bad
Hej
Jag har haft Max i över två veckor nu.. Och jag har börjat fundera på det här med bad/dusch.
Jag provade här om dagen, då gick det bara med bakbenen i badkaret, Jag vet inte om han vart rädd eller exalterad, Han lixom "knep" med framklorna imin hand.
Hur gör ni när ni badar/duschar era illrar.. Funderat själv på om jag skulle gå i badkaret med honom och stå i vattnet. Kanske han skulle gilla det då?
Måste man verkligen bada/duscha sin iller? En hund lär man ju duscha, men inte en katt…
Behöver tips!

Tvättade våra två häromdagen. Jag fyllde upp badkaret så det räckte en bit upp på magen på dem, sen släppte jag ner dem. De avskyr nämligen kranen. Resultatet blev blödande armar efter att Lilly försökt att ta sig upp och en dyngsur matte efter att Captain Morgan hade lyckats hoppa upp och smita genom urringningen på min tröja :p
Vi badar våra endast i nödfall så de inte blir så torra i huden. Anledningen nu var att Lilly hade bajsat i buren på väg till vet, så vi kände att det nog var dags för att bad när vi kom hem ;p
Du bör inte bada/duscha illern alls om det inte är väldigt nödvändigt, det räcker alldeles utmärkt att bara torka av där han blivit smutsig.

Precis, missade att skriva att det inte ska göras om det inte är ett måste, som när de var insmetade i bajs häromdagen ;p annars går det bra med bara handduk :) Ofta rullar de av sig själva i handdukarna och filtar :)

Vad bra skönt att veta, då behöver jag inte utsätta honom för det mer än i absolut nödfall när han är smutsig.
Annars behövs det alltså inte alls om han inte har som #1 smetat in sig i bajs typ?
Han fixar allt själv alltså? För jag har läst på massa ställen att man SKA bada sin iller ca 1 gång i månaden..
Puuuh vad skönt!
#4, Då har du fått fel information för dom ska inte badas, att dom sen plaskar i vatten i en liten balja om sommaren är en annan sak.
Har han lyckats få avföring på hela kroppen så får du naturligtvis duscha av honom men annars inte.
Är han bara lite smutsig kan du som sagt bara torka av honom på de ställen han är det, då med en fuktig handduk eller liknande.
# 4 I svenska böcker så står det kanske 1 ggr i månanden men det är mycket som står fel där.
Ju oftare man tvättar sin iller med schampo, ju mer luktar dem. De kan dessutom bli torra i huden.
Är de bara lite smutsiga typ lera eller liknande kan man skölja av dem i vatten bara, det torkar inte ut huden eller liknande. Är det bajs så ja, då kan en schamponering vara på sin plats kanske. 
Sara
Jo som redan sagts i tråden, tvätt med schampoo behövs sällan. Vi har haft Bogey sen september -08 och han är ännu aldrig schamponerad.
Däremot gillade han och gräva i leriga hål på våren så avsköljd har han blivit. Kan bli en del lort på en iller som gräver loss på våren, se bild.
Beakta att det är lort från endast en avsköljd iller, inte en flock 
# 7 Härligt att ha i sängen sen när han torkat av sig där. 
Sara