ansvar!
Bara undrar om det är någon mer än jag som tycker att det är hemskt att människor inte tar ansvar för de djur som de skaffar? Jag tycker att det är så synd när man hör talas om illrar som behandlas illa på alla möjliga sätt; kallas för aggressiva, stängs in på alla möjliga ställen, får mat som de inte bör äta, inte får bo i samma hem under ens ett år utan slussas runt i 10 olika under sitt liv, omplaceras pga av bristande intresse. Varför denna okunskap om våra underbara små busar?
Varför skaffar man ett djur när man inte är beredd att ta ansvar för henne eller honom under hela livet?
ok att saker kan hända, man kan bli svårt sjuk själv tex..
Vad säger lagen om illerns rättighet till ett bra hem?
Vet inte varför jag skriver det här, jag är bara så trött på inställningen..Det går bra att skaffa djur utan att ta reda på fakta, sen när det blir jobbigt..då är det ju bara att dumpa dem! Har vi inget ansvar? önskar så att det fanns en liten informationsbroschyr att ge alla som skaffar iller som handlar om vad det verkligen innebär att ha en, att det finns tuffa stunder men att om man tar sig igenom dem så får man så oändligt mycket kärlek tillbaka..och att om man annonserar ut sin iller verkligen ger en ordentlig bild av vad ett illerägande innebär, eller vad tycker ni andra? Har man inte ett ansvar för djur som man skaffar?
Folk kanske inte liksom vågar fråga om hjälp, eller har svårt att liksom förstå.
Jag har impulsköpt djur, men jag hade alla pengar jag behövde, jag hade all fakta jag behövde och haft det djuret förr och tog hand om djuret tills det dog av ålder.
Ofta är det brist om information och intresse, dem vill bara ha något gulligt att gulla med. Tills dem är jobbiga och inte roliga längre, enligt dem.
Man har ett oehört stort ansvar som köper husdjur, spec föräldrar som köper djur till barn. Jag minns att när jag var 4år hade jag en liten Mus som hete Jerry, mamma gav mig allt ansvar och jag kunde ju inte ta hand om honom själv utan mamma fick be mig varje gång när jag skulle mata han och städa buren. Men jag tycker det är nyttigt för barn att få känna ansvar, men man borde ändå liksom finnas i bakgrunden som förälder.
# 0 Ja du.. Bra fråga.. Ansvar är idag ett ganska fult och jobbigt ord i mångas öron. Både när det gäller jobb, barn, djur osv.
Sara
Håller med dig. Våran lilla V som vi hämtade i söndags är såå liten. Så mager knappt en fettcell på den kroppen. Den tjejen som hade henne nu senast sa att hon inte "hade tid" men jag tror att det handlade om att hon insåg att en iller inte är likadan som en råtta. dom kostar mer och kräver mer uppmärksamhet.
Hon hade inte illersäkrat någonting i hemmet och Vaire blev matat med Friskis Adult kattmat. Hon fick även smaka pepparkaka och banan och tror även hon åt "kladdig" katt mat och mjölk som stod nere på golvet åt katterna (men som sagt hon sprang ju runt där på golvet hon också så hon lär ju ha ätit det med. Låg även smågrejer i tjejens rum som Vaire lätt hade kunnat äta upp
Sen VET jag, för d sa ägaren mer eller mindre, att hon fick sitta i bur så fort hon inte va i närheten eller va hemma (och jag tror hon menar att hon tog ut henne typ när hon va i rummet)
Tycker d är jätte synd verkligen. Hon visste verkligen inget om illrar i huvudtaget, visst alla är ju nybörjare men man får ju ta och leta upp så mycket information som möjligt.
Jag satt dag ut och dag in och kollade på olika illersidor och läste på olika forum och gör det fortfarande och jag lär mig ju nya saker varje dag och d är ju det man måste göra när man är nybörjare.
I think more things before breakfast than people think all day 

#4 Men du har lagt upp bilder på en iller som ska omplaceras. Eller du kanske är jourhem för honom?
#5 Den sötnosen är tyvärr inte våran utan jag hjälpte bara till och la upp bilder på honom. 

#6 Ok, tänkte att det var nåt sånt, eller att ni var jourhem. Därför jag frågade.
#7 ingen fara förstår nu att det såg så ut