Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 742 ggr
jstrom
0

Min första iller?

Är lite sugen på att köpa en iller, har alltid varit en djurälskare, men har lite svårt för att ha hand om för små djur så som hamster eller liknande. Kom sedan på att man kan ju ha en iller, som är i lagom storlek, varken för liten eller för stor.

Men! Jag hittar inte så mycket information om illrar, vad dom kan ha för burar, vad dom kräver av en, vilken miljö dom ska leva i osv.. Så finns det någon som kan tipsa om någon sida där man kan hitta allt sånt, eller om kanske ni kan svara på mina frågor, så vore det fantastiskt! Vill veta så mycket som möjligt om dom innan jag köper, så jag är förberedd inför köpet! :)

fridaas
0

Kolla runt här inne på artiklarna där finns mkt information.

Sen ska inte en iller sitta i bur, minimåttet på en illerbur ska isf vara minst 5kvm om jag inte missminner mig.

Miljö, vet jag inte riktigt hur du menar, så mitt svar är väl hemmamiljö Flört

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

jstrom
0

OKej, jag hade inte tänkt ha den i bur, men skulle det behövas så skaffar jag givetvis en sån isf, men med tanke på hur stor plats en sån bur tar så har jag hellre den lös där hemma Glad

och miljö menar jag typ om man ska tänka på något speciellt när man har dom lösa hemma, typ lägenhet eller hus eller nånting, om det spelar någon roll?

fridaas
0

#2 Det du ska tänka på är att illersäkra ordentligt! En iller kan ta sig in i små springor, ta bort gummisaker som den kan tänkas stoppa i sig, öronproppar finns det många illrar som tyvärr har satt i sig.

Oftast klarar de saker som man inte tror att de ska klara av.. som att klättra upp till hatthyllan bl.a.

Här kan du läsa lite om illersäkrning

Du får mer anpassa hemmet efter illern helt enkelt Tungan ute

jstrom
0

Klarar en iller av att vara i ett rum hela tiden eller måste den springa runt i hela lägenheten? För annars kanske jag hade kunnat ha illern i mitt egna rum och göra det lite mer illervänligt där inne så jag slipper sabba för pappa Tungan ute

Så kan jag ju ändra om hur mycket jag vill med tanke på det är mitt egna rum.

fridaas
0

#4 Det beror väl lite på hur stort ditt rum är, men ska du skaffa en iller så ska hela familjen vara engagerad i det, det är som att ha en hund/katt.. Jag personligen tycker att det är jättefel att ha en iller instängd i ett rum, visst den klarar sig och kan verka trivas, men den är nog gladare av att få vara med resten av familjen, precis som en hund/katt.

jstrom
0

Okej, men då är det väl bara att prata med pappa isf Tungan ute

kan man ha en iller ifall någon i familjen är allergisk mot hundar och katter ? Är det samma som att ha katt och hund?

fridaas
0

#6 det med allergin är olika för var person, jag är allergisk mot katter men har iller och hund, däremot känner jag av allergin väldigt mkt när han var i brunst och när han fäller. Vissa är jättekänsliga mot illrar, vissa tål dem fast de inte tålandra pälsdjur. Så helt upp till var person.

Hur gammal är du? De flesta säljer inte illrar till personer under 18år. Och kom ihåg att försäkra illern om den inte redan är det! Blir en iller sjuk och behöver veterinärvård blir det väldigt lätt väldigt höga kostnader!

TottsiGirl
0

Om man fortfarande bor hemma så är beslutet Att skaffa iller något jag tycker hela familjen måste vara överrens om.

Är man allergisk mot pälsdjur finns det en stor risk att man utvecklar illerallergi oxå. Många gånger klarar allergiska personer illrar bra i början men sedan börjar man få känningar även från illern.

Att ha iller är väldigt speciellt inte alls som katt och hund, även om det finns vissa likheter. Men som det skrivits tidgare i tråden, läs runt här på forumet här finnas massa bra trådar och artiklar om hur illrar fungerar och vad dom kräver. Försök sedan också få kontakt med någon illerägare i närheten så du och din familj kan få hälsa på illrar live så att säga. Se hur dom beter sig och hur dom luktar och passa på att kunna pressa illerägaren som ni hälsar på hemma hos på massa bra information.

Att tänka på är även att en iller kostar rätt myckte pengar och att det snabbt kan behövas väldigt mycket pengar om illern blir sjuk och behöver akutveterinärvård.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Punkten
0

#6 Jag är allergisk mot alla pälsdjur, reagerar dock mindre på iller än exempelvis katt, hund och råtta. Nu dock när vår ena har börjat fälla vinterpälsen och den andra inte har kommit ur sin brunst än är det jobbigare än annars. Under höst och vinter brukar jag inte ha några särskilda problem, så länge vi går ut med dem, och håller städat hemma. Men det är som sagt olika för varje individ.

Är nog bra att prata med dina föräldrar och läsa på ordentligt innan du bestämmer dig. Det är mycket jobb med en iller men allt blir lättare om hela familjen är engagerad. :)

Bogey
0

När vi inte är hemma så huserar Bogey i vår illersäkrade tvättstugan (+10kvm) där han har en liten 3-vånings sov och mysbur som alltid står öppen. Dessutom förvarar vi transportburen där samt att det är ordnat med lite fler puffar, kryp-in och leksaker.

Så fort nån är hemma och kan hålla ett öga på honom så står alltid dörren till tvättstugan öppen så han kan röra sig fritt i huset om han vill.

Eftersom en iller kan vara lite speciell att fostra så vill jag understyka det som nämns ovan, ALLA i familjen måste vara införstådda och delaktiga i uppfostran annars kan det bli problem.

Detta varierar naturligtvis från individ till individ men inte alls ovanligt att illern ska testa rang på alla som ingår i familjen och backar någon av familjemedlemmarna undan då så har illern "vunnit" mot den personen och kan beté sig pestigt mot denne för att visa sig högre i rang.

UlrikaD
0

Jag vill göra ett tillägg bara, för de andra har skrivit väldigt bra. Speciellt att en iller måste verkligen hela familjen vara involverad i, annars slutar det oftast med omplacering.

Har du träffat illrar tidigare? Jag får inte riktigt det intrycket, men jag kan läsa fel också.

Att läsa om och titta på söta bilder av illrar är en helt annan sak än att träffa en och bo med en. Man kan faktiskt inte riktigt föreställa sig livet med iller innan man gjort det. Så även om man läst hur mycket som helst och tycker att man kan allt så kan mötet med en iller bli en chock. Man kan upptäcka att det var ju verkligen inget djur som passade en. Helt annorlunda än vad man trodde från början.

Eller så blir det tvärtom, man blir helt såld och vill nu ha en mer än någonsin. Det kan ju slå åt olika håll.

Men i och med att man kan tycka så olika så tycker jag att det är viktigt att man träffas och umgås med så många illrar som möjligt innan man köper en. Det tjänar både man själv och illern på.

jstrom
0

Det är ju första gången jag skaffar en iller, och ha aldrig träffat en på riktigt, men har dock planerat att träffa någon som har iller innan jag köper en för att se hur dom lever och så vidare.

Jag köpte en hamster för några månader sen, av ren spontanitet, vilekt slutade med att jag sålde honom ca 1  vecka senare.. så jag har inte tänk att göra några fler spontanköp

UlrikaD
0

Då tycker jag det första du ska göra skriva och fråga om det är någon i närheten där du bor som har iller och som du kan komma och hälsa på hos.