pmol/L det ska tydligen ligga mellan 30-180 pmol/L.
Så nu har jag pratat med Marianne på Mälardalens smårdjursklinik så nu ska vi åka dit på torsdag för att operera henne. Tack Cecilia för att du rekomendera henne hon verkar vara toppen bra! Så tusen tack stor kram till dig!
# 13 Östradiol, hmm..Kan det röra sig om Ovarie rester efter en kastrering?
Hoppas att hon blir bra nu, och att binjurarna ser fina ut :) Skönt med en ordentligt utredning!
Håller alla tummar :)
kram.