Avsked
Bestämde mig igårkväll att idag är det dags att låta Bilbo somna in. 
Han har insulinom och äter prednizolon för det. Han har varit vingligare än vanligt några dagar men igårkväll så fick han lixom inte med sig bakbenen alls på golvet där det inte fanns någon matta. Samma idag.
Det ser inte ut som B-vitaminbrist utan mer som att han inte har muskelstyrka nog där det är halare att gå.
Han har varit "på väg" sen innan jul men det är så svårt! Så svårt att veta när det är dags, man vill ju inte ta dem en dag försent eller en dag för tidigt. Jag vill inte vara utan dem en dag mer än jag måste men det är viktigt för mig att de får gå med värdighet och inte ha ont i onödan.
Inte ens 7 år blir han. Hämtade hem honom i september 2000 och har inte ens fått 6,5 år med honom. Tiden går alldeles för snabbt.
Så idag försvinner Bilbo från mig, imorgon ska Trazan 5 ½ år in för koll på urinblåsan med eventuell operation. Han är heller inte frisk för han har haft hormonproblem sedan något år tillbaka och den sista sprutan fungerade inte så bra.. Så vem vet när han oxå försvinner. Han mår ju bra och det är bara på pälsen man ser att han är sjuk.
Sen har vi Oscar 6 ½ år som går omkring här som en tickande bomb. Han har insulinom och vid sista ultraljudet konstaterades det att han har fullt av små tumörer i inälvorna och kan dö när som helst av en inre blödning. Men han är så glad och lekfull och studdsar omkring här hemma. Veterinären ansåg oxå att även om han lever på extra tid så visar han inte någon symptom på smärta.
Mina älsklingar bara försvinner från mig. Det är bara jag och Funny kvar snart. 
Sara
Vad trist. Förstår att det är jobbigt. Tänker på er!

åh stackars dig! ;(
Usch Sara jag verkligen lider med dig!! Det är det värsta beslutet man kan tänkas behöva ta… vet precis hur det känns!! Men jag tycker ändå du gör rätt hur svårt det än är, du tänker på Bilbo i första hand och det är precis det man måste göra! Men usch så hemskt det är!! Tänker på er massor!!! Stor kram från mig och Ted
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Lider med dig åxå. Det gör dessutom inte saken bättre att alla dösfall för det mesta verkar komma samtidigt. Men det är något alla djurägare måste uthärda, inte bara så lätt.

#0 Sara, hur länge förresten fungerade behandligen, från det att han fick diagnosen till idag? Samma fråga gäller även Oscar? Lite intressant att veta iom att min egen 6,5åriga tjej just fått insulinom. :-(
# 5 Han har haft medicin sedan i somras. Oscar sedan i våras.
Sara

OK, då har ju iaf behandligen funkat "rätt" länge… Hoppas du passat på att njuta extra av den bonustiden, det är så jag ser det, som bonustid.
Dock inge kul att behöva vara på jobbet 9 timmar/dygn av den bonustiden… :-(
Sara, du vet jag finns, du har mitt telefonnummer…..eller jag ringer dig under dagen. Skickar många tröstekramar.
#5 Vår Lurventufs fick diagnos förra vintern och har gått på Prednisolon sedan dess. I oktober trodde jag att jag skulle behöva ta bort honom då han slutade äta. Men efter diskussion med veterinären så minskade vi hans medicinering, det svarade han bra på. Så nu väger han 1190 och han har fått tillbaka livsglädjen så nu busar han med dom andra emellanåt. Pälsen glänser och är jättefin. Vår Mathilda gick på Prednisolon i närmare två år innan hon fick somna. Sista utställningen blev hon tvåa och även svensk champion. Hon hann fylla nästan sju år innan hon fick somna.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

#8, vilken glädjande historia i all missär. Så länge man vet att de verkar må bra är jag glad.

Stackare, jag lider med dig när jag läser detta.
Skickar tröste kramar till dig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
stackars lilla vännen! Jag önskar att man kan kunde säga- jag vet hur det känns, men jag har inte upplevt det du går igenom (med någon iller) och jag vill verkligen inte veta hur det känns! Jag får lite smått panik när jag läser om dessa sjukdomar och det skrämmer mig att det är släktingar till mina egna illrar som drabbas..
Visst kom vi väl fram till att Oscar o dexter var släkt?? i vilket fall jag vet ju att dexter är kusin med Illernettans Lurvas så.. Det är så fruktansvärt!
Det man kan önska i detta skede är att dina älsklingar kommer leva lyckliga ända in i det sista och att erat farväl kommer vara så smärtfritt det nu kan bli! En kär vän lämnar ett tomrum med sin frånvaro, men lämnar även en massa fina minnen! tänk på det!! kramar
Sajtvärd på Iller.ifokus
Din stackare…finns nog inte så mycket man kan säga ett sånt här läge. Mer än att jag tänker på dig och på de svåra beslut du måste fatta. Kramar!
Tack för eran omtanke allihop, de flesta har ju varit med om samma sak och för er andra kommer dagen antagligen komma någon gång, tyvärr. Detta är en sak man aldrig vänjer sig vid, det blir aldrig lättare.
# 11 Jag har ingen stamtavla på Oscar så det är inte han Dexter är släkt med, har för mig att det var Bilbo.
Sara
#13 att förlora ett djur är enda anledningen till varför man inte skulle vilja skaffa fler… Det är så fruktansvärt tungt!
kanske var det Funny- hon är väl från Illernettan o lurvas är ju släkt med dexter.. bilbo är väl från janne (?) o därifrån kommer ju pegasus men vet inte om dom är släkt…
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 14 Ja Funny kommer ju från Anette. Mamma Wanda, Pappa Oliver.
Bilbos mamma heter Sissel och Pappan Bamse.
Det är banne mig inte lätt att hålla reda på alla släktingar. 
Sara
nä, verkligen inte =)
Då är det funny o dexter som är släkt- dom måste ju också vara kusiner.. Dexters pappa o wanda är väl syskon om jag fattat allt rätt hehe..
pegasus är inte släkt med bilbo… vad jag vet iaf!
Sajtvärd på Iller.ifokus