Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 8060 ggr
ferretgirl
0

OT Ska sy dopklänning OT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla!!!

Blev överlycklig idag när min yngste son Peter ringde och talade om att jag ska bli farmor vid midsommar. Han frågade om jag hade dopklänningen kvar som han döptes i 13-afton 86, sa att det hade jag men viste inte om jag fick den ren. Hade lånat ut den till en släkting något år innan Peter föddes, och dom spillde rödvin på den. Har provat att få den kemtvättad, men dom vill inte tvätta den då den är så gammal. Klänningen sydde jag själv i skolan när jag i 7:e klass om jag minns rätt, dvs att den då är 42 år gammal. Så istället ska jag sy en dopklänning som bebisen ska få som dopgåva av mig. Klänninge kommer att kosta ca 1500-2000:- att sy upp. Jag har ett par mönster, kanske kan någon av er säga vilken ni tycker är finast. Så blir det kanske den jag syr upp till våren.

En lycklig Christel.

ferretgirl
0

Här är en annan bild

ferretgirl
0

Här ytterligare en dopklänning som är väldig söt

ferretgirl
0

Här är en till

ferretgirl
0

Och den sista jag har foto på änså länge

Sofieen
0

ÅH! Grattis! Skrattande Vad roligt för dig att få bli farmor.

Jag tyckte den senaste bilden var jättefin. Den med vinrött band.

LinaN
0

I_ vår familj så har vi en dopklänning som mormors alla 12 barnbarn är döpta i och har fått sina namn inbroderade lngsmed fållen i de 2 färger som det var på sidenbanden. Mina barn och alla kusiners och syskons barn kommer också använda den klänningen troligtvis :D

fin dopgåva oavsett vilket mösnte rdu använder!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

nenne78
0

hej

grattis

jag tycker bild nummer 1

ferretgirl
0

#6# Jag har en dopklänning som jag själv sydde för ca 40 år sedan, och den har alla mina 3 blivit döpta i, + att en del kompisar och släktingar har lånat den. Alla namnen är insydda i klänning med födelsdagar, alla dopnamnen samt alla dopdagar. Men den sista som lånade den spillde rödvin på den, och dessa fläckar går inte bort då hon inte skölde upp klänningen på en gång. Tog den till kemtvätt, men dom vill inte tvätta den då den är så gammal. Dom vill inte förstöra den sa dom. Dom kunde vist tvätta den, men det blev på mitt samvete om något skulle hända med den. Ska testa Wanishtvättmedlet och se om detta kan ta bort fläckarna, annars vet jag inte vad jag ska göra mer än att sy en till dom.

Loveferrets
0

Grattis farmor, så roligt !!

Jag tycker bild 1 hehe, så jäkla fin

ferretgirl
0

Bild 1 i första inlägget har dom sagt att dom inte vill ha då dom tycker att ser ut som om klänningen har ett förkläde. Har skickat över samma foto till dom, så får vi se om någon av dom passar. Får annars åka ner i stan och se om jag kan hitta ett annat mönster att sy efter.

Loveferrets
0

Hmhm de var den jag gillade bäst med volanger o allt, ser inte alls ut som nått förkläde haha. däremot gör bild 2 de kan jag tycka.

Ceciliaolucifer
0

Vad roligt :) Hoppas att du lyckas bra och att den passa sen!
Jag önskar att jag kunde sy bättre Obestämd

ferretgirl
0

Peter och Vicki tycker att 2 var sötast, så den vill dom ha. Så jag får nu se om jag kan få tag på mönstret till don. Den är uppsydd av en i Danmark, så jag hoppas jag kan få tag på mönstret via den dom.

FerretCrow
0

Gud vad söta klänningar. Här hemma döptes sonen i samma klänning som min mormor virkade till mig i doppresent och även mina småsykon är döpta i den och det kommer följa med i kommande generationer OM då föräldrarna vill att barnet ska ha det, e ju inte så man tvingar direkt =)

Här ser ni min son Anton på sitt dop =)

FerretCrow
0

fick ni tag i mönstret från danmark ?