Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1241 ggr
Monizz
2010-02-07 17:43
0

Bur?

hur många här har en bur som ni stänger in er iller i?

Min går lös på heltid, som en katt ungefär. När ni åket bort begränsar ni tex antal rum då?

Mår illern bra av att aldrig vara i bur?

Klart min lillplutt har eget "krypin" en transportbur utan lucka med hängmatta och diverse sovpuffar, filtar mm.

Aviendha
2010-02-07 18:10
0

Illrar får enligt svensk lag inte vistas i bur mindre än 5kvm (och en meter hög) annat än vid transport eller på inrådan av veterinär.

Det gäller även nattetid. De mår absolut inte bra av att bo i bur, och även om det är 5kvm så är det väldigt litet. Som att själv bo i ett badrum.

Mina har transportburar som står öppna, där kan de ibland sova om de känner för det. Att ha en mysbur är inget fel, tvärtom, illern kan uppskatta det väldigt mycket med den får aldrig stängas.

becka89
2010-02-07 18:15
0

Våran tjej springer alltid lös,Enda gången hon har blivit tvungen att sitta i bur är när vi åker bil eller tåg men vid långa sträckor så har hon fått kommit ut ur transportburen och sovit i knät istället.

Anothername
2010-02-07 18:31
0

Våra illrar springer lös. Nu springer våran hane i vardagsrummet och tösen våran i hallen och sovrummet pga Tony är brunstig och vi väntar på att kastreringen ska "verka" då kommer båda ha hela lägenheten att springa på. dock har vi bur med en lekhage runt som i alla fall hanen får vara i när vi har folk då gäster inte är så förtjust i att han biter dom i fötterna :P

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

HannaM
2010-02-07 18:41
0

Går fritt här hemma med undantag för sovrum och badrum. Har ingen som helst förståelse för dolk som stänger in illrarna i olagligt små burar om så "bara" på nätterna. Jag delar av med hage när jag får hem folk som är livrädda.

JossanH
2010-02-07 19:34
0

Mina går helt fritt och har ingen bur, ibland blir transporten ståendes framme men ofta ställer jag undan den..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sniffit
2010-02-07 19:52
0

Här går de fritt med undantag för badrummet (osäkrad avloppssil i golvet) samt sovrummet som vi stänger av då och då. Folk som är rädda för illrar bör hålla sig borta, illrarna bor här och får därför ströva fritt.

[Eleya]
2010-02-07 20:37
0

Tibia går lös dagarna i ända med halsband så vi hör henne hela tiden, hon har en stor övertäckt råttbus som sitt sovrum med hängmattor och tygrör, matskål o lite annat.
Är vi hemma får hon gå överallt förrutom i badrummet av samma anledning som #6, jobbar jag är vårt sovrum också stängt. Hon har lugnat ner sig mycket sedan vi låtit henne gå runt i en iller-säkrad lägenhet..

Banankaka320
2010-02-07 20:48
0

När mamma inte är hemma är hon lös i lägenheten förrutom mammas sovrum och toaletten. Annars är hon inne på mitt rum. (Hon får vara lös ca 4dagar i veckan.)

Hon verka inte lida av att vara inne på mitt rum, hon är inte själv eftersom jag sitter ofta där med henne när hon är vaken och leker med henne. + Hon får extra mer promenader när hon är bara i rummet.

Sarah
2010-02-07 23:00
0

Fria i huset och fram till i tisdags även i utegården. Har 4 transportburar och två utställningsburar öppna i källaren som krypin. Köket får de bara vara i då jag är hemma och jobbar annars har jag illrar på köksbord och bänk. Hall och övervåning får de aldrig vara i/på.

fridaas
2010-02-07 23:29
0

Banditen får gå fritt i köket och hallen när jag inte är hemma, är jag hemma får han även vara i vardagsrummet och sovrummet. Enda big no no stället är gåingardroben och toan..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Loveferrets
2010-02-07 23:38
0

Mina har enbart varit i bur då man åkt/kört bil, annars inte, anser inte att det behövs.

Musiken
2010-02-08 00:31
0

#7 Var forsiktiga med halsbandet! Finns manga mardromshistorier om illrar med halsband som fastnat och antingen skadat sig eller kvavt sig sjalva nar de forsokt ta sig loss i panik.

Mina illrar har en stor utebur dar de sover de allra flesta natterna och sen tar jag in dem i mitt rum om dagarna. Bor i ett kollektiv och far egentligen inte ha illrarna inomhus alls, men sa lange de haller sig pa mitt rum sa ar laget under kontroll. Har haft en bur da forra hyresvarden inte lat mig ha dem annars. Den stod oppen dock och de satt bara instangda nar han kom forbi och inspekterade eller nar hantverkare kom och jobbade sa att de inte smet ut.

[Eleya]
2010-02-08 13:49
0

#12 Det är jag jättenoga med, hon har fått av den själv iom det elastiska bandet jag sytt fast, så ofta hittar man en tyst liten smygande iller utan halsband och ibland hittar man dem inte igen förrän en riktig storstädning.

Monizz
2010-02-08 19:27
0

Okey vad bra :)

Då är jag inte sämre eller bättre än någon annan, Våran får vara i vardagsrum, sovrum och hall när han är ensam.

Dock ej i badrummet när han är själv eller kök. :)