Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 183 ggr
Smeagol
0

En lite fråga!!??

Om jag nu skaffar en till iller hur ska jag då gå till väga med bajsandet. svårt att förklara--hihi=) Men smeagol sten vägrar att gå på lådan, så vi använder tidningspapper och det har funkat bra. Då undrar jag om jag skaffar en till iller som är van vid att gå på låda hur ska jag gå til väga då?? Jag kan ju inte sätta in lådor för då kommer smeagol att bajsa på golvet?? ska man köra några speciella hörn?? Eller hur skjutton gör man??

ang3lica
0

När vi åker med Busan till sambons pappa så brukar vi inte ta med oss några lådor. Så vi kör med tidningspapper i alla hörn i den lilla stuga vi bor i. Och det funkar jättebra. Så om du undrar hur det går att vänja en iller som är van vid låda till att gå på tidning i stället, så borde det gå bra.. Glad Fast om ni nu får en iller som är duktig att gå på lådan, så kanske det inte är så kul att vänja den av vid det. Men man kanske kan ha lådor i vissa hörn och tidningar i vissa?

gwen
0

Eller så kommer smeagol fatta att lådor inte är så farliga när han ser den nya illerns rutin… kanske?

Smeagol
0

#1Jo men det var ju prics det jag tänkt. Om man nu får tag på en hyfsat rumsren iller som går på lådan så skulle de kännas otroligt korkat att lära den gå på tidningarna istället. De är ju mer praktiskt med en låda än tidnings pappaer.

#2 nja, kanske de. Men n'r han var borta n vecka hos en tjej som hade en iller som gick på låda så bajsade smeagol utanför. precis som han gjort här hemma när vi hade låda.

gwen
0

#3, Hehe… trots… Du får sätta lådan i hörnet och tidningen framför… De har ju ändå en tendens att missa några då och då, även om de normalt går på lådan.

Eller så kanske du kan lur-vänja honom redan nu. Du sätter lådor i hörnen, utan sand, men med tidning i. Sen när han lärt sig att det är ok stör du på lite sand… sen lite till… och plötsligt är det massa sand och ingen tidning. Kanske kan funka? Lura honom lite, så att han inte fattar att han bytt. *s*

Ungefär samma teknik som när man gör om en bajshörna till en sov/matplats, de fattar oftast ganska fort.

JossanH
0

har för mig att du redan testat typ allt på lille smigge =)

Du kanske ska göra som så att du får köra dubbelt.. tidningar och lådor.. Risken kommer ändå bli att en toatränad iller kommer ta efter smigge o gå på tidningarna istället om dom ligger där.. Så om du frågar mig så finns det nog inte så jättemycket att göra än att testa när/om du får hem en till iller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Smeagol
0

#4 Jag har testat ALLT, jag vet inte men antingen är jag värdelös eller så har jag en jävligt smart iller!!?? Men han sten vägrar att gå på lådan. den ska man leka med och sova i har han bestämt.

#5 Jo de får väl bli en spännande överaksning på posten, som man säger..hihi=)