Chippning
Någon som vet vad det kostar att chippa sin iller på ett ungefär ?

Är så otroligt olika på ställen så det bästa är att ringa runt och jämföra priser.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Som ovanstående skriver så är det otroligt olika. Vi chippade våran på Mälaren smådjursklinik, och där kostade det 1520 inklusive narkos.
Narkos för att chipa?? Vad är det för en veternär?? Jag har då aldrig behövt söva något av mina djur (både hundar och katter) när dom har blivit chipader. Tror inte ens min svägerska Christel (som har iller) har sövt sina illrar när hon har chipat dom. Tycker att det låter väldigt konstigt att man ska göra det, chip som chip väl??? Dom är ju lika stora oavsett land man bor i, dom är ca som ett riskorn i storlek.
#3 hon pratar inte om vanligt microchip, utan ett suprelorinimplantat, även benämt som uprelorin chip. Men jag kan faktiskt förstå att vet. väljer att lägga narkos. En kanyl som är på ca 5 mm i diameter, precis samma som för microchip, är INTE trevligt att få inkört underhuden. Och att lägga en lätt narkos är egentligen väldigt humant, när man utsätter sina djur för det här.
Hur många människor skulle frivilligt låta någon köra in en såpass grov kanyl, utan att beklaga sig?

Jag tror första frågan handlade om vanligt microchip men att #2 skrev om Suprelorinchip.
#4 Skit sa förvånandsvärt inte ett pip när jag satte in suprelorinchippet och inte jag heller när jag frivilligt satte en 4 mm kanyl genom örat ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 haha just ja, glömde bort piercingar :P Men om en läkare kom med en sån kanyl och sa att de skulle "bara ta lite prover", så hade man nog blivit skraj.
Har själv chippat otaliga illrar, både microchip och suprelorin, och det har för det mesta gått snabbt och lätt utan pip. Men jag har även varit me dom några riktigt dåliga chippningar, där det verkligen var synd om djuret :(
#7 Om en läkare smög sig på mig och tog ett prov med en sådan nål hade det kanske varit okej.. ;) Men nej, hade ju inte velat ha en sån nål intryckt i nacken och det var inte lika smärtfritt när jag chippade Dexter.. Ajaj..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#5 Ja, precis. Insåg när jag hade skickat kommentaren att det troligtvis var vanlig chippning men hann inte ändra det då.. Så, nej, det lär man inte behöva narkos för ;p

Vägrar konsekvent att chipa mina illrar. Ser ingen mening med det om inget gemensamt register finns.
Om det finns ett obligatoriskt register hos Jordbruksverker liksom det finns på hundar, då ska jag fundera på nyttan av att plåga mina små. Ingen av mina vuxna har chip. Ingen av mina valpar lämnar mig med chip. Det får den nya ägaren avgöra. Om de vill sätta in främmande föremål innanför huden på sin älskling är det upp till dem. Jag råder varken för eller emot.
Var och en får agera efter eget huvud.
#10# Det är väl lite fel, mig veteligen (men rätta mig om jag har fel Åsa) så finns alla chipnr (iallafall på dom illrar som ägaren skickar in nr på) hos STIF. Dom står tom på mina stamtavlor, så då borde dom ju rimmligen finnas där uppe eller hur??
Christel/Ingegärd//
#11 Det finns inget gemensamt register. Du kan registrera dig på STIF eller Svenska Illervänner men det är inget gemensamt register och det är svårt för utomstående som behöver hitta ett chipnummer på en upphittad iller tex för då måste denna person leta genom föreningarna. och då måste personen i fråga veta att illrar registreras genom illerföreningarna… Hade varit mycket bättre om de reggades genom SVERAK eller SKK.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#12: SKK håller i SVERAKS register också. Så SKK hade varit det bästa.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Är där någon som har pratat med SKK om detta?? Kanske vore en bra idé att prata med dom iallafall. Hade jag haft iller kunde jag ha gjort det, men min ena katt Lucas är den ende av mina mina som har stamtavla. Och han är ska jag ev rega i SVERAK, men det gör jag bara om han ska avnändas i avel. Annars räcker det att uppfödaren har hans chipnr om något skulle hända. Lucas har ett halsband (med 2 adress/telefon lappar i 2 hänge) på sig dom gånger han får gå ut med mig i koppel. Och skulle han slita sig ur det så står där dels min adress och telenr, men också uppfödarens telefon nr. Så då kan den som hittar honom ringa någon av oss, det kan dom göra även om han lämnas in till polisen eller till någon veterinär. Sen har jag själv ett kännemärke på honom som är väldigt unikt för honom, detta vet även uppfödaren om (och det står också i hans vaccinationskort) då han har haft det här uniktformade märket sedan han föddes.
Ingegärd//
#14 Det är självklart flera som varit i kontakt med dom under flera år.
Sen undrar jag lite om vad historien om katten Lucas har med chippning av iller att göra? Hängde inte riktigt med på den..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#15 Jag bara tog honom som ett exempel då jag inte själv har iller.

Lustigt att svägerskor har samma behov att berätta om sina egna djur i alla andras trådar ;) Kan vi inte få se en bild på katten lucas och hans namnlapp?

#10 jag har fått samtal om upphittade illrar i stockholm. Från olika veterinärer. Tack vare chipnummer har jag snabbt kunnat hitta ägaren. Finns fördelar.
Nu har Tischa blivit chippad och registrerad. Jag valde att chippa henne då jag vill ta ut henne på sommaren och vill öka chansen att få tillbaka henne om hon skulle råka smita. Men lite hemskt var det att lämna över henne till veterinären och se den stora nålen :( Men Tischa skötte sig utmärkt! :D ?
Jag tror vi tar 480:- ungefär (för ett id-chip alltså, suprelorin kostar 950:- + pol.avg).
Angående att söva för att kunna chippa. En iller har ett fruktansvärt tjockt och segt skinn, även att bara vaccinera kräver mera kraft än på hundar och katter. Om man då inser att illern inte kommer att kunna hållas stilla när kanylen ska genom huden är det mycket smidigare (även för illern) att bara söva den snabbt på gas.
Det här problemet finns inte på hund och katt eftersom de helt enkelt inte har samma sega och tjocka hud.

Jag sövde Meja i våras när hon skulle vaccineras och få suplelorinimplantat. När vi satte id-chippet blev hon vettskrämd och tillbringade flera dagar med att gömma sig så jag hade ingen lust att traumatisera henne så en gång till. DOm andra har inte haft problem med att vara vakna, visst, det gör ont en liten stund men får man bara godis under tiden så löser det sig fint.
Jag betalade nyligen 280 kr för ett vanligt chip i malmö.
Tibia upplevde sjöterskans hantering (sättet att hålla henne stila på bordet under tiden) som bestraffning och gäspade flera ggr och när nålen/kanylen gick genom skinnet på henne flämtade hon bara till lite, inget mer..
Såret läker nu fint, chipet verkar inte besvära henne och hon har inte ens tatt händelsen till sig..en lugnare resa från malmö har vi aldrig haft förut, fisen sov hela vägen hem.
På valparna här i västerås med vacc+chipp har legat på runt 600 per iller. Men de är lite dyrare dock anser jag de är de duktigaste i västerås så jag återkommer gärna till dom.
I göteborg betalade jag 400 för vacc+chipp för en valp.
Inga av mina är chippade. Vet inte varför jag slarvar på mina egna djur. Borde verkligen göra det.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag har valt att söva Cliff för att chippa honom, han är så nervig och känlig. De andra har det gått bra ändå med.