Lek eller inte??
Nu behöver jag hjälp och jag ska försöka skriva så detaljerat som jag kan för att ni ska kunna tyda min kära illers kroppspråk! (vilket jag förstått inte är lätt!)
Som ni vet har vi våran sture på 4½ år och vårt nya familjetillskott ragdollkillen Douglas på 16 veckor. Dessa två har inte som känt tidigare kommit så bra överrens. Eller ja, rättare sagt är det Sture som varit missnöjd över ännu ett djur här hemma. Han har levt som ensam iller hela sitt liv, både här och i hans tidigare hem.
Det han gör och har gjort är att jaga Douglas så fort han får tillfälle och biter honom! Han har hittils vad vi sett bara bitit typ i sidan på Douglas och inte strupen, vilket jag varit rädd för då jag inte vet ifall han biter för att skada och han ser det som jakt eller bara för att sätta lilla kissen på plats.
Det har nu gått några veckor sen vi fick hem Douglas och ibland känns det hopplöst och ibland mycket bättre. Sture har viftat på svansen vilket vi trodde de gjorde enbart i lek men som vi nu fått klart för oss att så inte är fallet.
Det jag nu vill fåga är förljande..
Han jagar fortfarande douglas och biter honom men nu senaste veckan har han även börjat kuttra och hoppa bakåt när de "håller på". Tex, Sture jagar douglas, douglas hoppar upp i sängen där sture inte kommer upp. Och då händer de att han börjar kuttra och hoppa bakåt och nästan slår knut på sig själv! Han beter sig precis som när vi busar med honom.
Kan detta betyda mer än lek?? Ifall så är fallet, kommer de båda kunna förstå varandras lek? Då jag vet att illrar biter varandra när de leker, men det är ju inget som uppskattas av lilla Douglas..
tacksam för svar!! :)
Illrar som leker brukar poppa och slå knut på sig själv.
Illrar som är förbannade poppar, kraffsar med framtassen (kan även backa lite då dom gör det), hoppar mot det dom vill åt, dom kan väsa, mm.
När illrar leker så behöver dom nödvändigtvis inte bita varandra utan snarare smånafsa lite.
Jag undrar, Varför skulle Sture bita Douglas i halsen? Illrar som sätter varandra på plats brukar oftast bita varandra i nacken.
Du har inte möjlighet att filma och lägga upp? Jag tycker att det låter som att Sture tycker att det är lite kul att reta Douglas.
Men jag ber dig, skuldbelägg inte Sture för hans beteende mot kissen. Han var där först och han har rätt att uttrycka sin frustration/irritation. Illrar kan bli väldigt svartsjuka, ibland går det över, ibland gör det inte det.

Tack för svar!
Att han skulle sikta på strupen var mer ifall han hade gjort de att han var ute efter att skada Douglas, dvs att han gjorde det i jakt.. Det är väl så jaktillrar och vildillrar gör när de jagar..??
Jag kan försöka få det på film, absolut!
Och de sistnämnda, jag skuldbelägger INTE sture för fem öre! jag är otroligt medveten om att han var här först och resonerar precis som du att han har all rätt i världen att utrycka sitt missnöje, eller att sätta Douglas på plats. Med all rätt, det är till och med bra då katten ska lära sin plats osv.
Varför jag skriver så mkt om det här är av oerfarenhet. Sture är vår första iller som vi tog hand om i sommras och har alltså inte varit illerägare speciellt länge.
Så jag frågar för att jag vill veta ifall sture beter sig såhär enbart för att sätta Doglas på plats eller ev lek. Är det så är jag cool lugn!
Men jag är som sagt rädd för att Douglas blir skadad, både fysiskt och psykiskt (att han blir stressad av detta) han är fortfarande bara en liten kattunge som sagt.
#2 Ingen fara :)
Illrar i jakt biter ofta i bakkroppen så att bytet vänder sig om, och då hugger illern mot strupen. Men ett sånt beteende krävs att bytet flyr och att illern har dom instinkterna.
Jag tror att skulle det bli en kamp mellan S och D så skulle jag nog vara mer rädd för D klor. Annars så har dom likvärdiga tänder och egentligen kan skada varandra på samma sätt. Illrar har inte klor på samma sätt som katter har. Sen beror det givetvis på kattras också.
Det är jätte bra att du skriver och frågar :) Jag visste inte att ni var så pass nyaillerägare. Då förstår jag att det är svårt för er att läsa av situationen. Det finns heller så mkt information om illrar och katter tillsammans. Jag vet lika många fall där det har funkat, som där det inte har funkat. Allra lätast har det varit där både iller och katt är unga.
En iller som vill sätta någon på plats är väldigt målmedveten. Här hemma tycker jag att ett klassiskt scenario är att ex Hugo går omkring på golvet, och Blight ansluter sig och håller sig väldigt nära (han tror att han är osynlig för Hugo). Han går närmare och närmare och följer efter Hugo. Man märker att Blight försöker att bestämma sig för hur han ska göra. Han stelnar till och lutar sig över Hugo och sen försöker han ge sig på ett nafs.
Ett annat är Bernard som passerar Theo, och när han precis har gått förbi honom så vänder han om och kostar sig över ryggen på Theo och attackerar honom.
Det vore bra om du kan filma, för då kan vi se exakt hur det går till :)
Sålänge båda parter har möjlighet att komma undan så har jag svårt att tro att D skulle bli stressad.
Men är Sture fortfarande instängd?

Okej :) Ja och Douglas har ju hittils inte tagit skada. Han springer ju efter sture när han hör att han är vaken. Men har väl inte listat ut om det är av ren kattungedumhet som han gör det ;)
Men ska se om jag kan få det på film absolut!
Antingen är sture i illerhagen eller douglas instängd i sovrummet nu när både jag och min sambo jobbar..
Jag tycker det låter som bus :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hur går det nu? :)