Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 401 ggr
Burtil
0

Skällande Iller

I går när jag var ute och gick med Hobbe så skällde han ?!

Det kom en okopplad större hund en bit bort så jag lyfte upp Hobbe för säkerhets skull. Och mycket riktigt så kom hunden rusande men ställde sig ett par meter ifrån oss och sniffade våldsamt. När ägaren kom fram och bad om ursäkt så gav Hobbe ifrån sig ett skall (fortfarande i min famn). Jag blev så snoopen för det lätet hade jag aldrig hört förut. Vanligtvis så väser han bara när det kommer hundar för nära. En gång när jag råkade trampa på en tass så skrek han till lite men det här lät mer som ett hundskall.

Skäller era illrar också ? I vilka lägen ?

sarae
0

jag har hört stitch "skälla" en gång eller två…en gång när jag gick in i badrummet å stängde dörren och han fick stanna utanför och en gång på promenad….skumt ljud på en iller måste jag säga!

Faxlin
0

haha, fast alla 9 valparna kunde skälla och pipa som hundar när de reste från mig. Tror det berodde på att Bonita avgudade dem. Och ja hon kunde skälla den hunde när någon kom för nära valpisarna. ;-)
Så att Stitch skäller är inte konstigt, han är miljöförstörd av min hund. :-)

Så de kan härmas och skälla de små liven ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lotta_A
0

Haha. Har aldrig hört talas om en iller som skäller :P
Skulle hemskt gärna vilja höra det dock :)

Faxlin
0

Du får se till att träffa Stitch :-)

Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Det har jag också hört, sist var det Jazz som gav ifrån sig detta "skall". Vi blev båda lika rädda, han kom från mitt sovrum och såg inte mig, och jag kom från hallen och skulle in i mitt rum för att se varför där var ett sådant fasligt liv inne. Och vi möttes precis som Jazz rundade sovrumsdörren. Tror att dom ger detta läte ifrån sig om dom blir väldigt rädda eller överrumplade av nått eller någon.

Faxlin
0

Fast mina har använt det när de varit uppspelta. ;-)
Så det kan nog vara individuellt.

Audiatur et altera pars

Smeagol
0

Va?? Vad häftigt!! Men hur låter det då? Som ett valp skall?? alltså från en hundvalp eller??

elinn
0

Trissan är oftast den som blir jagad och biten här hemma då hon och Elvis inte drar riktigt jämt med varandra men när Chiquita vill leka så jagar Triss henne under byrån i hallen och står och skäller på henne. Ganska komiskt tycker jag då jag flyger upp för att rädda Triss undan faran och ser att det är hon som faktiskt ÄR faran hehe =)

gwen
0

Själv har jag aldrig hört något av mina på 6,5 år annat än poppet och "fågelskriet" när de blivit rädda eller gjort illa sig. Senast hos veterinären skulle blodprov tas och vet satte ett sånt där plastband runt benet för att stoppa blodet innan nålen stacks. Plastbandet nöps fast av en saxliknande grej. Att sätta på denna var mer traumatiskt än själva blodprovet och min iller skrev dödsskriet gång på gång. Tror hon trodde att veterinären skulle klippa av henne benet, för det var inte av smärta, eftersom vet inte ens hunnit sätta på gummibandet innan hon skrek. Stackarn… Annars är det inte ofta de gör väsen av sig…

gwen
0

Nåt enstaka fräs då och då när hon är arg förresten, glömde jag…

Velsan
0

min låter så när de blir rädda å överraskade, typ om hunden springer mot dem när de leker å så :P

Burtil
0

#7 Ja, jag skulle likna det med ett valpskall (mindre hundras). Det är ju tur att de inte använder de lika ofta som en del hundar för då skulle nog omplaceringarna dugga ännu tätare.

Faxlin
0

#12: haha, jag kan bara hålla med. Fast jag tycker det är lite sött. Men samtidigt bevisar det att de oftast lär sig oerhört lätt av sin omgivning ;-)

Audiatur et altera pars

[tiiia]
0

jag har aldrig hört en iller skälla :) men det låter lite skojj att de kan göra det :)

Alwyn
0

Oh, jag vill åxå höra det! Har aldrig hört Tindra göra det.

ViktorMarina
0

aiia har nästintill jamat en gång, lät precis som ett "MJAAAUUUU" utan 'au' om ni förstår.. Typ mmmmiiiiiaa! hon busade i tv-rummet medans vi lagade mat och ville ha uppmärksamhet :P

Flisa
0

lucifer har skällt :P ganska festligt :D

Tesan
0

Tror att jag hört våran gamla iller (Berit) skälla till en gång när hon fanns med oss men det var när ja kastade en boll på henne som hon absolut inte var berädd på så hon blev skitskraj o "skrek" till!

Men det var ju av rädsla då!