skaffa iller
Hejsan! Jag heter Frida och är 16 år snart.
Jag har växt upp med djur och är mycket van med allt.
Just nu har jag en hund och en katt men vill gärna ha ett till. Illern är det djur jag fallit för. Jag har sökt på många sidor på nätet och har fått lite information men inte om allt. Jag vill gärna att någon talar om för mig hur det är att skaffa en iller för första gången och vad man ska vara beredd på osv. Att träffa en iller skulle vara ett plus och är det någon som bor i närheten av Sandviken så hör gärna av er. Tack! :)
Det har talats om illerträff i Gävle en tid men blivit uppskjuten av olika anledningar. Hoppas själv att det blir av. Håll ögonen öppna så kanske den dyker upp igen.
Det bästa är att få träffa illrar i verkligheten och få prata med ägarna direkt om deras små pälsklingars egenheter.
Annars så finns det en del illerägare i och runt Gävle. Känner också till några illrar i Hofors och vi själva bor i Falun med vår lilla tuss.
Kan nämna att att blanda iller med andra djur går men beror helt på individerna, både hos illern och de andra djuren. Oftast lättere med iller och katt än iller och hund då iller ganska ofta triggar hundens jaktinstink så det kan sluta riktigt illa. Men som sagt, det beror helt på individerna man sätter ihop.
Okej , tack för tipset det ska jag hålla koll om :)
Ja min hund är van vid mindre djur och gör absolut ingenting mot dom. Jag ska flytta snart och vi kommer få en jätte gräsmatta och undrar om man kanske kunde ha en "hage" man kunde sitta i med illern så den slipper sele eller om den kan gräva hål snabbt och rymma?
Hage är bra, vi kör med det själva ibland, men du kan inte lämna obevakat om du inte har nät i botten för illrar är ganska duktiga grävare, men gräsmatta är segt så det tar en liten stund att gräva sig ut, så är du bara med är det inget problem.
Våran parvel är så hemtam att han kan vara lös med oss ute så länge vi är med. Är vi 2 ute så brukar han få nosa runt själv på tomten (har en liten del skogstomt) och vi följer bara med och håller ögonen på honom så han inte "seglar" iväg. Han är en liten "explorer" och går dit nosen leder honom så han kan inte lämnas obevakad men han springer inte ifrån oss för att rymma.

Vad roligt att du blev medlem här efter att jag tipsade dig på mail =) alltid bättre att höra versioner från många iller ägare. här har du även super mycket bra artiklar =)
okej , vad bra . lämna illern i sikte när den är ute är ingenting jag planerar på men sen kanske det är roligare att vara i den om det skulle ligga leksaker i den. Jag har en katt och hon gillar inte att ligga i "kattsängar" , är det någonting dom tycker om eller ska man lägga in lite filtar i den först ?
Kul att höra att det funkar , dock skulle jag nog inte våga göra så utan sele :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är få förunnat att ha illrar som kan gå helt lös på promenad men Vattunalle här på forumet har haft en iller som kunde det. Se klipp nedan.
Vill du se några klipp på våran Bogey också så sök på Bogey the ferret
#4 haha , ja jag försöker få så mycket information som möjligt :D
#6 Å gud va coolt. Det trodde jag verkligen om illrar :p
Mina har aldrig föredragit hage framför promenader :) Under somrarna/våren/hösten måste jag promenera med mina illrar i stort sett varje dag fr att dom ska vara nöjda. Får ju skylla mig själv då jag skämt bort dom med det från början, men dom följer med som små hundar och kan gå flera km utan problem när dom är på rätt humör :)
Jag har sele på mina men släpper dom löst i trädgården ibland om jag har ordentligt med koll!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hej och välkommen hit =)
Jag bor i Gävle med två illrar och du är välkommen hem till oss om du vill hälsa på två små hyperaktiva pälsbollar =)
#9 ja jag kommer bo vid en stig som leder in till skogen så det kommer nog bli en del promenader dit ;)
# 10
Hej, å gud vad bra. Jag går ju i skolan på dagarna men jobbar inte du så vore det ju bra på en eftermiddag , bara att säga en dag och vart du bor så ska jag försöka hitta dit :)

#12 Den här veckan blir lite för stressig för mig så det funkar nog inte och så åker jag bort i helgen men nästa vecka har jag det lugnare. Dock håller jag på att renovera köket så jag vet inte riktigt vilken dag som skulle passa bäst, men jag hör av mig lite närmare nästa vecka =)
# 12
Okejokej , tack så jätte mycket ! :)