Iller som inte dricker?
Min pojkväns ena iller har varit lite hängig i ca 1.5 dagar och nu vill han inte dricka vatten längre. Hur gör man för att få i honom vätska?
Hans nos är torr, och han är som sagt hängig, men i övrigt märks inga symptom. Bara att han inte dricker så som han brukar och inte heller honung vill han ha, något som han annars älskar. Vilket såklart gör oss oroliga. Vi vet ju inte när han åt eller drack senast.
Finns det några bra knep för att få honom att dricka? Eller idéer om varför han inte vill? Vi förstår att han är sjuk och veterinär finns i tanken såklart, men de har inte telefontid förrens lite senare på dagen.

Han är för övrigt bara 1,5 år.
en iller som inte dricker blir utorkad väldigt snabbt, vilket kan vara livshotande. Om d einte dricke rfinns där oftast en orsak bakom, särskilt i kombination med att han varit hänging. Om du nyper honom i nackskinnet, hur lång tid tar det innan det lägger sig igen?
Hur bajsar han? Äter?
Är d inte läge att åka in till veterinären nu?!
Det skulle jag gjort i alla fall.
För dricker dom inte är d ju något som är fel!
I think more things before breakfast than people think all day 

Det lägger sig inte med en gång, kanske 2-3 sekunder.
Hur han bajsar vet jag inte, vi har inte märkt något ovanligt i alla fall. Dock har vi inte sett honom bajsa när han var vaken idag. Inte heller äta har vi sett honom göra sen han blev hängig, men han kan ju ha ätit under natten. Att han inte ville ha honung tyder dock på att han inte vill äta heller.
Har du provat med vetegroddsolja eller laktosfri grädde ? Bara lite grann för att se om han vill ta de.
Sen rekommenderar jag att du kontaktar vett då det kan gå väldigt snabbt tills dom blir uttorkade.

Jag skulle ta honom till vetrinaren direkt. Han kan ha stopp i magen. Min Lotta fick tumorer i magen som snarjde at tarmarna och da ville hon varken ata eller dricka.
Illrar ar valdigt duktiga pa att halla masken uppe, men nar de val visar att de mar daligt sa mar de ofta riktigt daligt! Ju langre ni vantar desto storre ar risken att han inte repar sig. Det gar som sagt riktigt snabbt med illrar och har han varit hangig i 1,5 dag redan sa skulle jag absolut inte vanta langre.
// Amanda
Låter faktiskt som att det finns en överhängande risk för främmande föremnål. Och då är det akut till veterinären som gäller dessvärre. 2-3 sekunder är för lång tid, innebär att han är uttorkad. har han dessutom inte bajsat idag som ni sett finns en överhängande risk att något sitter fast. har ni parrafin olja att ge honom?

Hag skulle här säga att istället för att prova alla tips folk ger här nu åk til vett eftersom han redan är uttorkad och varken äter eller bajsar =(
Håller med #8 !!!
Jag menar bara så länge tills han kommer till en vett annars håller jag med dig Ferretcrow
Tycker d är konstigt att dom inte redan åkt. Det gäller ju lixom alla djur inte bara illrar. Dricker dom inte så måste man kontakta veterinären. och om d ändå gått ja nu blir d väll typ 2 dagar så…
Men som vi alla säga. åk in till veterinären så fort som möjligt!

Ja det är bättre att åka till vett en gång för mycket än en gång för lite =)
Ja exakt speciellt när symtomen är sånna där. Som sarae säger. Det kan ju vara något främmande föremål. och får han inte i sig vatten eller mat och verkar han inte bajsa heller är d ju verkligen inte bra

Eftersom de inte svarar sa skulle jag gissa pa att de redan akt in, sa det behover nog inte papekas mer att de behover aka in :)
Vantar pa uppdatering nu och hoppas pa bra nyheter!
// Amanda
Ja hoppas det löser sig :)
Kan även rekomendera att inte ge honung till en för övrigt frisk iller!!!! Det är otroligt sött och kan ställa till det med insulinom. Inget sött för illrar och speciellt inget som är så sött som honung.
Hoppas för allt i världen att lilla illern nu klarar sig och att ni får hem en pigg och kry krabat igen :)
Håller tummarna!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hur har det gått?
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Jodå, det gick bra och killen har återhämtat sig nu
Det var just vatten/matvägrandet som var mest akut, så vi har fått tvinga i honom vätskeersättning några gånger om dagen, vilket inte var det minsta populärt. Men det hjälpte i alla fall och nu är han pigg igen och äter/dricker/bajsar som han ska :)
Skönt att höra att han återhämtat sig.
#18 Vad misstänkte ni var felet? Rör det sig om främmande föremål så kan dessa orsaka stora besvär för att sedan gå över, då föremålet kan lägga sig och vila i buken. För att senare börja varandra igen.
#20 word. Nämner Molle som ett strålande exempel på det. vid 2 separata tillfällen, hade han en öronpropp i magen i över 3,5 månaders tid. Visade symptom i början, men inget hittades, för att sedan få akuta förstoppningssymptom 3,5 månader senare. Sista gången blev tyvärr hans död :(
Men skönt att höra att han piggat på sig nu!
Vill också bara inflika att en iller brukar i regel inte bli så dålig att den får väteskebrist pga en förskylning tex.
Lycka till :)