Stonghold
Har letat och letat nu, men hittar inget. Hur lång tid ska det gå mellan behandlingarna av stronghold? För det är två gånger de ska behandlas va?
"Chaos is a friend of mine."
I detta ämne finns de ju mååånga olika meningar.
Vissa säger behandla en gång vänta 2 veckor behandla igen.
Andra säger att man ska vänta 3 veckor mellan gångerna.
Jag själv har fått ordinerat att bara behandla en gång vilket har funkat bra för mig dom senaste gångerna (katt ska ju bara behandlas en gång) medans andra säger att de behövdes 3 gånger för dom.
Jag brukar göra så att jag behandlar väntar 2 veckor kollar öronen nogrannt i microskåp finns det inget spår av dom små krypen behandlar jag inte igen. Stronghold är ju inte hälsokost direkt.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Vi fick ordination av vetrinär att ge en gång och en till gång 3 veckor senare.

#0 Jag har behandlat mina med Stronghold två gånger…både gånger har vi behandlat en gång- väntat 3 veckor- därefter behandlat igen. Kliandet och skiten och djuren har däremot faktiskt försvunnit efter första behandlingen…men har alltid tagit andra dosen "bara för att vara 100% säker".
Varje gång jag har varit hos veterinären får jag utskrivet stronghold för en gång.
Så jag har gjort endast en gång och det har alltid fungerat.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jag gör som #1, jag behandlar, kollar igen efter två veckor och ser om det behövs en omgång till. Hittills har det alltid räckt med en omgång men jag brukar alltid be att få doser för två omgångar när jag ändå får ett recept. På så sätt slipper jag även gå till veterinären nästa gång de har skabb för då har jag redan en omgång doser hemma =)
Anledningen till att man ska göra efter 3 veckor är väl för att skabbäggen har kläckts och man vill vara hundra på att dessa också dör?

#6 Precis! Så sa dom hos Väsby vetten iaf…

Hur lång tid bruakr man säga att det tar från första behandling tills man kan säga att illern är helt frisk från skabb?
Kan vara bra att veta nu när vårens och sommarens illerträffar är på ingång snart! 

Det fungerar precis som med löss hos oss.. man vet ju hur det är när dessa tider börjar på dagisen.. Där gör man först en behandling där allting dör. Men det dödar inte äggen, därför utför man en till behandling några veckor senare för att ta dö på dem innan de hinner lägga nya ägg. Det fungerar likadant med skabb för våra små fyrbenta :)

Jo, men dör äggen på studs så fort man behandlar andra gången, eller hur lång tid tar det tills ALLT är dött och borta?

Det är inte äggen som dör, utan de nya kräken. De hinner inte lägga nya ägg på den tiden. Så efter andra behandlingen, där 3 veckor är det jag känner till också, ska allt vara borta. Kan vara bra att ha ögonen öppna veckan efter om man verkligen ska vara säker, men det borde definitivt räcka.

Då är jag med på noterna! Tack!
#1 fast stronghold är ju inte farligt direkt. kör samma på mina möss och råttor. En hel tub på en mus är inte farligt, bara onödigt slöseri :-P
Jag har fått dosering en gång. Men det kläcktes och återkom efter behandligen så jag körde igen. Hellre en gång för mycket och bli av med skiten. Inte farligt. Jag kör samma på mina möss/råttor när de har ohyra.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#13 Hur i helskotta kan det vara så ofarligt när jag får allergiska reaktioner av det?

Nu är jag inte helt jätte, jätte hundra på det här. Men är ganska säker på att jag läst på mus,ifokus att om man överdoserar stronghold på möss så kan de dö.
Och att det rekommenderades någonting annat till just möss för den sakens skull.
Jag kan ha fel här, men det ringer en jätteklocka när jag hör det här.

Äsch, strunta i mitt inlägg. Jag kan lika gärna ha blandat ihop det med nåt annat. Ska inte skriva nåt när jag inte är säker.
I alla inlägg om stronghold på mus iFokus sägs det att stronghold kan överdoseras rätt mycket innan det blir farligt. Själv kört det i flera år på mina och på pygme mus, mus bebisar på 3 veckor. Ingen som någonsin dött eller blivit annat än bättre.
Varför en människa får biverkningar vet jag inte. Fast jag tål inte vissa shampon eller tvättmedel då får jag utslag.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tja jag har väl hittat en enda sa jag är allergisk mot då=p
Kollade fass en snabbis och det har testats med överdosering upp till tio gånger rekomenderad dos utan att något farligt skett. Detta gäller dock hund och katt som läkemedlet är framtaget för fårn första början.
Vidare kan ajg konstatera att jag är glad att jag inte är skabbdjur, verkar vara en måttligt mysig död (om man nu har tur och dör av medlet och inte till följd av paralyseringen):
"Selamectin paralyserar och / eller dödar en mängd olika ryggradslösa parasiter genom att störa ledningsförmågan i kloridjonkanalerna, vilket avbryter den normala neurotransmissionen. Detta hämmar den elektriska aktiviteten i nervceller hos nematoder och muskelceller hos atropoder, varvid parasiten paralyseras och/eller dör."
Hm, jag har också läst att stronghold som överdoseras på möss ger andningsproblem.
Jag frågar på mus.ifokus!