Avelspojkar?
Finns det någon som har en pastell färgad iller hane som vill para sig med min albino flicka?
inte just nu, men kanske om 2 - 3 mån..
Betalar pris du väljer, eller priset jag säljer ungen för.
Och varför kan inte albino para med albino?
Hon är 10 mån bor i Eskilstuna med mig och hennes syster (:
Född den 14 April hos bella i klippan ^^ Stamtavla finns!
Mvh Fillan

Det kanske är lättare att hitta intresserade ifall du berättar lite mer om din tjej.
Hur gammal hon är, var hon kommer ifrån, stamtavla, har hon haft kull förr osv…
Och var i landet du befinner dig.
Ja det glömde ja (:
hon är 10mån idag, hon kommer från bella i klippan (skåne), hon har stamtavla, hon har aldrig varit mamma och vi finns i Eskilstuna ^^
Kanske du borde läsa på lite om avel innan du planerar en kull? Kanske starta en tråd där du ställer alla dessa grundläggande frågor om avel, genetik, brunst och löp. Då kan du ställa frågorna om vilka färger som inte lämpar sig att para och hur en hane ser ut när den är brunstig.
Då får du reda på alla dessa saker innan du tar en kull. Smart va :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 jag vet redan allt det där, har läst på mig i ett år..
men tack för info iaf..

#4 Du är väl en dräktig hona hemma nu? Så då har du väl förhoppningsvis läst på en del.
Men ska du ta två kullar samtidigt?
#4 Jaha, men varför frågar du i tråden för varför man inte ska para 2 albino när du redan vet det?… Och det var ju inte ett år sedan du frågade om det där med brunst och kulorna på hanar… ;) Var ju bara ett par månader sedan ju.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Aha, nytt nick. Missade det. Trodde att du var ny på forumet. Fel av mig.
#6 nej ja undrade inte det heller.. så sluta lägg dej i!
#5 vet ej om hn blvit dräktig ska kolla det om 1 vecka. och nej ska inte ha 2 kullar samtigt då jag skrivit att ja vill para henne om 3mån
#8 Okej, jag blev väl bara förvirrad när frågan står i första inlägget. Sorry.
Men måste ändå fråga hur du tänkt styra din andra honas brunst?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 styra ? vad menar du? hon håller på att gå i brunst nu..
#10 Jaha, du får ursäkta mig men bland det första man lär sig när man skaffar iller är att honor inte ska gå i brunst för länge (mer än ca 2-3 veckor) för då kan de få anemi och i värsta fall dö. Hur kan du ha missat detta när du läst på om avel i över 1 år??
Sajtvärd på Iller.ifokus

#10 Om hon håller på att gå i brunst nu så är det ju som Jossan skriver. Du har ett "fönster" på upp till tre veckor max att antingen para henne eller kastrera henne.
Därav min fråga, ska du ha två kullar samtidigt? Det är ett otroligt jobb bara med en och att som nybörjare ta två kullar samtidigt är ganska galet.
Bara min personliga åsikt som du naturligtvis inte bett om, men fick ändå.

Har en hane som är i full brunst, men han är tyvärr inte pastell, han är en brun tomte.
Förlåt att jag frågar men du skrev att du hade stamtavla på din hona men det räcker väl inte att man bara vet vem modern och fadern är eller ? Har du frågat Bella om det är okej ? Hon vill nämligen veta vad som händer. Vet du verkligen vad du ger dig in i ?
Som en del säger här så är det väldigt mycket man måste ha i åtanke om detta ska genomföras,
Du ställde oxå en fråga varför en albino inte kan paras med albino, ursäkta men det är sånt du måste veta om du ska börja avla.
#14 Skriv till mig i PM om du undrar.. jag skriver inte mer på denna tråd!
Ska du para noomi om 2-3månader??? Hon är ju i brunst nu:S
Det är ju farligt om dom går för länge i brunst.
Oj blev två, Jävla skit internet:S
Varför starta en tråd när du inte kan stå för vad du gör?
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Undrar för övrigt vem det är som sagt att albino inte kan paras med albino? Självklart kan man göra det, vad som händer däremot om båda två är äkta albino är att du enbart får albinos i kullen. I övrigt bör man göra samma övervägning sm vid alla parningar, hur matchar illrarna varandra fenotypiskt och genetiskt (det man iaf vet)? Temperamenstmässigt? Hälsan? osv osv.
Jag förstår inte grejjen med att regga nya nick och tro att man inte blir igenkänd?
citaten från #0
"inte just nu, men kanske om 2 - 3 mån..#
Är man tillräckligt kall, så kan man ju spela rysk rolett med sin hona.. animi är bara en av de risker man utsätter honan för, om man väntar med parningen.
Honan får svårare att klara dräktigheten och tiden med valpar. Detta då det tär på honan att gå brunstig och hon då förlorar mycket av den kroppskondition hon behöver, för att fysiskt orka dräktighet och valpar på ett bra sätt.
Kullarna blir oftast mindre och små kullar på 1-3 valpar kan göra att honan får svårt att få igång värkarbetet. Speciellt om hennes kondition redan var nedsatt av en lång brunsttid innan parningen…
..vilket i sin tur innebär att man får ta kejsarsnitt och handmata ev. levande valpar, tills honan får igång sin mjölk…om hon nu får igång mjölken, vilket det inte finns garantier för. Handmatning av illervalpar brukar sluta med att valparna dör.
Honans kondition vid parningen och under dräktighet och tiden med valparna är viktig, för att honan inte ska ta skada av de påfrestningar hon går igenom.
…det var några anledningar till att para en hona i rätt tid.
"Och varför kan inte albino para med albino?"
Visst kan man…men albinoillrar bär en gen för blindhet och parar du två albinos, ökar risken markant att merparten av kullen kommer att vara blinda.
"Född den 14 April hos bella i klippan ^^ Stamtavla finns!"
Har uppfödaren sagt att det är okey att du använder tjejerna i avel och har hon fått info om hanarna och kunnat hjälpt dig att bedömma deras lämplighet för linjen? Om inte, så kanske du förstör flera års arbete för uppfödaren.
//Ammi

Jattebra och lattforstatt inlagg Ammi!
// Amanda
#22 Håller med ovanstående. Bra inlägg!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#22: Jag håller med i stora hela. Men jag är i alla fall av inställningen till att man inte måste skynda sig att para eller kastrera en hona. En hona kan få anemi även då de är kastrerade. Och de fall jag känner till har fler kastrerade än okastrerade fått det. Nu finns det säkerligen fler fall än de jag känner till. Säger inget annat.
Om jag som uppfödare ska skynda mig att pra bara för att honan har gått i brunst så kan valet av hane bli fel.
Om man fått tillåtelse av uppfödaren att avla på sin hona så kan det kanske vara bra att hitta några kandidater att berätta om för den uppfödaren. Svårt annars att få hjälp med om de man hittat är bra.
Poängen med min kommentar är bara att man inte behöver se det svart hela tiden och ta förgivet att folk gör dumheter. Just i valet att annonsera efter hanar i tid är väl smart. Även om jag tycker att 2-3 månader är lite kort tid. Är ute år före. :-) Men det är sådant som oftast kommer med tiden när man avlar. :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#25 Om man inte kan para då honan nyligen gått i brunst tycker jag att man sonika tar honan ur brunst och satsar på året efter. Att leta hane 2-3 mån innan kan ses som kort tid men hon letar hane när honan redan är på väg in i brunst. Det kallar jag kort varsel.
Jag tycker att man ska göra vad man kan för att underlätta för honan. Visst är det inte säkert att hon får anemi bara för att hon inte paras direkt, men det är inte säkert att illern blir dålig av choklad heller. Jag anser att man borde göra vad man kan för att minska riskerna… Speciellt med tanke på att honan, efter en lång brunst, även ska gå dräktig, föda och ha diande ungar i flera månader framöver. hon lär behöva starta med de bästa förutsättningarna tycker jag.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#26: Ledsen jag hade missat att hon skrev att hon var i brunst redan. Då var det verkligen kort tid att börja med planeringen. Då vore en vasektomerad hane på sin plats. Om inte den andra honan hon har kan ta henne ur brunst vill säga.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars