Lilla V
Jepp imorgon ska vi åka och hälsa på lilla Vairé
Ska ta med Mr Tony också och se så dom inte har ihjäl varandra för vill ju inte ta hem henne och så får man omplacera stackarn igen. För d är d sista jag vill.
Detta blir ju första ggn Mr Tony träffar en annan iller och tror inte heller lilla V har träffat andra illrar förut heller.
Är det något speciellt ni tycker vi ska tänka på när vi låter som träffa varandra. Några tecken som vi ska kolla efter som kasnke tyder på att dom nog inte kommer kunna gå ihop.
Förstår att dom kanske inte kommer vara bästa kompisar från första sekund men kanske finns tecken på att dom kan kunna bli det med tiden.
I think more things before breakfast than people think all day 
Det bästa vore om de kan få träffas på neutral mark där ingen av dem har varit förut.
Sen brukar ju illrar göra upp ganska våldsamt, men så länge det inte blir blodvite så är det för det mesta OK ändå.
Ja neutral mark vet jag inte om d kommer bli eftersom vi tänkte ta med Mr Tony hem till nuvarande ägaren så dom får hälsa på varandra där.
Ja vi får hoppas å se så dom inte har ihjäl varandre.
Vi kommer ju självklart ha dom i 2 olika transport burar när vi åker hem. Blir lite för intentivs å ha dom i samma när dom precis har träffats.
ni kan ju be nuvarande ägare att komma ut och ses utanför istället för inne hos.
om ni inte redan varit där? isf, hur gick det?
Vi har inte vart där än. Ska åka dit nu precis faktiskt sen tar d ju runt 2½ timme att åka så vi får vänta ett tag.
Ja det ska jag tänka på. Vi får se hur vi gör men ska bli så spännande att se hur dom reagerar på varandra.
Jag uppdaterar när vi kommer hem igen :D
Hoppas hon kommer med oss ^^
Nu har lilla V kommit hem!!!
Hon är så jäkla söt.
En liten vääääldigt tanig 5 årig tös med mycket energi och är väldigt nyfiken på sin nya omgivning. Fräste lite åt katten först men dom hälsar på varandra och d verkar va rätt lugnt.
Nått vi är lite oroliga över är att hon är sååå himla smal. man känner varje ben i kroppen på henne. Finns inte en gnutta fett på hennes lilla kropp. Vet att äldre illrar kan vara lite mindre än dom yngre men som sagt hon har inte en enda fettcell på sin lilla kropp :/
Men är d normalt att man ska känna revben, benknotor, ryggknotor, ja alla ben i kroppen väldigt väldigt tydligt?
Ska ta henne till veterinären när vi kastrerar våran hanne så att dom kan kolla igenom så hon verkligen är friskt.
Är så glad att vi tog henne för i det andra hemmet vart hon matat med pepparkaka, banan och fick äta friskis adult kattmat :(
Hon fick även sitta i en liten "kanin" bur rätt ofta och bara vara ute när den förra matten orkade eller kunde se till henne. Så som sagt jag är glad att hon fick komma hem till mig och sambon för här hemma får hon springa fritt :)
En fråga till om det här med henne och mr tony.
Han är väldigt väldigt hårdhänt. Är rädd att han är FÖR hårdhänt mot henne då hon skriker och han tar henne i nackskinner och drar iväg henne :S
Hon är ju säkert 2 ggr så liten som stora bjässen mr tony är och man vill ju inte att han ska tro att hon är något bytesdjur så han kanske har ihjäl henne. Vi hade ju med honom hem till henne och han är ju som sagt väldigt stor jämnfört med henne.
Hur ska vi göra? och vad ska vi tänkta på när vi låter dom träffa varanda för just nu är vi som sagt rädda att han ska skada henne.
Vi tänker ha dom skilda från varandra när vi inte har koll för vi vill inte vakna upp nån morgon så ligger stackar Vairé sönderbiten :/
Verkar som hon är lite rädd för honom också.
Aja som sagt ge tips och trix om hur vi kan få dom å komma överens.
Kanske är bra om vi kastrerar honom INNAN vi låter dom hälsa på varandra för han är helt rabiat just nu…
Men annars så verkar hon i alla fall va en helt underbart fin tös och har inte fått ett enda bett av henne, hon har till å med fått nosa i ansiktet på mig å d kan vi inte låta Tony göra för då har man ingen näsa kvar haha.
Har hon fått så dålig mat och ändå är så pass gammal skulle jag föreslå en veterinärsundersökning där dom känner och klämmer igenom henne och även tar ett blodprov så man kan kolla glukosvärdet för att utesluta insulinom som är så vanligt bland äldre illrar, framförallt om dom ätit dåligt foder och socker :/
Se genast till att få in henne på ett bra foder och kan du få in rå kyckling i dieten så är det bara ett nyttigt tillskott för henne och hennes tänder, likaså är en rå äggula i veckan väldigt nyttigt.
Jag tror inte att Mr Tony skulle döda henne ;) De ser inte illerns storlek utan snarare deras personlighet och dofter- vad dom sänder ut för signaler. Precis som att hundar som är 20 ggr så stora som en iller kan bli rädda då dom bara känner av lukten och attd et är ett rovdjur.
Tar Mr Tony i för mycket så håll dom särade tills veterinären har sagt sitt. Gnäller hon bara lite men inte får sår eller bajsar ner sig så tycker jag allt du kan ha dom ihop.
Ställ fram en tallrik med äggula så dom får äta från samma fat. Då brukar dom flesta glömma att dom är ovänner.
Skönt att hon nu slipper buren och kan få leva ett riktigt illerliv!! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ar han inte kastrerad sa skulle jag fixa det direkt. Lars har borjat bli hormonell nu och hanger och slapar pa Nisse, sa jag fixade ett inplantat till honom igar innan han borjar forsoka valdta honom.
// Amanda
Ja veterinärundersökning får d absolut bli. Vi ska försöka skramla ihop pengar till en kastrering för Mr Tony nu i dagarna då tar vi med henne så att hon också får en genomgång av sin lilla kropp.
Jag tror inte hon har fått leva på det där fodret hela livet utan tror nog d är den här senaste ägaren som inte va påläst i huvudtaget (vilket jag va mycket irriterad på för hon hade verkligen INGEN koll) Hon hade ju bara haft Vairé sen oktober förra året och började "omplaceringsprossesen" redan i december.
Ska ta kontakt med första ägaren ,som hade henne från valp ända tills den här senaste ägaren fick henne, och fråga henne vad för slags foder och fick och om hon va lika tanig då som hon är nu.
Bra foder har hon fått direkt då jag verkligen vägrar ge henne det där jäkla fodret vi fick med, det gav jag till katten istället. Kyckling vinge ska hon få imorgon (det är något Tony får varje dag, om vi har kommit ihåg att tina upp dom)
Nä det är nog bara jag som är så harig eftersom hon är så himla liten och späd, är så rädd att hon ska fara illa. Känns som hon inte får en enda chans att försvara sig för han tar na direkt i nackskinnet.
Ikväll får dom vara i separata delar av lägenheten så det inte händer något medans vi sover men imorgon ska jag testa det där med äggulan och se om d kanske fungerar.
Ska även ringa veterinären imorgon och beställa tid för kastrering på Tony och hälso koll på båda 2.
Ja som sagt jag kunder verkligen inte lämna henne kvar hos förra ägaren. Hon behöver ett bra liv dom sista åren hon har kvar.
Tack jätte mycket för skit bra tips och håll tummarna för att dom ska kunna komma överens så småningom (förstod ju att dom inte skulle vara bästa vänner direkt men ändå)
Vairé är i alla fall en helt underbart fin liten tös. Kommer göra allt i min makt för att ge henne ett kanon liv!

Hoppas du läser svaren i den andra tråden du skapat också. Du är inte harig, det är inte lämpligt att de är ihop just nu.
Jag läste och inser verkligen att vi måste kastrera honom så det blir att ringa veterinären så fort som möjligt imorgon och så kommer vi ha dom i separata rum tills han är kastrerad!

Dom måste nog vara särade ett par veckor till, tills hormonerna gått ur kroppen. Rekomenderar mälarens smådjursklinik, dom är jätte trevliga. Dock måste man ha bil… Men blir det inte före onsdag så kan vi lösa det tillsammans, vi har besiktningstid då och körförbud fram tills dess=p.
Ja vi såg att (jag tror d va UlrikaD) skrev det där med att ha dom separerade i någon månad extra :)
Men vi tänker göra det bästa av situationen. Vi älskar ju vår lilla Tony och vill ge lilla V ett värdigt liv sina sista år och d är ju ingen skandal en månad går ju rätt snabbt som tur är och vi vill göra allt för att dom ska kunna komma överens så småningom :)
Får helt enkelt låta dom turas om med att vara i vardagsrummet där vi oftast sitter och kollar på tv och ge dom mycket uppmärksamhet. Vi är ju faktiskt 2 i hushållet så det kommer nog gå bra.
vad glad jag blir att lilla V äntligen hittat hem! måwte få hälsa på er någon dag ;)
Det får du absolut göra :D
Dock är hon så himla smal just nu HannaM ska komma hem och kolla lite på henne, så ska vi försäkra henne och åka till veterinären så fort som möjligt för vi tror hon kan ha blivit vanvårdad :(
Hon har väldigt gula tänder och ena huggtanden är nästan helt av. bara en liten stump kvar om man säger så :/
Usch är så jäkla glad att vi tog med henne hem skulle aldrig i hela mitt liv kunna lämna henne kvar där. Jag och sambon är så nöjda med vårat val. Hon är så jäkla underbar. lyfter man upp henne så får man massa pussar på munnen :D
Hoppas verkligen hon kan gå upp lite i vikt nu med rätt mat och mycket kärlek :)
Som sagt jag tappade hakan när jag ser att förra ägaren la ut en bild på när hon äter pepparkaka och skriver typ "hon älskar verkligen pepparkaka"
Nä se frammåt för nu har hon kommit till ett hem som verkligen vill göra allt för att hon ska må bra :D
får hoppas att det "bara" är dåligt foder som gjort henne smal. och att hon inte är sjuk och vanvårdad. och att hon trivs med er och får leva sin sista tid som en nöjd tjej!
Ja det hoppas jag med :/
Ska som sagt försäkra henne nu direkt sen ta henne till veterinären för en grovgenomsökning på hennes kropp. Dom kanske har något bra tillskott man kan ge henne vi får se.
Men hur eller hur så tror jag till 110 % att hon kommer ha det bättre här hemma och hon är ju hur snäll som helst. Nyfiken men ändå lugn. Vi är ju så vana med Tony som går bärsäkargång när han är på det humöret haha. Då ska man akta fingrar och tår :D
Men alla har ju sin charm :) skulle ju inte byta ut Tony mot någon annan för jag kan ju säga jag har ju lärt mig att ha mycket tålamod när d gäller honom och d är något jag i andra fall har väldigt dåligt med :)
hade man dåligt tålamod innan, blev det bättre (och man fick lära sig mycket) när man skaffar barn /och-eller iller. ;) våra nya tussar är visserligen också ganska lugna, men ändå känns det som om man är trebarns-mamma med alla ungar i trotsåldern ;) helt fantastiskt.
Haha ja gud jag. Man vill ibland bara skicka iväg dom men i slutendan så skulle man inte kunna tänka sig å inte ha dom :D
Som när mr Tony har sovit mycket en dag då känner mna att man vill väcka honom så d händer något och inte är så tyst ^^
Tänkte bara uppdatera lite om Vaire.
Hon har laggt på sig lite hull redan. Revbenen är inte lika "spetsiga" när man känner på henne. Hon har laggt på sig lite över ryggen också så ryggraden är inte lika markant. Så skönt. Tror hon mår mycket bättre här än hos förra ägaren. Där verkade hon va mer stressad när vi va och hälsade på henne.
Hon kuttrar som en galning så fort hon kommer upp i sängen eller om man sätter sig på golvet. Så mysigt.
Katten och hon är väll kanske inte bästa vänner men det funkar.
Winston (katten) har ju förstått att lilla V inte tar i lika hårt som Tony när hon bitts så henne kan man ju leka med. Tyvärr använder han ju klorna så det funkar inte så bra.
Nä men vi är så jäkla nöjda över vårat köp. Kunde inte få en bättre iller. Trotts hennes ålder så är hon väldigt mycket energi och hon är bara helt enkelt underbart mysig.
Testade lite smått att låta Tony och Lilla V hälsa på varandra, har gått ca 1½ vecka sen vi kastrerade honom och d går åt rätt håll i alla fall och det har ju som sagt bara gått 1½ vecka så vi förväntade oss inte att han skulle va helt lugn men absolut bättre än första ggn.
Han va inte lika på och dom kunde nosa på varandra ett bra tag innan han vart för hårdhänt och skulle försöka "sätta på" henne :P
Men hon försvarade sig mycket bättre än första ggn så det är skönt också. Nu känner hon sig ju som hemma. Vi tänker låta dom vara på hennes sida av lägenheten när dom ska hälsa på varandra för att hon ska känna sig trygg. Tony är ju inte lika skrajsen som henne så det är smartare att göra så tyckte vi.
Ja, nä nu har ni fått en liten uppdatering i alla fall :)
naaw, va mysig bild.
Jo alltså det känns som d kommer gå bra. Verkar så när dom får träffa varandra men nu är ju våran hanne brunstig och vi kastrerade honom nyss så han ska ju para sig med henne. Men när det försvinner så tror jag det kommer bli skit bra :D
vad roligt att det fungerar!
ja det är härligt :D