Ny här
Hur gör man när man är ny på ett sådant här forum för att lära sig allt? Vem frågar man?

fråga alla :P bara ställ en fråga så kan jag lova dig svar i överflöd =)
golf.ifokus.se

Thessan_87 låter bra att det är så.
Madde du var Medarbetare va? Såg att jag fick ett blinkande kuvert av dig.
Ja det stämmer bra det att jag är Medarbetare här inne på iller.ifokus. Så har du frågor kan du ställa de till alla här på iFokus, men även till mig som Medarbetare och även Åsa som Sajtvärd. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tackar, bra att veta.

så nu blev jag lite nyfiken på om du hade frågor… om illrar alltså :P
golf.ifokus.se

Thessan_87 jag har massor med frågor. Har läst en del i den svenska bok som finns men den känns inte helt bra. Har säkt efter fler svenska böcker men inte hittat några. Så nu söker jag svar på andra ställen. Sökte man på google kom denna sida upp först och det brukar vara ett bra bevis på ett bra ställe att få information.

#7, det här är helt klart ett bra ställe för information om iller! Det mesta avhandlas här förr eller senare :P Det är bara att fråga på, så lovar jag att många svar kommer att dyka upp!
ja det vore ju intressant och höra. =))
Själv har jag 4 st illrar. 4 hanar. 3 st som är födda 2005 och en som är född i år 2006.
Har endast färgen pastell här hemma. Då vi blivit vädligt förtjust i den färgen. =)) Vi har 3 pastell tomtar, det innebär att de har en haklapp, vita tassar och bourdoxfärgade ögon (rödlätta i vissa sken)
Finns även så att man kan läsa om illerns färger och sånt under artiklar. =)))

Har du haft illrarna sedan de var ungar Madde? Var det inte jobbigt att uppfostra tre ungar samtidigt?

Men hur är det med artiklarna då? Är det någon kunnig som skrivit dem så att det är pålitligt det som står där?

#11, ungefär samma här, det är lättare att ta in informationen också får man olika synvinklar på saker och ting om man frågar i forumet! Känns mer levande också :) /Marina
#10: Jag skaffade först våran iller Xander, då var han 11 veckor. 4 veckor senare åkte vi och hämtade hem Benjamin då vi tyckte synd om xander. (som sagt vi tyckte synd om honom) Benjamin var då 11 veckor när han hämtades.
Sen så bråkade de konstant i 1 månads tid. Sen så tog vi omhand om 2 valpar till då en vi känner letade lägenhet. Så då var det 4 valpar här hemma. På den tiden var jag arbetslös och hade mer tid över vilket var tur då det blev mycket mer livat här hemma. De vi tog om hand var inte bra på lådan så det blev toaträning varje gång de vaknade. =)))
Sen efter 1 månads tid åkte de hem till sig och då var det bara xander och benjamin kvar. =) Sen var det tänkt att vi skulle ha en valp från samma uppfödare som Xander kom ifrån, men då till våren 2006.
Så blev inte fallet utan i november ser jag att det är en pastellhane till salu och då ser jag att det är bror till xander, vi åker dit och så då var man med iller nr3. En Criss. Det gick riktigt bra från första början och han var hur duktig som helst på och gå på lådan. =)
Sen nu i våras så föddes det en Xac. =))) Han fick vi hem i somras på HC-träffen. Gissa om vi är totalt nöjda med våra 4 Mullrar.
Mullrar är något som vi kallar våra illrar. =) Grannpojken frågade oss en dag var våra Mullrar var. Så sött. Sen den dagen har vi inte illrar här hemma utan MULLRAR. =)
Hmmm har du mer frågor så är det bara och ställa. Kan ha glömt något. =))

Så då kan man köpa illrar på den där HC träffen alltså? Vart ligger den?
Låter som ett stort jobb du lagt ner på illrarna. Men skulle du rekomendera att man som nybörjare skaffar så många på en gång.
Visst kan det vara så att man väljer och ställa frågor ibland istället för och läsa artiklarna. Men det är alltid bra att artiklarna finns och att man kan hänvisa till de. =)
Självklart är artiklarna bra skrivna. Annars skulle de inte finnas här inne. =)))

#16, ja absolut, artiklarna är jättefina och jättebra skrivna allihp :)
#15: Nja, köpa iller på HC-träffen är väl inte något man gör. Utan vi har varit och hälsat på våran uppfödare och har sedan tidigare 2 illrar från de. Så när det väl var dags för honom och komma hem så passade det bra att göra det på HC-träffen.
Vad du bör göra är och ta kontakt med olika illeruppfödare. Åka och hälsa på de eller till och med kanske åka på en träff som någon annordnar. =) Våran uppfödare anordnar träffar några gånger om året.
De heter Klarsferrets. Så på det viset kan man lära känna sin uppfödare och känna efter om det känns rätt eller om man ska leta vidare.

hej snoddas.
det vore bra om du skrev in vart du kommer i från o vilken stad du bor i .
På så vis är det lättare att kunna hjälpa dig till olika träffar.
Så som Madde berättar så var vi på klarsferrets minst 2 stora träffar på våren där man har möjlighet att fråga o prata iller även om man inte har någon skäl det är är det som är tanken varför vi har 2 på våren. Vi bor då i Viskafors det ligger mitt ellean Borås O Kinna
Sedan har Sarae här på forumet ganska många träffar där dom träffas ute i det fria och det är i Göteborg.

Jag tar mig inte så lätt på träffar. Men jag ska hålla utkik efter en träff nära mig.
Nästan alla träffar som anordnas i sverige brukar det dyka upp info om här på forumet! så håll ögonen öppna! Om du inte har iller innan så är det väldigt nyttigt att åka på träffar och träffa olika illrar samt deras ägare. Du kan lära dig mycket nyttigt! Har du redan iller uppskattar de ofta att få träffa andra illrar å busa av sig!

Jag har inte någon iller än. Är bara i planerings stadiet. Vill lära mig mer.
låter vettigt tycker jag! Hur blev du intresserad utav iller? *nyfiken* ;)

Jag såg en som hade en ute på stan en dag. Och på den vägen är det.
aha då förstår jag! Har du träffat fler illrar sen dess? Det kan annars vara bra att göra det innan du bestämmer om en iller är rätt djur för dig eller inte. Dom är ju minst sagt rätt annorlunda husdjur ;)

Nej jag har inte träffat fler. Men det kommer när jag läst på tillräckligt.
du behöver inte ha läst på så mycket för att gå på iller träff ;) Det är ofta bra att börja där… ;)

Om du skriver var du bor så finns det säkert en illerträff i närheten utav dig. Om inte annat så brukar det oftast finnas någon iller-ägare i närheten som inte har någonting emot ett "studiebesök".