Behöver lite hjälp
Hejsan!
Jag har en iller hane på snart 2 år som i sitt tidigare hem blivit illa behandlad. Han vill inte lite på folk vilket gör att han är väldigt dominat och bits! (HÅRT)
Tänkte bara kolla ifall nån kanske vill hjälpa mig med att få honom att lita på mig, hur ska jag gå till väga? Sen behöver jag grova råd på hur jag får honom boifri. Har provat med ordentlige utskällningar men han ger sig inte, prövat med citron men det gillade han bara. Prövade även med att dra honom på rygg över golvet, men det hjälpte inte heller.
Tackar på förhand! :)

det är nog bara fortsätta envisas och träna. är han kastrerad och hur länge har han bott hos dig nu?
Att bygga upp förtroendet tar lång tid och måste ske på din illers "villkor".
Utsätt dig inte för situationer, där du blir rädd. Det är bättre att använda handskar, tills du kan hantera honom utan att bli rädd när han biter.
Prata alltid lugnt med honom, annars är risken att du hetsar honom. Illrar känner när "adrenalinet rinner till" och detta sporrar dom att utmana.
Låt alltid din iller ta första kontakten till umgänge. När han gör det, försök lära dig signalerna som visar om han vill leka eller vara i famnen.
Oavsett vilket han egentligen vill, så kommer han, pga att han är rädd och inte litar på människor, att utmana när han söker kontakt.
Undvik bestraffningar, det försvårar för dig att bygga upp hans förtroende. Beröm istället allt han gör bra och säg nej, fy eller vilket ord du nu väljer och nonchalera sedan dumheten.
När du har honom i famnen, håll honom utom räckhåll för ansiktet.
Beroende på hur stora problem han har med förtroende för människor, så kan det ta mycket lång tid.
Lycka till och utrusta dig med ett enormt tålamod, så ska det nog gå bra :-)
//Ammi
Tack! ska verkligen komma ihåg allt detta!
Att han bits behöver inte handla om dominans över huvudtaget. Illrar som ofta är osäkra och otrygga kan bitas som du beskriver, och ofta handlar det om rädsla.
För att bygga upp ett förtroende så skulle jag aldrig använda våld på något sätt. Det triggar hans osäkra sida och det kommer aldrig bli bättre av att du bestraffar honom som du beskriver.
Låt honom söka kontakt med dig, lek massor med honom. Du kan använda ett gosedjur när ni leker för att skydda din händer om du är rädd för att bli biten. Du kan även leka med en handduk som drar lite löst över honom och sen på golvet. Eller köp en kattleksak på arm som du kan vifta med.
Ge honom godis, ifrån flaska ex vetegrodsolja som belöning. Klappa på honom när han sover för då brukar dom inte bry sig så mkt. Ge honom utrymme!
Lycka till!
Hej gullunge! ^^
Sitt på golvet mycket och låt honom lägga sig i ditt knä, det gör han ju om man sitter på golvet, det är ju när man ska klappa honom som han hugger så försök att hålla händerna borta lite, låt honom lägga sig i ditt knä och så börjar du klappa lite försiktigt och så, det blir nog bra!
Han gillar ju inte vetegroddsolja så du får hitta något annat, du kan ju itne ge honom ägg gula varje gång han gör framsteg heller, hehe =P
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Om han inte tycker om vetegrodsolja så kan ni pröva med laxolja kanske? :)

Fast äggula kan man dra upp i en doseringsspruta och ge, då får han bara någon droppe i taget.
Haha nej :P men han gillar typ inte äggula heller :P
Men jag ska testa med laxolja :)
Våran veganiller gillar gurka, så bitar av det innersta på gurkan kan du testa med. Om han gillar det så ge inte för mycket bara för han kan bli dålig i magen av det.
#9 Blir dom inte väldigt hårda i magen av gurka? Jag gav Rufus lite gurka förut men då var det en väldigt illerkunnig som förbjöd mig att göra det. Nu är gurka Rufus favorit så han blev förståss jätte ledsen =(
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
#10 Bogey blir i.a.f. väldigt lös i magen om han får lite för mycket. Det är ju lite mer fibrer än en illermage behöver så skalet ska definitivt inte vara med.
De få gånger han får gurka numera så skär vi bara en skiva på ca 4mm och ur mittendelen skär vi sen ut små tärningar på ca 4-5mm sida. Brukar bli 9 eller 16 små tärningar beroende på hur grov gurkan var.
Mer än så får han inte och vi brukar ha dem som belöning när vi gör trick eftersom han gillar dem så mycket. Han brukar vara ganska motiverad att göra trick då