Bitande
Jag undrar hur bett ifrån iller känns? Hört de ska va som hundvalp? Eller är de helt annat. typ vasst som kanin, råtta, hamster eller något?

Nja, det är lite svårt att svara på då det är olika från individ till individ samt skälet till att illern biter.
Men det kan vara allt från att vara som ett nålstick till att ha någon som hugger dig upprepade gånger med en gaffel.
Jag tycker smådjursbett är tio gånger värre än illerbett, men min iller har ju inte bitit mig av ren ilska utan bara vid bus.
Och jag tycker det känns som valp/Kattungetänder
Okey =) För smådjursbett tycker jag inte är så trevligt. Men är okey med katt och hund bus liknande bett osv,
jag är van med iller bett… några gånger illrar som bitit rakt genom ett finger/nagel, och jag tar faktiskt hellre det än ett bett från en gnagare.
En illers tänder liknar en katts tänder, bara mindre. Sedan hur hårt illern biter beror på situation och individ. De har oerhört kraftiga käkmuskler, så om de vill kan de bita riktigt hårt, men ja, det kan även en hund eller katt, och de orsakar betydligt större skador.
Hur man reagerar och hur ont man tycker ett illerbett gör, är ju väldigt indivudellt, somliga tycker att det gör ont när de leksaffsar, andra reagerar knappt när de tar i så det knakar.
Okey =) vad skönt att det är mera så. ^^ Hur är det i tonåren då dom verkar bita en mass? är det allvar för dom då eller bus?
#5 precis som med hunvalpar och kattungar använmder sig illrar av tänderna för att leka och kommunicera. Man måste alltså lära dem att man inte kan leka på samma vis med människor. Sedan finns det illrar i alla åldrar som biter för att de är ohanterade, ouppfostrade, rädda, arga, utråkade och en miljon andra anledningar. Så oavsett om det är valp elelr vuxen, bör man vara beredd på att de kommer att behöva uppfostras vid något tillfälle och att man kommer att bli biten.
Okey. Då vet jag =) Tack så mycket! =)Blev man ju inte mindre sugen :P
Som tillägg kan jag medela att min snällaste, mest bitfria hane just bet rakt igenom 2 av mina fingrar, för att han trodde att jag var godis. Efter att han satt sig fast fattade han fortfarand einte att jag inte var godis, utan han började väsa, bita hårdare och backa, för att få mig att släppa hans "godis". Tog ett bra tag att få loss honom, eftersom när jag rörde honom trodde han att jag skulle försöka sno hans "godis". Så nu har jag 2 svullna, punkterade och dunkande fingrar, och en kinkig iller som fortfarand einte fått sitt "godis".
Även om man har en fingerälskande iller så är det minst lika kul att bara titta på dem så blir man glad :D
Men självklart ska man kunna hantera djuret utan att den börja äta upp en xD

jag har svimmat av ett illerbett genom senan till pekfingret :) gjorde så ont att det svartnade, tror inte att en gnagare klarar det.