Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 2392 ggr
HerrDevlin
0

Viltfärgad, silver?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid trott att min kille är en viltfärgad en. Men nu efter fällningen har han blivit så himla ljus tycker jag. Är det möjligt att han är en mörk silver istället? Vad säger ni färgexperter? =)

Så här såg han ut när jag fick honom i november.

Ceciliaolucifer
0

Hej,

Många viltfärgade illrar skiftar lite i färg beroende på om det är sommar eller vinterpäls.

För att vara silver så har man nästan svarta/blåa stickehår och man brukar ha en typisk mask som också skvallrar lite om färgen.

En viltfärgad iller kan ha allt ifrån gul till vit underull, och din kille har väldigt ljus underull på många ställen.

Men han är utan tvivel en viltfärgad söt gosse :)

HerrDevlin
0

Och såhär ser han ut nu. Han fällde loss frambenen också i samband med pälsbytet tyvärr, tråkigt när sånt händer!

Ceciliaolucifer
0

Jag kan även tillägga med att säga att ofta får illrar lite ljusa strån på kroppen (precis som vi får gråa hårstrån) när dom blir äldre. Men dessa gör dom inte till silverillrar.

Lägger upp en bild på Bernard som liten, han är en mörksilver.Här ser man även den "typiska" masken med kråksparkar under ögonen.

UlrikaD
0

#2 Det är när de fäller sådär som man faktiskt går och småfnissar åt dem härhemma. Iallafall jag, elak som jag är.Flört

Men han är viltfärgad fastän han just nu försöker imitera en panda.Skrattande

HerrDevlin
0

Men det ser ut som han har mer svarta stickelhår nu tycker jag, och så är han himla ljus. Men jag vet dock ingenting om hur masken ser ut när de är silver.

Men då får jag väl fortsätta kalla honom viltfärgad :)

JossanH
0

Många illrar som är mitt i fällning får nya pälsen på samma gång så underullen växer i samma takt som täckhåren vilket gör att innan täckhåren vuxit ut och blivit så långa som dom ska så lyser underullen igenom extremt mycket och inger ett silvrigt intryck. De är ofta väldigt lena under den här tiden. Nästan som sammet :)

Din kille är utan tvekan vanlig viltfärgad och kommer förmodligen bli mörkare om bara nån månad.

En silver ska inte bara ha mörka täckhår utan även en blandning av vita täckhår. Jag har nog faktiskt aldrig sett en silver som inte har någon form av teckning. Ofta har dom en del vitt på tassar, mage och har en lite annorlunda mask. Masken brukar vara väldigt markerad under ögonen. Nästan som små tårar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HerrDevlin
0

#4 Jag tycker han påminner om en munk i kloster, hans vita hjässa gör att han ser flintis ut!!

#6 Din beskrivning träffar mitt i prick! Jag blev helt förundrad att han gick från så strävhårig till en mjuk liten sammetstuss, men ditt svar låter ju väldigt logiskt!

Och #7, jag måste säga att han är himla söt :)

JossanH
0

#7 Fast Bernard är ju lite mitt emellan silver där för han har ju inte speciellt mycket vita täckhår.

Det finns ju en del gråzoner men ofta ser man på masken att de iaf kommer bli ordentliga silvrar inom ett par år :)

#8 Men eller hur :P Njut av mjukheten så länge så ska du se att han nog mörkar på sig lite till sommaren. Ofta får de en större mask och blir mörkare under sommaren men det stämmer inte alltid vid första fällningen till sommarpäls. Men mörkare än sådär ska han nog lyckas bli :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#9 Nopes, Bernard är helt silver och har alltid varit.

Ceciliaolucifer
0

#8 Ja, förbannat söt ;) men ruskigt envis!

JossanH
0

#10 Tycker ändå inte att bilden är den bästa för att visa en typisk silver då man inte tydligt ser hans vita täckhår.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#12 Den bästa av vadå? Det duggar inte tätt med silverbilder i den här tråden så en bild är bättre än ingen.

JossanH
0

Här är min gamling som tyvärr inte finns med oss längre. Han är en väldigt ljus silver. Man ser blandningen av vita och svarta strån på benen. Han har inte den typiska masken då han hade ett helt vitt huvud.

Sajtvärd på Iller.ifokus

HerrDevlin
0

#14 Men det ser ut som hans "tårar" är bruna, kallas det något speciellt när de blandar brunt och svart hej vilt? Eller säger man ändå bara att det är silver?

JossanH
0

#13 Menar bara att det kan bli lite fel om man skriver att en silver ska ha vita strån blandat med svarta i pälsen (som faktiskt är det som ger silverintrycket) och sedan lägga upp en bild där man inte ser några vita strån utan där illern ser ut som en viltfärgad tomte med silvermask.. Jag menar ju inget illa om Bernz eller dig heller för den delen om det är det du tror! Du har väl nyare bilder på Bernz där han är ljusare så att man tydligare ser skillnaden?
Det är ju för att enklast förklara för HerrDevlin.
Det är ju också väldigt olika vad folk tolkar som silver när dom är väldigt mörka. För dig har Bernz alltid varit en silver medans hans syster, med samma färg, ratades pga att köparna skulle få en silver men inte tyckte att illern levde upp till det. Jag kallar det lite för en tolkningsfråga i dessa fall.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#15 Faktiskt så var Dexter en mörk pastell från början så man kan nästan säga att han ett tag var en blandning av pastell och silver. Hans tårar är dock, i detta fall, riktiga tårar… Alltså missfärgningar som blivit i den vita pälsen så det är inga pigment i stråna som gör det.

Jag lägger ut en bild där man ser Dexter i hans första år och några år framåt. Där ser man att han är en väldigt mörk pastell som liten (nästan på gränsen till viltfärgad, en pastellfärg man oftast bara ser på väldigt vittecknade djur) till en ordentlig silver efter några år.
Som sagt är han inte helt silver där i mellanskedet för där har både svarta, pastell och vita täckhår :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Min Pyret, silver-tomte.

HerrDevlin
0

#17 Bilden högst upp i mitten och de två på höger sida är typiska silvrar för mig, det är så jag har föreställt mig att de ska vara. De andra två bilderna skulle jag aldrig kunna tänka mig att han skulle kunna bli en silver på. Se vad mycket jag har att lära mig, hej och hå! Skrattande

HerrDevlin
0

#18 Vilken fluffboll! Den skulle jag kunna gömma i jackfickan och ta med mig hem om jag fick chansen Kyss

sofie
0

Betty borde gå som silver nu.

Här kommer ett kort på henne som liten. Där är hon viltfärgad tomte.

JossanH
0

#21 Ja, det tog ett litet tag innan man fick kläm på alla färger och teckningar ;) Har lärt mig mycket genom att vara på utställningar och genom att umgås med ett par som är utbildade domare här i Sverige :)
ofta när illrar är tomte eller ännu hellre när de har mycket vita fläckar så blir de mer eller mindre silver under åren. Efter att ha haft Dexter så har jag även lärt mig känna igen det lite speciella utseendet som många illrar får när de har mycket vitt upp på huvudet. De brukar bli väldigt ljusa under de första åren.

Så här ljus var Dexter som 6 åring.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sofie
0

Betty och sin syster bianca som är viltfärgad tomte.

sofie
0

Här har vi betty

sofie
0

Och den nyaste på henne. Men tycker inte bilden gör färgen helt rättvis.

HerrDevlin
0

#23 Tycker jag att båda två ser ut som silvrar på. Äsch!

Allra helst skulle jag vilja ha en DEW, de är så vackra. Men efter det ligger en inte alltför mörk silver på listan =)

JossanH
0

#26 Tycker jag med. Men det är svårt att bedömma de som är väldigt mörka :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#16 Den historien har jag inte hört förut.

Du får ha din definition av silver´s vara eller icke vara. Bernard placerade sig väldigt bra som ung på utställningar i klassen silver. Jag förmodar att han inte hade blivit placerad överhuvudtaget om han befann sig i fel färgklass.  Han är född silver, uppväxt som silver, och är silver som gammal. Han har inte under något pälsbyte skiftat i viltfärgat.

Thats it!

Theres
0

Epona är nog silver nu för tiden, och hon var riktigt mörk när hon var liten :)

golf.ifokus.se

Theres
0

Såhär såg hon ut förr…

golf.ifokus.se

Theres
0

:)

golf.ifokus.se

UlrikaD
0

Molly, silvertomte.

JossanH
0

#28 Vart skrev jag att Bernard inte var silver? Bara att han inte är en så tydlig silver och att många gör sin egen bedömning när de är väldigt mörka.

Sajtvärd på Iller.ifokus