Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2430 ggr
Stinko
0

Advocate mot skabb?

Var hos vetten igår och fick utskrivet Advocate mot öronskabb, hade helst velat ha Stronghold mot detta men hon tyckte att detta var lika effektivt. 
Men ska tydligen bara behandla en gång. Jag frågade varför för att det tar ju ett tag innan äggen kläcks för dom dör väl inte av behandligen, men nä hon tyckte att det skulle räcka med en behandling i alla fall..

Och hur länge tar det innan skabben är borta isf?

Vad tror ni, kommer det verkligen att räcka med bara en behandling?  Vad har ni för erfarenheter av Advocate?
Vi kommer ju som några av er vet snart hämta  Curry/Tequila så det hade ju varit otrevligt ifall att dom små skabbsnusken inte hade blivit utrotade tills dess, då hon tydligen ska vara skabbfri…

Loveferrets
0

Det har jag aldrig hört, det jag vet ska funka bra är Stronghold mot skabb.

Stinko
0

Jo, jag vet men tyvärr fick jag ju inte Stronghold trots att jag sa att jag helst ville ha det. :/

Ceciliaolucifer
0

Jag vet några som kört på advocate som också varit nöjda. I dk är det tom receptfritt.

Egentligen så ska en behandling räcka men många vill behandla en gång till för säkerthet skull. 

Men jag tycker att det är dåligt att vetten inte lyssnade på dig. Båda är mot skabb men kunden måste få välja tycker jag.

Ceciliaolucifer
0
Stinko
0

Okej, får hoppas på att en behandling ska räcka..
Har ju ett mikroskop och har kollat ett antal gånger efter skabb själv men inte kunnat hitta något dock.. Hade varit bra om jag lyckats se något innan så att jag kunde försäkra mig om att dom är fri från det efter beh. utan att åka iväg och kolla igen. 

Det är till Pyr och Totti. Curry/Tequila ska vara skabbfri enligt Linda.

Men om 10 dagar så kommer vi få hem henne så kanske man ska vänta och ge alla tre samtidigt?
Visst känns det ju onödigt när hon inte har öronskabb men jag vet ju inte hur länge det tar tills skabben är utrotad. Vill ju inte att dom fortfarande är kvar när vi hämtat henne så att hon blir smittad, då har vi ju behandlat Pyr och Totti i onödan ifall det kommer tillbak för att Curry blivit smittad innan det utrotades.
Någon annan som vet hur lång tid det tar innan det är borta?

Ceciliaolucifer
0

Jag skulle behandla dom som har skabb på en gång för det kan bli sekundära problem av att vänta för länge innan man behandlar.

Sen så skulle jag behandla den nya illern när hon kommer.

Det finns risk att man måste behandla igen, men jag skulle absolut inte vänta med dom som har skabb nu.