Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 1263 ggr
Anothername
2009-12-20 18:48
0

Vi har problem!

Vi har sånna problem med våran iller. D är med stor sorg för ibland är han världens goaste men han är så aggresiv. Har läst mycket om illrar och hört att dom inte ska vara aggresiva av naturen?!

Vi vet inte hur vi ska göra. Det är på gränsen att vi säljer honom. Men då vill vi att någon med erfarenhet av illrar tar honom då han verkar vara mycket att jobba med. Jag tänker enbart på Mr Tonys (våran illers) bästa och d känns inte rättvist att han ska få skäll hela tiden och bli instäng i buren. Vill att han ska ha ett bra liv och ärligt talat verkar d inte som vi kan ge honom det.

Hoppas någon kan komma med tips om vad vi kan göra. Tycker ni att vi ska fortsätta kämpa men hur ska vi då få bort hans bitande?

Eller ska vi sälja honom till någon som har mer erfarenhet och kan ge honom ett bättre mer rättvist liv?

Snälla hjälp oss. Jag tar gärna kritik men ni behöver inte vara "elaka" för det här är enbart ett inlägg som ska gynna Tony.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

sarae
2009-12-20 18:52
0

Hur har ni gjort hittils för att uppfostra honom? Hur länge har ni haft honom? hur gamal?

Anothername
2009-12-20 18:57
0

Så fort han har bitit oss har vi sagt NEJ med skarp och hög röst. Har även provat att väsa och funkar inte detta tar vi honom i nackskinnet och lyfter upp honom och säger NEJ.

Han är inte alls gammal han är bara runt 6-7 månader.

Vet att valpar är lite mer jobb med. Men skriver ju det här medelandet just för att vi har insett att vi verkligen inte kan ta hand om honom på rätt sätt. Läser ofta och dagligen om knep och så men har aldrig kommit fram till någon sida där d står om att illrar bitts på mycket som han gör.

Vet inte om det är pga folk försöker försköna illern eller om d är våran iller som är ovanligt "aggresiv"

Som sagt är vi "nybörjare" med illrar och man kan inte annat än lära sig av sina misstag eller har jag fel?

Självklart tycker ja inte man ska omplacera djur hit och dit men när man vet att ens djur kan få det bättre i ett annat hem kanske det är värd det?

Som sagt jag vill jätte gärna ha tips för visst har vi fattat tycker för våran lilla grabat men d börjar bli för mycket nu.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

FerretCrow
2009-12-20 18:57
0

Är han kastrerad? Många hanar kan lugna sig otroligt efter en kastrering =)

Anothername
2009-12-20 19:02
0

Nej han är inte kastrerad än. Då han bara är 5-7 månader så hade vi tänkt göra det efter nyår för att vara säker på att han är mogen nog att göra det.

Ja som sagt just nu tycker jag bara jätte synd om honom. Ja är en väldigt go djurvän och jag hatar att se honom vara instängd Men när vi har honom ute så är d som sagt så att han biter oss.

Vi har nog inte tålamod det erkänner jag och jag har också sagt d att när vi (någon gång i framtiden) köper hund igen blir d en lite äldre hund då jag inte har tålamod att "fostra" en valp.

Är så rädd att då dålig kritik för det här men jag är bara ärlig i mina svar och vill verkligen mina djurs bästa.

UlrikaD
2009-12-20 19:03
0

Lite stressad och skriver gärna mer sen.

Men jag undrar över hur gammal han var när han kom till er? Kom han direkt från uppfödaren eller har han haft annat hem tidigare?

Hur har de han bott hos innan/alternativt uppfödaren uppfostrat honom? Han kan vara van vid någonting helt annat.

Mina skulle aldrig klara av att bli tagna i nackskinnet. Vet att det triggar många illrar till att bete sig värre istället för att lugna ner sig.

Ignorera är en snäll metod som brukar fungera. När han gör nåt som är fel, ignorera och gå därifrån. Illrar vill ha sällskap och om matte/husse går hela tiden så lär de sig snart koppla vad det är för beteende som är önskvärt resp. inte alls önskvärt.

Var bor ni nånstans? Kanske någon med mer erfarenhet kan komma och hälsa på och se hur han beter sig. Ifall det är vanligt valp-trots eller om det kan ligga någonting annat bakom.

sarae
2009-12-20 19:03
0

alltså, för det första så måste ni bestämma er för att ge järnet och behålla honom och kämpa för att få honom bra. Vilket går, med nästintill alla illrar, men med vissa tar det bara längre tid. Men det viktiga är att ni verkligen bestämmer er för att kämpa, gör ni det bara halvhjärtat så kommer det påverka resultate då han mest troligt kommer att känna av det.

Jag använder själv ingen typ av dominans i min uppfostran utan enbart positiv förstärkning, ignorera felbetenden (förutom att markera med ett NEJ), och sedan berömma allt positivt. Troligtvis är er grabb lite rädd av sig, och har svårt att lita på er, så ni måste vinna hans förtroende.

Känner ni att det här är för mycket för er, så är det inget fel i att "ge upp", och låta honom komma till någon som har tiden och erfarenheten att ta hand om honom. men det måste vara ert beslut.

Vart bor ni någonstans? Ibland kan det vara storhjälp att få en van illerägare på besök som kan ge handfasta råd och tips.

Anothername
2009-12-20 19:13
0

UlrikaD. Vi fick honom för ca 2 månader sedan och jag tycker han varken har blivit bättre eller sämre tyvärr. Har sånna skuldkänslor över att vi inte kan få honom att bli bättre. Vi kör med samma diciplin som förra ägeren gjorde, det va han som lärde oss hur vi skulle hantera honom och likande.

Vi har försökt att ignorera honom men det är svårt när han står och klöser på våran soffa. Jag tror han skulle behöva sällskap av en annan iller, då jag hört att vissa illrar inte fungerar att ha "själva" men vi har inte råd och ork med en till iller känner vi. Så därför om vi nu ska omplacera honom så kommer d bli till någon som "kan" illrar och har erfarenhet och andra illrar han kan få sällskap av.

Saeae. Ja det är väll så att vi inte vet om vi kommer kunna ha tålamodet till att vara så konsekventa. Det tar på krafterna känns d som och visst så visste vi det här innan vi köpte våran lilla Tony men inte att d skulle vara såhär psykiskt och fysiskt jobbigt. Som sagt så tycker jag bara jätte jätte synd om honom och min pojkvän känner likadant.

Tack så jätte jätte mycket för svaret och det känns verkligen som om han skulle behöva komma till ett illererfaret hem. För jag tror våran lilla grabat inte är för någon nybörjare och jag skulle inte sälja honom till första bästa utan det skulle krävas en del innan jag ger bort honom. Som sagt även om han är jobbig så är han ändå ett djur och alla djur förtjänar att må bra och även om vi kanske inte vill ha honom längre så vill jag inte att han ska behöva skickas vidare mer.

Jag är jätte tacksam för alla svar. Ska tänka lite nu över jul så får vi se hur mitt beslut blir. Vill inte göra något förhastat och vill bara att han ska ha det bäst!

Anothername
2009-12-20 19:17
0

Sen måste jag fråga er. Tycker inte ni att d är konstigt att uppfödaren han kommer ifrån inte har vaccinerat eller chipat honom?

Enligt förra ägaren tyckte tydligen uppfödaren att dom inte behövde det för ingen av hans illrar är vaccienarade?!

sarae
2009-12-20 19:18
0

ja, ta er en ordentlig funderare. Känner ni att ni inte har orken elelr tålamodet, så är det nog bäst att han får flytta. Jag tycker inte att ni förtjänar att få skäll för det här. Tycker snarare att ni förtjänar en klapp på axeln för att ni visar så stor självinsikt, och att ni är måna om att han ska få det bra.

De allra flesta illrar går att få otroligt trevliga, men ja vägen dit kan vara lång, och det kräver väldigt mycket av en som ägare. Känner man med sig att man inte orkar det, så är omplacering befogat enligt mig

Anothername
2009-12-20 19:23
0

Tack det är det jag vart orolig för då vissa kanske missförstår oss. För det här handlar ju inte om att vi "tröttnat" på honom utan snarare att varken han eller vi mår bra i varandras sällskap.

Jag tror att Tony skulle kunna bli en underbart fin iller men som sagt. Vi vet inte om vi kan klara av det och känns inte som om vi vill vänta allt för länge heller med att omplacera honom heller om vi nu ska göra det.

Men otroligt jätte mycket tack. Känns genast lite lättare. Som sagt inga beslut är tagna. måste prata med min sambo eftersom vi är 2 i det här eller ja 3 om man räknar med honom :)

Just nu är allt å hans vägnar. Vill bara att han ska må bra då djuren i mitt liv alltid går i första hand.

FerretCrow
2009-12-20 19:49
0

Jag kan igentligen tycka att ni kanske ger upp för snabbt om ni bara haft honom i 2 månader. Är det en liten osäker kille kan det ta längre tid än 2 månader för att han ska lita på er helt och inse att ni inte är farliga.

Sarah
2009-12-20 20:04
0

Vart bor ni? Kan vara bra att träffa ngn med vana av valpar som kan visa er hur man kan göra…

UlrikaD
2009-12-20 20:08
0

Det är ju helt upp till er om ni känner att ni inte orkar mer eller inte. Men som Ferretcrow skriver så kan det ta mycket längre tid än så.

Var han sån här i det andra hemmet också? Fast det kanske de inte berättade i och för sig.

Kan ju betyde att metoderna som förra hemmet använde sig av är fel för just denna illern och han behöver någonting helt annat. Om man kör på i samma hjulspår fastän det inte hjälper någonting så kommer man ju aldrig vidare. Kanske skulle behöva vända på rutiner, uppfostran, allting.

Att skaffa en till iller medans den första fortfarande är trotsig är ändå ingen bra idé. De tar gärna ovanor ifrån varandra. Bättre att skaffa sällskap när man fått ordning på den första, ifall man vill det.

Du skrev inte var ni bodde. Kanske finns någon i närheten som kan hjälpa till.

Angående vaccinering så gör ju folk olika. Skulle personligen aldrig skicka iväg en valp utan vaccinering, men det kostar ju pengar. En del "uppfödare" försöker ju föda upp kullar så billigt som möjligt för att tjäna pengar på det. Då hoppar de gärna över vaccinering och andra saker. Sen är det ju upp till köparen om man vill stödja det eller inte.

Anothername
2009-12-20 21:26
0

Vi bor i stockholm. Ja vi skulle nog behöva hjälp. Jag känner att jag har nog redan gett upp. och som jag skrev så vill jag ha hund men då vill jag ha en lite äldre hund som redan gått förbi valpstadiet. hade jag vetat att illrar va ännu mer jobb så skulle jag nog aldrig skaffa en. men det är alltid lätt å vara efterklok och jag menar någon gång måste ju vara första ggn. Man kan ju inte bli erfaren utan att ha vart nybörjare.

Men vi får se hur vi gör. som sagt så än en gång uppskattar jag era svar väldigt mycket.

Sarah
2009-12-20 22:21
0

Jag finns utanför stockholm ;) Om ni har bil kan ni komma över och lata honom leka med min hanne som är lika gammal sa kanske jag kan hjälpa till lite.

Sarah
2009-12-20 22:23
0

Da kan ni även fa träffa äldre illrar som redan är mer eller mindre uppfostrade. Även se hur ett illerhem kan se ut :S

Faxlin
2009-12-20 22:55
0

en kastrering kan göra underverk. Inte alla hanar klarar av att vara okastrerade. De blir frustrerade och det tar de ofta ut i att bitas. Så en kastrering kan vara till stor hjälp. Dock tar det några veckot efter kastreringen med innan man märker resultat.

att träffa någon med illervana som kan hjälpa er är ingen dum ide. Och i Stockholm finns det massor med bra hjälp att få.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anothername
2009-12-21 23:20
0

Jag har bestämt mig för att ge honom en chans. Jag tycker ju faktiskt väldigt mycket om den lilla krabaten. Men kastrering är d första vi ska göra nu efter nyår!

Sarah. Jag skulle uppskatta det väldigt mycket om vi skulle kunna få komma och få lite tips och hjälp med Tony. Som sagt jag vill jätte gärna ge honom en chans och inte ge upp för lätt.

Just nu har vi ingen bil för den är inne på verkstan men efter jul hoppas vi på att få tillbaka den så kanske nån gång efter nyår så kanske vi kan komma förbi och hälsa på. Ska prata med min sambo men jag känner att vi behöver all hjälp vi kan få.

Lite frågor till er alla nu:

1. Han va varken vaccinerad eller chipas när vi fick honom. Är det vanligt? Jag tycker själv att det är jätte kostigt just med vaccineringen att han inte fått någon. Ska vi i så fall vaccinera honom när vi ska in och kastrera honom efter nyår eller ska vi stunta i det ?

2. Vad för slagt diciplin brukar ni köra med när illrar tex bit oss eller klöser på soffan som våran har en förkärlek till att göra?

3. Finns det något sätt man kan få dom att sluta jaga fötterna då jag själv och andra tycker d är lite obehagligt och d är flera ggr jag har råkat sparka till honom pga detta och är rädd  att nån dag snubbla och kanske göra illa honom.

3. Tips på aktiviterer. Jag har sökt massor på internet på tips om hur jag ska kunna aktivera honom så han kanske lugnar ned sig lite men d enda jag hittar är hela tiden "använd samma aktiviterer som men hundar" men jag förstår inte hur en iller ska kunna göra samma grejer som en hund. så konkreta tips på hur vi ska kunna aktivera honom mer.

4. Det är inte farligt för dom att vara ute i snön när d är väldigt kallt va? För vi brukar ta ut Tony och hans tyx gilla det väldigt mycket men är rätt att han ska bli sjuk eller likande. men vad jag förstått så är d ingen fara. Vill bara vara säker så vi inte gör fel.

5. Hur ska vi få honom rumsren? eller ja någorlunda i alla fall. Just nu bajsar han precis överallt. När han kom va han mycket bättre än va han är nu så vi måste göra något fel.

Som sagt tack för alla svar än en gång och hoppas vi kan få lite hjälp för som jag skrev så gillar jag honom ju faktiskt väldigt mycket och vill helst inte bara ge upp.

Anothername
2009-12-21 23:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte lägga upp en lite bild på honom.

Här ligger han och sover :)

HannaM
2009-12-21 23:26
0

Som aktivering kan en grävlåda vara jättebra. En stor plastlåda fylld med jord så han får utlopp för sina grävarinstinkter. Promenader är också kanonaktivering. Ge dom nya saker, en papperskasse fylld med tidningspapper kan vara jätteroligt. Prova att ge maten på något annat sätt än ni brukar så han får tänka lite?

Om han har något godis han verkligen gillar kan man lära honom lite enklare trick, rulla runt eller sitta på baken tillexempel. Busbrottas med handen, bits han så ta ett mjukdjur mellan er så ni inte behöver vara rädda.

Faxlin
2009-12-21 23:55
0

1. Han va varken vaccinerad eller chipas när vi fick honom. Är det vanligt? Jag tycker själv att det är jätte kostigt just med vaccineringen att han inte fått någon. Ska vi i så fall vaccinera honom när vi ska in och kastrera honom efter nyår eller ska vi stunta i det ?

Det beror på vart man köper sin iller. Kommer alltid finnas de uppfödare och de faramare som struntar i att vaccinera och chipmärka illern för att det är för dyrt eller vad de nu har för anledning. Jag anser att valpen ska ha detta och en veterinärbesiktning innan de flyttar. Det är en säkerhet för både köpare och säljare.

2. Vad för slagt diciplin brukar ni köra med när illrar tex bit oss eller klöser på soffan som våran har en förkärlek till att göra?

Jag har noll tolerans när det gäller att bitas. Så jag tillåter det inte vid lek heller. Vill de bitas när de leker får de bita varandra, de har skinn som är gjora för att klara det. Det har inte jag. Sedan är det väldigt varierande hur jag tillrättavisar en iller, allt beror på just den individen. Har de jag tar i nackskinnet, de jag bara sagt till och de som fått time out i en resebur en kvart.

3. Finns det något sätt man kan få dom att sluta jaga fötterna då jag själv och andra tycker d är lite obehagligt och d är flera ggr jag har råkat sparka till honom pga detta och är rädd  att nån dag snubbla och kanske göra illa honom.

Gör på samma sätt som när du säger nej till att han bitts. Om det inte fungerar försök att få honom intresserad av något annat. En leksak eller något.

3. Tips på aktiviterer. Jag har sökt massor på internet på tips om hur jag ska kunna aktivera honom så han kanske lugnar ned sig lite men d enda jag hittar är hela tiden "använd samma aktiviterer som men hundar" men jag förstår inte hur en iller ska kunna göra samma grejer som en hund. så konkreta tips på hur vi ska kunna aktivera honom mer.

Gömma foder/godis i en godiskub eller liknande aktivitets sak. Att träna sitt, ligg, rulla runt. Sådant gör dem trötta i huvudet. Lär dem gå slalom, komma på inkallning lyssna på sitt namn. Fixa en grävlåda eller liknande som de kan roa sig med.

4. Det är inte farligt för dom att vara ute i snön när d är väldigt kallt va? För vi brukar ta ut Tony och hans tyx gilla det väldigt mycket men är rätt att han ska bli sjuk eller likande. men vad jag förstått så är d ingen fara. Vill bara vara säker så vi inte gör fel.

Det är inga problem att ta ut honom i snön. Så länge han har fått vänja sig att följa med ut så är det bara bra för honom. Att leka i snön är också ett ypperligt sätt att aktivera honom. Att gå ut och gå på ställen ni inte alltid brukar gå på ger honom en massa nya lukter och det gör också att de blir lite trötta i huvudet. Och att gå ordentligt och busa av sig i snön gör att de blir kroppsligt trötta och inte orkar ställa till med en massa bus inne.

5. Hur ska vi få honom rumsren? eller ja någorlunda i alla fall. Just nu bajsar han precis överallt. När han kom va han mycket bättre än va han är nu så vi måste göra något fel.

Att vara uppmärksam och uppmuntran är A och O i detta läge. Var uppmärksam. Varje gång han sovit och vaknar, sätt honom på lådan. Håll koll och om han gör något beröm med en godis. Varje gång han busat ordentligt, sätt honom på lådan. Och håll på så där, till slut kommer det bli bra. Om inte helt bra så åtminstone väldigt bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
2009-12-22 00:57
0

Jag tycker ni ska åka och vaccinera honom. De får en spruta för valpsjuka och behöver bara en grundvaccinering och sedan en varje år. Alla uppfödare vaccinerar inte valpen för är den under 10v måste man ta 2 sprutor som grundvaccinering så det bästa är att sänka priset på illern och låta nya ägaren själv göra det.
Men det finns illrar som har reagerat på vaccinet. Det är sällsynt men det kan hända. Vänta därför alltid en halvtimme hos veterinären innan ni åker hem, för säkerhet skull. Vaccinet heter Febrivac Dist.

Jag låter mina illrar bitnafsa vid bus. Gör det ont säger jag Nej eller Aj och nyper tillbaka lite löst i nacken på dom. Ofta är det bara stundens hetta och sällan gör det ont så jag klagar.
är dock illern bitig från början kan det vara bra att inte tillåta bett över huvud taget. Är ni osäkra så använd handskar. Men var lika konsekvent med bitandet i handskarna. Illern får inte känna att ni är rädda för den.

Ang toaträning så kan det vara bra att hålla illern instängd på en mindre yta för att träna. Tex köket. Ställ ut överdrivet många lådor (vill man köpa billiga lådor kan man köpa lådan trofast på IKEAs barnavdelning för 19:-/st) och lägg ut filtar och matskålar och löst foder där han kan tänkas sätta sig. De brukar inte ofta vilja gå på toa i sina sovplatser eller i maten. Och ha godis utplacerat runt om i rummet så att ni snabbt och lätt alltid kan belöna när han gör rätt! Tänker han sätta sig någon annan stans så säg NEJ och sätt honom bara på lådan. Låt honom inte lämna den förrän han har gjort vad han ska!
Ni kan ju självklart ha honom lös också men försök att huvudsakligen ha honom på en mindre yta. Sedan kan man ta bort de lådor som inte används. Går han på kattsand så kan jag även rekomendera att byta till träpellets (som man eldar med). Mycket billigare och fastnar inte under fötterna. När de kissar luktar det trä :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

sandraxea
2009-12-22 14:35
0

Hej och ursäkta att jag frågar saker som kanske inte är rellevanta…

Men vem köpte ni honom av? Får känslan av att det är illern vi skulle få hem men vars säljare plötsligt blev okontaktbar.

Anothername
2009-12-22 15:11
0

JossanH. Tack så mycket för tipsen. Det ska jag prova mig på. Vi har inga lådor till honom nu då förra ägaren bara enbart hade papper som han fick göra sina behov på. Men kanske det är bättre med lådor och kattsand?

Ska absolut prova detta.

Jag har testat det här med att ignorera honom om han gör fel om det inte gör så jätte ont om han biter och ja det hjälper faktiskt. Pratade med min sambo igår och vi har bestämt att det här med nackskinner är uteslutet från och med nu då vi insett att d triggar honom som någon här sa. Så det är lika bra att sluta med det.

Sandraxea. En kille här i stockholm som hete John. En albino hane, då va han runt 4-5 månader. Mr Tony heter han.

Bogey
2009-12-22 15:21
0

#24 Ja eller papperspellet (ToaLätt) eller träpellets m.fl. Ibland får man prova sig fram vad som går hem i lådan.

Som jag nämnt i en annan tråd och som inte verkar vara nämnt här är att som alternativ till kastrering med operation kan man använda kemisk kastrering med Suprelorin.

Suprelorin blockerar hormonreceptorerna och hindrar illern från att gå i brunst. Flera här på forumet använder detta både på honor och hanar, dock går åsikterna lite isär om vad som är bäst.

Risken för könshormonrelaterade sjukdomar ska vara mindre med Suprelorin än med operation. Kostnaden på en hane är ungefär lika mellan Suprelorinchip och kastration, dock är kastration permanent och Suprelorin måste förnyas efter ca 2 år.

Anothername
2009-12-22 15:33
0

Bogey ja jag läste faktiskt den tråden om det där. Vi har pratat om det och ser det i alla fall som ett alternativ dock är inget bestämt än utan vi ska ta det nu efter jul och beställa tid och metod och så.

Men tack för tipset :)

JossanH
2009-12-22 15:36
0

#24 prova att lägg tidningar i någon av lådorna och se vilket han föredrar. När man häller upp nytt i lådorna har många illrar svårt att låta bli att sticka ner nosen och gräva lite i dom. Men underhåll honom med något annat då, eller ännu bättre är att lägga bajs i lådan så han vet vad den är till för :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anothername
2009-12-22 15:36
0

HannaM Vi har kommit på att om man skär hål i en petflaska (ja vi tejpar runt hålen så att han inte ska skära sig) och fyller den med mat och godis. Det burkar hålla honom sysselsatt ett tag faktiskt :)

Anothername
2009-12-22 15:41
0

Fexlin. Vilka bra tips. sånna jag försökt hitta men inte funnit. Tur att iller iFokus finns.

Jag ska absolut köra mer hårträning med honom. Han har också sina bra och dåliga dagar. Idag har han varit helt ok faktiskt men toalåda är absolut något jag måste köpa. som sagt så har vi enbart haft tidningspapper på golvet för det va de som förr ägaren hade till honom och det verkade ju vettigt att fortsätta. Men ska testa med toalätt pellets (hoppas bara inte katten går på det bara haha)

Anothername
2009-12-22 16:49
0

Nu har ja en liten fråga som egentligen inte har med tråden att göra.

Men våran iller luktar något fruktansvärt ibland.

Som nyss skulle jag klippa klorna på honom och råkade (absolut inte med flit) komma åt pulpan lite och då började han stinka RIKTIGT illa. Det är nästan så man spyr. Finns det något att göra åt saken eller är d bara att "gilla läget?"

sarae
2009-12-22 16:53
0

#29 toalätt är egentligen ingen hit i lådorna. luktar apa, de flesta illrar sover dessutom hellere i det. Testa spånpellets

#30 illern är ett mårddjur, alltså släkt med skunken och har därför analkörtlar precis som dem som de släpper när de tex blir rädda, arga, vissa även när de är riktigt mysigt. Bara att gilla läget och acceptera att du har ett mårddjur ;)

Banankaka320
2009-12-22 17:37
0

Mr Tony? Är inte de den Albino illern som var tillsalu för ett tag sen?
Han kanske är osäker på sitt nya hem och så

KerstinL
2009-12-22 17:43
0

Vi finns i tyresö och hit är du/ni oxå välkomna! Var i sthlm bor ni? Vi kanske kan ta oss till er annars.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Anothername
2009-12-22 22:45
0

Maria92 Jepp det stämmer väl. Vi köpte honom för ca 2 månader sedan om d inte va ännu längre sedan så ja det är han :) Jag har som sagt bestämt mig för att ge honom är värdig chans och vi ska efter jul åka och köpa ännu mer grejer till honom så att han kanske kan sysselsätta sig. Nu har han det väldigt roligt med 2 kartonger fyllda med julpapper som han krafsar och hoppa i :)

KerstinL Ja det skulle uppskattas väldigt mycket. Vi bor i hässelby men min pojkvän jobbar i tyresö (swedol) så han kan området lite bättre och jag har även bott i enskede och har föräldrar där så det skulle inte vara några problem för oss att komma dit.

Det skulle vara kul att få träffa andra illrar då våran illar är bland dom första jag träffat (förutom när jag va med min syster någon gång hon va vakt åt illrar men då vart d inte så mycket kontakt)

Men som sagt efter jul blir det massor med inköp till honom ska bland annat åka till ikea och köpa sånna lådor som någon av er tipsade om och pellets ska även införskaffa ett prasselrör och andra roliga grejer.

KerstinL
2009-12-22 23:01
0

Har ni tid så är vi hemma i mellandagarna, sen efter nyår (3-6/1-10) så är det husdjursmässan i Kista, då kommer vi stå där i STIF´s/Iller.Ifokus monter med våra sötnosar. ; )

Cool

Anothername
2009-12-22 23:14
0

Åh va kul. Ja vi får se om vi har tid i mellandagarna annars kommer vi gärna förbi mässan (är ju inte så långt här ifrån) och hälsar på :D

Vi kanske kan komma förbi er med Tony efter det någon gång. Som sagt skulle va kul för honom att träffa lite andra illar kan jag tänka mig :)

KerstinL
2009-12-22 23:22
0

Ni är välkomna ; )  Jag kan pm:a mitt mobilnummer så är det bara att slänga iväg ett sms när ni får tid.. ; )

** Såg just att du inte aktiverat din sajt så jag kan tyvärr inte pm:a dig…

Cool

Anothername
2009-12-22 23:32
0

Jag ska direkt aktivera sajten (om jag nu hittar hur man gör) så får du gärna skicka det för det uppskattas att få lite tips och råd från folk med mer iller vana :)

Anothername
2009-12-22 23:43
0

Jag vet inte om det fungerar nu ?!

KerstinL
2009-12-22 23:58
0

Nu är den aktiverad, har pm:at dig.. Skrattande

Cool

Anothername
2009-12-23 00:07
0

Kanon :D

sandraxea
2009-12-24 04:27
0

åhfan, då var det han! vad skönt att man fick reda på hur det gick med killen tillslut!

hoppas att ni kommer överens snart!

HannaM
2009-12-25 18:10
0

Hässelbu? Men kom över då? Vi finns vid åkermyntan, i skbhusen där.

mandariiin
2009-12-26 14:03
0

jasså, bor det flera iller ägare i hässelby området? Flört

jag bor själv i sundbyberg, men jobbar på statoil i hässelby (lövstavägen).

HannaM
2009-12-27 00:49
0

#44 Hur har jag kunnat missa dig… det är ju dit jag går när jag ska handla sent=)

mandariiin
2009-12-27 09:34
0

och jag jobbar alltid natt Flört

fast nu är jag ledig en vecka. börjar kl 19:00 den 4/1 igen. välkommen in och värm dej hos mej då. Glad

tortoise
2009-12-27 14:38
0

#0 Hej! känner igen mig i er situation! Min första iller var precis så där när han var valp! Oroa er inte, eran lille kille är nog inte aggressiv, han är helt enkelt bara valp. Ha tålamod, tids nog kommer han lugna ner sig. För mig och Love var hemligheten mycket bestämda regler och massor av motion.. Ibland var vi ute och gick flera timmar och flera omgångar om dagen för att bli av med all överskottsenergi. Ge inte upp eran lille plutt! ni kommer få mycket glädje framöver!Skrattande

HannaM
2009-12-27 17:25
0

#46 Mmm värme=p Jag brukar ju alltid stå ute och frysa vid den lilla luckan=)

mandariiin
2009-12-28 09:59
0

#48 haha. jag brukar stänga så det blir nattlucka ca kl 23:30-01:00, beroendes på hur folket ute beteer sej. men kommer du och säger att du är du så kan jag nog öppna dörren åt dej Tungan ute

HannaM
2009-12-28 19:37
0

#49 Ska komam ihåg det när jag blir akut sugen på blåbärssoppa eller något annat mitt i natten.

Anothername
2009-12-28 20:20
0

Mandariiin. Ja det finns ju det :D

Tortoise. Skönt att höra. Ja vi har varit nere i nyköping hos svärföräldrarna och där nere har han vart helt underbart lugn :D vet inte vad det beror på för han har inte direkt fått mer å göra. Är väll pga annan miljö. men så fort vi kom hem så vart han galen :P

Men vi försöker stå ut och vara bestämda mot honom.

Bogey
2009-12-28 21:02
0

#51 Säker var det för att det var en ny miljö och många nya intryck så han blev stimulerad och trött av det.

Som flera redan påpekat så är promenader bra. Våran lille Bogey får komma ut 2ggr per dag (morgon och kväll) och han älskar det. Om man väntar lite för länge med att gå ut med honom, som det kan hända på helgen då man tar lite sovmorgon, så står han vid dörren och ser olycklig ut.

Idag var vi ute en dryg ½-timme och busade och grävde tunnlar i snön (ca 25-30cm nu), och naturligtvis måste favorithålen undersökas och grävas lite i varje gång man är ute.

Anothername
2009-12-28 21:31
0

Ja ska ta det i åtanke.

Lite små sugen på en till iller just för att ja tycker han ska ha någon att leka med. Låter kanske sjukt eftersom jag här om dagen inte ens ville ha honom men smälter ju så fort han gör något sött och skulle inte kunna göra mig av med honom :(

Vet inte vad jag tänkte på…

Anothername
2009-12-30 00:05
0

Alltså just nu känns d helt galet när jag läser vad jag skrev. Kan ju inte tänka mig att inte ha våran lilla galning hemma.

tortoise
2010-01-06 12:46
0

#54 Vad roligt att höra att ni behåller den lille! Så där är det nog många som har känt sig i början…Det kan vara tufft att ha en iller den första tiden men de ger så mycket tillbaka att det är värt att ha en bergbanekänsla i början. Jag bröt ihop efter ca en och en halv vecka när jag hade fått hem Love. Jag kände att jag inte klarade av honom och jag var rädd för att han skulle bli en iller som skulle få åka in och ut i olika hem på grund utav sitt bitande. Själv var jag världens dåligaste illerägare och skulle aldrig ha en iller igen- det sa jag till Loves uppfödare när jag ringde och grät i telefonen till dem. Som tur är är de världens underbaraste människor som sa till mig att skärpa mig och ge Love lite tid- idag är jag evigt tacksam för att de sa så- jag skulle inte vilja leva en dag utan mina illrar- idag två år senare har jag fyra små underbara pälsar. Och mitt "monster" Love är en mysgris! Så ge inte upp, det kommer vara jobbigt ibland men tänk på alla roliga och mysiga stunder så kommer det jobbiga ge med sig! lyckokramar från mig och päls-angels till er

Anothername
2010-01-06 13:11
0

Ja våran lilla har fortfarande sinna "moments" och dagar då man bara vill ge upp men vi försöker vara starka Aktivera honom så mycket som möjligt och visst börjar han bli bättre :)

Vi funderar även på att köpa en kompis till honom så att han kan få någon att leka med när vi inte är hemma och när vi helt enkelt inte har energi för att leka med honom :)

Tack så mycket

sandraxea
2010-01-19 20:51
0

HELT OT men jag får inte bort den här tråden från min "lista" :S den markeras hela tiden som uppdaterad trots att ingenting nytt hänt i den… :S

Ceciliaolucifer
2010-01-19 21:01
0

#57 gå till support.ifokus där får du hjälp med frågor som rör buggar, fel på iFokus.

sandraxea
2010-01-19 21:07
0

tack!!!

JossanH
2010-01-19 21:34
0

#57 Jag har samma problem med andra trådar…

Sajtvärd på Iller.ifokus

sandraxea
2010-01-19 21:55
0

haha efter att jag skrivit så löste sig problemet, men nu när #60 skrev blev det samma probl igen

Bogey
2010-01-21 21:55
0

#61 Jupp samma här så nu skriver jag bara för att försöka släcka den i "Mina inlägg"

sandraxea
2010-01-21 22:08
0

men då kan vi ju hålla på hur länge som hellst… kanske bör kontakta suport iaf….

Anothername
2010-01-21 22:26
0

Lås gärna denna tråd då jag tycker ni kan öppna en ny om ni behöver suport och då jag har fått hjälp med mina frågor i detta inlägg.

Bogey
2010-01-21 23:06
0

#63 Har redan gjort genom att skriva i deras supporttråd kring detta, men det har inte hänt nått.

Anothername
2010-01-21 23:13
0

Okej bara känns lite onödigt att uppdatera denna tråd då jag som sagt redan har fått svar på alla mina frågor :)

Va inget illa menat.

Bogey
2010-01-21 23:24
0

#66 Inget illa taget, jag bara la in ett inlägg för det gjorde så att den äntligen försvann ur listan "Mina inlägg" annars kommer den tillbaks så fort jag läser en annan tråd.

Likaså om nån svarar på detta så kommer den tilbaka och vill sen inte försvinna innan jag skriver här igen. Skum bugg!

Anothername
2010-01-22 00:00
0

Det är samma gör mig nämligen så känndes lite jobbigt att den uppdaterades hela tiden när ingen skrev något som hade med frågan att göra :)

sandraxea
2010-01-22 08:23
0

Vem vänder man sig till om inte supporten gör något?
Ursäktar, för att vi snor tråden av en egentligen ganska onödig anledning…

Loveferrets
2010-01-22 13:04
0

#69, förlåt för ot men man kan kontakta Niklas där inne då.

Bogey
2010-01-22 13:51
0

Jahapp då fastna denna tråden i "Mina inlägg" igen då fast den lyckades hålla sig borta ett par inlägg.

sandraxea
2010-01-22 16:28
0

Jag hittar inte den där Niklas?

JossanH
2010-01-22 21:49
0

Jag blir med galen på denna tråd!!!

Och denna är inte den enda som dummar sig…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
2010-01-22 22:56
0

#73 Du är inte ensam Obestämd

sandraxea
2010-01-24 12:24
0

OT jag frågar igen;
VEM vänder man sig till om supporten inte gör något?
Jag hittar ingen Niklas!

annars kanske tråden kan låsas eller tas bort om Anothername har fått svar på det hon ville?

Anothername
2010-01-24 13:33
0

Ja det tycker jag också att den ska göras eftersom jag inte behöver ha mer svar.

Madde
2010-01-24 14:09
0

#75: Jag har samma problem med vissa trådar. Så jag vet inte om det kan göras något åt problemet.

Men jag kan alltid kolla med Niklas om problemet.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sandraxea
2010-01-24 14:20
0

#77 vill du göra det ? det vore fantastiskt

Anothername
2010-01-24 14:55
0

Det skulle va jätte bra

Madde
2010-01-24 16:13
0

Kan ni skicka ett pm där ni skriver upp trådar som har låst sig för er?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.