Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 2478 ggr
ilder-jente
0

Avel på Pastell???

Er d noen som skal avle på pastell?

Jeg er svært interesert.

Nå har jeg kontakt med en Norsk oppdretter, men d er ikke sikkert jeg får noe i år heller(?)

Noen i Sverige som skal avle?

(ikke for langt nord)

Faxlin
0

Jag ska eventuellt avla med pastell. Men det är hanen som kommer vara pastell i sådana fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

poppopan
0

Jag känner en som ska eventuellt para sin pastelltjej, hon heter Christel och har Trollvalpen´s illeruppfödning i Helsingborg. Pappan till den eventuella kullen blir den samma som förra året, då fick hon 3 pasteller, 2 bruna, 1 brun tomte och 2 albino. När jag sa till henne att du sökte pastell, så bad hon mig att skriva i ditt inlägg. Vill du kontakta henne, så gör det på trollvalpen@hotmail.com så kan du prata med henne själv.

Ingegärd//

Bogey
0

Vad jag vet så ska ev. Karma's illrar på Gotland också avla på pastell i år. Där är honan pastell.

Hanen är viltfärgad men har pastell i släkten och heter Kotetsu. Här är en bild på min dotter, från när vi var på besök, där hon bl.a. håller i Kotetsu. Han är illern längst till vänster.

Illern i mitten är f.ö. Bogey's bror Eagle.

ilder-jente
0

Takker takker.

(Glemte å få med at begge parter må ha stamtavle.)

poppopan
0

Det har Christel vad jag vet. Hon har visat dom för mig en gång.

Ingegärd//

Bogey
0

#4 Vad jag vet så har de stamtavla, men jag kan PM'a dig kontaktuppgifter så kan du fråga själv.

JossanH
0

Är det för att du vill ha en avelsiller med pastellanlag eller vill du ha en pastellfärgad illervalp? Vill du ha stamtavla så du vet bakgrunden till den och räcker det då med stamtavla med namn eller är det viktigt för dig att veta mer bakom gällande sjukdomar, ålder och dödsorsaker på de tidigare illrarna?

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
0

Jag har en kull plan rätt snart på milly. där kommer det bli nästan bara om inte helt i pastell. leelos Milly från gotland. Har några val av hanar som är helt okej.

Jag bor i västmanland. Har en kompis vars släkt bor i norge så hon åker den sträckan till och från. lämna till henne i gävle är inga problem. Inte heller närmare norska gränsen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ilder-jente
0

JossanH:   D er en pastell hannvalp jeg er ut etter (ikke kastrert)

Fam. hans må ha friske forfedre/god levealder. Pastell bakgrunn.

zickan:    Har du en egen hjemmeside for ilderne(dagbok)?

zickan
0

#9 hade en men hade inte råd att betala hemsidan en tid så den är borta nu. Men borde skaffa en ny. Har bara till mina råttor just nu.
Stam finns, inte den väldigt längsta men det finns. Har uppskrivet infon jag fick av tjejens uppfödare om ålder osv ska bara leta upp. Men systern hade en kull förra året iaf.

JossanH
0

#9 Ska han användas till avel måste du diskutera detta med uppfödaren direkt så du inte bokar en valp men sedan inte får lov att avla på den. Hoppas du hittar vad du söker!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Norrskenets
0

Min hona Saga (pastell) kommer paras med en albino angorahane. Valparna förväntas bli viltfärgade, pastell och albino.

mer info finns på "illervalpar" inne på min uppfödarsida: www.freewebs.com/emmasillrar

zickan
0

Jag kan tänka mig att tillåta avel på några av ungarna som blir. Men det vill jag isf diskutera med enskild person. Partner och hur mycket man kan om illrar. Mest så man har råd till ev veterinär om det blir komplikationer.
Men jag är aldrig omöjlig att övertala om man har bra argument ;-)

ilder-jente
0

Jeg er ut etter å få ett kull på min tispe. En storfam.

For så å kastrere hele gjengen, nor tiden er inne!!Flört

ninaeliz
0

de fleste oppdrettere i norge selger med avlsforbud…..så det er viktig å fortelle dine planer ved kjøp av valp….

hvis du føst skal avle.. så vil jeg anbefalle deg å skaffe deg en dyr fra en oppdretter.. ikke butikk osv..

lykke til…

JossanH
0

Samma sak här i Sverige. Många säljer med avelsförbud.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ninaeliz
0

16# synes det er kjempefint at ed blir solgt med avlsforbud…

selv om mange driter i det og avler allikevel… det er jo veldig synd.. kontaktbrudd er jo ikke lovlig..

ilder-jente
0

Nordmannen veit om mine planer her i gården, og har så langt akseptert hva jeg villCool om jeg ikke skulle få tak i, i noreg, så er jeg selfølgeleg ærlig angående mine tanker hos svenske oppdrettere. Men d tar jeg nor den tid kommer. noen er ikke fult så strenge som andre.

ninaeliz
0

det er ikke så rart at enkelte er ganske strenge med sine linjer. dette fordi det er mange som må jobbe ganske så hardt for å få tak i gode linjer og avle på.

min samboer og jeg er veldig strenge når det kommer til våre linjer og senger ikke ut avlsdyr, med mindre vi stoler 100% på kjøperen.
dette fordi vi ikke har noen intersse av å spre de linjene vi har…

ilder-jente
0

Jeg er ikke ut etter å selge, så d er nemt.Flört

ninaeliz
0

skjønner det. men allikevel så er det mange oppdrettere som ikke er interesert i å selge til noen som skal avle. uansett om det bare er for din egen del.

zickan
0

Det är så med nästan alla djur arter. Folk skäller på att man inte har 10 led bakåt men istället är det ingen som gärna säljer för avel. Ser det väldigt mycket i tamråtts världen där jag är som mest aktiv. Där skäller folk på de som avlar på råttor utan direkt känd stam. Men när de söker en med stam hos reggad uppfödare är det nästan ingen som säljer för avel. Ond cirkel när det är många som söker avels material och få som säljer till avel.

UlrikaD
0

Det är väl inte heller så vanligt att en uppfödare som tar en kull behåller hela kullen själv.

ninaeliz
0

Jeg forstår godt de oppdrettere som ikke selger avlsdyr til alle og en hver… man prøver jo å unngå at linjene sine blir spredt ut over alle vinder.. det er ikke det som er meningen med å avle… ikke i mine øyne…

hvis man er interessert i avls dyr så får man heller gjøre som mange andre må.. importere fra utland… hvis man ikke får kjøpt av noen i sitt eget land…

vi er selv veldig strenge når det kommer til vidresalg av avls dyr… det er ikke noe vi selger til hvem som helst..

Sarah
0

Åsa,n en sak jag funderat på… Är det ok att göra reklam från valpar från folk som valt att lämna forumet istället för att diskutera vanvården?

Faxlin
0

#25: Ber om ursäkt för att jag fattar dåligt nu. Har varit hela dagen på smärtrehab och är mer än måttligt slut i hjärnan. Förklara gärna bättre hur du menar så jag vet vad jag ska svara :-)

Audiatur et altera pars

sarae
0
Faxlin
0

Om det är så har medlemmen själv valt att avsluta sitt medlemskap. Hon är alltså inte avstängd från forumet av sajtvärden. Så om hon berättar om sina valpar genom andra får hon göra det.

Mvh Åsa Faxlinsajtvärd

Audiatur et altera pars

Sarah
0

#28 Ok, då kan jag iaf berätta att denna ingegärd är christel själv som inte vågar stå för vad hon gjort och därför skapat en ny användare där hon låtsas vara någon annan ;) kul va?

Loveferrets
0

#29, Är du säker på det Sarah ? Jag bara undrar och tänker ej protostera (finner inget bättre ordval) vad du än svarar för själv har jag ingen aning.

Sarah
0

#30 Ja jag är helt säker.

Loveferrets
0

#31, Okej

Faxlin
0

#29: Jag har inte hört något om detta. Men om du är säker och har bevis för det så skicka de gärna till mig.

Audiatur et altera pars