Bajs i utebur
Mina har ju sin utebur som de spenderar natterna i och bajs borjar bli ett problem. Underlaget ar gras och grus, och sjalvklart bajsar de bara pa gruset. Kan inte skopa upp skiten och inte verkar den regna bort eller formultna heller. Forsoker skolja med vatten och har placerat ut tegelstenar for att skapa en jamare yta, men det hjalper inte tillrackligt. Hur har ni andra gjort?
// Amanda
Jag löste det med att lägga på sånt där mull man har i mulltoaletter. Men jag har ju plankor i uteburen och bajset har ramlat ner mellan springorna. Så jag har inte det låtit dom gå på det.
Det tar bort lukt och allt.

Oh, det later bra! Vart skulle man hitta sadant? Och tror du att det skulle var daligt for dem att ga pa det?
// Amanda
Jag tror inte det eftersom det är helt naturliga ingredienser eftersom det ska brytas ner i naturen. Men det skiljer väl sig åt mellan produkt till produkt.
"Komposteringen sker med hjälp av naturens egna mikroorganismer och utan kemikalier."
Ofta hittar man det där man köper jord. Jag handlade mitt på plantagen. Men även k-rauta och sånna affärer verkar ha det.
förlåt om detta är ot, men utebur, har ni någon bra sida som förklarar hur den buren ska se ut och fungera. eller berätta för mig hur ni gör?
#4 Det finns ingen standard för en utebur mer än att den måste enl. lag vara större än 5kvm och allt annat som står specificerat för iller i jordbruksverkets föreskrifter (lagen).
Det är en fördel att på något sätt se till att de inte kan gräva sig ut, förslagsvis genom att gräva ner nätet en bra bit ner i backen. Tak kan vara bra, dels så de inte klättrar ut, men dels så annat inte kan ta sig in. En del har en altan de hägnat in, en del en uteterass, en del en hundgårdsliknande bur. Tror ingen illergård ute är den andra lik faktiskt.
Paulina

#4 Min utebur ar en kaninbur med inhagnad. Ingagnaden ar ca 2.5x4 meter och ar in-natad pa alla sidor, aven under. Ovanpa har jag satt en kaninbur med sov- och mat-plats, och en stege upp sa att de enkelt kan ta sig upp och ner. I princip sa ar uteburen en valdigt enkel sov-bur dar de kan ata, sova och leka, men pa en relativt stor yta. Merparten av dagen spenderar de inomhus med mig, men da hyresvarden inte tillater att jag har husdjur inomhus (vilket jag anda har om dagarna), och jag inte har nagonstans att "gora av" illrarna om natterna, sa sover de i uteburen. Ibland sover de inomhus, t.ex. om det ar minusgrader och vattnet och maten fryser. Men jag skulle saga att mina har det valdigt bra. Ibland vill de inte in, och da later jag dem vara ute, och ibland vill de inte ut, och da oppnar jag byran sa att jag slipper bli vackt av krafs och bitmarken i laret :P
// Amanda