Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 799 ggr
[Ai-chan]
0

Lånar ut iller?

Finns det folk/uppfödare som lånar ut iller så att man får testa på och inte köper på sig något o sedan känner att de inte funkar?

Kanske lånar ut o senare köp eller något sånt om det skulle gå utmärkt.

Även om man läser på så vet man inte hur det känns eller hur det är förrens man har en i hemmet. Och skönt att kunna testa på o sen så om det inte skulle funka så kunna lämna tbx. eller om det funkar alldelse utmärkt o man blir galet kär så kunna köpa eller något sånt. Tycker det känns lite som en trygghet =)

elinn
0

Jag har aldrig hört om någon som lånar ut sin iller så men de allra flesta här inne brukar vara mer än villiga att ta emot besök =)

sarae
0

De flesta illerägare eller uppfödare lånar ogärna ut sina illrar. Däremot finns det alltid folk som behöver semesterhem då och då. Kan vara en ide att erbjuda sig att vara det. Sedan är det osm Elin säger många som erbjuder sig att ta emot besök och låta folk träffa ens illrar. Kan vara värt att börja där. De flesta skickar ogärna sina illrar till ett semetserhem som inte har träffat illrar tidigare.

[Ai-chan]
0

Okey =) Ska bara läsa på mera. Och försöka hitta någon häromkring o hälsa på hos. O sen så får se om man blir kanske nå semesterhem eller något sånt.

Varför lånar uppfödare gärna inte ut? Eller ja. Blir väll kanske problem om alla ska låna… ^^

sarae
0

#3 tja, för att ingen iller mår bra av att flytta runt, en valp behöver trygghet och stabilitet från start.  Jag är själv uppfödare och jag eftersöker permanenta hem åt mina valpar från start. Är jag minsta tveksam till huruvida illern kommer att få ett permanent hem hos någon, så säljer jag inte en valp dit. punkt. Man bör ha träffat tillräckligt med illrar, läst på ordentligt och verkligen satt sig in i det hela, innan man ens överväger att sätta upp sig på valplista hos någon. Men ja, det här är som sagt mina åsikter, och hur jag resonerar kring mina valpar.

Sara
0

# 3 Det är väl mest för att illern inte tycker det är så himla kul att bli omflyttad.

Sara

Banankaka320
0

1. Djuret kan bli sjukt och inte få rätt vård.

2. Djuret kanske bli stulet. (Om man inte känner personen.)

3. Djuret kan bli skadat. (Stress, vanvård, smittad.)

4. Djuret kan bli tjuvparad. (Om det är ngn okastrerad.)

Finns nog mycket mer :)

[Ai-chan]
1

oki doki =)

Stress me flytt tänkte jag me på o sånt…

MiniSku-
0

Jag skulle nog inte låna ut någon av mina illrar mest för att dom inte är några  föremål på det viset. Hur skulle du känna om din mamma lånade ut dig till någon som kanske vill ha barn bara för att få prova på dig? Haha Tungan ute

Och som #6 Skrev också.

Sen så är det också så att man har svårt att bo utan iller om man en gång gjort det, så att låna ut sina blir så övertomt hemma att man knappt står ut med att vara hemma, man blir för rastlös Tungan ute

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

[Ai-chan]
0

Tja, min mamma o pappa slängde ut mig. Så vem vet vad dom kan hitta på = )

MiniSku-
0

#9 Okej, ledsen för det. Du kanske förstår vad jag menade ändå? =)

[Ai-chan]
0

Och sen så tänkte jag mera på att se hur katterna reagera. Så att dom inte döda varann. Nog att mina katter är van vid andra djur. Men ändå… man vet aldrig ^^

sarae
0

#11 där tror jag tyvärr inte att du får många som nappar.. de flesta är inte så sugna på att eventuellt få sina illrar dödade av en katt ;)

MiniSku-
0

#12 Haha det stämmer det också.

[Ai-chan]
0

Menade inte så. äh skit samma… skit i att jag änns fråga ^^ sry…

sarae
0

#14 jag förstod att du inte menade så ;) Därav att jag hade en smiley på slutet ;)

Det finns många här inne som har katt ihop med iller, kika igenom trådarna, eller starta en ny, og fråga hur det fungerar, hur de gjorde för att introducera dem, om de haft problem etc. så kasnke du får hjälp med de funderingarna

UlrikaD
0

Jag hade personligen aldrig gjort det heller men jag vet att Zickan här på forumet har lånat ut illrar.

Dock vet jag inte ifall hon har krävt illervana sedan tidigare men jag vet att hon lånat ut både illrar och andra djur tidigare.

[Ai-chan]
0

Ok. :)

Lugnt. Blev bara lite irriterad o sånt. ^^ Dåliga minnen kom upp pga grej som kom upp i tråden.

Ajja. Ska ändå ha råttor nu. o inte iller på några år. men e sugen. men läre testa först o se om man e gravid el ej ^^ plus att läsa på mera o hälsa på hos folk me illrar ^^

elinn
0

Jag tycker det är jättebra att du frågar och hör dig för och inte bara kastar dig över första bästa iller som du kanske känner eftråt att du inte kan ta hand om.

Även om du inte planerar Att skaffa iller än på några år så är du givetvis välkommen att stanna kvar här hos oss, ställa frågor och läsa runt. Här annonseras det även om de flesta illerträffar som annordnas så håll utkik efter sånna. Det kommer bl.a. bli en i Gävle som inte är allt för långt ifrån dig. Datum är dock inte bestämt än.

zickan
0

Synd  du inte bodde närmare Annie. Isf hade du kunnat testa att ha en av mina några dagar. Hellre att låna ut om man kan lita på en person än att personen går och köper på sig för att senare omplacera då det inte funkar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

UlrikaD
0

#17 Fast om du ska ha råttor nu så är det kanske ändå inte så lämpligt att låna hem en iller.

Beror ju i och för sig på hur stort du bor och om du kan ha råttorna i enskilt rum så länge du har illern hemma.

Annars är risken stor att du inte har några råttor kvar, tyvärr.

[Ai-chan]
0

Aa Zickan, du förstår mig som alltid! :)) Ja zickan. Synd man inte bodde närmare dig! Är ju en bra bit emellan med. Men har sagt att jag ska komma o hälsa på hos dig någon dag. Så de ska jag med. =) Eller så kan du flytta hitåt tycker jag då! ;)

#20 Jo jag har planerat o skaffa mig efterlängtade råttor nu. Nu när man äntligen inte har nå marsvin. Väntad i en massa massa år på den hära stunden. Och som jag även planerade in på att skaffa råttor. Men är bra sugen på o testa på iller med. Känna på. Så man har lite beslutsångest. För jag har läst lite om dom o kollad runt o sånt. Så man har ju blivit lite sugen. Men vill inte dra på något bara så dära. Så därför känns det skönare o låna. Men har hittat råttor nu som jag ska få hem så. =)