Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 276 ggr
Sara
0

Prostataproblem

Någon som har erfarenhet av förstorad prostata? På iller då alltså Flört.

Var och ultraljudade Trazan idag efter lördagens akutbesök för kissstopp. Blåsan såg bra ut men prostatan var aningen förstorad. Veterinären fick en operation så hon hann inte prata utan ska ringa mig i morgon. Så nu vill jag veta vad ni vet om detta. Vad ska jag fråga? Medicin? Orsak?

Sara

Sara
0

Puttar så mkt jag kan!!

Sara

Faxlin
0

Jag är rädd för att jag inte har något egen eller någon bekant som har jaft prostata problem varken på sig själv eller iller :-)

Men jag hoppas att någon kommer in som vet något.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

Har kollat lite och detta är vad jag kommit fram till:

Urethraobstuktion (alltså problem med blåsan) orsakas ofta av en förstorad prostata. Där binjure tumör ofta är den primära orsaken. Är binjurarna det som orsakar det så kan man avlägsna den hormon producerande tumören och då brukar prostatan krympa tillbaka på ett par dagar. Är prostatan kraftigt förstorad eller infekterad kan detta behöva åtgärdas kirurgiskt.  Man bör ta en bakterie odling för att kolla detta…..vet inte om det är till någon hjälp…

Sara
0

Vetrinären har inte ringt ännu så jag ska ha detta i åtanke när hon ringer. Tack!

Sara

Sara
0

Hmm.. Få se om jag kommer ihåg vad veterinären sa.. Satt på hästryggen och var inte 100% med hela tiden.

Prostatan var aningen stor och detta kunde bero på tror jag hormonstörning alltså från binjurarna som Sarae skrev.

Däremot tyckte de att binjurarna så jättefina ut och helt normala.

Så.. Slutsatsen blev att:

1) De kan öppna honom och kolla om de ser nått annat då.

+ Hittar de nått kan de ta bort det samt kolla igenom hela illern och ta bort om de hittar saker på andra organ oxå. Fixar Trazan operationen har jag en iller som kan leva många år till utan besvär.

- Det är en jobbig operation både för vet och iller. Trazan är en "gammal" iller 5,5 år och då är det större risk att han inte fixar den. Ser de inget på binjurarna tar de kanske bort 1 av dem samt att det ändå kan finnas metastaser som inte syns. Fixar Trazan operationen så kan det hända att de inte fått åtgärdat någonting om de inte ser nått. Då har han gått igenom den helt i onödan och är fortfarande lika sjuk.

2) Låta han vara och se om han får andra symptom förutom aningen förstorad prostata och pälsproblemen.

Jag har bestämt mig för att vänta på att veterinären kollat upp lite mer vad som finns i medicinväg nu i veckan och finns det inget som kan fungera så tänker jag låta dem öppna honom om han är lika pigg och glad som nu.

Sara

sarae
0

Jag håller verkligen tummarna för att han inte får fler symptom och slipper en jobbig operation! Samtidigt så finns ju chansen att de verkligen kan göra nytta….så det är ett svårt beslut! Kram på dig!

Faxlin
0

Ohh, jag håller också tummarna för att det ska gå bra.
Och jag avundas inte dig att ta det beslutet.
Kram Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars