Parning
Vad tycker ni om att para en illerhona som går i brunst för första gången och som man inte vet någon bra sjukhistoria på varken farföräldrarna eller morföräldrarna utan endast på mamman och pappan till illern, sen att man bara haft iller i några månader???
Sen att det inte finns någon vetrinärklinik öppen på varken nätter eller helger? närmsta vetrinär är 12mil ifrån..

Jag antar att du menar allvar med den här frågan?
Enligt mig har du räknat upp de flesta anledningarna till att INTE para.
Det som för det första reser röd flagg hos mig är: haft iller i bara några månader. Är man redan villig att riskera honans liv? Hur vet man när någonting går snett, känner man sin hona såpass väl redan så man ser det? Vet man hur vaginit ser ut? Om en bebis fastnar, kan man själv plocka ut dem? Litar honan tillräckligt mycket på dig att hon skulle tillåta det? Osv, osv…
Det andra är att man inte vet bakgrunden till illrarna, det är illa nog. Men att para efter att ha varit illerägare några månader är den största anledningen till att låta bli tycker jag.
Jag är ingen uppfödare själv men jag tror de flesta som kan sånt här inne kommer att avråda dig det starkaste.
Personligen tror jag man först ska läsa på om avel och genetik i allmänhet och illrar i synnerhet innan man ger sig på nått sånt. Det är tyvärr så mycket som kan gå fel så det gäller verkligen att man är påläst och förberedd.
EDIT: Ja där ser man, jag hann inte ens vara först 
#1 ja det var allvar jag menade, är en kompis till mig som har fått för sig att avla på sin hona.
Tyckte även jag att det är väldigt korkat att avla om man vet så lite om honan.och inte haft den så länge.Det är väl inte så lång tid man har på sig ifall en valp fastnar eller om honan får problem att födda innan det blir riktigt allvar och hona till och med kan dö utav det, hinner man åka 12mil innan honan är död.
Jag har inte haft iller så länge men tillräkligt länge för att inte vara så korkad, det roligaste är att min kompis sitter och frågar mig hur det ser ut när dom är brunstig,hur länge dom går,hur gamla valparna är när man ska sälja dom m.m. Jag vet allt sånt för jag har läst på, tycker inte det verkar som att min kompis ens har läst på ordentligt.
Håller med Ulrika här, har du bara haft iller ett par månader så är jag rädd för att du inte riktigt vet vad du gör.
Har själv haft iller i 16 år men att para en hona skulle aldrig falla mig in för det är så mycket som kan gå fel och det hade jag aldrig kunnat hantera.
Har ni dessutom 12 mil till närmaste vett så hörs de inget bra, jag hade i alla fall inte vågat.
Vet du sen bara info från mor o far så är det inte tillräckligt, det kan ligga mycket bakom, dom kanske t.o.m. e släkt.
#2 Det var inte mig det gällde är en kompis som har fått för sig att alva på sin hona. glömde bara att skriva det.
OBS, sände mitt innan jag hann läsa ditt senaste inlägg, men avråd din kompis för allas bästa.

Då var det inte du iallafall. Men du har helt rätt, det är väldigt dumt.
Det enda du kan göra är att försöka påverka henne, finns massor med trådar här inne med parningar som gått åt h-vete. Alla valparna dör, honan dör, 10000kr i vet.räkningar osv.
Tyvärr så är det väl så att folk tänker bara på sig själva och vad de själva vill. De tänker inte på att de leker med liv när de parar.
Illrar är dessutom ett av de svårare djuren att ta kull på.
Blizzard gäller det den personen som vi satt och pratade om förut??
Tycker verkligen inte att man ska para en hona som man bara haft i några månader,eller att man ska ta sig till en vett klinik som ligger 12mil i från en.
heller inte om man inte vet något om bakgrunden på föräldrarna,som loveferret säger dom kan lika gärna vara släkt med varann, då blir det bara insest (stavning)
Hmm.. man kanske ska ta och låna ut Drutten?
Skulle bli Sveriges absolut bästa parning.
#6 ingen fara,
#7 nej jag skulle inte kunna para på någon om jag inte vet något om historia eller ens har en vett klinik öppen. Jag har försökt men hon vägrar lyssna, hon tror bara att jag försöker läxa upp henne.
#8 ja det är den personen, och ja det är dålig stil av henne.

Sluta snacka skit om mig, jag har bara haft funderingen inför den parningen.. att ni inte vågar prata med mig om detta än att lägga upp det här, det är dålig stil av er..
vad vet ni om min bakrund? ni vet inte att min pappa har haft iller.. ni vet inte vad jag har läst på och vad jag har lärt mig.. innan ni lägger ut sån här skit här så kan ni prata med mig och inte bland dessa som inte vet ett skit om mig eller mina illrar.
incest är det jaa om dom har samma släkte men det har dom inte det har jag till och med kollat upp.
och det om vetrinär, jag har en kompis som är utbildad vetrinär som lätt skulle hjälpa mig, han vet massa saker om illrar då han själv har haft det.
så säg inte en massa skit som ni inte vet, bättre att ta det med mig än några som ni bara vill veta vad dom har att säga.
jag blir jävligt besviken på att ni håller på såhär och det är inte moget av er heller..
så väx upp och våga prata med mig än att tycka det är dålig stil av mej när ni inte vet vad jag har planerat eller annat shit!

och jag har absolut inte frågat dej hur gamla valparna blir det vet jag så gott som själv, du kan vara korkad om du ska lägga upp saker jag inte ens har sagt själv!

och du har inte ens pratat med mig om detta, du ställde frågor och jag svarade på dom, jag lyssnar så gott jag kan.. men det är svårt när du är så jävla otrevlig mot mig.
och jag vägrar lyssna? in my ass heller.. jag lyssnar!
men vad vet du vad jag kommer göra och inte göra? säger samma sak till er nu när ni säger att mimmi är gravid.. lycka till att få den kullen levande, ni är ju lika dumma som köper en iller som är gravid..
tänk lite innan du går på mig på det här sättet!
Säger som jag sagt i en tidigare tråd- Ställer man frågor om hur honan ser ut när hon är i brunst eller tror att en hane är i brunst så fort man kan känna eller se hans pungkulor… Ja- då har man en hel del och lära och bör kanske ha sina illrar ett år eller två så man lär sig grunden innan man börjar avla.
Att bara para hipp som happ "för att" utan att ha några som helst mål med kullen mer än att man själv vill ta en valpkull kan jag lätt likna med att ta en kul på sin huskatt. Totalt oansvarigt och själviskt utan en tanke på sina djur och kommande generationer.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#14 det var becka89 som sa till mej att kulorna skulle synas.. då är det ju hon som haft fel med det och inte jag..
och jag har fortfarande bara haft funderingar jossan..
#15 Ja, de ska def synas men det gör de även när hanen inte är i brunst. och nu går ju inte Becka, vad jag vet, i avelstankar, uten det är ju du som gör.
Jag visste ganska mycket, men långt ifrån allt när jag skaffade iller! Det tar tid att lära känna sina djur och iller som art.
Jag anser att om man ska para sin hona så måste man veta grunderna! Hur du får reda på dem är för mig orelavant men så länge du inte har ett korrekt underlag hur ska du se om något går fel!?
Även om du fortfarande haft funderingar- är det inte bättre att fundera tills nästa vår då och ta honan ur brunst vid hennes första brunst så du hinner få veta vad du vill veta om hennes bakgrund, om hanens bakgrund och lärt känna henne ordentligt och läst på ordentligt om avel. varför inte ta vårens tillfällen och ta kontakt med en uppfödare som du kan få "följa" under våren och sommaren så du lär dig hur det ska vara och när något är fel!?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#11 #12#13 Vem Fan är du?? Jag känner inte ens dig så sluta skäll på mig…….. Det är inte dig vi pratar om ens, TA REDA PÅ FAKTA INNAN DU HÄVER UT DIG EN MASSA SKIT….
VI PRATAR OM EN TJEJ SOM BOR I HÄLLBERGA GÖR DU DET ELLER!!!

Oj, finns det fler människor därute utan koll. Jisses, valpsäsongen ser lovande/skrämmande ut.
#17 ibland svarar man om man tar åt sig vettu…. ;)
Hoppas du får din vän i Hällberga på andra tankar!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Man ska inte ta allt för givet att det gäller en själv när någon skriver.
Men självklart så svaras det om man känner sig träffad.
Håller med om att det nog är bäst att låta bli och avla om man inte har erfarenhet, planer med avel (typ min iller är gullig räcker inte) och att man ser till så att dem illrar som ska paras inte är släkt.
Dumt att det blir mer inavel än vad det redan är.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Det som skrevs att man har långt till vett så ska man inte avla anser jag är lite fel. även om jag har en vett huset brevid kanske dom inte ha öppet och måste iaf åka en bit. är man bara beredd och påläst så man ser tecken till att åka snabbt så anser jag att det är okej.
#21 Händer det något akut spelar det tyvärr ingen roll hur påläst man än är då är varje minut dyrbar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#22 så enbart dom som har veterinär i grammhuset får avla? Ta ett exempel då. norrsketet har 1 mil till vetten i sundsvall men eftersom dom inte hade öppet då saga behövde åka akut fick hon åka till hudik som är ett antal mil. så hon är då inte en bra uppfödare för att hon har långt till en vett då det blir akut? Förklara gärna hur ni menar =)
#23 oj, vart skrev jag att man inte får avla om man har långt till veterinären? konstaterade bara att det inte spelar någon roll om du har 10 års erfarenhet om något händer som kräver akut veterinärvård om du inte har veterinären i närheten- då är varje minut dyrbar!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag håller med Jossan här. Om det är akut så är det akut och då är det bråttom. Det gör inte att man är en dålig uppfödare, men det gör att det är större risk att förlora sin hona. Och då får man också lägga till det i sina beräkningar när man kalkylerar riskerna med att avla.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#24 förlåt formulerade lite fel. så du tycker att har man en bit till vetten bör man kanske inte avla?
Hur långt bör då denna gräns vara tycker ni?

#26: Som ajg ser det är det väl upp till var och en. det är ens egen hona man riskerar livet på. Så man kanske får kolla hur lång tid det tar att ta sig till en veterinär oavsett tid på dygnet. Sedan får varje uppfödare ta sitt eget beslut efter det. För hur man än vänder på det så är det uppfödaren som får leva med förlusten av sin hona om något händer.
Audiatur et altera pars
#26 Allt inom avel måste vägas mellan för och nackdelar. Honan och hanens hälsa, stamtavla, psyke, kroppskondition, ålder, färg, temperament. Precis på samma sätt som man måste överväga pengar det kan kosta, tid, engagemang, foder, uppfostran och tid till veterinären. Allt.
Har man en hona som man tycker är det perfekta avelsmaterialet kanske det kan vara värt högre risker med att ha veterinären på längre avstånd mot att inte ta några valpar alls.
Jag kan ju inte avgöra hur andra människor ska prioritera. Bara att avla är ju en risk och där prioriterar man valpar före det säkrare kortet- att inte para honan.
Visst är det en stor fördel om man känner sin hona väl och har stora kunskaper inom genetik och avel på iller men likaväl kan något akut hända som kräver veterinärvård. Avstånden kan vara avgörande mellan liv och död. Inte sagt att man inte ska avla för att man har ett långt avstånd, men man måste ju ändå vara beredd på att det kan ha betydelse för honans hälsa så att man gör en prioritering även där. Man kan inte rakt av förlita sig på att inget akut kommer hända bara för att man anser sig vara duktig i ämnet.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#28: Bra formulerat. Du fick fram exat det jag ville säga. ;-)
Audiatur et altera pars

#28 helt klart sant och rätt i mina ögon det du skriver. Men som sagt misstolkade er från början att ni typ tyckte folk var idioter om dom hade mer än 2 mil till vett =P
Som tidigare inlägg säger, så utsätter man alltid sin hona för risker när man bestämmer sig för att ta en kull på henne. JossanH:s inlägg #28 är en mycket bra sammanfattning av vad man bör tänka på innan man väljer att ta en kull på sin hona.
Lite annat som jag skulle vilja lyfta fram är:
Man bör kolla med sin veterinär, att honan är i sådan form att hon klarar dräktighet och tiden med valparna. Det är påfrestande för honan att gå dräktig, föda och ge di åt en kull valpar. Man bör även se till att man har tillgång till en kunnig veterinär även jourtid.
Tiden det tar att ta sig till en veterinär eller få hem en veterinär är helt avgörande, om dräktighet eller förlossning inte går som det ska.
Oftast tar det en stund, från det att honan börjar krysta tills första valpen kommer, samma sak mellan varje valp. Detta är fullt normalt och man "väntar ut" honan.
Om det finns ett dött foster, en valp ligger fel eller om honan av någon annan orsak inte kan få ut sina valpar. Då har man redan från början förlorat tid, innan honan kommer under veterinärvård…tid som ökar risken för honan och valparna. Även om man känner sin hona väl och ser att något inte stämmer, så har man ändå förlorat viktig tid innan honan får veterinärvård.
Dessutom har honorna en tendens att börja föda sina valpar när man inte är på plats, ofta nattetid när man normalt sett sover. Går något snett när man inte är med, så har man förlorat mycket tid och riskerna för honan och valparna är mycket höga.
Så, bestämmer man sig för att ta en kull, bör man känna sin hona tillräckligt väl för att kunna läsa av hur hon mår. Det är en av orsakerna att det är vara bra att vänta till andra brunsten innan man parar sin hona, för då har man haft tid att lära sig lite av just den honans "signaler". Dessutom får honan tid på sig att mogna mentalt innan hon ska gå dräktig och ta hand om ett gäng valpar.
Man bör också tänka efter om man är beredd att sitta hos sin hona, oavsett tid på dygnet och hur länge det tar, innan valparna är födda. Är man flera i familjen har man alltid möjlighet att byta av varandra, men då måste alla känna honan väl. Att tänka att den som sitter hos honan ska väcka en om något händer, fungerar inte, eftersom den personen inte har en aning om ifall något är "är på gång" eller om honan stökar omkring och piper av fullt naturliga skäl.
När valparna är födda, med eller utan veterinärens hjälp, så ska förhoppningsvis honan börja ge di till valparna. Om mjölken INTE kommer igång…ja, då är man oftast körd som uppfödare och valparna dör. Att handmata en kull eller en valp från födsel, är något jag inte skulle önska någon, då det innebär att man kan glömma sömn och normalt liv. Är man fler, så kanske man kan få någon timme sömn någon enstaka gång…iaf om det endast är få valpar.
Så tänk först och flera gånger under en längre tidsperiod, innan du bestämmer dig för att ta en kull på din hona. Välj hane noga, ta inte första bästa och framför allt - se till att ha kontakt med en uppfödare som kan finnas tillhands och svara på frågor. Bäst är om det är honans uppfödare som stöttar. Glöm inte jourveterinären!
MVH //Ammi