Mobbning
Jag lägger in en text om typiska mobbningssituationer tagen från Wikipedia. Ni som känner er träffade, skärp er!
- Verbal mobbning (rykten, hån, hot, glåpord, öknamn, klotter, nedsättande kommentarer)
- Psykisk mobbning (blickar, suckar, kommentarer, imitationer (t.ex imitera någons haltande, sätt att tala, etc), vända ryggen till, inte lyssna på förslag, flytta sig om någon sätter sig bredvid, resa sig upp och lämna sällskap när någon anländer, ignorera, utfrysning, ogrundad portning och svartlistning)
- E-mobbning (rykten via exempelvis chattprogram eller communityn, förtal via Internet-sidor, hot via SMS, spridning av bilder och filmer på till exempel Internet utan godkännande med mera, trakasserier på forum, bloggar och wikier)
Sara

Mycket bra gjort Sara.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tyckte jag oxå det var, det behövde påpekas.
Tack Åsa! 
Efter att ha varit mobbad större delen av mitt skolliv så är jag liiite allergisk mot just mobbning och mobbare, hur oskyldiga man än kan tycka kommentarerna är.
Sara

Jag håller med helt angående mobbing, tänker inte säga någonting annat. Men antar att denna tråden kom upp angående *******?
Vad är då tråden som handlar om att ljuga ihop en ny identitet? Eller är det ok? Jag trodde att man var tvungen att stå för sin identitet på det här forumet, att det inte var tillåtet att låtsas vara någon annan, och att det inte var ok att ljuga för folk.
Visst, en dålig sak ursäktar inte en annan men ändå…

Ja speciellt då det är en person som gjort sig skyldig till vanvård som kommer och hittar på en ny identitet för att slippa ta en diskussion som oxå kallades mobbing av sara, men som åsa lät vara kvar. Nu ska hon igen hållas om ryggen, det spelar ingen roll vad hon gjort.
# 4 Det står ingenstans i sajtreglerna om att man inte får låtsas om att vara någon annan under ett nytt nick. Det finns ingen regel om att man måste avslöja sitt riktiga jag eller ens tala sanning.
Sara

#6 Det betyder egentligen att det är ok att vara "troll" på ett forum också. Det är ju oftast en påhittad människa med påhittade problem. Så fort ett nick blir avstängd så skaffar man ett nytt.
Och det är nu ok? Att ljuga är ok?
Funderar lite på vem jag ska bli…tror jag ska satsa på någon med mycket pengar och ett stort hus på landet. Ska bli spännande det här.
# 5 Varför jag har redigerat och inte Åsa har väl ingen betydelse? Jag hann väl före helt enkelt.
Hållas om ryggen? Menar du verkligen att det är tillåtet för andra att hoppa på personen, mobba osv för något som har hänt som man inte tycker är ok? Varför inte ta och åka ner och slå ihjäl personen istället?
Den diskussion du så gärna vill ha kommer du inte att få. Men jag tror du innerst inne vet att bland annat jag inte tycker det är ok att vanvårda någon på minsta lilla sätt, jag mådde illa när jag hörde den nämnda situationen. Men jag tycker heller inte det är ok att ge sig på personen som gör det, varesig det är fysiskt eller psykiskt.
Att en gör fel gör det faktiskt inte ok att andra gör fel mot personen, hur mycket man än vill.
Sara

Min poäng är att du tar bort saker för fort. Du kallar saker mobbing som inte ens sajtvärden tycker är fel. Ja visst dryper vissa av mina inlägg av sarkasm. De tar hål på argument som inte håller. Som exempelvis barnbarnen. Om det är så att det är olika personer så innebär detta lilla barnbarn, om det är samma, att föräldrarna är kusiner. Det är endast ett sätt att ta hål på ett argument där trådskaparen fortsatt vidhålla att hon är en annan person. Jag ser en lögn och jag står upp mot bluffen, det kan inte vara förbjudet. Kommer man med usla argument och bevis så kommer folk att se igenom det och säga ifrån. Så är det bara.
# 7 Ett troll är någon som medvetet går in för att förstöra. Om man har ett hemligt nick så är man inget troll.
Hur många tror du inte ljuger på forum, i chatt osv? Jag vet flera oavsätt om de har hemliga eller personliga nick.
Sara
Men visst kan man har flera olika nick här på iFokus eller det kan man inte ? Har man 4 olika emailadresser t.e.x och ens ip skiftar stup i ett så borde det väl gå även om man är samma person ?

Ulrika, då kan du ju rekomendera din egen uppfödning, eller föra en diskussion med dig själv om varför visa saker borde förändras etc etc.
# 9 Vad vet du vad sajtvärden anser om det jag tar bort? Vad jag har hört tycker hon att jag gör ett bra jobb.
Om att ta bort saker är för att de är inte ens ska skrivas. Ju fortare de tas bort, desto bättre.
Vad eller vem skadar det om personen ifråga inte vill avslöja sin identitet? Det finns det fler som gör, ska du gå in och avslöja alla?
Har till och med för mig att man inte får röja vem som finns under ett nick.
Sara
# 12 Vart står det?
Sara

#13 Kalas! Tre olika nick med tre olika valpköpare från tidigare kullar kan jag ju ordna. Alla som höjer mig och mina valpar till skyarna.
Har ju inte haft några kullar än, men det är ju ok att ljuga så jag kör på helt enkelt.
Måste erkänna att jag tycker hela grejen är väldigt märklig.

#15 Värdsajten bl.a.
Man får enbart ha ett nick. Ska du ha ett till måste du radera det gamla.
#12, Okej men det är säkert lätt för personer o ha flera st egentligen ju, nu pratar jag dock inte om nån speciell alls. Vet på andra forum där har samma person 5 olika nick och det är bara för att han helt enkelt tycker det är kul.
# 17 Jaha, konstigt att det inte finns med i de allmänna reglerna då. Du får gärna skriva ett pm till mig med länken för det har jag missat att skriva i reglerna för brott.ifokus.
Sara

#19 Tänker inte sitta och leta upp länkar, men det är väl bara att gå in och fråga själv.
De kanske har ändrat regeln och det är ok nu, men förut var det inte det, har funnits flertalet diskussioner om det.

Jag avslöjade den här personen för att det var löjligt uppenbart, för att personen har vanvårdat ihjäl djur och inte borde få ha djur, för att personen försöker rekomendera sin uppfödning och låtsas som ingenting har hänt. Jag bryr mig inte om folk som hittar på då det är småsaker som ligger bakom det. Eller om folk har hemliga nick då det är väldigt personliga ämnen etc. Men då det kommer till vanvårdare av djur om dessutom vill föda upp fler djur och sälja till folk som inte har ngn aning om vad personen i fråga gjort, ja då ser jag rött.
Jag tycker att du gör ett bra jobb, men jag tycker att du stoppar vissa diskussioner allt för fort och att du är för snabb att kalla saker mobbing. Ser jag att ngn ljuger så kommer jag att säga ifrån. Ser jag att ngn ljuger så kommer jag att visa att argumenten inte håller. Precis som jag gör i varje diskussion om alla argument.
Jag tycker att det är viktigt att gå in och stoppa en person som gör reklam för sin illeruppfödning när det har kommit fram att hennes djur har levt/ lever? i vanvård?
#22, Jaha okej. Men hur kan dom kräva det ?
# 21 Tack för att du tycker jag gör ett bra jobb.
Jag kan också förstå att du reagerar, det gör även jag, men det är fortfarande inte ok att skriva så som du har gjort öppet i ett forum. Då är det bättre att skriva i tråden där personen gör reklam för uppfödningen att du inte rekomenderar den och vill någon veta varför så får de pma dig.
Att det tas bort fort är ju för att det inte ska hinna visas, vilket jag förstår att du vill att det ska göras annars hade du ju inte skrivit det. Men som Medarbetare så är det mitt jobb att ta bort sånt som inte ska vara där, ju fortare ju bättre.
Och ja, det är mobbning att skriva så som det står i en del redigerade inlägg.
Sara

#24 Det är ju sajtvärden som bestämmer på respektive sajt. Om de kräver att man bara ska ha ett nick t.ex och någon envisas med att ha två så kan ju värden stänga av personen. Som exempel bara.
#26, jaja men jag bara undrar hur dom ska kolla det ? Med olika email och ip, så kan dom ju inte bevisa att det verkligen e samma person ju.
Jätte bra inlägg.
I think more things before breakfast than people think all day 

Jag har skrivit att jag tycker att det är mycket konstigt att hon fortsätter att hävda att de är olika personer, då har barnbarnet kusiner till föräldrar, endast att visa vart hennes argument tryter. Ja jag har varit sarkastik och jag står för att jag tycker att det hon gjort är pinsamt och patetiskt. Jag har sagt att det är samma person och vidhållit det då hon har hävdat annorlunda. Åsa ville till och med att jag skulle skicka bevisen, vad hon nu ska med dem till, hon sa inte ifrån. Det har stått i min tråd att jag tycker att det är patetsikt sen igår.
Nej, sorry, jag skäms inte för ngt jag sagt, trots att vissa saker har varit sarkastiska.
# 26 Du har helt rätt, och det står inget om det i sajtens regler.
# 27 Jag menar naturligtvis i de trådar där någon rekomenderar hennes avel.
Sara
# 30 Du behöver inte skämmas, bara sluta skriva dem.
Vi är fler som tycker det samma, skillnaden är att vi inte har behovet av att gnida in det i huvudet på personen.
Sara

#23 håller med dig. bor stoppas som farmare. bör inte få ha användare här ens

Jag står bakom mina Medarbetare och i detta fallet Sara i det hon har tagit bort.
Sedan vad jag personligen tycker om olika situationer och vad jag själv känner inför saker som skrivs personligen, det är en annan sak. Jag kan tycka saker som skrivs är jättebra att det kommer fram som person, men inse att som Sajtvärd måste jag ta bort det. Då vinner sajtvärds delen. Och jag vet att det ofta är lika för mina Medarbetare, inte alltid de egentligen vill ta bort allt de måste ta bort. Men de sköter sitt jobb och gör det.
Jag har haft troll här inne som startat nya och nya nick och de har plockats bort. Men jag har också medlemmar som gått ur och sedan kommit tillbaka med nya nick och det har varit okej. Har inget krav på att man måste berätta vad man heter, bor, äger eller något. Inte ens en aktiverad sida kräver jag som värd.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars

Så länge som personen fortsätter att svara emot… ja då finns det anledning att svara. Ingenting gnids in så länge nya konstigheter kommer upp, då är det bara svar på hennes inlägg. Och, det har jag väl ändå rätt att göra?
# 23 Förlåt, jag har helt missat ditt inlägg. Blir så dumt när många skriver samtidigt för då missar man vissa inlägg när tråden uppdateras och man trycker på första olästa.
Det här med att stänga av medlemmar på längre tider, livstid känner jag är för stort beslut för mig. Det ansvaret skjuter jag undan på någon annan.
Med detta svar säger jag god natt till er alla!
Sara

Men å andra sidan står det i sajtens regler att man inte får vara anonym… hur ska det tolkas? Som att ens nick inte får vara "anonym" eller att man ska beräta vem man är?

#35: Så länge du kan svara på inläggen i normal ton har du självklart samma åsiktsfrihet som alla andra.
#23: I detta fall är det klurigt. Det är en händelse vi vet om där personen själv har erkänt vad som hänt. Detta är ingen ny händelse som kom upp. Således känns det fel att straffa för något som vi inte vet hur det är nu. Enligt vad jag vet så är det inte dessa missförhållanderna längre. Och jag själv har inte varit på plats och sett något heller. Således har jag inga bevis för att det är fortsatt vanvård. Om så var fallet hade det blivit förbud. Idagsläget kan jag dock inget göra mer än se det som vilken iller ägare som helst.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars
# 37 Det här måste jag svara på. Det var tänkt att det skulle komma en ruta man kunde kryssa i och då blev man anonym i ett inlägg även om man hade sin personliga nick inloggad. Denna funktion har inte kommit än fast det var tänkt att den skull komma i höstas. Om du läser om den bit där det står om anonymitet så ser du vad jag menar.
Sara

Och jag har oftast en helt normal ton förutom då jag blir en nypa sarkastisk. Den kommer fram då folk har usla argument eller ljuger eller vanvårdar.

Jag tycker inte det är konstigt att man reagerar på det här. Skit sak samma vem personen egentligen är. Eller vad som ligger bakom.
Om te.x. jag eller någon annan skulle gå ur forumet pga att jag då tex tyckte att folket här var elaka, jobbiga, otroligt dumma osv. Och sen kom tillbaka, med nytt nick och ljög ihop en ny personlighet. Varför jag nu skulle vilja komma tillbaka när alla är så dumma i huvudet är ju en annan fråga antar jag….
Men iallafall, när det senare skulle uppdagas vem jag var, att jag ljugit osv då skulle det tagit hus i h-vete. Helt seriöst, man reagerar när folk gör sånt här. Jag hade väl fått en varning allra minst, avstängning kanske…
Och säg ingentinga annat…fast å andra sidan spelar det ju ingen roll vad man svarar på det. Har ju fått svart på vitt att det är ok att ljuga på forum så vem ska man tro på liksom?

Hallo! Jag brukar sitta härinne och läsa illerfakta, titta på ursöta busfrön och försöka följa intressanta diskussioner:)
Den här diskussioner gör mig dock lite illa till mods.
Har jag fattat det här rätt, finns det en person här som har två nicknames, har vanvårdat valpar och driver en uppfödning?
Det som känns skrämmande är att människor kan hitta personen härinne och köpa valpar.
Får man sen reda på att hon tidigare vanvårdat djur så hade man nog inte velat stödja hennes uppfödning.
Dessutom hade jag kännt mig förd bakom ljuset då de flesta här vet om det, men inte informerar oss nya.
Man kan fortfarande hitta hennes uppfödning härinne? Då är det nästan som man stödjer henne? Eller är jag fel ute?
Inte så lätt för oss nykomlingar att hänga med i svängarna härinne:P

42 Nej, det ar inte latt for nykomlingar att hanga med, ibland inte ens oss "gamla" ;)
Personen i fraga hade ett nickname innan. Hon erkande oppet att hon holl sina illrar i bur och att en dog och lag dod i en vecka (med fluglarver kravlandes i sig) innan hon ens markte det. Och anledningen till att hon ens uppmarksammade det var for att det stank om buren av ruttet kott. Hon har ocksa (enligt mig) en helt skev uppfattning om utfodring da hon bara ger sina illrar mat hon sjalv tycker ser aptitlig ut, och i manga fall ar helt fel for illrarna.
Och ja, hon har uppfodning och gor reklam for sina valpar. Som jag har forstatt sa ar det sista kullen/kullarna hon planerar till sommaren dock.
Jag vet inte hur mycket som ar ok att skriva ut utan att det blir personliga pahopp, men ja, hon finns nu har inne under ett nytt namn och pratar om sina illrar fran en annan persons perspektiv. I fragan om huruvida det ar att stodja henne eller inte later jag vara osagt. Personligen tycker jag att hon borde anmalas och fa djurforbud, men ingen kan ta ifran henne hennes ratt till att skriva pa ett publikt forum och framfora sina asikter om hon ar "anonym".
Sa i princip sa ar det omojligt att veta sa lange man inte ar insatt i diskussionen, och da far man forsoka att se till sitt sunda fornuft.
// Amanda
#36 Jag har inte nämnt ngt om att stänga av ngn på livstid
.
# 44 Nej, det var mer ett exempel.
Sara
# 41 Ok och ok, det är inte olagligt och det är ju upp till personen som ljuger om denne vill ljuga.
För mig personligen så finns det inga fördelar med att ljuga men jag bryr mig inte nämnvärt om någon ljuger om ditt och datt på forum eller om man träffas mer ytligt. Mina vänner kan jag dock bli upprörda på om de ljuger för mig, men de är ju betydelsefulla för mig vilket en person på ett forum inte är.
# 42 Så länge man inte bryter mot skrivreglerna så får man faktiskt göra vad man vill på forumet. Det är dock inte samma sak som att vi (värd och medarbetare) stödjer någon personligen.
Det finns aktiva här på forumet jag inte stödjer i bla uppfödning osv men inte kan jag stänga av dem bara för att jag inte gillar det som de håller på med.
Sara
Jag upplever det som om en del personer har svår att skilja på privatperson och forumsperson (värd, medarbetare).
Som värd, Medarbetare arbetar man med moderering utefter skrivreglerna. Man har inga åsikter om det som skrivs, utan man tar bort sånt man tycker bryter mot sajtregler.
Som privatperson kan jag tycka och tänka som jag vill. Jag kan lägga in åsikter i inlägg så länge det INTE bryter mot sajtreglerna.
Sara
Herregud vad ni är barnsliga. Sara gör skitbra jobb, ni fattar ju inte vad mobbning är och att det inte är okej. Och man får vara anonym på nätet.
#43 men usch va hemskt! :S
// Pabblo
#43 jag vet nog vem det var som gjorde så mot sin iller..
#42 jag håller med dig i det du säger. Det är inte roligt att inte få information om vilka som är dåliga uppfödare där de finns bevis på att djuren far illa. Tycker inte att de är fel att informera alla om det.
Jag tycker att man har rätt att vara så anonym man vill vara. Skulle aldrig falla mig in och sitta och berätta för alla här vem jag är och hur mitt liv är och min syn på världen och min syn på hur man ska behandla sina djur.
Om man inte får vara anonym när man söker in på iFokus bör det ändå finnas möjligheter att inte visa sitt namn eller sina uppgifter om man själv inte vill det utan det ända som kan visas är sitt nick. Att man använder ett nick på forum och på övriga ställen på nätet är för att man vill vara anonym en viss del och sen själv bestämmer vad man vill att andra ska veta. Tycker de inte är fel utan det är varge persons hur det villa tt de ska vara.
Mobbning ska väl aldrig förekomma någon stanns varken man är anonym eller inte. Men det är bra att man påpekar mobbning och de skillnader som olika mobbning typerna är. Detta inlägg om mobbning skulle nog ligga på varge forum som finns för de förekommer lite var stanns. tuvärr.

#51 Fast detta blir ju lite motsägelsefullt. Du vill ha information om uppfödare där djuren farit illa men det är ok att vara anonym. Det är svårt att få båda delarna.
Det kommer ju valpkullar från denna uppfödare nu till sommaren högst troligt och det kommer att göras reklam här på iFokus för dem. Men man får inte säga någonting om det för det är ok att vara anonym.
# 52 Men det är klart att du får säga nått om det i de trådarna där det görs sådan reklam. Tänk bara på hur du säger det.
Ett exempel är: Jag tycker inte man ska köpa valpar av den här uppfödaren. H*n har haft illrar i bur förut varav en dog och h*n märkte det inte på en vecka.
Ett sådant inlägg är helt ok.
Sara

#53 På något sätt tror jag inte att det kommer att vara ok när den dagen kommer.
Då kommer det att heta: det fanns inga bevis, det är förtal osv, osv. Det blir alltid så när en viss tid har gått.

#54 instämmer med dig där.
# 54 Men du ser väl skillnaden mellan de inlägg som blivit redigerade och mitt exempel?
Bevis finns ju, h*n har ju själv erkänt.
Sara

Lägga fram bevisen så det blir synliga för alla på iller i fokus?
Så slipper man ju pma/skriva till varje privat person som kan tänkas vara intresserad av valp från hennes kull?
Och slippa leta och hitta trådar som kan vara snäppet otydliga..

#54: Som Sara säger, det är okej att skriva om saker som personen har erkänt. Men att skriva att valparna därifrån är undernärda och sådant det blir fel. Men att skriva att hon haft en iller som legat död i en vecka och börjat ruttna, det är inte förtal då hon själv skrivit ut det. Då är det okej. Så tänk på hur ni skriver så går det att varna :-) Speciellt i detta fallet där personen själv skrivit ut det på forumet. Alltså inte förtal utan bara en återberättelse av hennes egen information.
Dock är skillnaden att vi inte kan säga att hon vanvårdar alla sina djur för det vet ingen av oss om det stämmer. Alla kan säkert vittna om sina egna iaktagelser om de varit där eller träffat djuren. Jag personligen träffar hennes djur en gång per år och då har de alltid sett fina ut. Och valpar jag sett därifrån har också varit fina. Men det tar inte bort att hon låtit ett av djuren ligga död hemma så länge att det kryper i djuret. Det finns det inget som tar bort.
Således, skriv men skriv på rätt sätt. Använd det hon själv skrivit ut.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars
#52 Om man går ut med att man är uppfödare har man själv valt att inte vara anonym.
Man har ett val att själv välja om man vill vara anonym eller inte. Men som sagt om man själv går ut att man är uppfödare så är man inte längre anonym då många lär känna till än och då berätta hur du sköter din uppfödning och du själv går ut och säger hur din uppfödning är så det är ju ditt val hur anonym du är.

#59 Men i just detta detta fallet är det ju en människa som utger sig för att vara någon annan, sin egen syster som gör reklam för "hennes" uppfödning. Men det är ju samma person.
#60 Hur har ni kunnat lista ut det? Säger inte emot utan undrar bara.
// Pabblo
#61 Hon kallar sig för sin egen svägerska och båda ska få barnbarn vid samma tillfälle och båda har fått äran att sy om dopklänningen… Dom skriver på exakt samma sätt (går inte att ta miste om) och "svägerskan" ringer upp uppfödaren och frågar minsta fråga som hon kan skriva om på detta forum gällande hennes illrar. "svägerskan" har även ett hästminne och minns vad uppfödarens alla illrar har vägt som mest och minst och div andra saker som man inte skulle lagt på minnet om man inte ens själv hade iller. Det är orimligt. "Svägerskans" namn är även densamma som uppfödarens mellannamn.. Ja det är väl en liten del av det som gör att man har anledning att tvivla. ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hahaha seriöst, om man ska göra så kan man ju göra det med lite stil.
// Pabblo
#62, dubbelgångare 

Hur kan det vara fel att säga att hennes valpar förmodligen inte får i sig det de behöver? Hon har själv sagt att hon stödmatar dem extremt tidigt vilket gör att de får i sig mindre näring. Dessutom säger hon själv att hon inte ger illrarna mat som hon själv tycker ser oaptitlig ut och att hon både kokar och saltar maten. Hennes kunskaper i illermat är minst sagt bristande och bör vara oroande för varje valpköpare.
Jag hoppas verkligen att hon lägger ner sin uppfödning nu.
#58 Håller med Sarah. Hon gick själv ut med vikter och bilder på sina valpar. Vikterna var skrämmande låga för valpar i den åldern och då berättade hon själv att hon stödmatade valparna från dom var små och att dom åt bra. Vi har även ett inlägg av "Ingegärd" där hon skriver att hon använt RC mjölkersättning som stödmatning till valparna. RC är ingen god grund att stödmata på och tack vare denna extrema stödmatning sinar honan och valparna dalar i vikt då de inte får den näring dom behöver.
Så det kan man väl knappast kalla förtal heller? Det är ju uppfödarens egna ord och viktupplysningar som gjort att folk reagerat på valparnas vikt och näringsintag.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har själv reagerat illa på detta stödmatande av valpar redan från vecka 1 …! Varför inne och röra i vad flickorna vet bäst själv..? Enligt mitt vetande så producerar honorna mjölk efter behov.. Om du går in och tillmatar, kommer produktionen att bli sämre…!
Om det verkar behövas, så vet man det, för att man känner sin tös och man vet när hon har det tufft, men det kan ju då handla om att hon har många valpar och en eller två har det lite tufft. Då kan man gå in och hjälpa till, punktvis.
Allt, lär jag mig ifrån , mina underbara tjejer, som alltid på sitt sätt talar om hur de vill ha det.
Sen finns det så klart fantastiskt gulliga människor som har gedigen erfarenhet och som är villiga att dela med sig av sin kunskap. Oavsett om det är jaktilleruppfödare eller goseilleruppfödare, så är alla erfarenheter och kunskaper guld värda.
Stort tack!!! till alla er som finns här för mig.
Vad jag vill komma till, är att det är inte lätt att veta vad man ska tro och tycka i denna tuffa illervärld, ena stunden är det si och andra sekunden är det så…
Det gäller att sortera i informationen och förstå att illern är ett djur. Lita till dess instinkter och inte lägga sig i mer än… absolut nödvändigt.
Jag har valt att hålla mig utanför debatten, när det gäller just denna uppfödare.
Det är ju en uppfödare i mitt län! Skulle jag uttala mig, skulle det uppfattas som elakt förtal, dit skulle jag aldrig vilja sänka mig.
Var och en måste få bilda sin egen uppfattning, och faktum är att jag har inte hört något illa från de som köpt valpar från henne!
På något vis tror jag att hon ger massor av kärlek.
Oavsett, metoderna, så blir det fina och goa valpar !?
Svårt att förstå, den döda illern! Ingen kan nog förstå!! Inte ens jag!
Jag kan däremot inte döma ut någon ohörd.
mvh
Lillan
Hade egentligen inte tänkt lägga mig i den här tråden men eftersom jag har en valp från nämnda uppfödare så känner jag att jag ändå måste "besvara" frågetecknet skrivet av #67 angående goa valpar. Min valp har dessvärre varit allt annat än go. faktum är att jag under mina år som illerägare fortfarande inte har träffat råkat ut för en valp som krävt mera för att kunna hanteras. Jag grät floder över denna valp, och blödde minst lika mycket. hon attackerade mig oprovocerat under närmare 2 år, ingenting fungerade vad gäller uppfostringsmetod, inte heller fick jag hjälp eller råd av uppfödaren. Erfarna illerägare rekomenderade mig många gånger att avliva illern, men det kunde jag ju inte göra. så jag kämpade vidare. idag funkar hon med mig, snart 6 år gammal, och har gjort det i ett par år, men i övrigt fungerar hon enbart med de få människor hon har valt ut. alla andra hugger hon, hårt. Kommer aldrig någonsin att kunna lita på henne med andra människor. Hon lekte aldrig som valp, utan det är något hon börjat med nu. Som valp (eller ja, upp till 2 år iaf) sov hon, åt hon, och gick till attack. det var vad hon sysslade med. Märkligare iller har jag faktiskt sällan mött. men visst,hon är oerhört speciell, de andra få illrar jag mött från denna uppfödare har inte varit på det här viset, och självklart kan variationer i temperament och beteende förekomma i stor utsträckning även ur samma kull. men det som retar mig var att jag inte fick hjälp. Men självklart älskar jag min tös oerhört mycket, men det har varit en hård väg dit.

#68 Okej! Du är då den första jag hör, som faktiskt klagar på en valp från hennes uppfödning! Jag har bara ställt mig frågande till metoder?
Men som sagt… Det är inte min sak att ifrågasätta någon som är äldre och borde vara visare????!
Vill inte blanda mig i någon smutskastning av någon, för man vet inte heller vad som ligger bakom.
Tragiskt att det blev så tufft med din tös, men all heder till dig att du inte gav upp! De tuffaste töserna blir de goaste och mest lojala gummorna i slutändan;)
Trist att du inte fick hjälp av XXXXXXXX. Trodde att hon, som Jag, har livstids serviceavtal!? Dvs. Alltid okej att ringa för råd, stöd, tips osv.
Mycket får man reda på i efterhand, men varför har inget sagt något tidigare?
Just supporten är ju så viktig och den kan ju faktiskt nämnas utan att kritisera "uppfödningen" eller "Uppfödaren" i öppet ordalag.

Vishet har tyvärr ingenting med ålder att göra… Istället är min erfarenhet att inom djurvärlden är det svårt för de som haft ett djurslag länge att ta till sig ny forskning etc.

#65 och #66: Fortfarande gäller det hur man uttalar sig. Använder ni hennes egna ord och inte lägger till era egna då är det okej. Men inte om man lägger till sina egna värderingar i det man skriver. Förstår ni vad jag menar? Jag talar enbart om hur ni ska kunna göra för att skriva ut det ni vill utan att jag och mina Medarbetare ska få en massa extra jobb med att redigera era inlägg. Det är inte rolgit för oss att sitta och rensa i tråd efter tråd. Om ni alla håller er till det man får skriva så går det mycket bättre.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars
Men det som skrivs här Åsa, är ju det som denna person själv sagt, då blir det väl rätt eller ? Sina egna värderingar, menar du då att man inte får framföra sin åsikt även om man sen tidigare nämnt exakt som denna person sa ?
#71 om jag tar stödmatningen som ett exempel. Hon har inte sagt några ord alls om att valparna var underviktiga- hon la bara upp bilder och vikt och de var väldigt låga för valpar i den åldern. Sedan berättade hon att hon stödmatade valparna och av vilken grund. Sedan berättade "ingegärd" vad hon använde att stödmata med. Hur i hela fridens namn ska man kunna framföra det utan att lägga till egna ord? Ska man använda sig av klippa och klistra och lägga upp någon annas bilder och anta att de som läser förstår att valparna väger väldigt lite för sin ålder? och får man ens använda någon annans bilder?
Då drar jag slutsatsen att det kommer tystas ned och vara omöjligt att diskutera om jag inte får ha egna åsikter/ord/värderingar om detta…
Jag känner mig ganska förvirrad över vad du menar och förmodligen kommer ni få fortsätta redigera som tusan för ska man skriva något om någon annan utan att använda egna ord blir det ett stort projekt där jag säkert kommer trampa snett ett antal ggr..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#73: Men jag kan försöka förklara så att det blir mer tydligt. Även jag har svårt att förklara hur exakt jag menar ibland. Och om det då är några svårigheter att förstå så är det super att du gör som nu och säger till. Då får jag helt enkelt försöka klura på hur jag ska förklara mig bättre :-)
Ska återkomma med detta när hjärnan har tinat lite :-)
Audiatur et altera pars