vikt
vad kan jag ge om jag vill få upp min iller lite i vikt?
illrar går upp i vikt,, på ett bra sätt, och bygger muskler av animaliskt protein, och animaliska fetter. Så rått kött som tex kyckling, kycklingfett, griskött etc är bra för att få upp en iller i vikt. man kan även ge dem lite ister tex, lite olja med animalsikt ursprung. Eller byta till ett bättre torrfoder, om det är det som gör att illern är underviktig.
Du kan även testa med laktosfri grädde, dock inte i mängder naturligtvis, bara pytte lite grann en gång om dan.

tack för svaret. hon ärer nu vitalin och kyckling i bland.
låter som att kosten är bra. Vad är det som gör att du känner att hon behöver gå upp i vikt? Eller ja, märker du att hon är för smal, och i såfall vart då?
Om illrar smalnar av när de äter bra foder så är ett veterinärbesök att rekomendera.
Många sjukdomar gör att de blir smala över skuldrorna och ner över revbenen.
Sara
Om det nu inte är vår då de brukar bli lättare men då över hela kroppen.
Sara
Vissa illrar är även väldigt smala av naturen. Dom kan kännas smala och sköra men för dom är det en helt normal kroppsbyggnad.
Jag hade en iller som var sådan. Han var mycket benigare än dom flesta andra illrar och fick aldrig en vinterkula på magen.
Bilden visar när han vägde så mycket som 1200 g, vilket var rekord efter han kastrerades. Han var 4,5 år på bilden. Tjockare än då här blev han alltså inte, bara smalare under sommaren.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Bästa sättet att göda upp mitt benrangel har varit en köttdiet med ökat fettinnehåll, mer skinn på kycklingen och extra laxolja och lite ister och tja feta bitar av allt man kommer över och sedan när han ansett sig nöjd med köttet har han fått a/d mat (brukar rekomenderas av veterinärer efter operationer) vilket han fulkomligen älskar och äter även om han egentligen är nöjd.
Men först är det väl bäst att utesluta att det inte beror på någon sjukdom.
Hehe en annan är orolig över att ens iller är lite väl rund om magen.
Haha
I think more things before breakfast than people think all day 

#9 Okastrerade hanar första vintern kan vara riktigt riktigt stora=)

hej tack för alla era svar, jag har inte haft tillgång till min dator så därför har detta svar dröjt.
jag vill få upp henne lite i vikt då hon alltid sedan liten varit den minsta i kullen. jag tror inte att hon är sjuk för hon leker och hoppar omkring som en studdsboll som vanligt :P och äter som vanligt, förvissa sover hon lite mer nu på vintern och då vi inte är hemma under dagarna, men känns som det inte är något ovanligt varken för henne eller illrar i allmänhet.
vi ska förövrigt kastrera damen snart och då ska vi slänga på en hälsoundersökning med :)

Anta inte att er lilla dam är underviktig, bara för att hon är en mager typ. Jag har Maya, som ser sååå smal och smäcker ut i alla lägen, men hon väger 950 gram ändå! Hon är bara lång i kropen och fint smidig, som en jaktiller skulle kunna varit ;)
Hennes dotter Salsa väger 1150gram men är mer kompakt.
Sen har jag träffat välmående töser på 600 gram och det är inte ovanligt. Så du får helt enkelt bedöma din tös utefter hennes egna förutsättningar.

#12 jo jag får det :) vi ska försöka få tag på en våg så vi kan väga henne, den vi haft förr har gått söder.