Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1367 ggr
ferretgirl
0

Hund kräksjuka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hörde på radion idag att det hundvinterkräksjuka, så jag tänkte om hundar kan få denna vidriga sjukdom (som har lett till döden för ett par valpar), så kan den säkert smitta även på illrar. Så var försiktiga när ni själv är sjuka, eller om ni går ut med pälsbollarna. Dom hundar som har blivit smittade med sjukdomen har fått den när dom har blivit rastade i eller i närheten av rastgårdar för hundar. Så jag för en kommer inte att ta ut mina illrar där jag vet är hundar, man vill ju inte ha dom sjuka, speciellt inte som jag har ett par gamlingar på ca 6 år och 2 ungdjur på ca 8 månader och ca 10 månader. Så ta det lungt och se vart ni är med era djur

sarae
0

Bra att du varnar för detta ferret girl! Ja, det borde ju kunna smitta till illrar så det är verkligen dumt att chansa!

ferretgirl
0

Ja, jag tänkte det också. Ioch med dom kan få valpsjukan, så borde även kräksjukan smitta både från människa till iller och från hund till iller.

Flisa
0

tack för varningen.. ska tänka på det!

TottsiGirl
0

http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,982575,00.html

Här har ni en länk från aftonbladet om just detta ämne

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

ang3lica
0

Hörde oxå om det på radion. Fast då sa det att det endast var hundar som kunde bli smittade. Fast det ska man nog inte lita på. Dumt att chansa..

ferretgirl
0

Jag skulle aldrig ta den chansen iallafall. Illrar kan vara kännsliga, och då är det lika bra att vara försiktig från början.

Faxlin
0

Jag håller nog med att man ska vara försiktig. Fast jag anser att man alltid ska vara vara försiktig när man är sjuk själv. Många av våra sjukdomar smittar till våra pälsar. det är ju faktiskt det som gör dem ypperliga att använda inom djurförsök.
För att komma så nära som möjligt att finna lösningar på sjukdomar är ju det rätt logiskt att använda djur som ligger närmast till hands att få våra sjukdomar.
Nu säger jag inte med detta att jag uppmuntrar djurförsök. Men det är klart bevisat att de får våra sjukdomar i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Förstår exakt vad du menar Åsa, tycker också att man ska vara jätte försiktig t.ex om man har influensa, vare sig det är mag eller förkylnings influensa man har. Eller om man har t.ex halsfluss som också är jätte smittosamt, vet att vi människor kan smitta hundar och kattor med det, så jag tror att även en liten iller kan råka ut för det om man har det. Så var försiktiga med pussandet så här i förkylningstider. Mina blir väldigt sura om dom inte får minst en puss om dagen, men om och när jag är förkyld eller sjuk på annat vis. Så pussar jag dom bara uppe på huvudet, aldrig vid deras mun. Men pussas vill dom.