OT galet ex
Hej jag skriver i det här forumet trots att det inte riktigt har med saken att göra, men ni är så aktiva här så här får man svar snabbt i alla fall och det vill jag ha för jag är så himla upprörd…
Så här är det i alla fall:
En kompis till mig har precis gjort slut med sin tjej. Dom bodde ihop och han har i princip alla sina saker där (värde 30000:-)
Hon vägrar att lämna tillbaka dom. Han har varit där fler gånger men antingen släpper hon inte in honom eller så är hon inte hemma.
Hon har till och med bytt lås så han kommer inte in…
Vad ska man göra åt det här? Han har pratat med polisen men det finns inget som kan göra. Han är helt desperat och överväger nästan att göra inbrott. Vad ska man göra åt en sån här sak?
Är det olagligt att byte hennes lås när inte hon är hemma??
En sak, han ska inte göra inbrott, däremot kan han ringa en jurist, eller kontakta konsumentverket
Är han skriven på denna adress ? Är det en bostadsrätt som dom köpt gemensamt ? Det är en del som spelar in, hon kan inte göra hur som helst, har han kvitto på att det är hans grejer ?

Står hon på lägenheten och han inte är skriven där och han heller inte har kvitto på sina saker finns det inget han kan göra tyvärr. har själv vare i den sittsen =(
Rulla en bit längre ner så står det om de som enbart varit sambo. Det finns regler.

Det är ju tyvärr hennes lägenhet och han stod aldrig skriven där.. Men han bodde där i över ett år och allt han äger finns i lägenheten, förutom hans kläder som hon var "snäll" nog att ställa ut i en sopsäck i trapphuset..
#2 Han har väl kvitto på vissa saker, men långt ifrån allt. Det är så sjukt att man inte kan göra något åt. Borde inte polisen kunna göra något?

#4 nej inte då han inte är skriven där. vart har han haft sin adress då?

#5 Hemma hos sina föräldrar. Han bodde hemma innan han flyttade in till henne och han skrev sig aldrig på hennes lägenhet, något han ångrar nu..
Ok han bodde där under 1 år men stod ej skriven där, då blir de värre, även om det bara är få kvitto han har på sina grejer så borde han kunna få det i alla fall men kontakat en familje jurist (den länk jag angav ovan) och fråga dom hur han kan gå tillväga, då får han oxå bäst svar.

Men alltså när han pratade med polisen sa dom att det var helt lagligt om han bara gick in i lägenheten och bara hämtade sina saker och att det brukar visa sig snabbt i en utrednings vems sakerna egentligen är.
Men det går ju inte eftersom hon inte släpper in honom och om hon mot förmodan skulle öppna dörren kan han ju inte bara gå in om hon säger nej och försöker knuffa ut honom det skulle väl klassas som intrång eller något säkert? eller?

#7 Det ska jag be honom göra! För det måste ju gå att lösa tycker man.
Men för att det ska bli utredning måste en anmälan göras, i sin tur ska en åklagare avgöra om det är värt att gå vidare med så det var ett dumt svar tycker jag.
Nej han kan inte tvinga sig in om hon ej släpper in honom men be honom ringa en jurist som sagt så hoppas jag han kan få en del av sina grejer (de han har kvitto på), Önskar honom lycka till.

går han bara in och hämtar sakerna gör han ju inbrott eftersom det bara är hennes lägenhet…
Jag hade anmält henne för stöld, iallafall om jag hade haft kvitto på grejerna, själv sparar kvitto i 10 år när det gäller möbler, elektronik och kläder, en vana jag har ärft efter min kära mormor, detta oavsett när jag köpte dom. Och jag tycker att det är konstigt att inte polisen kan hjälpa till i detta fallet. Kan bara se i USA, där får man polishjälp (har jag sett i bl.a Cops) om en partner vägrar dig tillstånd att komma in och hämta egendom som är din. Hoppas han väljer sina flickvänner med bättre omdömme efter den här skatan.
Ingegärd//
Brott.ifokus kanske kan hjälpa med?
Paulina

#11 men det räknas inte som inbrott om hon släpper in honom och han hämtar sina saker.
#12 Jo, han har anmält henne för stöld, men polisen kan inte göra något.. Så det kommer inte antagligen inte hända något mer än att hon har en anmälan på sig.

#14 nej det gör det ju inte men du säger ju att han inte får sina saker för henne. har han visat alla kvitton på sina saker i lägenheten för polisen?